Mina föräldrar tror inte att jag kan rida ut själv

Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit medryttare på en häst. Jag har ridit 4 gånger på den hästen och alla gånger har jag haft sällskap av mina kompisar som har egna hästar. Men nu ska jag rida på söndag igen och ingen av dem kan följa med. Frågade då min pappa om vad han tyckte o eftersom att min bonus mamma är en hästmänniska så tyckte hon att jag inte alls skulle får rida själv. Då tog ju pappa hennes parti. Kände att det känndes som att de trodde att jag inte var duktig nog för att rida själv. Hade tänkt att rida i paddocken och ca 20 meter från paddocken bor ägaren till hästen. Rider alltid även med mobil men min envisa pappa lät sig inte övertalas så nu sitter jag här och tycker det är orättvist. Förstår väll att de är lite nojiga då jag bara annars ridit ridskolehästar och aldrig ridit själv. Men vad tycker ni hade ni låtit mig ridit ut själv. Tacksam för alla svar utom de som bara är otrevliga tack! Självklart får ni komma med lite kritik men inte låta taskiga, hände i andra inlägg jag skrev. Tack på förhand!

Jag kan väl känna att det beror lite på individ(häst som människa) när det är lämpligt att rida ut själv. Men generellt bör vä en 14-åring med en normal häst greja det tycker jag.
Jag jobbade redan extra i stall med proffshästar(unghästar och hingstar till stor del). Efter nian jobbade jag heltid i samma stall och var betrodd att hantera de dyra tävlingshästarna ensam på skogsturer etc hela dagarna. Jag fick också rida in hästar.
Jag blev medryttare som 12-13-åring ca. Och fick ponny vid 15. Så jag red ju ut själv på en galen ponny direkt jag blev medryttare. Vi överlevde båda två.:laugh: Fick med mig kompisar som medryttare i samma stall med. De red också ut själva ibland om vi inte kunde samtidigt. No problem.
Har ju stått i stall med många i din ålder med egna ponnyer som ridit ut själva utan problem.
Kanske kan du rida lektion för någon tränare som kan dels avgöra dina kunskaper och antingen ge dig tips på vad som måste bli bättre eller tala om för dina föräldrar att det bör funka.
 
En två år tänker jag inte vänta. Min kompis som jag rider med har bara ägt sin häst i 1 år och rider ut på den själv så vrf skulle inte jag kunna göra det

Du har inte egen häst och rider varje dag, då hade det gått fortare. Det kanske känns som att du klarar detta utan problem, och det gör du säkert, fram till dess att något händer. Då kommer sällskap och hjälp vara ovärderligt att ha tillgängligt.
 
Oj oj oj, vilken tråkig inställning... Att det skulle vara så värdelöst att umgås med hästen.
Jo umgås har jag inget emot men någon skrev att eftersom att jag inte kunde rida själv så skulle jag kunna borsta lite på hästen. Det är en bra bit till stallet och självklart kan jag gå på en promenad med hästen och så men eftersom att de är så pass langt vill jag helst rida
 
Jeg red ut alene når jeg var 11 på en islandshest uten at noen bryr seg. Tror folk er alt for hysteriske nå om dagen.
Vi krysset trafikkerte veier før vi kom ut i skogen og det gikk helt fint. Red alene fra 2. gang jeg red henne. Det var min første forhest og jeg hadde ridd 2 år på rideskole først.
 
Jeg red ut alene når jeg var 11 på en islandshest uten at noen bryr seg. Tror folk er alt for hysteriske nå om dagen.
Vi krysset trafikkerte veier før vi kom ut i skogen og det gikk helt fint. Red alene fra 2. gang jeg red henne. Det var min første forhest og jeg hadde ridd 2 år på rideskole først.
Har svårt att tro att folk är mer "hysteriska" nu för tiden, snarare mer medvetna om riskerna som finns och hur fort olyckor kan hända, även med de snällaste hästarna.
 
Jag red också ut i skogen ensam när jag var ung. Och när jag var barn rökte man inomhus och åkte bil utan säkerhetsbälte också. Idag vet man bättre.

Det jag vill säga med det är att bara för att flera här säger att de red ut själva på sina (eller andras) ponnyer när de var unga, så betyder det inte att det är bra eller rätt att göra så.
Trådskaparens föräldrar vill inte att hon rider när hon är själv i stallet. Orsaken till det kan vi bara spekulera om, men oavsett vilket så är det föräldrarnas ord som gäller i ett sånt här fall. Ts tycker att det är trist, men det är faktiskt bara att acceptera. Ts får passa på att lära känna hästen bättre och visa att både häst och ryttare är pålitliga. Och om problemet är att sällskap saknas, då får man anpassa sig och rida när sällskap finns på plats.
 
Har svårt att tro att folk är mer "hysteriska" nu för tiden, snarare mer medvetna om riskerna som finns och hur fort olyckor kan hända, även med de snällaste hästarna.

Jeg synes folk er mer hysteriske, og det er greit at du er uenig.
Men jeg synes at unger bør slippes fri, de bør gjøre seg erfaringer selv og ikke pakkes inn i bomull. Ramler de så ramler de, stikker hesten så lærer de seg å håndtere den situasjonen, det er vår oppgave å gi dem balasten til å ta de riktige avgjørelsene, ikke ta alle avgjørelsene for dem. Når man er 14, så er man ungdom. Man klarer å vurdere hvilke risikoer som finnes og ta avgjørelser. Det er ikke alltid at det går bra, men da lærer man av det til neste gang.
 
När man är 14 anses man inte riskbedömande och ansvarsfull nog att framföra ens en liten moppe. En häst väger 6 ggr mer, är snabbare, har egen vilja och kan reagera hastigt. Visst är det bra att lära av sina erfarenheter, men det är ju samtidigt dumt om man hinner slå ihjäl sig först.
 
Jeg synes folk er mer hysteriske, og det er greit at du er uenig.
Men jeg synes at unger bør slippes fri, de bør gjøre seg erfaringer selv og ikke pakkes inn i bomull. Ramler de så ramler de, stikker hesten så lærer de seg å håndtere den situasjonen, det er vår oppgave å gi dem balasten til å ta de riktige avgjørelsene, ikke ta alle avgjørelsene for dem. Når man er 14, så er man ungdom. Man klarer å vurdere hvilke risikoer som finnes og ta avgjørelser. Det er ikke alltid at det går bra, men da lærer man av det til neste gang.

Det beror väl lite på omständigheterna. När det kommer till trafiken är det inte bara ryttarens beslut som avgör utan även bilistens. Där tycker jag faktiskt ingen om man kan undvika det ska rida ensam
 
Jeg synes folk er mer hysteriske, og det er greit at du er uenig.
Men jeg synes at unger bør slippes fri, de bør gjøre seg erfaringer selv og ikke pakkes inn i bomull. Ramler de så ramler de, stikker hesten så lærer de seg å håndtere den situasjonen, det er vår oppgave å gi dem balasten til å ta de riktige avgjørelsene, ikke ta alle avgjørelsene for dem. Når man er 14, så er man ungdom. Man klarer å vurdere hvilke risikoer som finnes og ta avgjørelser. Det er ikke alltid at det går bra, men da lærer man av det til neste gang.
Självklart ska de inte lindas in i bomull, men man kan försöka minimera allvarliga skador om man kan?
Jag låter, som jag tidigare sagt, min snart 13-åriga dotter rida ut själv. Visst har hon åkt av och tack o lov har inget allvarligt hänt.
Men hade hon inte känt hästen väl, jag vetat att hästen är snäll och trygg, om hon inte ridit den mycket och ofta, både på banan och ute, så hade jag aldrig släppt iväg henne själv. För det kan gå illa, och det fort.
 
Jag fyller 14. Ridit ridskola 8 år. Haft egen häst i 1 och ett halft år. Jag skulle ALDRIG rida ut helt ensam. Jag skulle få för mina föräldrar om jag sa tid när jag ska vara tbx, vilken runda jag tar, exakt Väg, mobil med mig, väst och hjälm m.m men det är ingenting jag skulle göra.
Kan du inte rida i paddocken när du är ensam och ut när dina vänner är med?
 
Jag red också ut i skogen ensam när jag var ung. Och när jag var barn rökte man inomhus och åkte bil utan säkerhetsbälte också. Idag vet man bättre.

Det jag vill säga med det är att bara för att flera här säger att de red ut själva på sina (eller andras) ponnyer när de var unga, så betyder det inte att det är bra eller rätt att göra så.
Trådskaparens föräldrar vill inte att hon rider när hon är själv i stallet. Orsaken till det kan vi bara spekulera om, men oavsett vilket så är det föräldrarnas ord som gäller i ett sånt här fall. Ts tycker att det är trist, men det är faktiskt bara att acceptera. Ts får passa på att lära känna hästen bättre och visa att både häst och ryttare är pålitliga. Och om problemet är att sällskap saknas, då får man anpassa sig och rida när sällskap finns på plats.
Jo absolut. Men samtidigt kan jag känna att många föräldrar idag är väldigt överbeskyddande. Vissa som inte ens får gå till ridskolan själva från bussen trots att det inte är speciellt långt.
 
Jag fyller 14. Ridit ridskola 8 år. Haft egen häst i 1 och ett halft år. Jag skulle ALDRIG rida ut helt ensam. Jag skulle få för mina föräldrar om jag sa tid när jag ska vara tbx, vilken runda jag tar, exakt Väg, mobil med mig, väst och hjälm m.m men det är ingenting jag skulle göra.
Kan du inte rida i paddocken när du är ensam och ut när dina vänner är med?

Det är paddocken TS menar med "rida ut" (missvisande rubrik). Hennes föräldrar vill inte ens att hon rider där, så frågan är om hon kan fortsätta som medryttare. Jag skulle inte vilja ha en medryttare som sällan eller aldrig red, fast å andra sidan skulle jag aldrig ha en 14-årig medryttare utan klartecken från hens föräldrar.
 
Det är paddocken TS menar med "rida ut" (missvisande rubrik). Hennes föräldrar vill inte ens att hon rider där, så frågan är om hon kan fortsätta som medryttare. Jag skulle inte vilja ha en medryttare som sällan eller aldrig red, fast å andra sidan skulle jag aldrig ha en 14-årig medryttare utan klartecken från hens föräldrar.
Fast då är tråden helt fel. Rida ut är ju just att inte rida i inhängnat område.
@Hästälskaren
 
Det är paddocken TS menar med "rida ut" (missvisande rubrik). Hennes föräldrar vill inte ens att hon rider där, så frågan är om hon kan fortsätta som medryttare. Jag skulle inte vilja ha en medryttare som sällan eller aldrig red, fast å andra sidan skulle jag aldrig ha en 14-årig medryttare utan klartecken från hens föräldrar.
Jag skrev fel i rubriken glömde bort att de var rida i paddocken jag menade men jag rider alltid varenda gång jag ska vara där då min kompis nästan alltid är där och mina föräldrar kan ju följa med någon gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp