Mina hästar tycker inte om sitt hö

L8P8

Trådstartare
Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret. Strax innan jul tog jag kontakt med min höbonde för att kolla om han hade hö/torrt hösilage på storbal. Behöver ha det torrt för att det ska hålla sig eftersom det inte är så kallt i Skåne. Första två balarna jag fick var superbra, hästarna tyckte om det jättemycket, det luktade lite ensilage men var ändå torrt utan att vara dammigt.

Nu är de balarna slut och jag har fått två nya. Den ena är ff inplastad och den andra öppnade jag igår. Det höet är helt annorlunda, det är ff torrt utan att vara dammigt, men det luktar inte ensilage och det luktar inte vanligt hö (som slaget gräs), inte heller damm eller mögel, utan snarare torkade växter (ingen bra beskrivning, men det bästa jag kunde komma på). När jag fodrade med det i hagen så lämnade de det efter bara några minuter fast jag var sen hem och de borde vara ordentligt hungriga. När jag släppte in dem hade ponnyn fått av det nya höet och han, som aldrig lämnar ett strå efter sig och alltid prioriterar mat över allting annat, lämnade högen med hö efter några minuter och tiggde annan mat istället.

Jag tror inte att höet är dåligt, men hästarna verkar verkligen inte vilja äta av det. Vad gör man? Vänjer de sig vid den nya smaken? Höbonden har många fält och jag vet inte riktigt hur han fördelar höbalarna, det kan ju hända att balarna från det fält jag fick först, är slut.
 
Knepigt. Har du nåt av det gamla höet kvar att blanda upp med och på så vis vänja dom?

Annars är det nog bäst att fråga bonden, den borde ha koll på sina fält och kan svara på om han har andra balar
 
Knepigt. Har du nåt av det gamla höet kvar att blanda upp med och på så vis vänja dom?

Annars är det nog bäst att fråga bonden, den borde ha koll på sina fält och kan svara på om han har andra balar
Tyvärr har jag inget av den gamla balen kvar, jag trodde ju att det var av samma sort eftersom han inte sa ngt när han kom och lämnade balarna. Det känns ju svårt att reklamera det när det inte är dåligt, det enda (som iofs inte är så "bara") är ju att de inte gillar det. Med tanke på att en bal räcker i lite mer än två veckor, så känns det som om de blir ganska magra om de tjurar så länge...:nailbiting:

Det verkar vara en annan sorts gräs i denna balen, smala mjuka strån, nästan som hår. Förra hade många breda och platta grässtrån.
 
De flesta av mina gillar inte heller smala mjuka strån. Ring bonden och berätta att det verkar vara annat hö och fråga om han har mer kvar av det du fick först, kanske kan du byta/reklamera det ändå om det är en snäll bonde?
 
Vänta några dagar till och se om de börjar äta av det, kanske börja att ge dom lite mindre mängd spå att det tar slut innan nästa mål kommer.
Min gamla är väldigt Kräsen, har balar från samma fält och skörd i år med ändå så lyckades jag få en som var väldigt mycket finare och blötare än övriga :(, tydligen torkade det dåligt längst en sida med skog som skuggade höet.. luktar lite mer ensilage än tidigare balar också.

Detta i kombination med att hästen får medicin pga lymfangit så äter hon mycket mycket lite och trampar mest runt i det. Jag blandar ut det med lite småbalar torrhö som jag sparar till våren och med halm, detta äter hon bättre av än när det bara är rent silage i alla fall.

Men "kryddigt" hö brukar mina reagera på också, grannens hö är väldigt väldoftande och har fina strån, kommer aldrig köpa det igen :/, hästarna rör knappt det. Och det är ändå en speciell ekologisk höblandning för häst.
 
När mina hästar ratar höet vintertid så slänger jag ut det. Det vet bättre än mig om något är fel och då brukar de sluta äta. Väntar man några dagar och de inte har något val så brukar det aldrig slå fel ,utan alla blir dåliga i magen ett par dagar senare.
 
Jag har varit med om det för flera år sedan och just som du skriver luktade höet inte som det ska göra. Inte dåligt eller mögligt utan bara typ "jordigt" eller "dött" eller hur man ska uttrycka det.
Hästarna stod och gnäggade vid fodring som om de inte fått något hö efter att man gett dem givorna.
Vi bytte direkt, bonden gav detta höet till rådjuren senare på vintern, men de åt det inte heller.....
 
Jag har varit med om det för flera år sedan och just som du skriver luktade höet inte som det ska göra. Inte dåligt eller mögligt utan bara typ "jordigt" eller "dött" eller hur man ska uttrycka det.
Hästarna stod och gnäggade vid fodring som om de inte fått något hö efter att man gett dem givorna.
Vi bytte direkt, bonden gav detta höet till rådjuren senare på vintern, men de åt det inte heller.....
Fast detta verkar absolut inte dåligt, lagom grönt och även om det inte luktar som det andra så luktar det inte som du beskriver, utan det är mer som @Buck säger "kryddigt". De får på sig till söndag att vänja sig, annars tar jag kontakt med bonden.

Ponnyn skulle ju inte må dåligt av lite mindre mat ett tag, men de andra två är ett föl/åring som precis skiljts från sin mamma och en ridhäst, så de måste ju ha ordentligt med mat.
 
Jag hittade på ett superfint hö med toppenvärden till min förra häst, tog nästan 1,5 timme enkel väg, men jag körde glatt i halv snöstorm, kom fram och det var precis så där grönt och fint det såg ut på bilderna, tunna tunna strån och alldeles grönt, åkte hem igen och mådde så bra av tanken på hur lycklig hästen skulle bli över sitt finfina hö. La in en tuss direkt, han luktade på det, tog några strån, sen lämnade han resten....O_o:meh::cautious:

Boxgrannen däremot var helt galen i det där höet så dom köpte allt tack och lov, och jag fick upp till gamla bonden och köpa det där "skräphöet" han åt innan...:grin:
 
Jag hittade på ett superfint hö med toppenvärden till min förra häst, tog nästan 1,5 timme enkel väg, men jag körde glatt i halv snöstorm, kom fram och det var precis så där grönt och fint det såg ut på bilderna, tunna tunna strån och alldeles grönt, åkte hem igen och mådde så bra av tanken på hur lycklig hästen skulle bli över sitt finfina hö. La in en tuss direkt, han luktade på det, tog några strån, sen lämnade han resten....O_o:meh::cautious:

Been there.. :crazy: 700 kg skänktes till grannens kossor
Det blir inte alltid som man har tänkt sig :meh:
 
Jag hittade på ett superfint hö med toppenvärden till min förra häst, tog nästan 1,5 timme enkel väg, men jag körde glatt i halv snöstorm, kom fram och det var precis så där grönt och fint det såg ut på bilderna, tunna tunna strån och alldeles grönt, åkte hem igen och mådde så bra av tanken på hur lycklig hästen skulle bli över sitt finfina hö. La in en tuss direkt, han luktade på det, tog några strån, sen lämnade han resten....O_o:meh::cautious:

Boxgrannen däremot var helt galen i det där höet så dom köpte allt tack och lov, och jag fick upp till gamla bonden och köpa det där "skräphöet" han åt innan...:grin:
Jag antar att jag oxå får ge upp. Tog in vid 20 och 2,5 timmar senare så såg det inte ut som om fölet ätit nämnvärt av höet, ridhästen hade oxå mest dragit runt det. Ponnyn hade ätit upp det mesta, men en liten hög var flyttad in i en hörna och där låg även en liten hög i morse, så jag tror inte att han kommer att äta upp den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 559
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: Horse1738
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 458
Senast: Glimra
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 217
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp