Mindre aktivitet på hästforumen - utbruten från Trist utveckling här på forumet

Jag och många med mig startade väldigt många trådar förr. Men det passade inte moderatorer och Gunnar beroende på var dom startades och hur dom utvecklades. För då blev det förflyttning
Jag har inte så lång historia här på forumet som många av er andra men en reflektion bara om det här med att flytta diskussioner. Det görs ju hela tiden i alla trådar nu också? @Gunnar och moderatorerna ”städar” när de tycker det behövs. Det är väl inget konstigt i sig? Trådar flyttas dit de kanske bättre hör hemma och intressanta diskussioner bryts ut till egna trådar. Men du upplever det som negativt? Eller har jag missuppfattat dig?
 
Om du tycker att aktiviteten är bra får stå för dig. Du kan ju gå tillbaka 8-10år och jämföra aktiviteten då mot idag.
Jag vet inte riktigt vad "hur det var förr" har att göra hur det är idag? Tiderna förändras, vi likaså.
Jag ska erkänna att jag inte begriper ditt gnäll "gillar inte Gunnars idé", men varför är du här då? Det rimmar väldigt dåligt och det tillför ingenting mer än att skapa negativ stämning eller är det som är syftet kanske? :confused:

Jag trodde den här tråden handlade om stämningen på buke, inte hurvida vissa delar av forumet är aktiva eller inte.
 
Om du tycker att aktiviteten är bra får stå för dig. Du kan ju gå tillbaka 8-10år och jämföra aktiviteten då mot idag.

Men du ? Hur kan du koppla moderering av forumet nu till hur aktiviteten såg ut för 8-10 år sedan?

För 8-10 år sedan hade inte FB slagit igenom som plattform för grupper över huvud taget.
Instagram fanns inte, och inte heller internets möjligheter allmänt att nå ut på samma sätt.

Tycker hela din tolkning är väldigt märklig när du ekvivalerar den med att det handlar om forumets moderering. Det känns mer som lite gnäll att ”det var bättre förr” rent allmänt .
 
Tror inte ett dugg på att det har med modereringen att göra, mer med att diskussionerna förflyttat sig till fb. För övrigt är det sjukt tråkigt att diskutera på fb iom att det blir så rörigt!
Verkar som att friheten att diskutera fritt sitt intresse överväger rörligheten. Tror folk kan ta det faktiskt
 
Tror inte ett dugg på att det har med modereringen att göra, mer med att diskussionerna förflyttat sig till fb. För övrigt är det sjukt tråkigt att diskutera på fb iom att det blir så rörigt!
Men visst hade vi kul och väldigt givande diskussioner om hästar då eller hur fio 😁
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag har testat lägga in några hästrelaterade trådar, men inte alls samma gensvar som för ett par år sedan.

Det har nog väldigt mycket att göra med det många redan reflekterat över. Den lite yngre generationen tenderar att hålla till på FB och Instagram snarare än forum, och den lite äldre generationen som vistats väldigt länge på Buke har gått vidare lite till att diskutera annat som samhällsfrågor, barn, intressen, livet osv. Jag tycker inte det är konstigt om man varit flitigt på forumet i årtionden att man inte kastar sig över en tråd på häst där ämnet är exakt detsamma i stort som hundratusen andra trådar senaste årtiondena. ”Min häst vill inte gå från gårdsplan” ”Häst som är orolig efter köp” ”kan inte lasta min häst” osv osv.
För mig är det helt naturligt att många utifrån det inte väljer att fokusera på just hästdelen av forumet.
 
Själv är jag här för hundarna:D

Jag har ingen aning om vem @Gunnar är men har ibland undrat ;). Fast jag har en liten misstanke om att Gunnar tycker lite som du @Gräv, att det inte är fokus på hästar längre. Gunnar har bevakning på hästnyheter och lägger upp massor av länkar om dessa i förhoppning om att hålla igång hästintresset :laugh: .

Fast jag tvivlar på att forumet hade varit igång idag om det inte vore framgångsrikt och det är väl tack vare alla andra ämnen som avhandlas: hundar (!), psykisk hälsa, mänskliga relationer, dejting, trädgårdsodling, husrenoveringar, juridiska råd, träning, konsumentfrågor etc etc.

Eller vad säger forumägaren själv?
 
Det har nog väldigt mycket att göra med det många redan reflekterat över. Den lite yngre generationen tenderar att hålla till på FB och Instagram snarare än forum, och den lite äldre generationen som vistats väldigt länge på Buke har gått vidare lite till att diskutera annat som samhällsfrågor, barn, intressen, livet osv. Jag tycker inte det är konstigt om man varit flitigt på forumet i årtionden att man inte kastar sig över en tråd på häst där ämnet är exakt detsamma i stort som hundratusen andra trådar senaste årtiondena. ”Min häst vill inte gå från gårdsplan” ”Häst som är orolig efter köp” ”kan inte lasta min häst” osv osv.
För mig är det helt naturligt att många utifrån det inte väljer att fokusera på just hästdelen av forumet.

*Och lite kl
Jag tror det här också, de flesta "basfrågorna" har liksom stötts och blötts i så många omgångar att de flesta frågorna och svaren går att hitta i gamla trådar om man söker, och folk är lite trötta på att diskutera dem.
De underforum som är hyfsat aktiva verkar mer vara inriktade på träning, utveckling och avel där någonting nytt kommer upp hela tiden och man kan följa olika ekipage.
Tycker att jag ser rätt mycket unghästfrågor dyka upp där i högerspalten, och vård.

Jag har själv inga hästar längre utan hänger mest på hund och allmänt - det är ju också någonting som har hänt. Rätt många äldre användare har Haft häst och sökte sig först till stallet.com. men nu är de inte så deltagande i hästvärlden längre.
 
Men du ? Hur kan du koppla moderering av forumet nu till hur aktiviteten såg ut för 8-10 år sedan?

För 8-10 år sedan hade inte FB slagit igenom som plattform för grupper över huvud taget.
Instagram fanns inte, och inte heller internets möjligheter allmänt att nå ut på samma sätt.

Tycker hela din tolkning är väldigt märklig när du ekvivalerar den med att det handlar om forumets moderering. Det känns mer som lite gnäll att ”det var bättre förr” rent allmänt .
Visst var internet välutvecklat även då. När folk inte kunde svaren så googlade man upp svaren och skrev dessa. Precis som folk fortfarande gör. Men då måste det ju vara gnäll från nästan alla då eftersom ingen skriver några nya trådar på häsrelaterat då. Så dessa skriver på andra forum istället. Konkurrens kallas det för. Passar det inte drar man nån annanstans.
 
*Och lite kl
Jag tror det här också, de flesta "basfrågorna" har liksom stötts och blötts i så många omgångar att de flesta frågorna och svaren går att hitta i gamla trådar om man söker, och folk är lite trötta på att diskutera dem.
De underforum som är hyfsat aktiva verkar mer vara inriktade på träning, utveckling och avel där någonting nytt kommer upp hela tiden och man kan följa olika ekipage.
Tycker att jag ser rätt mycket unghästfrågor dyka upp där i högerspalten, och vård.

Jag har själv inga hästar längre utan hänger mest på hund och allmänt - det är ju också någonting som har hänt. Rätt många äldre användare har Haft häst och sökte sig först till stallet.com. men nu är de inte så deltagande i hästvärlden längre.
Om det är så så har ju utvecklingen avstannat här inom häst trots att den pågår utanför detta forum irl. Å det beror ju att inget skriver nya trådar utan detta avhandlas på andra fora
 
Visst var internet välutvecklat även då. När folk inte kunde svaren så googlade man upp svaren och skrev dessa. Precis som folk fortfarande gör. Men då måste det ju vara gnäll från nästan alla då eftersom ingen skriver några nya trådar på häsrelaterat då. Så dessa skriver på andra forum istället. Konkurrens kallas det för. Passar det inte drar man nån annanstans.

Vet inte vad du förväntar dig för respons på detta . Jag känner nog mest att du missat pucken ang resonemangen i tråden där väldigt många engagerat sig i att svara dig. Men ja absolut - passar det inte så givetvis drar man någon annanstans - det är väl dessutom både klokt och logiskt. ”Gnäll från alla?” 😳 Hur sjutton drar du den slutsatsen i sammanhanget ?

Jag tolkar dina poster som att du vill försöka ändra ett forum till något annat än det är. Och då tror jag att du tagit dig vatten över huvudet. Bättre då att vistas på de plattformar du gillar bättre 👍😄
 
Om det är så så har ju utvecklingen avstannat här inom häst trots att den pågår utanför detta forum irl. Å det beror ju att inget skriver nya trådar utan detta avhandlas på andra fora

Fast har den verkligen avstannat? Har den inte mest förändrats? Minskats är mycket möjligt, men Jag ser att det startas nya trådar rätt ofta på hästsidan, och när det inte startas nya diskuterar folk aktivt i "följetångerna" där man följer olika årskullar och liknande.
Forumet har ju istället växt i andra delar.
Och det är klart att det finns många fler plattformar nu där man kan få större spridning. Nästan alla har ju facebook till exempel, men till Buke måste man hitta. Det dyker visserligen väldigt ofta upp som förslag när jag googlar, men om existerande trådar då redan kan svara på frågan jag hade skapar jag ju inte en ny tråd om samma sak.
Sedan passar det inte alla förstås, sånt är livet, då får en väl söka sig någon annanstans.
Personligen orkar jag inte med att diskutera på facebook, dels är det så otroligt oanonymt och så finns det ingen vettig struktur om man vill läsa in sig i en pågående diskussion. Det är lite som att diskutera i kommentarerna på youtube. Tycker jag.
 
Vet inte vad du förväntar dig för respons på detta . Jag känner nog mest att du missat pucken ang resonemangen i tråden där väldigt många engagerat sig i att svara dig. Men ja absolut - passar det inte så givetvis drar man någon annanstans - det är väl dessutom både klokt och logiskt. ”Gnäll från alla?” 😳 Hur sjutton drar du den slutsatsen i sammanhanget ?

Jag tolkar dina poster som att du vill försöka ändra ett forum till något annat än det är. Och då tror jag att du tagit dig vatten över huvudet. Bättre då att vistas på de plattformar du gillar bättre 👍😄
Som de flesta andra då som skriver om hästrelaterade ämnen. För här på Buke har det avstannat mer eller mindre totalt. Därav har man väl slagit ihop en massa ämnen och gömt undan dom i nått gemensamt så att det är svårhittat.
 
*Och lite kl
Jag tror det här också, de flesta "basfrågorna" har liksom stötts och blötts i så många omgångar att de flesta frågorna och svaren går att hitta i gamla trådar om man söker, och folk är lite trötta på att diskutera dem.
De underforum som är hyfsat aktiva verkar mer vara inriktade på träning, utveckling och avel där någonting nytt kommer upp hela tiden och man kan följa olika ekipage.
Tycker att jag ser rätt mycket unghästfrågor dyka upp där i högerspalten, och vård.

Jag har själv inga hästar längre utan hänger mest på hund och allmänt - det är ju också någonting som har hänt. Rätt många äldre användare har Haft häst och sökte sig först till stallet.com. men nu är de inte så deltagande i hästvärlden längre.
Jamen då tar vi Fälttävlan som exempel. Hur många trådar har det svarat i de senaste 6 månaderna? Hur många nya har det startats detta ÅR? Det varju ett stort forum förr. Sen kan du göra lika dant med Hoppning och resterande ämnen
 
Jamen då tar vi Fälttävlan som exempel. Hur många trådar har det svarat i de senaste 6 månaderna? Hur många nya har det startats detta ÅR? Det varju ett stort forum förr. Sen kan du göra lika dant med Hoppning och resterande ämnen

Då finns det väl inte längre lika stort intresse för just de grenarna här på forumet helt enkelt, samt att en del frågor kanske avhandlas i andra trådar som till exempel i årskullstrådarna jag nämnde. De är inte alltid inriktningsspecifika såvitt jag vet.
Vad är det du tycker bör förändras för att forumet ska bli bättre? Vad har blivit sämre? Eller vill du bara konstatera att det var bättre förr och lämna det vid det?
Att du själv av princip väljer att inte starta nya trådar under häst kommer ju inte att förändra något.
 
Som de flesta andra då som skriver om hästrelaterade ämnen. För här på Buke har det avstannat mer eller mindre totalt. Därav har man väl slagit ihop en massa ämnen och gömt undan dom i nått gemensamt så att det är svårhittat.

Men vad är det du lägger tid på /är så bittter över/vill med din tråd ?

Det spelar väl ingen roll för Bukefalos i sak var största diskussionsvolymerna sker ? Vem bryr sig om att det inte är under exakt de kategorier du själv prioriterar efter lång frånvaro osv? Det är ju liksom inte särskilt vägande vad du som enskild individ råkar tycka om det och vad du tolkar det beror på.

Det är ju inte så att Buke har någon kris ang att forumet inte är aktivt . Det är bara inte aktivt på det sätt du själv anser det borde vara.

Ang att ”slå ihop och gömma” fattar jag inte vad du menar alls. Det är snarare tvärtom att ämnen bryts ur för att INTE gömmas bland allt möjligt annat utan istället bli lättare för folk att se och delta i.
 
Om det är så så har ju utvecklingen avstannat här inom häst trots att den pågår utanför detta forum irl. Å det beror ju att inget skriver nya trådar utan detta avhandlas på andra fora

Det händer ibland när någon startar en tråd( under hästforum) att det direkt kommer in en (annan) användare som påpekar att det finns en sökfunktion , ämnet har diskuterats tidigare.
Och så dör det såklart.
Den som skapar tråden vill säkert diskutera från sin kunskap/grund/ händelse men det fattar inte alla, det är precis som om vissa har varit här länge så styr de upp de tänkta diskussionerna till ickediskussioner.

För övrigt så har ju diskussionerna stramats åt innehållsmässigt, minsta lilla avsteg även om det inte är otrevligt så raderas det och påpekas "håll dig till ämnet", den biten tyckte väl jag var roligast "förr" att en tråd kunde dra iväg i olika spår men ändå från början ha en gemensamknut, men den tiden är helt förbi.

Det var ingen klagan bara ett konstaterande att vissa , som jag, tyckte det var kul och intressant, och är det inte så längre ja då är det ju helt fritt hur mkt jag vill vara här.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 792
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 480
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 834
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp