Mina föräldrar tror inte att jag kan rida ut själv

Nja - jag ser det som väldigt vanligt att folk inte rider ut för att de inte törs. Jag bor i ett hyffsat hästtätt område och i vissa stall så rider man ut oerhört sällan och då med gramaner och alla möjliga nödbromsar. Det är inte konstigt att hästarna blir laddade om de alltid ska harva på ridbana/ridhus. Du kan också kolla en del dressyrtrådar här på buke - det finns dom som skriver att de i princip aldrig rider ut
Den mentaliteten har jag bara träffat på bland de som bara ser halvblod som hästar. För mig är det en så liten del av hästvärlden att jag inte ens tänkte på dem. Men du har rätt! När jag har haft jobbintervjuer har jag de senaste åren börjat fråga vilken typ av hästar och ridning hen har erfarenhet av utav den enkla anledningen att många som bara ser halvblod som hästar värda att sitta på och bara ser banridning som ridning inte fungerar och passar in här. De som ser att rida ut som att man bara kan sitta och åka fungerar inte, inte de som tror att det är flängridning det handlar om och inte de som inte vågar rida ut heller. Jag har haft ett fåtal som har provjobbat som har sett ut som om de har sett ett spöke när jag har sagt att vi ska galoppera. Att galoppera ute i skogen verkar helt otänkbart för många. Jag har fått frågan några gånger vilket ridhus vi åker till och när jag svarar inget, vi rider i skog och mark i alla väder har de tackat för sig. Numera frågar jag innan intervjun så jag och de slipper ödsla tid i onödan. För även om det är tydligt i annonsen så vet vi ju alla att de flesta inte läser hela.

Nej det är verkligen inte konstigt att hästarna blir laddade och inte heller att de blir uttråkade och måste hitta på något. Det är inte heller konstigt att hästarna går sönder när de rids på bana/ridhus jämt och ständigt.
 
@TinyWiny nej men jag börjar förstå efter denna tråden varför folk inte rider ut längre utan bara sitter i ridhus och harvar , dom får inpräntat i huvudet sedan barnsben att det är farligt att rida ut. Det skapar en osäkerhet och blir en grej av att rida ut som såklart hästen känner av. Sen går den inte från stallplan efter det...
Det roligaste jag vet (och min häst) är att rida ut. Helst långt och längs skogsvägar. Men min häst är inte helt trafiksäker, speciellt inte utan annat hästsällskap. Så jag får snällt hålla mig på ridbana/i ridhus när vi inte har sällskap, om jag vill rida. Ute och promenerar är vi ibland ändå. Jag har haft hästen i 2,5 år och är vuxen, skulle gärna rida ut mer men gör det inte pga säkerhetsskäl. Är tvungen att rida längs trafikerad väg innan vi kommer till några skogsvägar.
 
Jag har en 14-årig medryttare, så jag tänkte berätta lite om vårt upplägg tillsammans.
Hon har ridit rätt länge och har haft en liten ponny på foder i några år. Hon började rida min häst i våras, men får fortfarande inte rida helt själv. Det har vi diskuterat tillsammans med hennes mamma och alla är överens om saken. Det är ok att rida i ridhuset om en kompis är med, så någon kan hämta hjälp om det skulle hända något. Nu är medryttaren så försiktig av sig och vågar inte rida ut själv, för hon har förstått vad som kan hända.

Hästen är också "världens snällaste", men hon är t ex livrädd för älgar och vi har mycket vilt häromkring. Skogarna kryllar dessutom av vildsvin och det gör att vissa dagar går hon och spänner sig och blåser och har sig. Då kan hon bli rädd för minsta lilla och hoppa till och försöka vända.

Hade min medryttare inte haft det tänket hon har kring säkerhet, då hade hon inte varit min medryttare. Punkt.
Så snälla, försök sätta dig in i hur dina föräldrar/bonusmamma tänker. De sätter inte sådana regler för att vara elaka. De är rädda om dig! Boka in ett möte med föräldrar och hästägare där de kan få prata ihop sig om vad som ska gälla och för att föräldrarna ska lära känna hästen mer. Hästägaren känner sin häst mer än vad du gör, så hen är nog mer övertygande om nu hästen verkligen är sådär snäll, än vad en 14-åring är. Unga har en tendens att ha lite rosaskimrande glasögon som gör att de bara ser allt bra och tycker att hästen är världens bästa och snällaste för att den var det första gången de träffades. Typ. ;)
Där har du dock lite fel. Hon är sjukt snäll (hästen) alltså och annat är det inte snack om men däremot är hon tittig och hoppar till över små saker som idag när jag red och snö rasade ner från taket vart hon jätte rädd och skenade i väg en kort bit. Är fullt medveten on de och ägaren har även sagt de så ser henne inte bara som den snällaste även att hon är lute spänd när man rider ut.
 
Men det låter ju som om TS inte får rida över huvud taget, inte ens på ridbana. Och ingen av föräldrarna verkar intresserade av att följa med och se om/hur det fungerar.

Jag undrar hur det gick till när TS blev medryttare. Var det bara hen och hästägaren som gjorde upp om det, eller om föräldrarna var tillfrågade?

Vad vill hästägaren få ut av att ha medryttare, oftast är det ju att man vill ha hästen motionerad x ggr/vecka. Vad säger hen om TS bara ryktar hästen de dagarna?
Mina föräldrar vill följa med det är inte så de kunde bara inte sist jag frågade men båds vill följa med. Det var ägaren som kontaktade efter att jag lagt ut en inlägg i en grupp på fb om medryttare m.m. Förstår dock verkligen inte hur du menar med att jag bara skulle vilja rykta hästen de dagar jag ska vara där???! Åker knappast så lång väg till stallet för att bara borsta hästen. Då tycker jag ägaren som bor 30m från stallet kan göra det
 
Det är antagligen inte dina kunskaper som ryttare som brister, du rider säker gott och väl tillräckligt bra för att rida hästen ordentligt. Men, du har bara varit på ridskola och där finns det mycket om hästar som man inte lär sig. Räkna med att rida med sällskap ett år eller två innan du har koll nog att sköta dig själv.
En två år tänker jag inte vänta. Min kompis som jag rider med har bara ägt sin häst i 1 år och rider ut på den själv så vrf skulle inte jag kunna göra det
 
Mina föräldrar vill följa med det är inte så de kunde bara inte sist jag frågade men båds vill följa med. Det var ägaren som kontaktade efter att jag lagt ut en inlägg i en grupp på fb om medryttare m.m. Förstår dock verkligen inte hur du menar med att jag bara skulle vilja rykta hästen de dagar jag ska vara där???! Åker knappast så lång väg till stallet för att bara borsta hästen. Då tycker jag ägaren som bor 30m från stallet kan göra det

Att bara umgås med hästen har stor betydelse för att lära känna den och det i sin tur kommer ha betydelse i ridningen.
 
Tycker det är helt omöjligt att svara på utan att ha sett dig rida först och klara om olika situationer.
Finns en 12-åring (eller ja hon är 14 nu, hjälp vad tiden går fort!) men som alltså redan vid 12 kände jag att hon klarar av både en rätt känslig häst och om det uppstår oväntade situationer.
Men sen finns det de som är äldre och som jag öht inte skulle vilja att de red ut själva, trots inga nybörjare utan ridit några år men där har det handlar om stundtals ”osmidig” ridning, spändhet eller helt enkelt alldeles för långsam
Men det är som du säger det är väll omöjligt att säga om man inte sett mig klara av olika situationer och min pappa o mamma har sagt utan att ens ha träffat hästen att jag inte får rida själv
 
Men det är som du säger det är väll omöjligt att säga om man inte sett mig klara av olika situationer och min pappa o mamma har sagt utan att ens ha träffat hästen att jag inte får rida själv
Det tycker jag låter överbeskyddade. Själv red jag ut själv i den åldern både på läromästare och unghästar, vilket iofs var ganska länge sedan ;)
 
En två år tänker jag inte vänta. Min kompis som jag rider med har bara ägt sin häst i 1 år och rider ut på den själv så vrf skulle inte jag kunna göra det

Vad du får göra, och kan göra, är aldrig avhängt på vad andra får eller inte får göra. Jag vet att 'men hon får göra X' är det vanligaste argumentet bland yngre tonåringar, men det är inget bra argument även om det är välanvänt.

Väldigt lite av tiden som jag som hästägare spenderar med min häst är ridning. Jag håller kanske inte med dina föräldrar om att få rida ensam i paddock, men bara för att du inte får rida betyder inte att tiden är bortkastad. Ta en promenad med hästen? Longera? Tömkör? Lär känna din nya medryttarhäst från marken, det ger massor med ledtrådar om hur den kan vara att rida. Förhoppningsvis är det en häst du kommer umgås med, massor, och allt du lär dig nu kommer att komma till användning.
 
Håller faktiskt med dem. Vänta tills du lärt känna hästen och lärt dig mer och försök att vinna dina föräldrars förtroende - låt de gå eller cykla med under de första uteritterna så att de känner sig säkra på att du klarar av hästen i olika lägen, t.ex om hästen blir rädd för något eller taggad och stark. Har varit i den sitsen du är i nu då jag inte fått rida ut utan vuxen gåendes bredvid (och absolut inte med häst som sällskap) såå många gånger med min egna ponny, då hon bockat av mig och blivit stark under vissa uteritter och då har jag helt enkelt fått bita i det sura äpplet och först skritta ut med någon av dem gåendes bredvid och därefter trappa upp tempot. Men det är faktiskt väldigt bra för det har hjälpt otroligt mkt. Du får väl helt enkelt rida i paddocken i början de gångerna då ingen kan vara med. Och ska du framöver rida ut själv så säg till exakt vart du ska rida och var noga med att smsa eller ringa innan du rider iväg och när du är tillbaka!
 
Mina föräldrar vill följa med det är inte så de kunde bara inte sist jag frågade men båds vill följa med. Det var ägaren som kontaktade efter att jag lagt ut en inlägg i en grupp på fb om medryttare m.m. Förstår dock verkligen inte hur du menar med att jag bara skulle vilja rykta hästen de dagar jag ska vara där???! Åker knappast så lång väg till stallet för att bara borsta hästen. Då tycker jag ägaren som bor 30m från stallet kan göra det
Oj oj oj, vilken tråkig inställning... Att det skulle vara så värdelöst att umgås med hästen.
 
Förstår dock verkligen inte hur du menar med att jag bara skulle vilja rykta hästen de dagar jag ska vara där???! Åker knappast så lång väg till stallet för att bara borsta hästen. Då tycker jag ägaren som bor 30m från stallet kan göra det
Hästar behöver inte ryktas varje dag, det var nog mer ett förslag för att många tycker att det är trevligt att bara umgås med hästar också och tex rykta. Det är ju ett sätt att stärka bandet med hästen. Om du inte får lov att rida utan sällskap så kan du ju iallafall åka till stallet och umgås med den. Det är ju positivt också för hästen att det inte alltid betyder jobb när den hämtas in från hagen. Eller att du bara förknippas med jobb.

Jag som både jobbat med hästar och haft egna i rätt många år tycker fortfarande att det är supertrevligt bara att umgås med hästar. Inte bara när jag skall rida, eller för att jag måste.

Just nu har jag paus från egna hästar, och har medryttarhäst, men det händer att jag åker till stallet också i perioder när den inte rids bara för att umgås och mysa.
 
Jag har ridit sen barnsben. Fick börja rida ut själv vid 14-15 årsåldern på min trygga ponny. Dock inget jag kommer låta dottern eller sonen göra bl.a. pga timmerbilarna o postbilarna här omkring. Själv rider jag nästan bara ut ensam men det är pga jag o sambon inte kan rida ihop längre eftersom båda barnen går hemma. Längtar tills vi kan rida ihop igen. Det är roligare o säkrare! Så ha tålamod rida ut själv kan vara kul men också farligt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp