Mina kaniner vill inte vara tillsammans...

eneleh

Trådstartare
Hoppas att det finns några kanin-kunniga personer här som kan hjälpa mig.

Har en 5-årig dvärgvädurs-hona som jag hade tillsammans med ett marsvin till en början. När den dog släppte jag ihop henne med mina två äldre kaninhonor. Det var aldrig några problem. Hon var lite rädd för dom i början, men dom var snälla, så det gick över. Eftersom dom var så gamla dog dom också till slut, och hon fick då gå med en kastrerad hane. Hon jagade honom i början, men det lyckades också till slut. Tyvärr så visade det sig att han var sjuk (hittekanin) så vi fick avliva honom nu för några veckor sen. Då köpte jag alltså en 1,5-årig hona, men dom funkar inta alls ihop. Har provat det mesta, känns det som. Nu går dom i samma bur, men avdelade med galler, så dom kan nosa på varann, men inte slåss. Släpper jag ihop dom är det fullt slagsmål.. Finns det några knep eller är det bara kemin som inte stämmer?

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Mina kaniner vill inte vara tillsammans...

Kan vara så att kemin inte stämmer bara.

Har dom fått träffats på en neutral plats?
Ibland kan det fungera... Men det är itne alltid det funkar att släppa ihop honor bara sådär, det går oftast bäst när dom är små, men såklart så kan det också fungera när dom är äldre... Men det är inte alltid.

Och kaniner måste inte ha en burkompis, även om endel tycker att det är mysigt/roligt. :)
 
Sv: Mina kaniner vill inte vara tillsammans...

tror inte att kemin stämmer så som du säger.

jag själv skulle aldrig drömma om att släppa ihop mina dom skulle göra slarvsylta av varandra :devil:.

men kaniner är ju som sagt redan inte flockdjur och klarar sej oftast bra ensamma. (däremot betar vildkaniner/harar i flock det är därför vissa tror att de är flockdjur)
 
Sv: Mina kaniner vill inte vara tillsammans...

Ja, dom har träffats på neutral plats.. Prövade idag att ha dom en stund på balkongen. Då funkade det bra, men båda var väldigt osäkra eftersom dom inte har varit där förut och dom kanske börjar slåss när dom känner sig mer "hemma", tänker jag.. Eller har jag fel? Har prövat på andra ställen och då har det inte funkat alls.
 
Sv: Mina kaniner vill inte vara tillsammans...

Hej
jag föder upp kaniner och har gjort det i många år. Kaniner är ju som sagt inte flockdjur, dom bor i kolonier men slåss om sin plats i kolonin och har egna hålor dit dom inte släpper nån annan kanin, oftast kan man inte sätta ihop vuxna kaniner alls, hanar slåss på liv o död, kastrerar varandra levande och honor går oftast inte heller bra om man inte har jätte stort, t.ex hästbox eller nåt så dom kan springa undan, 2 honungar som man har ihop från början kan funka någorlunda om dom har stort men när dom brunstar (var 3:je vecka den ljusa tiden) så tjafsar dom, alltid en som bestämmer och den andra får hålla sig undan. Ha nät emellan så har dom ändå lite sällskap av varandra även fast dom inte behöver det.
 

Liknande trådar

Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: hundvalpen
·
Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 507
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp