Mina föräldrar tror inte att jag kan rida ut själv

Det var meningen med appen som tipsades om innan. I den finns en funktion som heter safety tracking som visar exakt position på ryttaren. Så man inte behöver ringa upp menar jag :) Inte för att det minskar riskerna med att hålla på med hästar naturligtvis.

I det här fallet var det all ridning som inte tillåts, alltså även inom ridbanans staket.

Skummade bara igenom tråden så läste inte så noga vad det var saken gällde. :)
Funderat lite på att testa annan familjemedlems cykeldator som har live-track funktion precis som appen i fråga har. Dock är det ändå sällskap som gäller vid längre turer, både för min och hästens säkerhet.
 
Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit medryttare på en häst. Jag har ridit 4 gånger på den hästen och alla gånger har jag haft sällskap av mina kompisar som har egna hästar. Men nu ska jag rida på söndag igen och ingen av dem kan följa med. Frågade då min pappa om vad han tyckte o eftersom att min bonus mamma är en hästmänniska så tyckte hon att jag inte alls skulle får rida själv. Då tog ju pappa hennes parti. Kände att det känndes som att de trodde att jag inte var duktig nog för att rida själv. Hade tänkt att rida i paddocken och ca 20 meter från paddocken bor ägaren till hästen. Rider alltid även med mobil men min envisa pappa lät sig inte övertalas så nu sitter jag här och tycker det är orättvist. Förstår väll att de är lite nojiga då jag bara annars ridit ridskolehästar och aldrig ridit själv. Men vad tycker ni hade ni låtit mig ridit ut själv. Tacksam för alla svar utom de som bara är otrevliga tack! Självklart får ni komma med lite kritik men inte låta taskiga, hände i andra inlägg jag skrev. Tack på förhand!
Blir lite förvånad över svaren i tråden som tkr det är tidigt. Tror rätt många av oss gamlingar red ut själva i 14-årsåldern och hade ridit ungefär lika länge som du då. Jag fick egen häst då och hade innan dess haft många privathästar att rida på egen hand. Jag tror jag var runt 11 när jag började rida själv, lämnades i stallet (utan mobil på den tiden) 2 mil hemifrån utan nåt sällskap där, hämtades sen 2 h senare och hade då gjort alla dagens bestyr och ridit ut 1 h själv i kolmörker på storhäst, 6 år gammal. I ett stall där jag inte kände omgivningen alls.

Sen är man ju olika som person, olika mogen osv. Och som mamma själv idag kan jag ju känna att det vore läskigt att göra så kanske. Men det var inget konstigt då. Och även idag rider ju 11-12åringar ut själva på egna ponnys. Det handlar ju om hästen, ryttaren och andra omständigheter. Jag tänker nog att när min dotter är 10 rider hon absolut ut själv en kort sväng i skogen intill gården på en lugn och trygg ponny. Men om du inte ridit ut så mkt innan kan det ju vara bra att ha sällskap i början. Och om man är en person som inte är så mogen än ska man såklart vänta. Viktigt också att man lär sig om trafikregler till häst, det kan du ju göra först om du knte redan vet. Om allemanstätten och hästar i trafik.
 
Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit medryttare på en häst. Jag har ridit 4 gånger på den hästen och alla gånger har jag haft sällskap av mina kompisar som har egna hästar. Men nu ska jag rida på söndag igen och ingen av dem kan följa med. Frågade då min pappa om vad han tyckte o eftersom att min bonus mamma är en hästmänniska så tyckte hon att jag inte alls skulle får rida själv. Då tog ju pappa hennes parti. Kände att det känndes som att de trodde att jag inte var duktig nog för att rida själv. Hade tänkt att rida i paddocken och ca 20 meter från paddocken bor ägaren till hästen. Rider alltid även med mobil men min envisa pappa lät sig inte övertalas så nu sitter jag här och tycker det är orättvist. Förstår väll att de är lite nojiga då jag bara annars ridit ridskolehästar och aldrig ridit själv. Men vad tycker ni hade ni låtit mig ridit ut själv. Tacksam för alla svar utom de som bara är otrevliga tack! Självklart får ni komma med lite kritik men inte låta taskiga, hände i andra inlägg jag skrev. Tack på förhand!

Det är antagligen inte dina kunskaper som ryttare som brister, du rider säker gott och väl tillräckligt bra för att rida hästen ordentligt. Men, du har bara varit på ridskola och där finns det mycket om hästar som man inte lär sig. Räkna med att rida med sällskap ett år eller två innan du har koll nog att sköta dig själv.
 
Blir lite förvånad över svaren i tråden som tkr det är tidigt. Tror rätt många av oss gamlingar red ut själva i 14-årsåldern och hade ridit ungefär lika länge som du då. Jag fick egen häst då och hade innan dess haft många privathästar att rida på egen hand. Jag tror jag var runt 11 när jag började rida själv, lämnades i stallet (utan mobil på den tiden) 2 mil hemifrån utan nåt sällskap där, hämtades sen 2 h senare och hade då gjort alla dagens bestyr och ridit ut 1 h själv i kolmörker på storhäst, 6 år gammal. I ett stall där jag inte kände omgivningen alls.

Sen är man ju olika som person, olika mogen osv. Och som mamma själv idag kan jag ju känna att det vore läskigt att göra så kanske. Men det var inget konstigt då. Och även idag rider ju 11-12åringar ut själva på egna ponnys. Det handlar ju om hästen, ryttaren och andra omständigheter. Jag tänker nog att när min dotter är 10 rider hon absolut ut själv en kort sväng i skogen intill gården på en lugn och trygg ponny. Men om du inte ridit ut så mkt innan kan det ju vara bra att ha sällskap i början. Och om man är en person som inte är så mogen än ska man såklart vänta. Viktigt också att man lär sig om trafikregler till häst, det kan du ju göra först om du knte redan vet. Om allemanstätten och hästar i trafik.
Förmodligen just därför de avråder.
 
Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit medryttare på en häst. Jag har ridit 4 gånger på den hästen och alla gånger har jag haft sällskap av mina kompisar som har egna hästar. Men nu ska jag rida på söndag igen och ingen av dem kan följa med. Frågade då min pappa om vad han tyckte o eftersom att min bonus mamma är en hästmänniska så tyckte hon att jag inte alls skulle får rida själv. Då tog ju pappa hennes parti. Kände att det känndes som att de trodde att jag inte var duktig nog för att rida själv. Hade tänkt att rida i paddocken och ca 20 meter från paddocken bor ägaren till hästen. Rider alltid även med mobil men min envisa pappa lät sig inte övertalas så nu sitter jag här och tycker det är orättvist. Förstår väll att de är lite nojiga då jag bara annars ridit ridskolehästar och aldrig ridit själv. Men vad tycker ni hade ni låtit mig ridit ut själv. Tacksam för alla svar utom de som bara är otrevliga tack! Självklart får ni komma med lite kritik men inte låta taskiga, hände i andra inlägg jag skrev. Tack på förhand!

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men tänker att det kanske inte spelar någon roll.

Jag har ridit i hela mitt liv, eller ja, sen jag var typ 3-4-5 något sånt. Jag fick min första egna häst (foderponny ett år och efter det egen) när jag fyllde 12. Jag fick inte rida ut själv för ens jag var runt 14, och då endast i närheten där det vistades folk och bara om det fanns folk i stallet som jag visste skulle vara kvar när jag kom tillbaka.
Och jag skulle alltid ringa när jag var klar, samt säga till när jag började rida. Och skriva på tavlan i stallet vart jag red. Då tyckte jag att det kändes överdrivet. Men så här i efterhand så förstår jag ju varför.

Kul att du har hittat en medryttarhäst! Hoppas ni trivs bra tillsammans :D
Och om det kommer dagar då du inte kan rida själv så finns det sååå mycket annat du kan göra. Pyssla, mysa, gå promenad osv.
 
Ni som skriver att ni fick rida ut/hantera hästar tidigt, ni har inte funderat på varför så många inte tycker att det är okej? Jag "lärde mig rida" som fyraåring på grannens islandshäst. Det gick till så att jag tog henne i pannluggen, drog med mig henne till motsatta sidan av hagen, klättrade upp på stenmuren och upp på henne. Så snart jag släppte pannluggen bar det av i full fart tillbaka till grinden. Det var bara ren och skär tur att inget hände. Ingen hjälm, ingen som visste var jag var eller vad jag gjorde. Så fortsatte det, hästar var då som nu mitt livselixir och jag gjorde allt för att vara i deras närhet. Som tioåring red jag och en åttaårig kompis ihop. Den ena hästen var en ren bockmaskin och den andre drog så snart vi vände hemåt, fullt ös hem och hoppade över porten som var 1,20 hög. Nästa häst jag red var visserligen lobotomerat snäll men för att kunna rida fick jag ta in deras tvååriga halvblodshingst. Han stod på bakbenen med mig många gånger och min axel slets ur led varje gång. Ingen som visste var jag var, ingen hemma på gården, ingen som hade koll. Jag var då 11 år. Visst har jag haft väldigt mycket roligt trots alla livsfarliga situationer jag utsatte mig för, som att ståendes galoppera på bockmaskinen med bara grimma och grimskaft, men som jag sa till min dotter, vill hon stå på en häst som galopperar så ja, självklart men då under kontrollerade former i form av voltige.

Jag hade inga engagerade föräldrar, ingen som egentligen brydde sig alls och de hade inte en susning om vad som kunde hända utan var mest lättade över att jag höll mig hemifrån. De har sett mig rida en gång, på avslutningen efter ett ridläger då de blev ditlurade av grannen som menade att jag inte fick plats i deras bil hem. Grannen sa att allt var slut strax innan avslutningen skulle börja för hen tyckte att det var hemskt att de inte ville komma dit och se. Mina föräldrars surhet över det faktum att de inte kunde åka därifrån direkt höll i sig länge länge.

Jag vet vad som kan hända. Jag har sett och varit med om så mycket och att låta en minderårig hantera hästar som hen inte ens känner finns inte på världskartan. Jag vill inte ens att min sambo hanterar mina hästar ensam mer än möjligtvis leda dem till/från hagen några meter för även om de är supersnälla så kan han inget, han kan inte läsa deras kroppsspråk och det är då det händer. Jag själv rider helst inte ensam för som sagt, jag vet vad som kan hända. Senast det hände en olycka i min närhet var det en mycket duktig ryttare som föll av. Det var inte alls hästens fel utan en ren och skär olycka där så många olika faktorer gjorde att det gick riktigt illa. Hen hade aldrig kunnat ringa efter ambulans efter den olyckan trots att hen hade mobilen i fickan och då var hen ändå vuxen. Vi pysslar med stora djur och även om de är fantastiska att umgås med så är vi människor så ynkligt ömtåliga. Vi måste därför både se faran, lära oss att läsa hästarna och lära oss att förebygga så mycket det bara går och inte utsätta oss för onödiga risker. För gör vi det finns ju tyvärr risken att vi inte kan njuta av deras sällskap mer.
 
@TinyWiny nej men jag börjar förstå efter denna tråden varför folk inte rider ut längre utan bara sitter i ridhus och harvar , dom får inpräntat i huvudet sedan barnsben att det är farligt att rida ut. Det skapar en osäkerhet och blir en grej av att rida ut som såklart hästen känner av. Sen går den inte från stallplan efter det...
 
@TinyWiny nej men jag börjar förstå efter denna tråden varför folk inte rider ut längre utan bara sitter i ridhus och harvar , dom får inpräntat i huvudet sedan barnsben att det är farligt att rida ut. Det skapar en osäkerhet och blir en grej av att rida ut som såklart hästen känner av. Sen går den inte från stallplan efter det...

Är det så? Rider folk inte ut längre?
 
Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit medryttare på en häst. Jag har ridit 4 gånger på den hästen och alla gånger har jag haft sällskap av mina kompisar som har egna hästar. Men nu ska jag rida på söndag igen och ingen av dem kan följa med. Frågade då min pappa om vad han tyckte o eftersom att min bonus mamma är en hästmänniska så tyckte hon att jag inte alls skulle får rida själv. Då tog ju pappa hennes parti. Kände att det känndes som att de trodde att jag inte var duktig nog för att rida själv. Hade tänkt att rida i paddocken och ca 20 meter från paddocken bor ägaren till hästen. Rider alltid även med mobil men min envisa pappa lät sig inte övertalas så nu sitter jag här och tycker det är orättvist. Förstår väll att de är lite nojiga då jag bara annars ridit ridskolehästar och aldrig ridit själv. Men vad tycker ni hade ni låtit mig ridit ut själv. Tacksam för alla svar utom de som bara är otrevliga tack! Självklart får ni komma med lite kritik men inte låta taskiga, hände i andra inlägg jag skrev. Tack på förhand!
Tycker det är helt omöjligt att svara på utan att ha sett dig rida först och klara om olika situationer.
Finns en 12-åring (eller ja hon är 14 nu, hjälp vad tiden går fort!) men som alltså redan vid 12 kände jag att hon klarar av både en rätt känslig häst och om det uppstår oväntade situationer.
Men sen finns det de som är äldre och som jag öht inte skulle vilja att de red ut själva, trots inga nybörjare utan ridit några år men där har det handlar om stundtals ”osmidig” ridning, spändhet eller helt enkelt alldeles för långsam
 
@TinyWiny nej men jag börjar förstå efter denna tråden varför folk inte rider ut längre utan bara sitter i ridhus och harvar , dom får inpräntat i huvudet sedan barnsben att det är farligt att rida ut. Det skapar en osäkerhet och blir en grej av att rida ut som såklart hästen känner av. Sen går den inte från stallplan efter det...
Jag tycker ingen larmar om att det är farligt att rida ut, mer att det är olämpligt att göra själv då det kan dröja länge innan man får hjälp om något händer. Ingen är, vad jag kan läsa mig till, emot uteritt i sällskap.
 
@TinyWiny nej men jag börjar förstå efter denna tråden varför folk inte rider ut längre utan bara sitter i ridhus och harvar , dom får inpräntat i huvudet sedan barnsben att det är farligt att rida ut. Det skapar en osäkerhet och blir en grej av att rida ut som såklart hästen känner av. Sen går den inte från stallplan efter det...
Jag håller med till stor del faktiskt. Uteritten för mig är den stora fröjden med hästlivet. Hade jag blivit begränsad som tonåring från att rida ut och kombinera den ridningen med ridning på bana hade jag nog inte ridit särskilt länge till. I TS fall handlar det ju också om att hon är ny som medryttare till hästen och då kan det vara klokt att inte rida ut själv. Men här går man upp ytterligare en säkerhetsnivå där ts inte får rida på ridbanan heller. Visst kan det hända saker med hästar oavsett var man befinner sig, men var går gränsen för att man stoppar ryttarens möjlighet till utveckling genom att inte tillåta viss hantering av hästen? Numera har man ju dessutom säkerhetsväst, mobil osv. Man kan minska riskerna ytterligare med säkerhetsstigbyglar t ex.

Det värsta i det här är nog att föräldrarna inte har lagt tid på att se hur ts hanterar hästen innan de nekar henne att rida på ridbanan själv. Rätt dålig stil tycker jag...
 
@TinyWiny nej men jag börjar förstå efter denna tråden varför folk inte rider ut längre utan bara sitter i ridhus och harvar , dom får inpräntat i huvudet sedan barnsben att det är farligt att rida ut. Det skapar en osäkerhet och blir en grej av att rida ut som såklart hästen känner av. Sen går den inte från stallplan efter det...
Jag tror inte en sekund på att det är orsaken. Snarare beror det på att så många enbart har ridit på ridskola med ett fåtal uteritter/år och därför inte ser att rida ut som någon riktig ridning utan mer bara flänga omkring.
 
Jag tror inte en sekund på att det är orsaken. Snarare beror det på att så många enbart har ridit på ridskola med ett fåtal uteritter/år och därför inte ser att rida ut som någon riktig ridning utan mer bara flänga omkring.

Nja - jag ser det som väldigt vanligt att folk inte rider ut för att de inte törs. Jag bor i ett hyffsat hästtätt område och i vissa stall så rider man ut oerhört sällan och då med gramaner och alla möjliga nödbromsar. Det är inte konstigt att hästarna blir laddade om de alltid ska harva på ridbana/ridhus. Du kan också kolla en del dressyrtrådar här på buke - det finns dom som skriver att de i princip aldrig rider ut
 
Nja - jag ser det som väldigt vanligt att folk inte rider ut för att de inte törs. Jag bor i ett hyffsat hästtätt område och i vissa stall så rider man ut oerhört sällan och då med gramaner och alla möjliga nödbromsar. Det är inte konstigt att hästarna blir laddade om de alltid ska harva på ridbana/ridhus. Du kan också kolla en del dressyrtrådar här på buke - det finns dom som skriver att de i princip aldrig rider ut
Ungefär som ridskolehästarna förr när de inte fick gå i hage på vintern. Riktigt latcho-lajban-låda på våren vid första uteritten... :p Det var inte kul alls att vara i den gruppen som hade första uteritten på våren :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp