Mina föräldrar tror inte att jag kan rida ut själv

Hästälskaren

Trådstartare
Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit medryttare på en häst. Jag har ridit 4 gånger på den hästen och alla gånger har jag haft sällskap av mina kompisar som har egna hästar. Men nu ska jag rida på söndag igen och ingen av dem kan följa med. Frågade då min pappa om vad han tyckte o eftersom att min bonus mamma är en hästmänniska så tyckte hon att jag inte alls skulle får rida själv. Då tog ju pappa hennes parti. Kände att det känndes som att de trodde att jag inte var duktig nog för att rida själv. Hade tänkt att rida i paddocken och ca 20 meter från paddocken bor ägaren till hästen. Rider alltid även med mobil men min envisa pappa lät sig inte övertalas så nu sitter jag här och tycker det är orättvist. Förstår väll att de är lite nojiga då jag bara annars ridit ridskolehästar och aldrig ridit själv. Men vad tycker ni hade ni låtit mig ridit ut själv. Tacksam för alla svar utom de som bara är otrevliga tack! Självklart får ni komma med lite kritik men inte låta taskiga, hände i andra inlägg jag skrev. Tack på förhand!
 
Jag håller helt med dem, det är så mycket som kan hända som man kanske inte alls är van vid om man mest ridit på ridskola. Och efter fyra gånger på hästen så känner ni ju verkligen inte varandra. Ta tillfället i akt och pyssla lite extra med din nya kompis istället :heart När ni lärt känna varandra bättre och dina föräldrar ser att det går bra kan de säkert tänka sig att ändra sig längre fram!
 
Har du bara ridit hästen fyra gånger och i sällskap är det inte dumt att bara rida på ridbanan första gången man rider ensam. Som mitt barn hade du inte fått rida ut.

Är de oroliga att något ska hända när du rider på ridbanan också? Kan ingen av dem följa med istället?
Idag finns en app som ska registrera om man ramlar av och kunna "larma" utvalda kontakter.

När min häst var ung smsade jag till mamma när jag började rida och sen när jag var färdig, så att hon visste att allt gått bra :)
 
Jag hade varit tveksam till att släppa ut dig ensam på en häst jag inte träffat, själv var jag nog 16 när jag hittade min första medryttarhäst och red ut ensam för första gången.

Söndag får kanske bli en mysig dag med pyssel istället om ingen kan vara med.

Kanske kan bonusmamma och pappa följa med till fots någon annan dag, och vara med när du rider i paddocken så att de får en känsla för hur stabil hästen är.
 
Jag har ridit ut själv runt om gården sen jag var 10år, och hade mina föräldrar vetat hur mycket fara jag varit i med hästarna så hade de vekligen inte låtit mig ;).
(Har nog bara nämt en gång för dom av alla de gånger jag svimmat till efter att ha ramlat av :o).

Misstänker att din bonus mamma har full koll på riskerna med att rida okända hästar ensam helt enkelt :), eller ensam öht ^_^.
 
Eftersom du ridit i grupp på ridskolan och endast ridit denna hästen 4 gånger så förstår jag föräldrarna. Jag var 13 när jag fick mina första två medryttarponnyer(i samma stall) och det tog några veckor innan jag red ut ensam utan sällskap av de andra tjejerna i stallet.

Nu är jag snart 15 och har haft egen ponny sedan snart två år tillbaka(13). Rider ut ensam nu men behövde alltid mamma/pappa de första månaderna då det var en projektponny som också gärna ville tillbaka till stallet(där kompisarna var).
Jag förstår om dina föräldrar är oroliga men samtidigt så är du 14 år gammal och jag anser inte att det är en jätteung ålder, jag menar, jag är 14 och rider ut på min glada ponny :D
 
Hade du varit min dotter hade du inte ens fått hantera hästen ensam efter fyra tillfällen. Hon hade då, när hon var fjorton, ridit längre än dig. Hon hade haft foderhäst och varit medryttare 4 gånger i veckan sedan hon var tio innan foderhästen utöver ridningen på ridskolan. Jag hade inte tillåtit att du var ensam i stallet om du vore min medryttare heller. Är man hästkunnig, dvs. man har kunskapen om hur mycket som kan hända så låter man helt enkelt inte barn och ungdomar hålla på med hästar själva och särskilt när det inte ens känner varandra. Det är ansvarslöst.

Min dotter fick sin egen häst när hon var fjorton. Jag köpte honom för att han tog så oerhört väl hand om sin unga ryttare (dvs. min dotter, andra, vuxna ryttare, var det inte alls lika noga med). På honom fick hon efter några månader när de hade lärt känna varandra ordentligt rida ut själv men då bara på vägar utan trafik som jag visste var säkra och som gick som en cirkel runt vårat så att det aldrig var mer än max 500 meter hem och bara när jag var hemma men av någon anledning inte kunde rida med. Det kan verka överdrivet att jag var så försiktig men det gav utdelning. Det hände aldrig någon olycka. Jag är själv allvarligt skadad för livet efter en hästolycka och trots att jag ändå har fortsatt med hästar så är mitt säkerhetstänk stort. Jag skulle aldrig hindra mina barn från att rida (de red båda två som yngre) för jag vet hur mycket det ger men jag skulle heller aldrig någonsin riskera ett barns hälsa genom att låta dem hantera och rida hästar ensamma. Det blir inte roligt när det inte är säkert.

Att rida och hantera hästar är alltid en risk och även som vuxen är det väldigt bra att inte vara ensam. Jag tycker att du ska be någon av dina föräldrar att följa med så att du kan rida ändå.
 
Jag hade aldrig släppt iväg min dotter (snart 13) ensam på en häst som hon bara ridit några få gånger.
Nu rider hon förvisso ut själv, och har gjort i nåt år, på hästar hon känner väl och som är trygga och snälla. Men de första gångerna på ny häst har jag följt med till fots.

Det är nätt och jämnt att jag tillåter henne att ta en vanlig promenad med vår shettis, som hon känner väl, men som kan få för sig både det ena och det andra om han är på det humöret.
 
Finns det något att göra nära stallet för föräldrarna om det är ridbana du planerar (får inte rätsida på om det är uteritt eller bana)? Om de inte kan tänka sig att vara med alltså? För i så fall kan du ju ha föräldern i telefon med headset så denne kan höra om det händer nåt och kan rusa dit tänker jag?
 
Är hästen bussig så är det väl klart du kan rida ut själv? Jag har ridit ut själv sen jag var typ 12 och det var ändå på trafikerade vägar innan man kom till skog. När jag var 14 red jag själv till hoppträningarna 6 km en väg på landsväg .
 
Jag red också ut själv på galna hästar då jag var en bra bit yngre än 14. Skulle jag tillåta det om det gällt mitt eget barn? Aldrig i livet! Jag tror inte mina föräldrar fattade vilka risker som fanns och vad vi egentligen gjorde i stallet...

Jag säger som ovanstående. Rid på banan, be en vuxen komma med och så kan ni gå promenad sen.
 
Jag fattar inte riktigt, får du inte rida UT själv, eller får du inte rida ALLS själv?
Om du inte får rida ut kan jag hålla med dina föräldrar. Varken du eller de känner hästen än. Det är skillnad på att vara 14, ha ridit privat i några år, känna hästen väldigt väl och rida ut själv, och på att vara 14, nyss börjat rida utanför ridskolan, och knappt börjat lära känna hästen. Det första ser jag inget konstigt i, det andra tycker jag man behöver mer erfarenhet innan man ger sig ut på egen hand.
Handlar det om att rida själv på ridbanan så tänker jag att du kanske kan kolla om föräldrarna kan följa med en gång, så ser de hur hästen beter sig. Är den trygg och snäll känns det kanske tryggare för dem fortsättnngsvis, om du t.ex. skickar ett sms innan du börja rida och när du ridit klart, så de har lite koll.
Och om det är så att det är en bit att rida till paddocken, kanske du kan promenera dit och hem med hästen? Det är bra uppvärmning för er båda.

De barn/ungdomar jag känner som är i din ålder (12-15) och har egen ponny/medryttarponny rider oftast inte själva alls, utan i sällskap av varandra eller nån vuxen, både på banan och ute. På banan tror jag dock de rider ensamma nån gång, ut ensam är det nog väldigt sällan och då bara den äldsta, snällaste ponnyn.
Och jag var typ 13-14 när jag fick börja rida ut själv, på familjens dundersnälla ponny som verkligen tog hand om sin ryttare.
 
Rida ut själv på en häst du ridit 4 gånger? Nej.
Rida i paddocken själv, absolut. Jag som förälder hade nog stannat och tittat hur det gick första gången, men såg det bra ut ser jag inget problem.

Visst 14 år räknas som barn, men om man ska se till vad som kan hända när man rider skulle ingen någonsin få rida ut själva. Någon gång måste man ju få prova om man ska utvecklas.
 
Jag fick börja rida ut själv när jag ca 13år, men då hade jag ridit detta super snälla sto i 1 år. (Sen att jag red i grimma är en annan historia :D )
Jag tycker din mamma är vettig, hon inser med rätt stor säkerhet vad som kan hända. Passa på att pyssla med din nya kompis:)
 
Varför kan inte din pappa eller bonusmamma stanna och titta på när du rider i på ridbanan? Jag tycker att det låter som en klok idé att inte släppa iväg en 14-åring som bara ridit hästen 4 ggr ut på en uteritt på egen hand. Dessutom en 14-åring som bara ridit på ridskola tidigare och på en häst föräldrarna eller 14-åringen inte känner.
 
Helt bortsett från din ålder, så tycker jag inte att man ska rida ut ensam på en häst man bara har ridit fyra gånger. JAG hade inte gjort det, fast jag är 27 och har haft hästar i många år. Man bör helt enkelt lära känna en häst mer innan man rider ut ensam.

Däremot fick jag när jag var i din ålder rida ut ensam på snälla hästar som jag kände väl. :)

Jag hade en period en 15-årig medryttare som red min häst. Hon fick lov att rida markarbete på ridbanan om hon var själv, men skulle ha sällskap av vuxen om hon ville hoppa eller rida ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp