Mina orkidéer

TisseTass

Trådstartare
Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen tråd. Kanske någon annan vill skriva om eller visa bilder på någon orkidé de har också? :D

Nåväl, för ett antal år sedan, innan jag brände ut mig totalt, så hade jag en orkidésamling på ca 70 orkidéer. Den bestod av:

Phalaenopsis (brudorkidé och typ Sveriges vanligaste krukväxt) och då naturarter, primärhybrider (korsning mellan två naturarter) och komplexa hybrider. Jag var/är väldigt förtjust i de naturarter med fläckiga/randiga bladverk eftersom dessa är väldigt fina även när de inte blommar. Jag var även väldigt förtjust i naturarten Phal. equestris (passande på ett hästforum) då den är väldigt lättskött och den ingår i typ alla hybrider där nopsisarna har många och små blommor. Kommer dock inte skaffa Phal. equestris igen.

Bild på min en av favoriterna bland primärhybriderna jag hade (min bild), Phal. Little Sister (equestris x maculata):
1649513046434.png


Paphiopedilum (inte lika vanlig som krukväxt förutom hos orkidénördar ;)) och där hade jag främst naturarter och någon hybrid. Återigen, så var/är jag väldigt förtjust i de med fläckiga blad och det var även de som fungerade bäst hos en som odlade på fönsterbrädan och inte hade växthus eller liknande.

Jag hade även några andra orkidéer, en Dendrobium normanbyense och tre Phragmipedium.

Delar av samlingen såldes till andra orkdéentusiaster och tyvärr kastades resten då de inte var friska. Ville inte riskera att någon annan skulle få in skit i sin samling.

Har börjat så smått med orkidéer igen, men på samma (fanatiska) nivå som förut kommer det aldrig bli. :rofl:
 
Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen tråd. Kanske någon annan vill skriva om eller visa bilder på någon orkidé de har också? :D

Nåväl, för ett antal år sedan, innan jag brände ut mig totalt, så hade jag en orkidésamling på ca 70 orkidéer. Den bestod av:

Phalaenopsis (brudorkidé och typ Sveriges vanligaste krukväxt) och då naturarter, primärhybrider (korsning mellan två naturarter) och komplexa hybrider. Jag var/är väldigt förtjust i de naturarter med fläckiga/randiga bladverk eftersom dessa är väldigt fina även när de inte blommar. Jag var även väldigt förtjust i naturarten Phal. equestris (passande på ett hästforum) då den är väldigt lättskött och den ingår i typ alla hybrider där nopsisarna har många och små blommor. Kommer dock inte skaffa Phal. equestris igen.

Bild på min en av favoriterna bland primärhybriderna jag hade (min bild), Phal. Little Sister (equestris x maculata):
Visa bifogad fil 88799

Paphiopedilum (inte lika vanlig som krukväxt förutom hos orkidénördar ;)) och där hade jag främst naturarter och någon hybrid. Återigen, så var/är jag väldigt förtjust i de med fläckiga blad och det var även de som fungerade bäst hos en som odlade på fönsterbrädan och inte hade växthus eller liknande.

Jag hade även några andra orkidéer, en Dendrobium normanbyense och tre Phragmipedium.

Delar av samlingen såldes till andra orkdéentusiaster och tyvärr kastades resten då de inte var friska. Ville inte riskera att någon annan skulle få in skit i sin samling.

Har börjat så smått med orkidéer igen, men på samma (fanatiska) nivå som förut kommer det aldrig bli. :rofl:
Jag har kört på orkidéer i många år nu. Vanliga phalaenopsis. Det är dom enda som har överlevt hos mej. Men nu ser dom sista så tråkiga ut och jag har börjat testa palettblad så jag vet inte hur jag ska göra nu. Palettbladen är kul och tar plats. Orkidéer är stilrena men mina ser så trista ut nu så jag funderar på att hiva dom. Men varje gång jag funderar så är det någon som börjar blomma. Men dom flesta får max 3 blommor. Antar att dom vill ha omplantering åxå. Kanske lite näring åxå. Fast det har dom aldrig fått hos mej. Känner mej kluven :p
 
Jag har under vintern och våren köpt på mig några Phalaenopsis igen. Vanliga onamnade hybrider som jag ska försöka sköta efter bästa förmåga och så får vi se hur det går. Jag tycker jag borde klara av en handfull orkidéer utan att bränna ut mig igen, så länge det inte blir för många.

Den jag har haft längst är även den som växer bäst. Den köptes på Blomsterlandet i början på året tror jag? Kan ha skett innan årsskiften också, har inte så bra koll. :rofl: Den var en av få nopsisar kvar och även fast jag gillade blommorna, så såg resten av plantan inte så jätterolig ut. Den hade dåligt med rötter, inte särskilt många blad och substratet var otroligt komposterat och väldigt smuligt. Den såg frisk ut, bara inte särskilt stark.

Den planterades om i början på mars efter att jag vattnat den väldigt försiktigt för att inte orsaka rotröta under ett antal månaders tid (måste ha köpt den innan jul m.a.o.). Jag planterade den i så stora barkbitar jag kunde gräva fram + lite packing peanuts för att hjälpa till med luftcirkuleringen och så sphagnum för att uppmuntra rottillväxt samt hålla fuktigheten utan att bli för tätt.

Rötterna växer så det knakar och den arbetar på ett nytt blad också, vilket är jättekul. Upptäckte även att det kommer en ny stängel på den för någon dag sedan, så den kommer att blomma lagom till sommaren typ:
1649516126955.png
 
Jag har kört på orkidéer i många år nu. Vanliga phalaenopsis. Det är dom enda som har överlevt hos mej. Men nu ser dom sista så tråkiga ut och jag har börjat testa palettblad så jag vet inte hur jag ska göra nu. Palettbladen är kul och tar plats. Orkidéer är stilrena men mina ser så trista ut nu så jag funderar på att hiva dom. Men varje gång jag funderar så är det någon som börjar blomma. Men dom flesta får max 3 blommor. Antar att dom vill ha omplantering åxå. Kanske lite näring åxå. Fast det har dom aldrig fått hos mej. Känner mej kluven :p
Eftersom orkidéer är så långsamma, så händer det ju inte så mycket även om du omplanterar och börjar ge näring nu (förutom fler rötter kanske). Däremot så kan det innebära att du kommer få fler blommor när de väl blommor sen och det är ju alltid trevligt.

Palettblad växer ju betydligt snabbare och då är det mycket lättare att veta om man gör rätt eller fel. Och så HÄNDER det någonting! :rofl: Ha inte dåligt samvete om du låter nopsisarna gå till blomhimlen och fokuserar på palettbladen istället, utan satsa på det du tycker är roligast. :up:
 
Kan ju vara en farlig tråd det här :D
Ni som har lite ovanligare får gärna slänga in.

Har 2, den yngsta har jag haft i 6 år. Vit phaleonopsis som blommar fint för tillfället. Den andra är nog lila men har varit jättetråkig länge och borde nog slängas.

Såg vanilj på trädgårdsmässan men köpte ingen, vore ju lite kul.
 
Mina framtidsplaner när det gäller orkidéerna är att se om de tre jag har nu klarar sig. En verkar som sagt var trivas bra, medan övriga två är det lite osäkert med än så länge.

Den småblommiga jag har mådde kalasfint tills jag planterade om den och vattnade den för mycket... :banghead: Nu har den troligtvis fått rotröta, men hur allvarligt det kommer påverka den vet jag inte. Hittills är bladen fasta och fina och den utsöndrar t.o.m. "happy sap". Bladen lär få meddelandet att rötterna inte är så glada snart dock.

Favoriten (den andra storblommiga jag har) finns det ju en risk att även den är har falskt spinn, så än så länge avvaktar jag när det gäller den.

I övrigt så har jag börjat nosa runt bland diverse orkidéhandlare för att se hur deras utbud ser ut just nu. Kommer inte kunna beställa än dock eftersom det är för kallt för att skicka något. Jag är ute efter en Phal. Mini Mark som jag faktiskt aldrig haft, men som jag älskar (inte min bild utan kommer från plants.info):
1649518351281.png


Utöver den så kommer jag skaffa en fläckbladig Phal också. Antingen en Phal. stuartiana eller en primärhybrid mellan stuartiana och schilleriana som heter Phal. Wiganiae. Både Mini Mark och Wiganiae finns hos min favorithandlare, så jag får hoppas att de fortfarande har dem när det är tillräckligt varmt sen. Hittade även andra trevliga hybrider som jag är sugen på, men måste behärska mig.

Är ju också sugen på en Phal. Little Sister igen. Var så förtjust i den jag hade. Även den enda Dendrobiumen jag hade skulle jag vilja ha igen, men en ny sådan kommer nog tyvärr bli helt omöjlig att få tag på. :cry:

Jag vill även ha en Paphiopedilum i framtiden igen och har bestämt mig för en Paph. purpuratum. Fläckiga blad och en trevlig blomma tycker jag då jag haft den förut. Den verkar också tämligen lättskött, så förhoppningsvis ska jag klara den även utan luftfuktare som jag hade förut, men vi får se. :rofl:
 
Kan ju vara en farlig tråd det här :D
Ni som har lite ovanligare får gärna slänga in.

Har 2, den yngsta har jag haft i 6 år. Vit phaleonopsis som blommar fint för tillfället. Den andra är nog lila men har varit jättetråkig länge och borde nog slängas.

Såg vanilj på trädgårdsmässan men köpte ingen, vore ju lite kul.
Åh nej, min plan att sprida orkidéfeber kanske lyckas. Så tråkigt. :sneaky:

Du får posta lite bilder om du har. :) Jag kanske må vara en orkidénörd, men jag ser gärna bilder på även "vanliga" orkidéer (allt för att jag inte ska springa iväg och köpa för många själv...).

Kan posta en bild på en av de jag hade förut som jag gillade och som jag vill ha igen (kanske gärna en med starkare färg på blomman), Paphiopedilum purpuratum:
1649519660751.png
 
Just det, ville bara tipsa om lite andra orkidéer som inte är just de jag gillar eller lyckas få att trivas. Finns ju många som tycker att Phalaenopsis är urtrista trots allt.

Det finns ju Odontoglossum, Oncidium, Miltonia, Brassia och hybrider bland dessa (verkar heta x "Namn" ofta). Jag gillar väldigt många av dessa och tycker de har jättevackra blommor, men jag är helt värdelös på att ta hand om dem.

Här är en bild på t.ex. x Burrageara Nelly Isler (bild från Blomsterlandet):
1649520790289.png

Finns otroligt många olika varianter på dessa. Finns även Cattleya som är väldigt populär också (främst i USA tror jag) för sina stora och färggranna blommor.
 
Jag har 2, båda phalaenopsis. Den äldre har jag haft länge, minns inte vilken färg det är på den 😅 Den har inte velat blomma... men sen flera månader har den haft fullt upp med att bilda bäbisar så inte underligt. Väntar på att rötterna ska bli lite fler och längre bara, är 2 bäbisar :love:
20220409_185848.jpg


Den andra har jag haft ett år bara, är helt ljusgul.
Lurar på att skaffa en till men velar lite om jag vågar ge mig på en Cymbidium... De vill ju ha en sval period på vintern och det vet jag inte hur jag ska få till.
 
Eftersom orkidéer är så långsamma, så händer det ju inte så mycket även om du omplanterar och börjar ge näring nu (förutom fler rötter kanske). Däremot så kan det innebära att du kommer få fler blommor när de väl blommor sen och det är ju alltid trevligt.

Palettblad växer ju betydligt snabbare och då är det mycket lättare att veta om man gör rätt eller fel. Och så HÄNDER det någonting! :rofl: Ha inte dåligt samvete om du låter nopsisarna gå till blomhimlen och fokuserar på palettbladen istället, utan satsa på det du tycker är roligast. :up:
Ja det händer väldigt snabbt och mycket med palettbladen. Har bara 4 fönster så jag har inte mycket plats. Är rädd för att jag ska bli en sån där palettbladsamlare med hela lägenheten full 😅 har så svårt att slänga sticklingar när jag klipper ur dom. Kanske skulle kasta dom orkidéerna som ser trista ut, spara dom andra och helt enkelt köpa nya när jag hittar nått som passar. Eller jag vet inte. Kan verkligen inte slänga blommor som inte är döda. Bara nästan döda 😂 och så långt har det inte gått
 
Jag har 2, båda phalaenopsis. Den äldre har jag haft länge, minns inte vilken färg det är på den 😅 Den har inte velat blomma... men sen flera månader har den haft fullt upp med att bilda bäbisar så inte underligt. Väntar på att rötterna ska bli lite fler och längre bara, är 2 bäbisar :love:
Visa bifogad fil 88819

Den andra har jag haft ett år bara, är helt ljusgul.
Lurar på att skaffa en till men velar lite om jag vågar ge mig på en Cymbidium... De vill ju ha en sval period på vintern och det vet jag inte hur jag ska få till.
Tänk när alla tre plantorna blommar sen! Du kommer ha många blommor på en gång! :love: Bladen ser väldigt friska ut och fina rötter kommer på bäbisarna. Jag har bara haft keiki en gång när jag hade mitt gäng tror jag, de hade ingen lust att föröka sig tydligen.

Cymbidium är otroligt vackra. :love: Var själv inne på dem när jag hade samlingen, men kom fram till att jag inte skulle kunna lösa vintervilan på ett bra sätt. :(


Ja det händer väldigt snabbt och mycket med palettbladen. Har bara 4 fönster så jag har inte mycket plats. Är rädd för att jag ska bli en sån där palettbladsamlare med hela lägenheten full 😅 har så svårt att slänga sticklingar när jag klipper ur dom. Kanske skulle kasta dom orkidéerna som ser trista ut, spara dom andra och helt enkelt köpa nya när jag hittar nått som passar. Eller jag vet inte. Kan verkligen inte slänga blommor som inte är döda. Bara nästan döda 😂 och så långt har det inte gått
Jag har snarare problem åt andra hållet. Är alldeles för pigg att kasta saker. Funderar på om jag kan ha varit så klantig att jag kastat min kompaktkamera av misstag. :nailbiting:

Jag skulle kastat de jag tycker ser trista ut såvida jag inte älskar blommorna, då skulle jag försöka rädda istället.
 
Jag har till sist lärt mig hålla liv i orkidéer, så nu har jag fem nopsisar som blommar om då och då. Jag låter mina stå ute i trädgården i norrläge på sommaren, och det verkar de gilla! Tre är "vanliga" och två småblommiga, och en av de vanliga har en liten keiki på gång :love: Jag vet dock inte riktigt när keikin är stor nog att plockas lös, är lite rädd att skada stackaren!
P_20220409_220902.jpg
 
Tänk när alla tre plantorna blommar sen! Du kommer ha många blommor på en gång! :love: Bladen ser väldigt friska ut och fina rötter kommer på bäbisarna. Jag har bara haft keiki en gång när jag hade mitt gäng tror jag, de hade ingen lust att föröka sig tydligen.

Cymbidium är otroligt vackra. :love: Var själv inne på dem när jag hade samlingen, men kom fram till att jag inte skulle kunna lösa vintervilan på ett bra sätt. :(
Ja, och blir jättekul se när de blommar första gången :love: Bara lite längre och några rötter till så får de egna krukor(och stackars moderplantan en välförtjänad omplantering) :laugh:Det här är första gången jag har keiki också, håller med i att orkidéer inte verkar jubla över att föröka sig.

Dumma vintervilan ställer bara till det :( Tur det finns massa olika sorter och färger att roa sig med istället! Nån till blir det framöver oavsett så :D Det är så smidigt just med orkidéer för katterna rör dem inte och gör inget om man glömmer vattningen :p
 
Jag har till sist lärt mig hålla liv i orkidéer, så nu har jag fem nopsisar som blommar om då och då. Jag låter mina stå ute i trädgården i norrläge på sommaren, och det verkar de gilla! Tre är "vanliga" och två småblommiga, och en av de vanliga har en liten keiki på gång :love: Jag vet dock inte riktigt när keikin är stor nog att plockas lös, är lite rädd att skada stackaren! Visa bifogad fil 88837
Söt keiki :love:

Det jag hört om keiki är att det bör va 4-5 rötter cirka 8-10 cm långa innan man plockar lös den men det är bara vad jag läst. Längden gissar jag inte är jätteviktig sålänge rötterna är fina och flera stycken.
 
Åh nej, min plan att sprida orkidéfeber kanske lyckas. Så tråkigt. :sneaky:

Du får posta lite bilder om du har. :) Jag kanske må vara en orkidénörd, men jag ser gärna bilder på även "vanliga" orkidéer (allt för att jag inte ska springa iväg och köpa för många själv...).

Kan posta en bild på en av de jag hade förut som jag gillade och som jag vill ha igen (kanske gärna en med starkare färg på blomman), Paphiopedilum purpuratum:
Visa bifogad fil 88809
Snygg! Köttätande?
 
Ja, och blir jättekul se när de blommar första gången :love: Bara lite längre och några rötter till så får de egna krukor(och stackars moderplantan en välförtjänad omplantering) :laugh:Det här är första gången jag har keiki också, håller med i att orkidéer inte verkar jubla över att föröka sig.

Dumma vintervilan ställer bara till det :( Tur det finns massa olika sorter och färger att roa sig med istället! Nån till blir det framöver oavsett så :D Det är så smidigt just med orkidéer för katterna rör dem inte och gör inget om man glömmer vattningen :p
Ja, det finns så många fina orkidéer som ska ha vintervila och andra som behöver en rejäl temperatursänkning för att trigga blomningen. Svalt OCH ljust, vilket är ännu mer omöjligt om man inte har utrymme att ordna det.

De är verkligen perfekta blommor om man har katt. Tar jag hem en hibiskus däremot så är middagen typ serverad. :meh:


Snygg! Köttätande?
Inte köttätande, men de fungerar lite efter samma princip. De "fångar" insekter för pollinering istället för lunch. Tror mönstret på seglet bidrar till att förvirra insekterna så de inte flyger ut samma väg som de kom in. Sedan har de hål ut på baksidan av själva "skon" så krypen får pollen på sig när de kryper ut där sen. Har inte riktigt kolla på vilka delar av blomman som sitter var, men har för mig att det är så de fungerar.
 
Gjorde det stora misstaget att ta vägarna förbi Plantagen idag. Hade tänkt köpa blompinnar och kasta ett öga på deras orkidéer medan jag ändå var där. Precis när vi (jag och en kompis) kommer in i affären, så står det ett gäng Phalaenopsis där och de drog genast tills sig våra blickar för vi tyckte de var så fina. Blev nästan slagsmål om vem som skulle ha vilken. :rofl:

Nåväl, den här följde med mig hem:
1649600263827.png

Jag brukar normalt inte gilla när blommorna är för stora eller har för plottrigt mönster, men den här kändes mer lagom i sin flashighet.
 
Och den kändes lite ensam så den fick en kompis-nopsis med sig också... För orkidéer behöver det. Står i typ all tillgänglig och pålitlig information. :angel:

1649600466771.png

Tror bilden blev liiiiite för mörk. Var tvungen att fixa med den i ett bildbehandlingsprogram för att få färgen mer rättvisande.
 
Ja, det finns så många fina orkidéer som ska ha vintervila och andra som behöver en rejäl temperatursänkning för att trigga blomningen. Svalt OCH ljust, vilket är ännu mer omöjligt om man inte har utrymme att ordna det.

De är verkligen perfekta blommor om man har katt. Tar jag hem en hibiskus däremot så är middagen typ serverad. :meh:
Känner igen det där :meh: Mina föredrar dock tulpaner och lyckliga lotta, båda 2 är favoritblommor :meh: men allt utom orkidéer och pelargoner slinker ner förr eller senare.

Och den kändes lite ensam så den fick en kompis-nopsis med sig också... För orkidéer behöver det. Står i typ all tillgänglig och pålitlig information. :angel:

Visa bifogad fil 88864
Tror bilden blev liiiiite för mörk. Var tvungen att fixa med den i ett bildbehandlingsprogram för att få färgen mer rättvisande.
Vilken läcker :love:
 
Jag har 4 orkidéer i samma stora fönster. Tre är nog nästan döda pga uttorkning? Den fjärde blommar som sjutton. Vet inte riktigt vad som hände 😂

En av de som är döende har fått en ensam blomma. Är den värd att spara för att se om den kommer överleva eller är det kört när de ser uttorkade ut? Den har fått ett nytt blad också som ser friskt ut. Kan skymta några gröna rötter i krukan men de mesta ser döda ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp