Mindre aktivitet på hästforumen - utbruten från Trist utveckling här på forumet

Har Buke aldrig varit mer aktivt än nu?

Det var väl typ 40.000 nått medlemmar bara för 10 år sedan vill jag minnas. Måste vara annonseringen som höjer upp aktiviteten isåfall. Hela hästforumdelen är ju stendöd jämfört med förr.

Eller aktiviteten från gillasymbolerna?
 
Nej det är inte samma sak att ha ett eget forum som att skriva i ett blandforum oavsett prefix. Det är ju därför det har dött! Hoppning har ju oxå dött och alla övriga grenspecificerade forum. Det är väl känslan av hemma eller tillhörigheten av ett eget forum som är skillnaden. KASAM är viktigt vilket inte kan komma som en överraskning för någon egentligen!
Jag har lite svårt att relatera till känslan men du har säkert rätt. Jag har aldrig hängt på något mer inriktat underforum här så jag har inte upplevt skillnaden.
För mig är det knapp som knapp. :)
 
Det var väl typ 40.000 nått medlemmar bara för 10 år sedan vill jag minnas. Måste vara annonseringen som höjer upp aktiviteten isåfall. Hela hästforumdelen är ju stendöd jämfört med förr.

Eller aktiviteten från gillasymbolerna?

Så kan det vara. Men det är intressant att samtidigt som man som användare upplever att forumet krympt otroligt, så säger @Gunnar att forumet ökar aktiviteten. Och dessutom säger så varje gång, vilket skulle tyda på att Buke har en oavbrutet stigande aktivitetskurva.
 
Jag har också en känsla av att underrubrikerna gör att man tappar. Jag var ju bara inne på körforumet förr och det var minst ett inlägg per vecka, kanske mer. Men, så fort det hamnade under en annan rubrik så "försvann" det ur minnet på många. På mig gör det i alla fall det.
Framförallt visar det sig ibland att frågor om körning kommer upp på "vanliga" hästforumet.
 
Jag tycker det känns som att det finns lite olika sätt att ta sig an inläggen på forumet, eller hur man ska säga?

Jag personligen är knappt ens inne på underforum specifikt utan jag använder till 99% Nytt-knappen, så jag får alla nya inlägg på "huvudsidan" och ser alla inlägg som gjorts på forumet, oavsett vilket underforum det är skrivet på. Så jag märker personligen inte av så mycket vilka underforum som är aktiva och inte, utan märker bara av mängden inlägg som kommer på förstasidan när man klickar på Nytt.

Hur gör ni andra, går ni endast in på "ert" underforum och tittar på inläggen där?
 
Jag tycker det känns som att det finns lite olika sätt att ta sig an inläggen på forumet, eller hur man ska säga?

Jag personligen är knappt ens inne på underforum specifikt utan jag använder till 99% Nytt-knappen, så jag får alla nya inlägg på "huvudsidan" och ser alla inlägg som gjorts på forumet, oavsett vilket underforum det är skrivet på. Så jag märker personligen inte av så mycket vilka underforum som är aktiva och inte, utan märker bara av mängden inlägg som kommer på förstasidan när man klickar på Nytt.

Hur gör ni andra, går ni endast in på "ert" underforum och tittar på inläggen där?
Jag gör i huvudsak som du, kollar några sidor bak, kollar bevakade trådar och går ibland in på olika underforum för att se om det är något intressant som missats.

Användare online

Medlemmar online 172
Andra online 931
Besökare totalt 1 103
 
Jag tycker det känns som att det finns lite olika sätt att ta sig an inläggen på forumet, eller hur man ska säga?

Jag personligen är knappt ens inne på underforum specifikt utan jag använder till 99% Nytt-knappen, så jag får alla nya inlägg på "huvudsidan" och ser alla inlägg som gjorts på forumet, oavsett vilket underforum det är skrivet på. Så jag märker personligen inte av så mycket vilka underforum som är aktiva och inte, utan märker bara av mängden inlägg som kommer på förstasidan när man klickar på Nytt.

Hur gör ni andra, går ni endast in på "ert" underforum och tittar på inläggen där?
Jag gör som du, klickar på "nytt". Underforum spelar ingen större roll, jag går in på en tråd om rubriken verkar intressant.
 
Jag har tyvärr inte riktigt tid att svara på och förklara allt nu men vill rätta till några missuppfattningar:

Jag har aldrig de senaste kanske 10 åren påstått att aktiviteten på hästforumen har ökat.

Aktiviteten på de specifika tävlingsgrensforumen minskade innan de flyttades in en efter en under det som idag kallas Grenar.
 
Jag har tyvärr inte riktigt tid att svara på och förklara allt nu men vill rätta till några missuppfattningar:

Jag har aldrig de senaste kanske 10 åren påstått att aktiviteten på hästforumen har ökat.

Aktiviteten på de specifika tävlingsgrensforumen minskade innan de flyttades in en efter en under det som idag kallas Grenar.
12C6EDF9-F15D-436B-8B76-1B8A1FD19E22.jpeg

Nu blir jag lite förvirrad. Jag menade kommentarer i stil med denna. Du brukar skriva så när någon tycker aktiviteten på forumet har minskat. Jag pratade inte specifikt om hästforumen, utan om forumet som helhet.

För några år sedan var det så mycket aktivitet på Buke att det i praktiken inte funkade att använda ”nytt”-funktionen, för där var det sån snurr att trådar försvann omgående. Numer gör jag som alla andra - använder enbart ”nytt”-knappen, snarare än att leta igenom hela forumet efter nya inlägg. Det är inte fler nya inlägg på hela forumet än att man enkelt kan ha koll på alltihop. Jag har helt slutat gå in på underforumen sen den senaste omstruktureringen, och jag gissar att många andra gjort det också.
 
Det jag skrivit där stämmer men kan självklart tolkas lite fel.

Lätt tillgänglig statistik för antalet inloggade användare och antalet skrivna inlägg går enbart en månad tillbaka. De är båda svagt ökande under denna period, men har troligen varit ganska stabila det senaste året. Tittar man längre bakåt i tiden har antalet inloggade användare och antalet skrivna inlägg minskat. Forum överlag hade nog sin storhetstid för 10-15 år sedan.

Totala antalet unika användare på sidorna har jag veckovis koll på.
Förra veckan hade bukefalos nästan 128000 unika användare enligt google analytics, lite fler än veckan innan och ca 10000 fler än motsvarande vecka i november och ca 25000 fler än motsvarande vecka i juni förra året.

Sidan har någon gång haft ca 160000 på en vecka och några gånger runt 140000 tror det kan ha varit ett par år sedan. Men siffran 128000 från förra veckan är en bra siffra.

Tyvärr pekar den på att även om antalet som är inne och tittar på Bukefalos ökar så är antalet inloggade bidragande användare färre än för ex.vis 10 år sedan, men ungefär samma som de senaste åren.

Jag kan tänka mig att användandet av smartphones kan ha haft viss påverkan på detta.
72% använde mobil för att titta på Bukefalos under 2019.
67% använde mobil för att titta på Bukefalos under 2017. Fick inte fram äldre siffror men 10 år innan dess bör det ha varit nära 0%.
 
Visa bifogad fil 44711
Nu blir jag lite förvirrad. Jag menade kommentarer i stil med denna. Du brukar skriva så när någon tycker aktiviteten på forumet har minskat. Jag pratade inte specifikt om hästforumen, utan om forumet som helhet.

För några år sedan var det så mycket aktivitet på Buke att det i praktiken inte funkade att använda ”nytt”-funktionen, för där var det sån snurr att trådar försvann omgående. Numer gör jag som alla andra - använder enbart ”nytt”-knappen, snarare än att leta igenom hela forumet efter nya inlägg. Det är inte fler nya inlägg på hela forumet än att man enkelt kan ha koll på alltihop. Jag har helt slutat gå in på underforumen sen den senaste omstruktureringen, och jag gissar att många andra gjort det också.
Va? Jag har alltid och enbart använt "nytt" och aldrig märkt att det skulle vara så mycket trådar att man inte hinner med. Och så himla ny är jag ändå inte. Tror jag kom hit 2009.
 
Jag tycker det känns som att det finns lite olika sätt att ta sig an inläggen på forumet, eller hur man ska säga?

Jag personligen är knappt ens inne på underforum specifikt utan jag använder till 99% Nytt-knappen, så jag får alla nya inlägg på "huvudsidan" och ser alla inlägg som gjorts på forumet, oavsett vilket underforum det är skrivet på. Så jag märker personligen inte av så mycket vilka underforum som är aktiva och inte, utan märker bara av mängden inlägg som kommer på förstasidan när man klickar på Nytt.

Hur gör ni andra, går ni endast in på "ert" underforum och tittar på inläggen där?

*kl
Jag har aldrig använt "nytt" knappen, då fick jag nog overload trots att folk säger att det händer lite på forumet. :D

Jag har Hund som startsida, när jag tittat där och konstaterat eventuella notiser tittar jag in på allmänt och Hem&Hobby. Allt annat hittar jag nästan enbart genom högerspalten.
Värt att nämna är kanske att jag surfar uteslutande via dator. Jag har ingen smartphone så jag vet inte hur det är att navigera sidan på en sådan.
 
Just nu förstår jag varför folk lämnar hästforumen i allt större utsträckning. Har just fått uppläxning om en rudimentär uträkning av en kostnad för att den var fel och så fort man skriver i vård så får man massor av svar på att söka vet trots att vet redan är kontaktad och man vill ha lite input från andra som har sett liknande.
Inom ridning är det samma sak så fort hästen inte gör exakt vad man ber om så ska det undersökas från topp till tå även om inget finns som tyder på att den har ont alternativt söka tränare. Visst är vissa hästar uppenbart trasiga och visst är det många frågor som löses bättre via en tränare men mycket kan man lära sig av andras erfarenheter.
Det går ju inte att få någon kunskap där alls numera utan man blir bara trampad på så fort man yttrar sig.
 
Just nu förstår jag varför folk lämnar hästforumen i allt större utsträckning. Har just fått uppläxning om en rudimentär uträkning av en kostnad för att den var fel och så fort man skriver i vård så får man massor av svar på att söka vet trots att vet redan är kontaktad och man vill ha lite input från andra som har sett liknande.
Inom ridning är det samma sak så fort hästen inte gör exakt vad man ber om så ska det undersökas från topp till tå även om inget finns som tyder på att den har ont alternativt söka tränare. Visst är vissa hästar uppenbart trasiga och visst är det många frågor som löses bättre via en tränare men mycket kan man lära sig av andras erfarenheter.
Det går ju inte att få någon kunskap där alls numera utan man blir bara trampad på så fort man yttrar sig.
Jag har läst tråden och ser ingenstans att du blir uppläxad men ifrågasatt av flera, däremot så överreagerar du ju något enormt på inläggen, till synes helt utan anledning. :confused:
 
Jag har läst tråden och ser ingenstans att du blir uppläxad men ifrågasatt av flera, däremot så överreagerar du ju något enormt på inläggen, till synes helt utan anledning. :confused:
Jag tog iallafall så illa vid mig att jag kommer anstränga mig i framtiden med att aldrig mer svara i en seriös tråd på hästdelen av forumet eller skapa några sådana trådar. Jag vet att min intention kommer misslyckas men jag kommer försöka.
 
Jag tog iallafall så illa vid mig att jag kommer anstränga mig i framtiden med att aldrig mer svara i en seriös tråd på hästdelen av forumet eller skapa några sådana trådar. Jag vet att min intention kommer misslyckas men jag kommer försöka.
Jag förutsätter att det är mig du syftar på och jag kan fortfarande inte se att någonting jag skrivit är gjort för att på något sätt få dig att må dåligt eller trycka ner dig. Det är ett diskussionsforum, man måste få säga att man inte håller med och ibland händer det att andra användare inte tolkar ens inlägg exakt som man tänkt sig när man skrev dom. Jag bad även om ursäkt om du kände så även om jag inte kan be om ursäkt för mitt beteende eftersom jag inte tycker att jag gjort något fel :confused:.
Det är faktiskt extremt svårt att inte skriva någonting rätt otrevligt tillbaka med tanke på att du nu är inne i din tredje tråd(?) och baktalar mig så vänligen sluta. Speciellt eftersom du tyckte att det var viktigt att bli lämnad ifred.

På ett generellt plan är det inte bättre att du helt enkelt rapporterar mina inlägg om du inte gillar vad jag skriver?
 
Senast ändrad:
Jag har inte hängt så mycket i de grenspecifika forumen men bodde däremot inne på gnägg och det dog ju verkligen när det försvann som eget forum. Jag kan sakna de lättsamma, humoristiska och alldagliga trådarna där. Det var en väldans aktivitet där. Men visst, jag buke-pausade i flera år så aktiviteten kanske gick ner innan det blev till ett prefix. Men gnägg är verkligen det forum jag saknar mest.

Annars tänker jag att allt går i vågor. De som från början sökte sig till buke i yngre tonår med "min häst kommer inte i hagen"-trådar blev så småningom erfarna tävlingsryttare men lade ner hästeriet och blev stammisar på Barn och hem&hobby-istället. Ingen direkt påfyllnad nedifrån eftersom forumkulturen inte är vad den var för 10-15 år sedan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 461
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 829
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp