Mina ponnysar

Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med allt. Och det är att jag har fått mat eller vad man ska säga i sonden idag också men helst så vill dom att jag minst ska börja dricka saker idag. Så iallafall just NU är planen att jag ska göra det i eftermiddag. Och det med hjärtat och pulsen och det verkade lite bättre imorse så det dom har sagt nu är att jag KANSKE inte behöver vara här mer än till helgen eller över helgen om det fortsätter så. MEN att om jag inte äter själv då så måste jag isåfall bli inlagd på bup istället. Och att det kan bli så ändå även om jag kanske äter då. Så ja det beror väldigt mycket på! Så vet inte vad jag ska göra för känns som jag inte direkt bryr mig om jag inte får åka hem och till stallet. Då kan jag vara här eller på bup eller nån annanstans eller död typ. Det spelar ingen roll. Fast verkar läskigt på bup och jag har läst om vissa som har varit där flera månader så helst inte. Men det är ändå sååå lång tid innan jag kommer få rida och sånt så orkar inte riktigt bry mig då. Men ja det är väl om hur det är så jag tänkte att jag skulle skriva lite mer om ponnysarna istället och försöka tänka på nåt bra! Har ju två stycken C och O. C är den som är halt och jag haft längst. Först så var planen att hon skulle säljas iår men vi hann inte göra det vi tänkte först med först covid och sen att hon blev halt så bestämde att hon ska säljas nästa år. Så hon har gått i sjukhage och så men nu har hon fått börja vara med O i en liten hage för dom är typ bästisar och hon blev så stressad när hon var själv och började springa i den lilla hagen och försökte rymma och sånt. Men med O så är hon mycket lugnare! Så nu är nästa grej för henne att hon ska till veterinären igen på onsdag och OM allting verkar bra då så skulle vi få börja sätta igång henne. Så jag hoppas det SÅKLART men också jobbigt för jag kommer ju inte få göra det och vet inte vem som kan då. Och jag kanske inte ens får följa med till veterinären och jag vet inte riktigt vad jag ska säga så jag får det. Så om nån har nåt tips så får ni gärna skriva! Sen är det O då och han är frisk iallafall! Så han har mamma ridit nu. Eller ja hon red han kanske en två gånger i veckan innan också men nu är det bara hon som rider han. Så han får inte hoppa och sånt så det är ju lite dumt. Men det är en annan tjej som kan hjälpa till med han om vi vill men jag vet inte. Vet att det låter dumt men jag är typ rädd för om han kommer tycka om henne mer än mig då och att hon rider bättre än mig. Men ja han är iallafall jätte fin och utbildad och så och har gått typ det högsta på Irland innan han kom till Sverige. Så han kan ALLT så det är typ jag som är hindret där om man säger så. Men mitt mål med han är lag-SM och kanske riktiga SM också men det beror ju på ifall jag får börja rida och så. För liksom nu hade vi som högst startat LB. Så det är ju en bit dit liksom. Och sen så var min plan att gå ridgymnasium och gå upp på häst när jag är kanske 17 men då måste jag ju få rida och minst hålla kvar betygen och så. Så inte säkert att det kommer gå heller. Så just nu vet jag inte vad jag har för planer eller mål alls för vet ju inte vad jag kommer kunna och så! Och hur ponnysarna är om jag får börja rida nångång för tycker inte riktigt mamma är så noga med dom. Som C skulle helst gå promenad VARJE dag och O är van att bli riden 6 dagar i veckan och nu har ingen av dom fått det. Så ja vet att det är lite fel om jag blir arg på mamma för det för det är typ pågrund av mig som hon inte har det. Men tycker ändå hon borde ta hand om dom så bra det går liksom. Och tycker inte riktigt man kan säga att jag är mer viktig än dom så hon inte gör det för hon vill vara här mycket. För liksom hon behöver ju inte ta hand om mig men dom MÅSTE hon ta hand om så dom mår bra och C kan bli frisk och så! Men ja så är det väl nu iallafall. Och det är konstigt och svårt att förklara men det är typ som att jag inte KAN längta efter dom. Jag vet att jag borde göra det men jag kan liksom inte få fram dom känslorna? Så då får jag dåligt samvete för det också. Så skulle typ vilja få fram dom känslorna igen men jag vet bara inte HUR??
 

När jag var i din ålder så var jag också rädd för att min ponny skulle gilla någon annan mer än mig, och att någon annan skulle rida honom bättre! Det är väl en av få saker som blev bättre av sig själv när jag blivit äldre, när jag haft foderhäst/ponny i vuxen ålder så har jag tyckt att det varit jättebra att kasta upp någon annan som kan mer än jag på hästen, som kanske kunnat lösa problem som jag inte fixade själv. Och.. vill du verkligen försöka hålla (den väldigt högt uppsatta) planen du skriver om här, så behöver du nog försöka svälja den stoltheten, men jag förstår att det blir en ytterligare stress!

En tanke, skulle det kännas bättre om det var en vuxen som red ponnyn, än någon som kanske är i din ålder? Ni måste ju kanske ha hjälp, och det kanske inte går att fixa så sett. Men jag har någon gång ibland, som liten vuxen, hjälpt till med att rida ponnys som egentligen tävlats i hoppning av sina unga ägarinnor. Jag upplevde det som att det sågs som mer avdramatiserat. :)
 
När jag var i din ålder så var jag också rädd för att min ponny skulle gilla någon annan mer än mig, och att någon annan skulle rida honom bättre! Det är väl en av få saker som blev bättre av sig själv när jag blivit äldre, när jag haft foderhäst/ponny i vuxen ålder så har jag tyckt att det varit jättebra att kasta upp någon annan som kan mer än jag på hästen, som kanske kunnat lösa problem som jag inte fixade själv. Och.. vill du verkligen försöka hålla (den väldigt högt uppsatta) planen du skriver om här, så behöver du nog försöka svälja den stoltheten, men jag förstår att det blir en ytterligare stress!

En tanke, skulle det kännas bättre om det var en vuxen som red ponnyn, än någon som kanske är i din ålder? Ni måste ju kanske ha hjälp, och det kanske inte går att fixa så sett. Men jag har någon gång ibland, som liten vuxen, hjälpt till med att rida ponnys som egentligen tävlats i hoppning av sina unga ägarinnor. Jag upplevde det som att det sågs som mer avdramatiserat. :)
Hon som har sagt att hon kan hjälpa oss med han är typ 18-20 så hon är ju inte riktigt i min ålder fast inte kanske SÅ vuxen heller liksom. Men ja hon rider jätte bra så det vore kanske bra för O om man tänker så men ändå jobbigt! För jag är liksom lite att jag inte vill att nån annan ska göra alla roliga saker och sånt. Så ja vet inte hur jag ska göra.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 519
Senast: Flixon
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 366
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 986
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp