Mina föräldrar tror inte att jag kan rida ut själv

Försök att få dem att följa med och titta på när du rider på ridbanan. Framför allt borde de följa med och se när du hanterar hästen. Jag skulle nog fråga pappa och bonusmamma om hur de kan veta när det kommer vara okej att rida själv på ridbanan om de inte sett när du rider eller hanterar hästen. Hur ska de då veta när du är redo för att rida själv?

När jag var liten var det inget snack om att göra annat än att rida själv. Oftast var man den enda som skulle rida ut vissa dagar, så det var inte så mycket att välja på ens. Men det var då det.

Jag har låtit min dotter rida på ridbanan själv som 14-åring och relativt ny ponnyägare, men då vet jag också att hästen varit säker och snäll eftersom jag träffat hästen och sett att dottern klarar av den i hantering och ridning. Snarare har jag velat vara med för att hjälpa till med övningar som ger mening till träningspasset. Bara rida runt, runt ger ju inte så mycket.

Att ha appen equilab är inte alls någon tokig idé. Föreslå det för pappa och bonusmamma. Men först och främst tycker jag att de kan ställa upp på att följa med och se själva hur du kan hantera hästen och hur ni kommer överens. Det är ju inte värre än att följa med och titta på en fotbolls- eller hockeymatch t ex. Det kan ju till och med vara riktigt mysigt att se sitt barn göra det hon/han tycker allra mest om :)
 
Försök att få dem att följa med och titta på när du rider på ridbanan. Framför allt borde de följa med och se när du hanterar hästen. Jag skulle nog fråga pappa och bonusmamma om hur de kan veta när det kommer vara okej att rida själv på ridbanan om de inte sett när du rider eller hanterar hästen. Hur ska de då veta när du är redo för att rida själv?

När jag var liten var det inget snack om att göra annat än att rida själv. Oftast var man den enda som skulle rida ut vissa dagar, så det var inte så mycket att välja på ens. Men det var då det.

Jag har låtit min dotter rida på ridbanan själv som 14-åring och relativt ny ponnyägare, men då vet jag också att hästen varit säker och snäll eftersom jag träffat hästen och sett att dottern klarar av den i hantering och ridning. Snarare har jag velat vara med för att hjälpa till med övningar som ger mening till träningspasset. Bara rida runt, runt ger ju inte så mycket.

Att ha appen equilab är inte alls någon tokig idé. Föreslå det för pappa och bonusmamma. Men först och främst tycker jag att de kan ställa upp på att följa med och se själva hur du kan hantera hästen och hur ni kommer överens. Det är ju inte värre än att följa med och titta på en fotbolls- eller hockeymatch t ex. Det kan ju till och med vara riktigt mysigt att se sitt barn göra det hon/han tycker allra mest om :)
Ja precis jag har ju min mamma också som inte egentligen är hästintresserad men som tycker om hästar o.s.v men ska få med dem till stallet imorgon :)
 
Ja precis jag har ju min mamma också som inte egentligen är hästintresserad men som tycker om hästar o.s.v men ska få med dem till stallet imorgon :)
Vad bra! Ja, vi hästintresserade måste ofta ta i lite mer för att få våra föräldrar att förstå hur viktigt och bra hästarna är för oss. Ju mer du visar ditt intresse och ju duktigare du blir på att ta hand om din medryttarhäst, desto närmare kommer du en egen häst också. Det förstår du va ;)
 
Kan inte beskriva hur arg och irriterad jag är på min bonusmamma o pappa. Pratade med dem nyss och om hon säger nått då har pappa helt plötsligt ingen åsikt och håller med henne. Försökte förklara för dem att om de varken träffat hästen eller sett mig rida den så kan de ju inte säga nått. Blir så himla arg för att min bonusmamma alltid försöker få pappa på hennes sida......
 
Kan inte beskriva hur arg och irriterad jag är på min bonusmamma o pappa. Pratade med dem nyss och om hon säger nått då har pappa helt plötsligt ingen åsikt och håller med henne. Försökte förklara för dem att om de varken träffat hästen eller sett mig rida den så kan de ju inte säga nått. Blir så himla arg för att min bonusmamma alltid försöker få pappa på hennes sida......
Visa pappa den här tråden, så han förstår vad det handlar om. Jag kan tänka mig att det är svårt för honom att veta hur han ska ställa sig eftersom bonusmamma är van hästmänniska, men han inte är det.
 
Kan inte beskriva hur arg och irriterad jag är på min bonusmamma o pappa. Pratade med dem nyss och om hon säger nått då har pappa helt plötsligt ingen åsikt och håller med henne. Försökte förklara för dem att om de varken träffat hästen eller sett mig rida den så kan de ju inte säga nått. Blir så himla arg för att min bonusmamma alltid försöker få pappa på hennes sida......

Fast det är rimligt att hon som ändå är hästkunnig har en synpunkt på just hästeri och framför allt säkerhet.
 
Fast det är rimligt att hon som ändå är hästkunnig har en synpunkt på just hästeri och framför allt säkerhet.
Men visst skulle man kunna begära att de följde med och tittade på i alla fall? Jag, som förälder, skulle absolut vilja få min egen uppfattning genom att följa med, om inte annat än för att vara trovärdig i mitt beslut om att inte låta barnet rida själv.
 
Jag har en 14-årig medryttare, så jag tänkte berätta lite om vårt upplägg tillsammans.
Hon har ridit rätt länge och har haft en liten ponny på foder i några år. Hon började rida min häst i våras, men får fortfarande inte rida helt själv. Det har vi diskuterat tillsammans med hennes mamma och alla är överens om saken. Det är ok att rida i ridhuset om en kompis är med, så någon kan hämta hjälp om det skulle hända något. Nu är medryttaren så försiktig av sig och vågar inte rida ut själv, för hon har förstått vad som kan hända.

Hästen är också "världens snällaste", men hon är t ex livrädd för älgar och vi har mycket vilt häromkring. Skogarna kryllar dessutom av vildsvin och det gör att vissa dagar går hon och spänner sig och blåser och har sig. Då kan hon bli rädd för minsta lilla och hoppa till och försöka vända.

Hade min medryttare inte haft det tänket hon har kring säkerhet, då hade hon inte varit min medryttare. Punkt.
Så snälla, försök sätta dig in i hur dina föräldrar/bonusmamma tänker. De sätter inte sådana regler för att vara elaka. De är rädda om dig! Boka in ett möte med föräldrar och hästägare där de kan få prata ihop sig om vad som ska gälla och för att föräldrarna ska lära känna hästen mer. Hästägaren känner sin häst mer än vad du gör, så hen är nog mer övertygande om nu hästen verkligen är sådär snäll, än vad en 14-åring är. Unga har en tendens att ha lite rosaskimrande glasögon som gör att de bara ser allt bra och tycker att hästen är världens bästa och snällaste för att den var det första gången de träffades. Typ. ;)
 
Vilken typ av stall är det där hästen finns? Ridskola med personal på plats hela tiden? Privatstall där det alltid finns andra människor? Eller ett mindre privatstall med begränsat med besökare?
Och, hur långt från stallet bor dina föräldrar?

Jag ser det så här:
Hur duktig man än är på att rida, hur snäll hästen än är och hur bra förutsättningarna än är, så kan det alltid hända olyckor. Och det är inte alltid man är vid medvetande efter en olycka, så att man kan plocka upp telefonen och ringa efter hjälp.
Är det ett stall där det är begränsat med besökare, så är det inte säkert att det finns någon annan på plats när du rider. Säg att något så enkelt som att hästen snubblar i paddocken och gör en kullerbytta, så att du ramlar av och slår dig illa. Du ligger kanske illa skadad i paddocken, ingen annan människa finns på plats och kan hjälpa dig, varken att ta hand om dig, kontakta dina föräldrar eller larma ambulans vid behov.

Jag har också ridit ut massor själv när jag var ung. Idag, när jag är 50 år, rider jag väldigt sällan när jag är ensam hemma. Gör jag det så meddelar jag maken (sms) både när jag sitter upp, hur länge jag tänker rida, var jag tänker rida och när jag sitter av, så att han vet att allt är okej. Rider jag och/eller dottern ut, så talar vi alltid om var vi ska rida och hur lång tid rundan tar, ungefär. Allt för att de ska veta var de ska leta OM en häst kommer springande hem utan ryttare.

För drygt 25 år sedan (före mobiltelefonernas tid) var jag med om en olycka som kunde gått riktigt illa. Jag red på en åker en bit från stallet och hästen jag red ställde sig på bakbenen och tappade balansen. Jag åkte av och hästen slog runt och landade över mitt ena ben så att knäet böjdes lite i sidled. Hade hästen landat några dm länge åt vänster hade jag blivit platt... Nu lyckades jag ställa mig på det skadade benet och ta mig upp på hästen, för att rida tillbaka till stallet - det var för långt att gå, med den smärtan jag hade (det svartnade för ögonen ett par gånger, medan jag satt på hästryggen) Red runt i byn för att försöka få tag i någon som var hemma, det visade sig att inte en enda person i byn var hemma...
Nu löste det sig just den här gången, jag lyckades både ställa tillbaka hästen i hagen och ta mig hem med bilen. Men, om decimetrarna inte varit på min sida den gången, när inte en enda person var hemma - hur hade det gått då? Hur lång tid hade det gått innan de hittat mig? Hur hade tiden påverkat utgången?

Om jag vore du så skulle jag försöka se det ur föräldrarnas synvinkel. De är rädda om dig. De vill inte att det ska hända dig något! Det kan det nämligen göra även vid ridning i paddock...
 
Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit medryttare på en häst. Jag har ridit 4 gånger på den hästen och alla gånger har jag haft sällskap av mina kompisar som har egna hästar. Men nu ska jag rida på söndag igen och ingen av dem kan följa med. Frågade då min pappa om vad han tyckte o eftersom att min bonus mamma är en hästmänniska så tyckte hon att jag inte alls skulle får rida själv. Då tog ju pappa hennes parti. Kände att det känndes som att de trodde att jag inte var duktig nog för att rida själv. Hade tänkt att rida i paddocken och ca 20 meter från paddocken bor ägaren till hästen. Rider alltid även med mobil men min envisa pappa lät sig inte övertalas så nu sitter jag här och tycker det är orättvist. Förstår väll att de är lite nojiga då jag bara annars ridit ridskolehästar och aldrig ridit själv. Men vad tycker ni hade ni låtit mig ridit ut själv. Tacksam för alla svar utom de som bara är otrevliga tack! Självklart får ni komma med lite kritik men inte låta taskiga, hände i andra inlägg jag skrev. Tack på förhand!
Mina föräldrar släppte iväg mig o min ponny när jag var 8år 😊
 
Jag red ut min nyinridna 4-åring själv när jag var 14.
Därmed inte sagt att alla 14-åringar kan eller bör göra det. Det är stor skillnad på både ungdomars mognadsgrad och hästar. Framförallt beter sig hästar ibland annorlunda när de är själva, så testa det först, lämpligast på ridbana.
Jag fick min första egna ponny när jag var 8år mina föräldrar släppte iväg oss utan massa tjat o krångel 😊😂
 
TS: du har föräldrar som är rädda om dig .
Förstår att det inte alltid känns så när man är 14 år, men faktiskt så är det ju så - dina föräldrar, inkl din bonusmamma bryr sig och vill inte att du ska skada dig.

Jag tycker fö i sammanhanget att de är kloka som inte vill att du rider själv när du inte känner hästen alls.

Tycker dock du ska försöka få dem att engagera sig och följa med så du kan få rida .

Jag fick rida själv på mina ponnyer på inhägnat område utan mina föräldrar när jag var 10 om någon var hemma på gården vi hade ponnyerna och de visste jag var där själv. (Ibland red jag i skogshagen dvs inhägnat men inte en ridbana).

Rida ut i skogen helt själv fick jag inte förrän jag var runt 14. Innan dess följde min snälla pappa med till fots på långa turer och då fick jag rida i förväg och i vilken gångart jag ville , bara att jag sen endera väntade in honom eller gjorde en loop och red tillbaka . 😄 jag hade väldigt pigga livliga ponnyer, minns denna tiden med stor tacksamhet att min pappa följde med och upplevde det inte som någon negativ restriktion alls .

Nu som vuxen minns jag det med glädje också, för jag och pappa hade stort umgänge också i samband med detta 😄 Han var även den som skjutsade runt mig på träning och tävling men just dessa ”promenader” och att vi umgicks trots att jag ”red fritt fast under översyn” uppskattar jag mest som minne som vuxen 😄
 
Men det låter ju som om TS inte får rida över huvud taget, inte ens på ridbana. Och ingen av föräldrarna verkar intresserade av att följa med och se om/hur det fungerar.

Jag undrar hur det gick till när TS blev medryttare. Var det bara hen och hästägaren som gjorde upp om det, eller om föräldrarna var tillfrågade?

Vad vill hästägaren få ut av att ha medryttare, oftast är det ju att man vill ha hästen motionerad x ggr/vecka. Vad säger hen om TS bara ryktar hästen de dagarna?
 
Men det låter ju som om TS inte får rida över huvud taget, inte ens på ridbana. Och ingen av föräldrarna verkar intresserade av att följa med och se om/hur det fungerar.

Jag undrar hur det gick till när TS blev medryttare. Var det bara hen och hästägaren som gjorde upp om det, eller om föräldrarna var tillfrågade?

Vad vill hästägaren få ut av att ha medryttare, oftast är det ju att man vill ha hästen motionerad x ggr/vecka. Vad säger hen om TS bara ryktar hästen de dagarna?

Frågan om hästägaren och hur man som hästägare ställer sig till att ha en minderårig medryttare har berörts tidigare i tråden av någon, men ja - den är intressant , om än kanske inte riktigt ännet 👍😄
 
Jag undrar eftersom föräldrarna verkar så ointresserade. Om TS och hästägaren själva har kommit överens om medrytteriet kan jag förstå föräldrarna till viss del. Om de varit med och godkänt det hela förstår jag det inte alls.
 
Förstår dem helt!
Trots att jag är vuxen, har ridit hela livet och känner min häst väl så håller jag mig bara i de små skogsdungarna precis inpå knuten till stallet när jag är ensam. Dessutom meddelar jag alltid när jag rider och när jag ridit klart.
En gång i mitt liv (16 år gammal) har jag tagit en längre skritttur ensam och denna slutade med att jag vaknade upp med ett sönderslaget ansikte vid en åkerkant, utan häst.
Inte skoj alls.
Vad spelar det för roll att man har mobilen med om man ligger avtuppad och inte kan ringa efter hjälp?
Dina föräldrar är bara rädda om dig.
Hästar är stora djur och när något händer så kan det snabbt gå mycket illa om man har otur. Tänk också på att en häst som är jättesnäll i grupp kan fungera helt annorlunda när den är ensam.

Lycka till med din medryttarhäst!
 
Senast ändrad:
@Hästälskaren du kanske ska fråga din bonusmamma om hon har några bra tips på ridövningar? Så kan ni tillsammans planera ett ridpass där ni först letar upp några övningar, pratar om upplägg av ridpasset och så kanske hon kan följa med och titta? Just det där med att tänka ut vad man ska göra och hur länge man ska värma upp eller göra en speciell övning, kan vara svårt om man tidigare mest ridit på ridskola och därmed är van vid att någon annan "tänker" åt en. Jag läste i en annan tråd att ni hade lite svårt att bonda med varandra, men att göra något sådant här gemensamt kanske kan stärka er relation?
Då kan jag tänka mig att hon litar mer på dig och lägger in ett gott ord hos din pappa. Du och bonusmamman har ändå ett gemensamt intresse. Försök att utnyttja det till att bli en fördel, istället för att se det negativa. 😊
 
Förstår dem helt!
Trots att jag är vuxen, har ridit hela livet och känner min häst väl så håller jag mig bara i de små skogsdungarna precis inpå knuten till stallet när jag är ensam. Dessutom meddelar jag alltid när jag rider och när jag ridit klart.
En gång i mitt liv (16 år gammal) har jag tagit en längre skritttur ensam och denna slutade med att jag vaknade upp med ett sönderslaget ansikte vid en åkerkant, utan häst.
Inte skoj alls.
Vad spelar det för roll att man har mobilen med om man ligger avtuppad och inte kan ringa efter hjälp?
Dina föräldrar är bara rädda om dig.
Hästar är stora djur och när något händer så kan det snabbt gå mycket illa om man har otur. Tänk också på att en häst som är jättesnäll i grupp kan fungera helt annorlunda när den är ensam.

Lycka till med din medryttarhäst!
Det var meningen med appen som tipsades om innan. I den finns en funktion som heter safety tracking som visar exakt position på ryttaren. Så man inte behöver ringa upp menar jag :) Inte för att det minskar riskerna med att hålla på med hästar naturligtvis.

I det här fallet var det all ridning som inte tillåts, alltså även inom ridbanans staket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp