Mina första erfarenheter av NH

the_connemara

Trådstartare
Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och undrat vad det är som är så speciellt med det. Jag är en typisk ridhästmänniska som hanterar unghästar på marken inför inridning och inkörning och varierar ridningen med ex promenader, tömkörning i skogen, hanhästridning osv men ingen ren och skär "hanteringsträning". Inget arbete för hand a lá akademisk eftersom jag inte kan och inga andra NH-grejer eftersom jag inte heller där kan något. Just nu har jag en blivande 4-åring som jag haft i 1,5 år ganska exakt och vi såg med spänning fram emot denna lilla dagskurs.

Vi fick låna repgrimmor o rep (av modell bättre tror jag nog? smalt, starkt, stadigt nylonrepaktigt som satt bra på hästen och ett tungt, stadigt rep att hålla i) och första övningen var att backa hästen när man stod 1 m framför. Min pojk fattade inte först men efter en stund funkade det bra. Hemma brukar han kunna backa lös så men sådär precis när man kommit in i ett ridhus vara han lite mer nyfiken på alla nya hästar, spec någon häst som krånglade stog vi och studerade innan vi övade själva.

Andra övningen var att flytta undan bakdelen, utan att röra den tror jag. Gick jag mot den o smackade lite flyttade han den. Det var iaf helt ok enligt tränaren. Men jag hade ändå inte velat att han skulle flyttat den bara på att jag "riktade mer energi" mot den, vi är båda lite för flummiga för sådant. En smackning om han inte uppfattar mig kroppspråk gillar jag, det blir tydligt och konsekvent nog för oss båda ihop och var helt ok för tränaren med.

Tredje övningen var att skicka ut hästen på en volt runt sig och sedan att göra halt på volten. Jag började på egen hand och såklart gick min häst ut runt mig eftersom jag placerade mig så att han skulel göra det. Tränaren blev imponerad men eg så skulle man visst peka på något vis med handen/armen åt vilket håll man skulle men eftersom det funkade för mig så fick jag göra som jag gjorde.

Att göra halt på volten skulle man oxå göra ngt annat eg men han stannade direkt på röstkommando och att jag ställde mig lite "framför" så att min position var bromsande. Tränaren blev ännu mer imponerad eftersom man tydligen skulle klampa ut framför och "stoppa" med armen eg. Men det var nog på hästar som inte stannade. Vi stannade sedan mellan lite bommar och som vanligt "nitade" Tiger i steget om man la lite tryck bakom kommandot.

En annan bra grej var att lära hästen stanna på att man slängde repet i backen (men höll i änden), Tiger fattade det på ngt varv. Smart övning!

Sedan låg det lite pressningar o skit men det har aldrig bekommit min pojk, han kan man skicka över i vilken gångart som helst/packa in i så det gick ju fort.

En förstärkt lastpall fanns oxå, den var kul :D Tiger är så fumlig med benen så han gjorde många roliga försök att få ihop hur han skulle bete sig med pallen innan han lyckades stå både med 2 ben och med alla 4 benen på pallen :rofl:

I slutet stod vi tre i ett däck med ryggarna mot varanda, hållandes vår häst i repet. Vi fick hästarna att gå runt oss i skritt o trav medan vi stod stilla och skickade repen mellan oss. Två gånger kom en häst lös, ena gången satsade travaren på att genskjuta i innervarvet och jag valde att släppa repet till fjordningen han sprängde och ta tag i honom. Fjordingen blev glad o sprang runt lite men lät sig snällt fångas. Andra gången var det åter travaren som skrämde min Tiger så han skuttade ut från volten, han stannade dock direkt när han märkte att vi tappat kontakten med honom och stod undrande o tittade efter någon som ville honom något så en tjej ledde in honom i ringen igen.

Den extremaste hästen som var med var en fd. problemhäst som skulle slaktas eftersom den var ohanterlig och oridbar för alla som testat. Nuvarande ägarinnan erkände villig redan på teorin att hon band alla sin hästar i gången, aldrig gick på promenad med dem och inte hanterade dem något alls på marken mer än just det som krävs för ridning/tävling. Hon är väl en typisk ridhästryttare och precis osm jag tyckte hon repgrimmor var otroligt fula :D

Hennes häst har fortf lite hyss för sig, flög i luften med en jäkla kraft rätt frekvent en inte ens sekund att den slutade lyssna på henne, knödde på henne eller försökte slita sig o dyl. Den vara först jätterädd för presseningen men flög över med buller och bång efter mkt lite övertalning. Så fort den höll sig lugn utförde den alla övningar helt korrekt med i princip ingen assistans.

Så, kontentan för mig var att NH är enbart sunt förnuft och helt normal god hästhantering. Jag förstår inte alls den här NH-hysterin? Nu har jag iaf vart på en kurs och kan med gott samvete säga att det inte var något för mig. Är det fler som har fått denna erfarenheten? Det känns som att alla som går en kurs (för en vettigt tränare, vilket det här faktiskt var) blir helt saliga och säger det gör sååå mycket för deras förhållande till hästen. "Hur tänkte de innan" tänker jag bara då :confused:

Och vilka var era första erfarenheter av NH, ni som blev sålda och ni som inte blev det?
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

jag skummade bara igenom din post.

Om du har så pass kommunikation med din häst, så var kursen för lätt för dig.
De övningar du beskrev gör jag på mina nybörjarkurser. Sen kan jag tycka att Även om det funkade för er med dina egna signaler, så förlorar du en hel del i att inte använda de signaler tränaren har, inte för att de är mer korrekta kanske (jag vet inte vilka han/hon använde) utan för att du missar att lära dig ett nytt sätt att kommunicera med din häst!
Även om det funkar bra med en elevs/kursdeltagares egna signaler brukar jag uppmuntra dom att använda de jag lär ut, just pga att det skapar mångfald för eleven/deltagaren.



Jag tror inte du fick någon ärlig resume av NH på kursen, det låter mer som om du skulle farit på en inridningskurs med din 18 åriga förredetta ridskolehäst som ridits sen den var 3 år (ett exempel).
Det är klart att det inte ger något att fara på en inridningskurs med den pållen, ni har ju redan etablerat inridningen, ni ska träna rörelser. :)

Jag tycker du ska ge NH mer än en chans, och ta ut en duktig tränare som faktist kan ge er en utmaning!
För NH är inte alls bara de där enklare övningarna, det är så mycket mer, och precis som inom ridning går det Aldrig att bli fullärd.
Den bästa känslan jag kan få, är att lära mig av mina elever, vilket jag gör varje lektion jag håller!


Grattis till att du har en bra relation till din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag håller med dig, NH är sunt bondförnuft, samt en ohyggligt smart affärsidé.

Samma med djurtolkar, min häst har massor att säga mig om jag bara vill lyssna. Men som sagt, ytterligare en smart affärsidé.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag tycker det är lite orättvist att kalla NH för en smart affärside eftersom det trotts allt är instruktörens tid eleven tar upp!

Ingen ridlärare skulle väll komma ut och hålla en ridlektion gratis?
Varför skulle dte vara annorlunda med NH?
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Fast är det inte klassiskt att svara så, att de inte haft ett tillräckligt bra tränare eftersom de inte fick "AHA-upplevelsen"?

Räcker det inte med att vissa faktiskt aldrig kommer att få en sådan upplevelse eftersom det är inget nytt egentligen? Eftersom NH kommer ursprungligen från gamla hästkarlars sunda hästförnuft så är det väl inte konstigt att det finns människor som faktiskt gör så också i dagsläget? Man behöver inte tillhöra den nya NH-kulturen för att utföra något som är så gammalt som hästvett egentligen är.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Nja, på dina beskrivningar tycker jag inte att det låter som att just den kursen var så väldigt givande :D Men man får ju tänka lite själv också och försöka hitta den där känslan! Att ge sig själv sådana uppgifter som att backa hästen, att få den att svänga till höger och vänster med enbart kroppspråk är ju ett jättebra sätt att skapa en kommunikation och lära sig dominera/styra/placera sin häst hur man vill med enbart sin kropp till hjälp.

Jag tror att många kanske går på kurs och räknar med att få en riktig vägledning att "om du gör si eller så så kommer hästen att göra så", men det hela är så mycket mer! Det handlar om timing, känsla och glädje, som givetvis blandas med teknik och specifika signaler. Men i huvudsak är det ju du som måste lära dig att få hästens koncentration, respekt och tillit. Och du måste lära dig att göra dig förstådd på hästens vis :)

Så jag tycker att allt det här med pressenningar och lastpallar är rätt så onödigt, innan man fått en bra kommunikation med hästen. Visst kan man "träna" på att gå över pressenningar och på så sätt lära hästen att de inte är farliga, men egentligen vill man ju att hästen ska vara så trygg med en att den går över, under och förbi vad som helst när man ber om det. Om man har en bra relation till sin häst och visar att man själv inte är rädd för pressenningen, transporten eller vad det nu är kommer hästen att lita på en, och då behöver man inte lägga ned timtal av övertygelse på att hästen ska traska över en pressenning, utan den tiden kan man istället lägga ner på att lära sig styra/dominera hästen och skapa en kommunikation mellan sig och den.

Så jag tror att vissa får en sådan uppfattning av NH tyvärr. Medan det egentligen inte handlar om hur många kurser, eller ens vad de handlar om. För om man inte själv vill försöka, om man inte vill förstå och vill lära sig, om man inte har något mål i det hela, ja då kommer man helt säkert inte att göra det, hur duktig tränaren än är.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Så, kontentan för mig var att NH är enbart sunt förnuft och helt normal god hästhantering. Jag förstår inte alls den här NH-hysterin? Nu har jag iaf vart på en kurs och kan med gott samvete säga att det inte var något för mig. Är det fler som har fått denna erfarenheten? Det känns som att alla som går en kurs (för en vettigt tränare, vilket det här faktiskt var) blir helt saliga och säger det gör sååå mycket för deras förhållande till hästen. "Hur tänkte de innan" tänker jag bara då :confused:

Och vilka var era första erfarenheter av NH, ni som blev sålda och ni som inte blev det?



Hela inlägget kunde varit skriven av mig, bortsett från inblandade hästar och händelser. Kände på samma sätt. Hanteringen var i stort sett samma bara det att jag kanske inte hade exakt samma kroppsspråk. Kände oxå att var kommer denna hysteri ifrån och hur gjorde fanatikerna innan de stötte på denna "lära".
En annan aspekt är dessa "nybörjare" som blir frälsta, köper sig litteratur om Nh att ha i ena handen och en häst i andra. Och sedan så sätts det igång, för med manual så kan det ju inte misslyckas!


*avbryter för hastigt ivägskyndning*
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Fast är det inte klassiskt att svara så, att de inte haft ett tillräckligt bra tränare eftersom de inte fick "AHA-upplevelsen"?

Räcker det inte med att vissa faktiskt aldrig kommer att få en sådan upplevelse eftersom det är inget nytt egentligen? Eftersom NH kommer ursprungligen från gamla hästkarlars sunda hästförnuft så är det väl inte konstigt att det finns människor som faktiskt gör så också i dagsläget? Man behöver inte tillhöra den nya NH-kulturen för att utföra något som är så gammalt som hästvett egentligen är.



Ja du, jag kan tycka att Alla har något att lära mig... Även en nybörjare...
Och jag sa inte att tränaren inte var nog kompetent, utan att nivån på kursen var för låg! Stor skillnad...

Sedan anser jag att det är fullständigt omöjligt att itne få en Aha-upplevelse, eftersom det innebär att man är fullärd, vilket man absolut aldrig kan bli inom hästeriet!
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Om man går en kurs, i vad det än må vara, så får man ju instruktioner om hur man ska göra. Är det dessutom en grund- eller nybörjar kurs så ges enkla ,förhoppningsvis korrekta, instruktioner som just den tränaren tycker det är enklast att börja med.

Om tränaren är duktig så är han ju i förlängningen öppen för flera olika lösningar och har nog dessutom många, många fler förslag på hur man kan göra i bakfickan som kanske inte hör hemma på en grundkurs där alla inte förstått grunden ordentligt.





Den tränaren ni hade visade alltså att man tex ska kliva ut och stoppa hästen på volten, peka ut riktning mm, mm. Du hade där egna signaler såsom att stoppa med att positionera dig lite före för att stoppa. Det låter som om du kommit lite längre med vissa saker , vilket kanske inte alla på den kursen hade.

Dock förkastar du att man kan flytta hästen med mer "energi" Varför?:confused: Kanske missar du något viktigt?

Det är en av grundstenarna för god hästhantering , som dessutom kan leda till, om man förstått det hela rätt, att man texkan stoppa hästen på volten med bara att "tänka stoppa"och att i ett senare skede öka avståndet och göra det på distans.


De som är riktigt duktiga kan ju tex stå på andra sidan ridhuset och få hästen att gå på en egen volt och stoppa den oavsett vart hästen är i förhållande till dem.

Nu kanske inte alla är intresserade av att gå så långt men NH har ju fler andra väldigt bra saker att tillföra den "normala"(läs idag vanligast förekommande) hästhanteringen. såsom längre grimskaft är ju väldigt praktiskt och mycket säkrare. Särskilt om man har den tjocka typen av rep som inte kan "knyta sig själv". Jämför med tex en longerlina som kan bli ödesdiger för hästen om den skulle komma lös....

Angående att ta betalt för NH kurser! Borde väl eg kallas normal hästhantering eller vanligt hästvett, så det är klart man ska ta betalt!
Finns ju rätt många som tar betalt för att lära ut hur man tvingar hästen till både det ena och det andra.


Hälsningar från en som är trött på kategoriseringen inom hästeriet
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

jag skummade bara igenom din post.

Om du har så pass kommunikation med din häst, så var kursen för lätt för dig.
De övningar du beskrev gör jag på mina nybörjarkurser. Sen kan jag tycka att Även om det funkade för er med dina egna signaler, så förlorar du en hel del i att inte använda de signaler tränaren har, inte för att de är mer korrekta kanske (jag vet inte vilka han/hon använde) utan för att du missar att lära dig ett nytt sätt att kommunicera med din häst!
Även om det funkar bra med en elevs/kursdeltagares egna signaler brukar jag uppmuntra dom att använda de jag lär ut, just pga att det skapar mångfald för eleven/deltagaren.



Jag tror inte du fick någon ärlig resume av NH på kursen, det låter mer som om du skulle farit på en inridningskurs med din 18 åriga förredetta ridskolehäst som ridits sen den var 3 år (ett exempel).
Det är klart att det inte ger något att fara på en inridningskurs med den pållen, ni har ju redan etablerat inridningen, ni ska träna rörelser. :)

Jag tycker du ska ge NH mer än en chans, och ta ut en duktig tränare som faktist kan ge er en utmaning!
För NH är inte alls bara de där enklare övningarna, det är så mycket mer, och precis som inom ridning går det Aldrig att bli fullärd.
Den bästa känslan jag kan få, är att lära mig av mina elever, vilket jag gör varje lektion jag håller!


Grattis till att du har en bra relation till din häst.

Kan hända det var för lätt för mig och pålle men jag känner faktiskt inte att jag vill inrikta mig på att utveckla oss på marken, jag är väl oxå en typisk ridhästmänniska som faktiskt är helt nöjd med att han är såpass följsam som han är. Det funkar för oss i alla situationer och för mig är det mycket viktigare att han utvecklas under ryttare för att få en sund och stark kropp som bär upp mig optimalt.

Men jag förstår dig precis, man bli verkligen aldrig fullärd! Men jag förstår inte varför jag skulle behöva använda hennes signaler? Ok, jag greppade kanske inte dem fullt ut men för mig var det i princip samma som jag gjorde FÖRUTOM:

Det verkade som att hästarna skulle lära sig följa signaler som gjordes enbart med handen/fingrarna?

Jag vill hellre min häst backar för röstkommandot "backa" än en knackning med ett finger på repet (eftersom jag inte använder varesig en sdåan skarp grimma eller ett sådant tydligt rep och för att jag vill kunna backa honom utan full konc och stilla rep).

Och jag vill hellre att han skickas ut på en volt genom att jag vänder och placerar mig rätt o driver lite än att jag pekar med handen vart han ska gå. Är det fel?

Iaf, ett väldigt trevligt och utförligt svar av dig, tack :)
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag håller med dig, NH är sunt bondförnuft, samt en ohyggligt smart affärsidé.

Samma med djurtolkar, min häst har massor att säga mig om jag bara vill lyssna. Men som sagt, ytterligare en smart affärsidé.

Det var dina ord inte mina men, ja... ;)

Dock tycker jag det är KANON med sådana kurser för folk som faktiskt inte har något sunt förnuft och dålig känsla (menar INTE att alla som går på sådana kurser har det utan att det ju såklart finns nybörjare som inte har koll) och för hästar som har mer problem och behöver jobbas med.

Men att hela tiden framställa det som att det är ett KRAV för ALLA och att ALLA som inte har en NH-tränare/går på kurser har en ångvält till häst som varken litar på eller respekterar och uppskattar en, det är så fel.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Man behöver inte tillhöra den nya NH-kulturen för att utföra något som är så gammalt som hästvett egentligen är.

Det håller jag med om. Men NH-människorna har nog utvecklat det lite mer kanske, men jag känner inte att jag med min häst i nuläget behöver utveckla det mer än så långt som vi kommit. Och för den skull så kan det ju fungera rätt bra ändå.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Nja, på dina beskrivningar tycker jag inte att det låter som att just den kursen var så väldigt givande :D Men man får ju tänka lite själv också och försöka hitta den där känslan! Att ge sig själv sådana uppgifter som att backa hästen, att få den att svänga till höger och vänster med enbart kroppspråk är ju ett jättebra sätt att skapa en kommunikation och lära sig dominera/styra/placera sin häst hur man vill med enbart sin kropp till hjälp.

Jag tror att många kanske går på kurs och räknar med att få en riktig vägledning att "om du gör si eller så så kommer hästen att göra så", men det hela är så mycket mer! Det handlar om timing, känsla och glädje, som givetvis blandas med teknik och specifika signaler. Men i huvudsak är det ju du som måste lära dig att få hästens koncentration, respekt och tillit. Och du måste lära dig att göra dig förstådd på hästens vis :)

Så jag tycker att allt det här med pressenningar och lastpallar är rätt så onödigt, innan man fått en bra kommunikation med hästen. Visst kan man "träna" på att gå över pressenningar och på så sätt lära hästen att de inte är farliga, men egentligen vill man ju att hästen ska vara så trygg med en att den går över, under och förbi vad som helst när man ber om det. Om man har en bra relation till sin häst och visar att man själv inte är rädd för pressenningen, transporten eller vad det nu är kommer hästen att lita på en, och då behöver man inte lägga ned timtal av övertygelse på att hästen ska traska över en pressenning, utan den tiden kan man istället lägga ner på att lära sig styra/dominera hästen och skapa en kommunikation mellan sig och den.

Så jag tror att vissa får en sådan uppfattning av NH tyvärr. Medan det egentligen inte handlar om hur många kurser, eller ens vad de handlar om. För om man inte själv vill försöka, om man inte vill förstå och vill lära sig, om man inte har något mål i det hela, ja då kommer man helt säkert inte att göra det, hur duktig tränaren än är.


Poängen var ju att man tydligen kan ha en rätt bra relation och kommunikation med sin häst utan ngn som helst vägledning mot NH utan enbart genom sunt förnuft. Klart jag har känsla, timing och glädje när jag umgås med min häst, vad annars??
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Kände oxå att var kommer denna hysteri ifrån och hur gjorde fanatikerna innan de stötte på denna "lära".


Det har jag tänkt många gånger. Men som sagt, för dem är det ju jättebra att kurserna finns om de inte klarat av sin häst innan :) Det är faktiskt en stor del i den engelska ridningen som ofta missas så fort man slutar på ridskola. Och behöver man hjälp på den punkten ska man ju ta hjälp.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Dock förkastar du att man kan flytta hästen med mer "energi" Varför?:confused: Kanske missar du något viktigt?



Jag förkastar kanske inte men det är inget som passar mig, iaf inte så som jag förstod det. Jag vill kunna röra mig mot en kroppsdel och ev smacka för att flytta den om hästen inte är helt med på att bara flytta sig för min rörelse. Men jag kan lika gärna peka/snudda vid kroppsdelen. Lägger jag kraft bakom min rörelse/röstkommando/fingervisning så kan jag nog i de allra flesta fall flytta hästen utan att röra eller ens komma nära. Men jag vill inte ha en häst som hela tiden (ex när jag borstar) är 100 konc på mig och och försöker av läsa om jag "riktar mer energi" på en del för att han ska flytta den. Jag vill umgås mer avslappnat. Kanhända det skulle komma om vi direkt "tränade" på marken och övare förflyttningar men det är inget mål för just mig.

Det är en av grundstenarna för god hästhantering , som dessutom kan leda till, om man förstått det hela rätt, att man texkan stoppa hästen på volten med bara att "tänka stoppa"och att i ett senare skede öka avståndet och göra det på distans.



Detta praktiserar jag på ryggen och det funkar mkt bra. Men på marken vill jag vara mer avslappnad och använda lite tydligare hjälper just för att jag vill ha en enkelt sätt att umgås med min häst. Vi ska kunna busa ihop och han ska kunna bli okoncentrerad utan att det gör så mkt, vi har våra gärnser o signaler vi förstår och håller oss inom.

De som är riktigt duktiga kan ju tex stå på andra sidan ridhuset och få hästen att gå på en egen volt och stoppa den oavsett vart hästen är i förhållande till dem.



Det är heller inget mål för just mig, tyvärr kanske man ska säga?

Nu kanske inte alla är intresserade av att gå så långt men NH har ju fler andra väldigt bra saker att tillföra den "normala"(läs idag vanligast förekommande) hästhanteringen. såsom längre grimskaft är ju väldigt praktiskt och mycket säkrare. Särskilt om man har den tjocka typen av rep som inte kan "knyta sig själv". Jämför med tex en longerlina som kan bli ödesdiger för hästen om den skulle komma lös....



Det praktiserar jag redan. Likaså lös häst både i gången och i skogen.




Hälsningar från en som är trött på kategoriseringen inom hästeriet



Det är ju just kategoriseringen jag är emot. Varför måste man "träna NH" för att ha vett i huvudet att hantera sin häst bra?
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Poängen var ju att man tydligen kan ha en rätt bra relation och kommunikation med sin häst utan ngn som helst vägledning mot NH utan enbart genom sunt förnuft. Klart jag har känsla, timing och glädje när jag umgås med min häst, vad annars??

Jo, men min poäng var att man kan ha nytta av övningarna och lära sig kommunicera med sin häst, om man vill det.

Om man bara gör som man blir tillsagd och inte försöker pröva, testa och känna efter själv så kommer man troligtvis inte att ha nån nytta och lära sig något av det. Det blir vad man gör det till! :)
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

En annan aspekt är dessa "nybörjare" som blir frälsta, köper sig litteratur om Nh att ha i ena handen och en häst i andra. Och sedan så sätts det igång, för med manual så kan det ju inte misslyckas!

Men oftast misslyckas det för det är inte manualen som tryter, det är kunskapen. Eller hästen reagerar inte såsom manualen föreskriver. Och ta hjälp är ju inte att tänka på för manual är inköpt. Sett detta flera ggr.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jo, men min poäng var att man kan ha nytta av övningarna och lära sig kommunicera med sin häst, om man vill det.

Måste man använda övningar till att kommunicera med häst?

Jag själv använder sådana saker, som kommunikation, under vanliga hanteringspass (borstning, till/från hagen, motion etc). Men jag kallar det inte NH, det är vanlig hästhantering för mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag förkastar kanske inte men det är inget som passar mig, iaf inte så som jag förstod det. Jag vill kunna röra mig mot en kroppsdel och ev smacka för att flytta den om hästen inte är helt med på att bara flytta sig för min rörelse. Men jag kan lika gärna peka/snudda vid kroppsdelen. Lägger jag kraft bakom min rörelse/röstkommando/fingervisning så kan jag nog i de allra flesta fall flytta hästen utan att röra eller ens komma nära. Men jag vill inte ha en häst som hela tiden (ex när jag borstar) är 100 konc på mig och och försöker av läsa om jag "riktar mer energi" på en del för att han ska flytta den. Jag vill umgås mer avslappnat. Kanhända det skulle komma om vi direkt "tränade" på marken och övare förflyttningar men det är inget mål för just mig.

Att kunna styra/dirigera hästen med sådana här små hjälper tycker jag egentligen alla borde kunna. Då har man ett samspel med sin häst och det blir inga missförstånd utan hästen förstår och reagerar om man visar den vad man vill.

Sen handlar det ju inte bara att gå emot hästen och så ska den flytta sig, varje gång. Det handlar om din egen attityd! Hur du gör det, och vad du utstrålar. Det är egentligen det NH handlar om, att lära sig att få hästen att förstå en. Min häst flyttar sig inte undan för mig när jag borstar eller liknande, även om jag trycker med borsten mot hennes bakdel t ex. Men så fort jag ber henne att flytta sig, genom en svepande handrörelse reagerar hon.

Detsamma om vi är ute och på promenad och springar lite. Om jag då bara saktar in och stannar, lite lamt och utan nån speciell koncentration mot henne saktar hon visserligen av och stannar också men oftast en bit ifrån mig och ställer sig och betar t ex. Om jag då ber om hennes konecntration genom att t ex kalla henne till mig så lyssnar hon och kommer.

Det jag vill säga är att det inte är något bestämt mönster som att "om du går mot hästens rumpa flyttar den sig", utan det handlar om hur du gör det! Detsamma om jag springer med min häst och helt plötsligt tappar grimskaftet så hon kan trampa på det, stannar jag henne omedelbart genom en snabb knyck i mina höfter och en tvärnit.

Jag vill kunna få hästen att göra vad jag ber om när jag vill, och det gäller även när jag borstar att jag vill kunna gå runt henne hur som helst och hon ska stå still. Ber jag henne inte om något särskilt får hon röra sig hur hon vill, men jag vill alltid kunna få henne att göra så som jag vill. :D

Detta praktiserar jag på ryggen och det funkar mkt bra. Men på marken vill jag vara mer avslappnad och använda lite tydligare hjälper just för att jag vill ha en enkelt sätt att umgås med min häst. Vi ska kunna busa ihop och han ska kunna bli okoncentrerad utan att det gör så mkt, vi har våra gärnser o signaler vi förstår och håller oss inom.

Jo, men kan du få din hästs koncentration i alla lägen och få den att göra det du vill alltid? Förstår den alltid dig, och går aldrig emot så att tyglar eller grimskaft sträcks? Är den alltid känslig och reagerar på minsta signal eller förändring i din attityd?

Det var de här bristerna som fick mig att börja lyssna och lära mer av hästen, på ett sätt som man kan kalla NH/kommunikation.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Måste man använda övningar till att kommunicera med häst?

Jag själv använder sådana saker, som kommunikation, under vanliga hanteringspass (borstning, till/från hagen, motion etc). Men jag kallar det NH, det är vanlig hästhantering för mig.

Nej, självklart inte! :p

Men när jag började lära mig att kommunicera med min häst testade jag mig fram. Jag gav mig själv uppgifter som att få henne att trava när jag sprang, att få henne att backa för endast pyttesmå hjälper, att få henne att gå åt sidan, följa mig, springa bort från mig och komma tillbaka, ja allt!

För när jag hade dessa uppgifter att göra och en lös häst i en stor öppen hage var det inte mycket annat att göra en att försöka använda kroppspråk, och idag tycker jag att jag fått ett ganska fint samspel mellan mig och min häst tack vare dessa övningar. Och övningarna var ju självklart till för att underlätta för mig! Det var som lektioner av min häst, där jag långsamt men säkert byggt upp en känsla och timing, som i sin tur byggt upp ett förhållande mellan mig och min häst. :)
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
865
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 960
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp