Mina första erfarenheter av NH

Sv: Mina första erfarenheter av NH

Knut grimma (gul) leadrope (svart).

n585631015_655137_4213.jpg




Änden med läderflärp på repet (som människan håller i). (obs att flärpen ej är till för att slå på hästen med).

n585631015_655142_452.jpg


Det vita som synns är något som upkom när grimma och leadrope var ca 1 vecka gammalt, hon som gjorde den hade glömt att fästa fast den insplitsade delen i repet. (det ska sys). Jag snurrade runt lite av den inre (vita) delen runt och det har hållt sen dess.
n585631015_655144_1402.jpg




Genom åren som gått så har lädret blivit nött och till slut gick ena flärpsens sida av, egentligen ska de gå igenom varandra. Men den sitter kvar än så länge *peppar peppar ta i trä*

n585631015_655143_933.jpg





Grimman är från -03. Skanan på bilden kommer från att en häst klev på grimskaftet med brodd och skar av repets fibrer mot cementgolvet. (vassa broddar). Skadan har inte blivit större elelr värre med åren utan har hållt sig på detta sätt. (lite tuffsigare i kanten på fibrerna möjligen). Som du ser är repet Mkt hållbart.
n585631015_655141_6237.jpg





Jag rekommenderar enbart båtrep. Men det är iofs för att jag aldrig arbetat med något annat som fallit mig i smaken.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Först svarar jag på frågan om smackning, det finns inget "får/får inte".

Jag personligen anser att det inte behövs några ljudkommandon, eftersom en häst i första hand använder kroppen till kommunikation och kan därför även läsa av det språket bra.

Nu klippte jag lite :o
Det handlar väl om det här med att "rikta energin" då antar jag? Jag vill ge ett kort och lågt med så uppenbart tydligt röstkommando, jag trivs med det. Dels vill jag det just för att det blir så tydlgit förm ig och hästen, oavsett vart jag står eller vad jag pillar med så fröstår han alltid vad jag vill, även om jag i stunden inte alls är inriktad på honom i kroppen. Enkelt ex: om jag rullar upp en linda och ska kliva runt honom för att börja linda på den, då vill jag i farten kunna flytta honom även om han kanske står o pillar med något annat. Min hantering bygger ju inte alls på fullständigt koncentration och arbete utan i princip enbart om hantering i vardagen.

Varför? Jo, och jag blev lite fundersam på detta när du skrev "generellt NH-språk", det finns inget generellt NH-språk, alla gör olika... eftersom alla lägger till och tar bort, allt efter vad som passar dom. Om eleven Inte gör det, dvs monotomt gör som den blir tillsagd utan att ifrågasätta, så blir denne en robot och då blir kommunikationen därefter.
Däremot vill jag testa allt som i mina öron låter vettigt. (dvs inte skadar hästen).
Var det lärarens ord om "generellt NH-språk" eller var det dina tankar? (ingen kritik).

Det var mina ord. Jag minns inte direkt vad hon sa men jag uppfattade det som att hon menade typ så. Dvs ha ett hyfsat "NH-likt" språk så att andra kan hantera honom utan att behöva anpassa sig väldigt mycket till hur vi gör. Men så är det ju inom allt och jag tycker vårt språk är väldigt "omfattande", det bygger ju bara på sunt förnuft (ta inte illa upp av de orden nu bara :D).

Även min nybörjarkompis kan ju utan problem hantera honom eftersom han bara följer kompisen även om kompisen inte gör något för att aktivt påverka hästen (eftersom ahn inte vet vad han ska göra). Jag kunde exvis tydligt visa att man inte behöver vara rädd att hästen ska trampa på fötterna när man leder genom att vända runt åt alla håll och kvickt kliva ut framför pålle när vi spankulerade runt. Pålle vänder ju undan lika kvickt och kom aldrig i närheten av mina fötter även om jag "provocerade" honom för att visa kompisen att det inte är farligt utan att min häst är tillräckligt uppmärksam för att inte kliva på en.

Påminner mig om en fd pojkvän som skulle leda min förra tävlingsponny. Han var rätt mesig o tyckte det var läskigt att hon gick efter honom hela tiden, han trodde hon skulle kliva rakt över honom. Han gick fortare och fortare och började till slut springa. Pålle sprang ju efter på exakt samma avstånd som innan. Till slut lyssande han på mig och stannade och såklart klev inte ponnyn på honom för det utan stannade hon med.

Sen blev jag lite fundersam, använde instruktören "grova" rörelser/signaler direkt från början? Eller var det små som sedan blev större? Jag uppfattade det som om denne lärde ut grova rörelser, att "skrika" med kroppsspråket?
Jag ska inte säga att det är fel sätt, eftersom det inte finns varken rätt eller fel inom något, jag finner det däremot långt ifrån mitt sätt.

Hon förespråkade små först och sedan grövre. Jag tror nog hon visade dem små först med som sedan gjordes grövre. Så gjorde hon iaf när vi ryggade i första övningen. Anledningen till att jag bara såg de grova signalerna när ena ekipaget skulle stanna var nog allra troligast att den hästen var ytterst springlad ;) Men den lyssnade fint sedan.

Jag tycker du svarade rätt bra på den frågan själv.
Du skrev att du lärde dig att släppa repet på backen så stannade hästen! Superbra. Och det är just det jag vill poängtera.
Ok att du kanske inte komemr att använda dessa nya signaler när du kommer hem, inte alla iallafall, men du fann åtminstånde en som passar dig!
Testar man inget nytt, kan man inte hitta saker som passar en. ;)
Det kan funka hur bra som helst med det jag gör hemma, jag lär mig ändå gärna nya saker.
Fast jag förstår din inställning, jag hade den första gången jag skulle på NH kurs. "Kan jag få använda mina signaler, jag kan dom redan" men efter att ha provat bytte jag ut en hel del, adderade en massa och fann att litegrann inte fungerade ihop med mig.

Jovisst :) Men det har ju inget med NH att göra (tycker inte jag). Det är ju bara en praktisk detalj?

Sen var det ju synd att instruktören inte la ner mer tid på dig, fastänn du hade en "snäll" (läs väluppfostrad) häst. Men så blir det tyvärr väldigt ofta, att den som har en besvärlig häst får mer tid än de andra. Vilket gör att de som har en "snäll" häst, ibland känner att de inte fick ut något av kursen. Jag vet själv hur lätt en "snäll" pålle kan glömmas bort när Brunte på 1.80 sprallar omkring med lilla Lisa på 1.70.... ;)

Mja det var det kanske. Fast jag är ju nöjd ändå, hon märkte kanske det. Den nivån vi har på hanteringen trivs jag bra med och målet med kursen var ju lite mer att se om det var något helt nytt som kunde ge oss mer inom den hanteringen vi pysslar med i nuläget. Vilket jag fortf inte tror NH kan. Däremot tror jag defenitivt att man kan få ut väldigt mycket mer om man är intresserad av att gå mer på djupet. Men då kommer jag välja en privat/väldigt liten grupp med andra som precis som jag redan är nöjda med "grundhanteringen". Något att pyssla med när pålle har ridvila ex :)
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jovisst Men det har ju inget med NH att göra (tycker inte jag). Det är ju bara en praktisk detalj?


Hmm utan att låta för barsk, för det är jag inte, så ska jag försöka få fram att min fråga var varför du inte testade hennes signaler. ;)


NH är inget du Aktiv har som "sport", det är något du passivt har med överallt. Och "tar fram" (dvs medvetet använder) när behovet uppstår. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Det svarade jag väl på? Mina fungerade så bra, hon blev lite paff när han gick ut på volten o stannade direkt på mitt kommando. Så då frågade jag om jag gjorde något fel och det gjorde jag visst inte och eftersom ahn lyssande så bra på mig och våra signaler så fick jag fortsätta så. Men hon utgick kanske ifrån att vi var "ridhästfolk" som enbart kan leda sin häst i kort tygel vid ena sidan kanske, vad vet jag.

Det vet jag. Men jag syftade på NH i det syftet att man aktivt tränar lite på egen hand just för att förfina alla hjälper att flytta hästen på marken. Utveckla det till "ridning" från marken sas. Vilket jag tycker är jätteintressant, när jag har tid. För stunden vill jag satsa på ridningen för att stärka min häst under ryttare. Jag är enbart hemma på helgerna så då rider jag fre-sön och konditionstränar honom avsuttet på lördagen. Min mor har inget intresse av markarbete och har inte heller tiden att lägga på honom i veckorna så hon har med honom som handhäst med sin pålla. Fungerar utmärkt för att utveckla honom nog å mycket i nuläget.

Däremot kan jag som sagt mycket väl få intresset att utveckla vår kommunikation på marken för att så småningom kunna stärka honom där under de perioder då jag hinner det. Ex de dagar jag inte rider på loven eller under hans viloperioder från ryttare.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
863
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 960
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp