Mina rättigheter vs. stallägarens

QuickStar

Trådstartare
3 frågor.

1)Kan hyresvärden kräva att jag tar ut veterinär till min häst när jag ej anser att det är nödvändigt?

2)Får stallägaren/hyresvärden eller någon annan i stallet ringa ut veterinär till min häst utan rådfråga mig när det inte är något akut?

3)Får stallägaren/hyresvärden kräva att man har sin häst A1 eller motsvarade försäkrad?
Min är hälften A1/A2 just nu med full vet. vård.
Funderar på att ändra till bara A2.
Skillnaden mellan A1 och A2 eller motsvarande är väl att A1 gäller för förslitningar medans A2 inte gör det? Förslitningar på en 1-åring är ju lika med obefintlig.

Har ni några bra svar/förklaringar på mina funderingar?

Tacksam för svar.
 
Nej, stallägaren kan inte kräva att du tar ut veterinär.

Nja, får och får. Man kan vända på frågan. Om din häst står och är blockhalt och ingen får tag i dig - vill du då ha ut veterinär ? Visserligen skrev du akut, men man tar väl inte ut veterinär på det viset utan att det är akut ? Icke-akut är ju sånt som är planerat.

Nej, de kan inte kräva A1

MEN en stallägaren kan neka dig stallplats om de anser att det skall vara ett JA på de ovanstående frågorna.
 
Vad hyresvärden kan kräva, är ju det som står i hyreskontraktet! OM det är "vit" hyra vill säga, hyreskontrakt för "svart" hyra är svårt att säga hur kravbördan ligger.
Så har du inte skrivit på ett kontrakt där sådant står reglerat så anser jag svaren på dina frågor är:

1. Nej. Så länge det ur djurskyddssynpunkt inte är så att du bör ta ut veterinär. Men en sådan sak avgör ju i slutänden om ni inte kommer överens, kommunens ansvarige för djurskydd.
MEN...
Det är ju i mina ögon alltid lättast om man ändå kommer
överens med stallägaren, för den äger ju faktiskt rätt
att säga upp ens uppstallningskontrakt!

2. Får och får. Du kan ju knappast hindra OM de gör det!
Och det är ju heller inget hästen lider av om den blir
undersökt av veterinär en gång "för mkt".
Men i allafall jag skulle om ngn ansåg att ngn av mina
hästar behövde veterinärvård, och jag inte bedömde det,
vägra betala ngn veterinärräkning. Vilket jag inte heller
kan tvingas till, då inte jag ringt ut veterinär.

3. Samma svar som i fråga 1. Är det ngt skrivet om det i
uppstallningskontraktet?
A1 ersätter för minskad brukbarhet. A2 är en REN
livförsäkring, vilken inte heller ersätter fel som är
medfödda!
Så jag anser du ska göra tvärt om när du har en ung häst,
ta en A1 och högre kostnad i stället! För du har ju ingen
ANING om om hästen har ngn medfödd svaghet!
OM den skulle ha det (tex spatt) och det är så illa att
den måste slaktas, så får du INGET livvärde på en ren
A2! Ska du få ut livvärden på en A2-försäkring, så ska
hästen vara så dålig att den måste "slaktas av
djursskyddsskäl". Vilket ju är RÄTT illa då! Typ benet
rakt av eller ngt.
Min nu 10-åriga häst hade A1 tills han blev runt 6 år.
Då först "vågade" jag köra en A2 på honom.
 
1. nej

2. ja - om de betalar

3. nej. men det är bra mycket mer skillnad än den du nämner mellan A1 och A2. här har du ett utklipp från folksams hemsida som åskådliggör LITE av vad det handlar om:

Fullständig livförsäkring A1
Gäller för alla sjukdomar och skador som kan drabba din häst. Kan tecknas för alla hästar, utom de som tränas och deltar i trav- och galopptävling.

Begränsad livförsäkring A2
Detta är en ren "dödsfallsförsäkring". En billig och bra försäkring som kan tecknas för alla hästar.


men å andra sidan kan stallägaren säga upp dig av mer eller mindre godtyckliga orsaker.
 
1) Egentligen ja, stallägaren är på sitt vis ansvarig för att hästarna inte far illa och kan råka ut för tråkigheter om hästen inte sköts så att minimikravet på djurskydd uppnås. Ska man hårdra det kan stallägaren krava i stort sett vad som helst om han/hon tar med det i avtalet och någon skriver på. Hade jag haft ett stall så hade den person som inte skötte sin häst enligt de minimikrav jag har åkt ut.

2) Nej så länge det inte finns, rena djurskyddsskäl.

3) Stallägaren kan ställa i stort sätt vilka krav som helst, bara någon accepterar dem och kan tänka sig skriva på och flytta in.
 
Angående försäkringarna: Man kan ju också ha enbart veterinärvårdsförsäkring, ingen livförsäkring alls alltså.
 
1.) Nej, det kan den inte, men om denne anser att du vanvårdar din häst kan den ta konstkat med djurskyddsinspektören och gå "den vägen", eller helt enkelt "sparka ut dig".

2.) Nej inte och kräva att du ska betala om det inte är akut.
(I vårt stalla har vi iofs ett muntligtavtal med varandra allihopa, är det någon häst om är skadad (försöker först nå ägaren) och om det hade varit ens egen och att man isåfall hade tagit dit vet. så gör man det till de andras också, alla är lika petiga)

3.) Nej, jag tror inte stallägren kan kräva viss sort försäkring, möjligtvis ha ett krav på sina hyresgästaer att deras hästar iallafall är vet.vårdsförsökrade.
 
Svaret är NEJ på alla frågor, såvida inte stallägaren hade tänkt betala....
 
Tänk bara på det att en A2 förs. enbart löser ut vid sk nödslakt efter olycka.
Om du tex hittar hästen i hagen med bruten nacke löser A2 ut.
Om du däremot hittar hästen med brutet ben, åker till klinik och försöker behandla men måste avliva iaf, så får du ingenting !
Enda gången som A2 är användbar är om du hittar hästen död i hagen, eller om du hör till de hårdhudade typerna som kan avliva hästen trots att det kanske är 50 % chans att hästen blir frisk vid behandling
 
Visst kan stallägaren ställa dessa krav, om han eller hon klargör det från början. Som stallägare får man själv välja vilka och på vilket sätt man vill ha hästar inackorderade.

"Vill jag bara hyra ut boxar till svarta hästar med A1 försäkring över 100 000 kr så är ju det mitt fria val, det är ju faktiskt jag som äger stallet."
 
Det beror ju på vilket avtal ni har, jag har accepterat ett uppstallningsavtal där stallägaren krävde att få tillkalla veterinär om de ansåg att det behövdes. De krävde även att jag skulle ha hästen A1 försäkrad.

Jag skrev på eftersom jag inte hade något emot deras krav. Annars hade jag ju fått leta efter något annat stall.
 
Okay nu har jag fått svar på mina frågor, anledningen till dessa frågor är att inget står om detta i vårat kontrakt så det är alså inget de kan kräva efter att kontrakt är skrivet vad jag förstår nu
Tack så mycket för alla svar!
 
Vill stallägaren så kan han hon säga upp kontraktet enligt de vilkor som finns angivna i det och lägga fram ett nytt kontrakt som hyresgästerna kan välja att acceptera eller förkasta=flytta. Så om stallägaren verkligen vill ha dessa regler kan han/hon fixa dem men inte retroaktivt.
 
En STOR, välkänd anläggning i södra Stockholm har en hel del av ovanstående krav i sina kontrakt. Plus en del andra krav.

Och skriver man på det avtalet (dvs hyr boxplats där) så har de också rätt att göra det som står i kontraktet.

Men står det inte i kontraktet eller man inte har kontrakt så har de inte det. Å andra sidan har man inget kontrakt alls kan det vara lite bökigt at bevisa att man INTE kommit överens om att stallägaren får det =)
 
Sv: Mina rättigheter vs. stallägarens

Är det någon som har exempel på bra hyreskontrakt? Vi ska hyra ett stall och man kanske borde ha ett kontrakt för att undvika liknande saker som detta? Någon som vet?
 
Sv: Mina rättigheter vs. stallägarens

hannibal skrev:
Är det någon som har exempel på bra hyreskontrakt? Vi ska hyra ett stall och man kanske borde ha ett kontrakt för att undvika liknande saker som detta? Någon som vet?

Kontakta LRF Konslut, de kan detta med VILKA avtalman ska ha när...det är skillnad på inackorderingsavtal och hyresavtal t.ex.
 
Sv: Mina rättigheter vs. stallägarens

QuickStar skrev:
3 frågor.

1)Kan hyresvärden kräva att jag tar ut veterinär till min häst när jag ej anser att det är nödvändigt?

2)Får stallägaren/hyresvärden eller någon annan i stallet ringa ut veterinär till min häst utan rådfråga mig när det inte är något akut?

3)Får stallägaren/hyresvärden kräva att man har sin häst A1 eller motsvarade försäkrad?
Min är hälften A1/A2 just nu med full vet. vård.
Funderar på att ändra till bara A2.
Skillnaden mellan A1 och A2 eller motsvarande är väl att A1 gäller för förslitningar medans A2 inte gör det? Förslitningar på en 1-åring är ju lika med obefintlig.

Har ni några bra svar/förklaringar på mina funderingar?

Tacksam för svar.

Det beror på hur avtalet ser ut....Som stallägare har jag rättigheter att och skyldigheter precis som Du som hyr in Dig....
Min inackorderingavatal kräver att jag som stallägare KAN tillkalla vet. om jag så anser att det behövs och att ägaren då betalar för detta....
Och om jag så anser att det behövs tillkalla en vet. och jag upplyser ägaren om detta, så kan h*n inte hindra mig. Allt för hästens bästa i första hand!!!

A1 kräver jag inte men däremot kräver jag att den är försäkrad.
 
Sv: Re: Mina rättigheter vs. stallägarens

Man kan ju ha A2 liv och A2 vet...A6 liv o A6 vet....då gäller vetvård som på alla andra försäkringar....vid A6 får du även ut som på "utdömning" (A1) detta är folksam....har man bara liv(vem har det? ) så gäller bara dödsfall på A2
 
Sv: Mina rättigheter vs. stallägarens

Min förra häst var oförsäkrad då de som sålde honom till mig aldrig gav försäkringspappren till mej å han var för gammal för att skaffa en ny försäkring till men jag sa bara till stallägarna att han inte var försäkrad å då fick de bestämma om de ville ha honom i sina stall å jag har aldrig blivit nekad, skulle nite heller neka en häst som var oförsäkrad att få stallplats hos mej.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 098
Senast: cf234k
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 667
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min pärla står just nu på klinik med kolik. Om hon inte blir bättre är alternativen buköppning eller avlivning. Min inställning...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 155
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp