Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

C

Catwoman

Hej !
Jag är ny här på forumet. Har tre stycken katter, en kastrerad hane på 9 år och två katthonor som är steriliserade (mor & dotter) på 3 och 2 år. Vi flyttade till hus för 2 år sedan och då började eländet... (har tidigare bott i hyresradhus och där var inga problem!)

En granne började klaga på att en av mina katter varit och förstört hans rosor i hans rabatt..och bajsat där, han var helt vansinnig och arg... han bad mig ta bort det och jag var inne och grävde bort bajset som visade sig vara mycket större än kattbajs och jag konstaterade krasst att det måste vara räven som gjort detta, det var heller inte övergrävt så som katter brukar göra. Rosorna var inte förstörda heller, jag vet inte men han ville nog ha nåt att skälla om.

Jag ville först inte komma på kant med mina nya grannar så jag kollade runt lite efter olika alternativ att skrämma undan mina katter därifrån och det finns ju några slags kattskrämmare med ultrahögt ljud som inte människan kan uppfatta men däremot katter.. Jag tänkte köpa en sådan till grannen men bråket urartade med att han hytte med näven som för att slå mig, när jag höll vår då lilla bebisflicka i famnen, så jag tappade verkligen lusten till allt där. Vintern kom och trädgårdsproblemen avtog naturligt eftersom alla är inne på vintern..

Men NU... nu är det trädgårdsdags igen och nu har en annan granne varit på mig, dock med trevligare ton, att hans grönsaksland blivit attackerat och rafsat i av en av mina katter. Jag överväger att köpa en kattskrämma åt honom eftersom han ändå var trevlig och inte bråkade. Jag kan inte efter flera år stänga in mina katter. Jag ser hur de älskar att vara ute, de ligger mest på altanen och latar sig faktiskt och vi har skogen alldeles intill som de är i ofta... Men jag vill ändå se till att de inte gör i från sig hos grannarna. Har ni några tips och råd hur man kan göra, allt utom att stänga in katterna och göra dem till innekatter för kan jag absolut inte göra. Ibland har jag varit så ledsen och funderat på om jag måste avliva dem, men de är ju kärt älskade familjemedlemmar... jag kan bara inte göra det. Omplacera till landet kanske.. jag vet inte. Detta tynger mig jättemycket. Tänk om alla grannar vill ha kattskrämmor helt plötsligt.. jag kommer bli ruinerad ekonomiskt.. :eek:

Vore även intressant om någon vet vad lagen säger om utekatter och om den har blivit uppdaterad, jag har hört det var prat om det.

mvh
Catwoman :)
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Kan du inte bygga en liten sandlåda på din tomt för att uppmuntra katterna att gå där istället? Eller det räcker nog med att dumpa några sandhögar med finkornig sand här och var på din tomt. Katter vill gärna utföra sina behov på platser där de kan gräva ned sitt kiss och avföring och därför brukar de gärna söka sig till rabatter men om de får en sandlåda kan det bli ett attraktivare alternativ för dem att söka sig till.
Sandhögarna ska också gärna ligga lite undangömt, vid/under buskar och dylikt, så katterna kan känna sig trygga när de går där.
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Om de främst ligger och latar sig på altanen kan du väl näta in den?

tänkte samma sak där ..
borde vara det lättaste, sen om de ändå är vana att vara inne vintertid, ja då borde det inte vara några större problem ?
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Ok jag var kanske lite otydlig där, mina katter är ute året om, men inte grannarna om man säger så. Ingen av dem som bryr sig om sina trädgårdar på vintern och det är ju naturligt :) Hur som helst så vill jag helst inte begränsa katterna då de redan är vana vid att vara ute, det kommer bli ett fasligt ylande och de kommer försöka smita ut på alla sätt... jag VET att det är svårt att göra om utekatter till innekatter (som får bara vara på en innätad altan...) jag tycker att katter ska få ströva fritt. Det har de ju gjort i alla tider och det har gått bra förr i tiden. Varför inte nu?

Jag tror mer på kattskrämman, jag får väl helt enkelt kosta på en vardera till de grannar som stör sig mest och hoppas det fungerar... de bor mitt emot varandra så placerar jag två skrämmor där så kanske de inte går åt grannarnas håll utan håller sig i skogen intill vårt hus. Jättebra idé om att lägga ut egna sandhögar, ska göra detta! De har ju även sin kattlåda inne som de gör sina behov i mest om vintrarna. Den kanske man kan placera på altanen nu under sommarperioden... hmm:confused:
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Innäta hela din tomt :idea:
Har man utekatter så är de ju något man få ta om grannarna blir sura. Skulle inte bli glad om någon annans katt försöker smita in i huset om tex en balkongdörr skulle va öppen inte heller kul att gräva i landet och upptäcka kattskit.
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Det har de ju gjort i alla tider och det har gått bra förr i tiden. Varför inte nu?

För att vi är fler idag, bor tätare och dina grannars störs av dina katter.

Testa kattskrämman du men berätta hur det funkar, jag är nyfiken då jag är skeptiskt till att den är effektiv.
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Du skulle kunna ge dom var sin extra stor burk med vitpeppar att strø med i rabatterna. Det hjælper inte så længe, men tils næsta gång det regnar eller så. Om dom som har ett nysått grønsaksland inte har något emot det så kan du ge dom en lagomt stora bitar med odlingsvæv, du vet sådandær vit agrylvæv. Den ær inte dyrt om man køper ett storpack. Om en av katterna skulle smita in till ex genom en øppen altandørr så får grannen gærna stænga dørren och skælla ut katten, gærna jaga runt den med sopen i høgsta hugg också! Då lær den sig att i det huset kan man bli instæng med ett monster och då kan man kanske råka bli det i andra hus också! Sækrast att inte gå i på andras revir... Katter lægger sig gærna i andras utemøbler också. På baksidan brukar dynorna vara plastade. Om man sprutar citrondiskmedel på och katten hoppar upp så får den det på tassarna.... Hørt om någon som lært katten att inte hoppa upp på sina bilar på samma sætt. Han læmnade dom med en massa såpvatten på motorhuven dagar han ændå skulle tvætta dom...

Jag har ingen erfarenhet av elekroniska kattskræmmor, men misstænker att det kanske blir som med motsvarande till møss, att dom vænjer sig. Kanske bæst att bara køpa en eller två først och testa. Bara det faktum att du bryr dig och ger grannarna något att skræmma katterna med borde gøra dom mer vænligt sinnade, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Du får väl bygga en stor uterastgård med nätat tak över till dina katter och inreda den på lämpligt och kattvänligt vis så de har både stimulans och en sandlåda där inne, så kan de vara ute i friska luften och grannarna får ha sina trädgårdar fria från iaf just dina katters kiss & bajs.
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Tack för era inlägg!
Mycket att fundera på! Helt klart är två vitpepparburkar och odlingsväv något att börja med och är heller inte så kostsamt.. Jag återkommer när jag köpt kattskrämmor.

Mvh
Catwoman
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Jag har sagt till mina grannar (mamma och pappas grannar, katten är hos dem ibland :)) att de får spruta vatten på henne om de inte vill ha henne där. Men det är ju svårt om de inte ser katten utan upptäcker att den förstört först när det är för sent.
 
Sv: Mina katter är i grannarnas trädgårdar...

Det skall finnas några kristaller man kan strö ut kring exempelvis grönsakslandet eller kring grannens tomtgräns.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 514
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Har skaffat två katter i november då det blev ohållbart att bo i huset där vi bor på grund av råttor och möss. Det har gått...
Svar
9
· Visningar
2 455
Senast: Fille
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 609
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp