Mindre aktivitet på hästforumen - utbruten från Trist utveckling här på forumet

Det händer ibland när någon startar en tråd( under hästforum) att det direkt kommer in en (annan) användare som påpekar att det finns en sökfunktion , ämnet har diskuterats tidigare.
Och så dör det såklart.
Den som skapar tråden vill säkert diskutera från sin kunskap/grund/ händelse men det fattar inte alla, det är precis som om vissa har varit här länge så styr de upp de tänkta diskussionerna till ickediskussioner.
Ja ett tag var det väldigt mycket "sök i befintliga trådar" svar och det var tråkigt så det är egentligen inte så konstigt att folk då tröttnade faktiskt för det blev aldrig någon diskussion överhuvudtaget
 
Angående att hästdiskussionerna har minskat så stämmer det antagligen. De har flyttat till andra typer av plattformar och jag upplever det många gånger har blivit smalare diskussion i och med att man väljer grupper där alla tycker samma sak. Men att säga att det håller på att ta död på forumet bukefalos känns rätt överilat. Forumet har utvecklats i en annan riktning, senior, hem&hobby, barn osv. Vi är många som har hängt på buke i många år som av olika orsaker har lagt ner hästarna. Jag sökte mig till buke för hästdiskussionerna men idag är det närmsta jag kommer hästar att prata med grannens hästar när jag går förbi. Men jag trivs på buke ändå, trots att det var många år sedan jag startade en tråd om hästar. ;)
Världen och människors sätt att kommunicera förändras och jag är imponerad av hur väl @Gunnar har kunnat svara på förändringar. Ja det har gnällts och klagats vid förändringar, jag har inte tyckt om alla men jag har ständigt kommit tillbaka.
 
Vi är många hästägare vars liv inte enbart kretsar runt hästar och som inte heller har så mycket att tillföra i de trådar som handlar om hästar som inte går att få att lämna gårdsplanen då vi inte har eller har haft de problemen med våra hästar heller.
 
Vi är många hästägare vars liv inte enbart kretsar runt hästar och som inte heller har så mycket att tillföra i de trådar som handlar om hästar som inte går att få att lämna gårdsplanen då vi inte har eller har haft de problemen med våra hästar heller.
Själv hittade jag hit via hundar o gillade vad jag fann. Har varit mod o adm på några hundforum o är ganska nöjd med modereringen här.
 
Då finns det väl inte längre lika stort intresse för just de grenarna här på forumet helt enkelt, samt att en del frågor kanske avhandlas i andra trådar som till exempel i årskullstrådarna jag nämnde. De är inte alltid inriktningsspecifika såvitt jag vet.
Vad är det du tycker bör förändras för att forumet ska bli bättre? Vad har blivit sämre? Eller vill du bara konstatera att det var bättre förr och lämna det vid det?
Att du själv av princip väljer att inte starta nya trådar under häst kommer ju inte att förändra något.

Nja hela ft forumet dog när det inte längre var ett eget forum. Vi tar hellre de funderingarna på fb numer pga detta! Dessutom är ft frågorna väldigt säsonsbundna. Det ÄR mer dött på vintern och mer fart på sommaren av det enkla naturliga skäl att fälttävlan inte rids på vintern.
 
Nja hela ft forumet dog när det inte längre var ett eget forum. Vi tar hellre de funderingarna på fb numer pga detta! Dessutom är ft frågorna väldigt säsonsbundna. Det ÄR mer dött på vintern och mer fart på sommaren av det enkla naturliga skäl att fälttävlan inte rids på vintern.
Okej. Fast är det så stor skillnad på ett eget underforum och ett prefix?

Det låter ju bra att det finns visst liv i alla fall, även om det är säsongsbetonat. Distans kan jag tänka mig fungerar lite liknande.
 
Okej. Fast är det så stor skillnad på ett eget underforum och ett prefix?

Det låter ju bra att det finns visst liv i alla fall, även om det är säsongsbetonat. Distans kan jag tänka mig fungerar lite liknande.

Ja det är stor skillnad! Antalet icketrådar inom ft vittnar ju dessutom om det.
 
Ja det är stor skillnad! Antalet icketrådar inom ft vittnar ju dessutom om det.

jag undrade mest vad det är för skillnad rent praktiskt för den som skriver där? Det är ju i princip samma sak. Jag klickar på "fälttävlan" uppe i menyn så kommer jag in på alla trådar om fälttävlan.
 
Jag håller med @fio och faktiskt ts här. Travforumet som jag hängde i mycket dog totalt när det inte blev ett eget forum längre och där vet jag flera som höll med mig då. Det blev en JÄTTESKILLNAD och var JÄTTETRÅKIGT att hänga i. Sedan tror jag att det absolut finns fler anledningar där facebook är en anledning men också att många av de som då höll på med trav faktiskt släppt hästarna. Jag upplever också att hästdiskussionerna blivit betydligt färre, men som sagt, det finns säkert anledningar till det och det behöver kanske inte vara dåligt heller.
 
Jag håller med @fio och faktiskt ts här. Travforumet som jag hängde i mycket dog totalt när det inte blev ett eget forum längre och där vet jag flera som höll med mig då. Det blev en JÄTTESKILLNAD och var JÄTTETRÅKIGT att hänga i. Sedan tror jag att det absolut finns fler anledningar där facebook är en anledning men också att många av de som då höll på med trav faktiskt släppt hästarna. Jag upplever också att hästdiskussionerna blivit betydligt färre, men som sagt, det finns säkert anledningar till det och det behöver kanske inte vara dåligt heller.
Jag misstror ingen, men jag förstår inte VARFÖR det plötsligt blev tråkigt bara för att det blev ett prefix istället för ett underforum?
 
Jag misstror ingen, men jag förstår inte VARFÖR det plötsligt blev tråkigt bara för att det blev ett prefix istället för ett underforum?
Kan inte svara på det. Bara konstatera att så blev det. Folk kanske inte fattade det vid den tiden? Det ledde dock till att ingen fortsatte uppdatera om trav, vi var ju liksom en grupp innan som följde varandra både i resultat och på buke. Det blev inte samma helt enkelt. Sedan får gärna du tycka att det borde vara samma, flera på travforumet tyckte det inte då vet jag. Och idag har de flesta inte kvar travet på det sättet - och nya verkar ju inte vara särskilt intresserade heller.
 
Kan inte svara på det. Bara konstatera att så blev det. Folk kanske inte fattade det vid den tiden? Det ledde dock till att ingen fortsatte uppdatera om trav, vi var ju liksom en grupp innan som följde varandra både i resultat och på buke. Det blev inte samma helt enkelt. Sedan får gärna du tycka att det borde vara samma, flera på travforumet tyckte det inte då vet jag. Och idag har de flesta inte kvar travet på det sättet - och nya verkar ju inte vara särskilt intresserade heller.
Det är märkligt och förstås himla tråkigt. Oftast brukar förändringarna på forumet möta visst motstånd men sedan vänjer sig folk och det liksom studsar tillbaka.
Jag har också tappat hästbiten nästan helt och det tror jag som sagt gäller för ganska många användare som varit med ett tag, och jag antar att om ett underforum inte är aktivt hamnar det inte på förstasidan och då lockar det inte nya poster heller.
Kanske hjälper den här tråden, man vet aldrig. :D
 
Det är intressant att det gnälls över att det sker utbrytningar och flyttningar samtidigt som det gnälls över att det inte finns tillräckligt med hästtrådar. Evighetsgrådarna är ju just de som gömmer spännande ämnen. Jag skulle aldrig gå in och läsa i någon årgångstråd, samtidigt som det säkerligen finns många spännande frågor och diskussioner där.
 
Jag tror att facebook TYVÄRR har tagit över väldigt mycket av hästdiskussioner tror jag. Vilket är synd eftersom strukturen inte är så bra för diskussioner.
Många användare som var aktiva här förr ser jag numera i många FBgrupper och de är aktiva där.
(gäller främst avel)
Avelsforumet tror jag modererades sönder. Tyvärr.
 
jag undrade mest vad det är för skillnad rent praktiskt för den som skriver där? Det är ju i princip samma sak. Jag klickar på "fälttävlan" uppe i menyn så kommer jag in på alla trådar om fälttävlan.

Nej det är inte samma sak att ha ett eget forum som att skriva i ett blandforum oavsett prefix. Det är ju därför det har dött! Hoppning har ju oxå dött och alla övriga grenspecificerade forum. Det är väl känslan av hemma eller tillhörigheten av ett eget forum som är skillnaden. KASAM är viktigt vilket inte kan komma som en överraskning för någon egentligen!
 
Utveckla gärna!

Sen jag tog över har det inte funnits mycket annat än förslag på egna hingstar och länkar till stuterier och bloggar att moderera.
Jag menar att moderatorerna inte gillade den typen inlägg som gjordes, och så blev det inga inlägg alls istället. Jag håller med om att diskussionen flyttats till fb, där man t ex får diskutera enskilda hingstar.

Kanske fb passar bättre för avelsdiskussioner än ett forum, det är mycket möjligt.

Ett annat intressant fenomen är att varje gång någon sån här diskussion kommer upp, så svarar @Gunnar att det kan inte stämma, för Bukefalos har mer aktivitet än nånsin. Har Buke aldrig varit mer aktivt än nu?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 481
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 836
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 226
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp