Mindre roliga egenskaper hos partnern

SmizzSpeedy

Trådstartare
Har träffat en karl nu ca 1 år och fram till i höstas så verkade allt väldigt bra. Nu har det kommit fram egenskaper hos honom som jag verkligen ogillar/blir ledsen av, men det är inget han tänker ändra på. Vi har såklart pratat om sakerna det gäller men hans attityd är bara iskallt att "så är det och det är inget jag tänker ändra på".
Även när jag talar om på vilket sätt det sårar mig och varför, så är han benhård. Annars är han en väldigt omtänksam person och hjälper till o fixar med allt möjligt och det är ju den mjuka sidan jag föll för.
Att han skulle visa sig kunna vara så orubblig kunde jag aldrig tro för ett halv år sen.
Vad har ni sett hos era partners som ni inte trodde om dem från början? Är det saker som ni kunnat reda ut o kompromissa om eller har det lett till att du till slut brutit med honom för att du inte orkat med?
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Ja, bara du vet ju vad det handlar om och hur det påverkar. Var och en måste ha rätt att vara sig själv i förhållandet, annars är det något fel. Man upptäcker saker om varandra efterhand och allt kanske man inte älskar men ändå kan anpassa sig till och leva med. Men det finns ju grejer jag aldrig skulle kunna acceptera hos min partner, vissa politiska åsikter t ex. Min man och jag har inte samma religiösa livsåskådning men vi har samma värderingar och människosyn. Då funkar det. Om vi delade samma tro men inte hade samma människosyn och värderingar skulle det aldrig fungera mellan oss.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Det väldigt svårt att svara annat än generellt eftersom du talar i gåtor.

Om det handlar om respektlöshet mot dig är det allvarligt. Att säga fula saker i vardagen tex. Jag vet flera par som kallar varann för fula tillmälen i vardagen. Det hade jag aldrig klarat av.

Mitt ex försökte kalla mig för hönset i början. Jag blev arg och han slutade. Hade han fortsatt hade jag nog funderat över vår relation tidigare än jag gjorde.

Handlar det om helt olika livsåskådningar hade det också varit svårt. Jag skulle aldrig klara att leva med en homofob eller en rasist.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Nr 1 Intag av livsfarliga substanser för en med tidigare kända hjärtproblem.

Nr 2 Lögner om helt vardagliga saker och även ett mönster att ge mig skuldkänslor fick mig att bryta upp.

Nr 3 Sjuklig svartsjuka samt behov av att styra mig.

Nr 4... Ja det får vi se när det kommer
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Det vet i 17 om jag skulle klara av ett sådant förhållande! Sådana som man inte kan tala tillrätta, nä, det går inte.

Men vi är ju olika som människor. Du kanske har högre tröskel än vad jag har....
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Jag var inte tydlig jag vet men det är svårt att få med allt i från början.
Ja, för mig handlar det om respektlöshet för att jag själv värderar saker högt som tex att man hör av sig när man säger att man ska, man låter inte den andra vänta i ovetskap i timmar eller hel dag, ifall nått oförutsett händer (i de fall man solklart kunnat smsa/ringa). Eller som när han hade en släkting på besök hos sig som han förvisso inte sett på länge och självklart ville prata med hela kvällen, men han blev arg när jag frågade dan efter varför han inte svarat på sms. Jag fick till svar att han ju var upptagen!! I min värld (kanske en trång och barnslig?? :crazy:) så hade jag svarat honom i sms och sagt att "vi hörs i morgon,puss". Svårare än så behöver det ju inte va.
Han har svårt att uttrycka sina känslor spontant och jag är en väldigt verbal och fysisk person, så det blir väldig obalans ibland. Jag mår också just nu inte så bra psykiskt efter en lång tid av turbulens på jobbet som gjort att jag slagit i den berömda väggen.....
Hade jag mått så bra som jag brukar annars så hade jag mest blivit sur och talat om min ståndpunkt, men idag är jag rätt så klen och klarar motgångar dåligt.
Det som sårar mig är att han vet och säger sig förstå min hälsa just nu, men ändå beter sig så mot mig. Jag blir väldigt ledsen av att bli utestängd på det viset för att jag har dåliga erfarenheter från förr. Kanske jag som är överkänslig just nu, men jag känner ändå att jag har en grundinställning till att man inte nonchalerar den andre för att man råkar ha sällskap just då.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Det vet i 17 om jag skulle klara av ett sådant förhållande! Sådana som man inte kan tala tillrätta, nä, det går inte.

Men vi är ju olika som människor. Du kanske har högre tröskel än vad jag har....

Det är den tröskeln jag tittar på nu......
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Ja, bara du vet ju vad det handlar om och hur det påverkar. Var och en måste ha rätt att vara sig själv i förhållandet, annars är det något fel. Man upptäcker saker om varandra efterhand och allt kanske man inte älskar men ändå kan anpassa sig till och leva med. Men det finns ju grejer jag aldrig skulle kunna acceptera hos min partner, vissa politiska åsikter t ex. Min man och jag har inte samma religiösa livsåskådning men vi har samma värderingar och människosyn. Då funkar det. Om vi delade samma tro men inte hade samma människosyn och värderingar skulle det aldrig fungera mellan oss.

Det är det jag känner, att inte få vara jag utan att det leder till osämja. Visst har vi våra olikheter o egenheter som man får acceptera men det jag måste tänka ut är om han är värd att älska och behålla trots de egenskaper jag inte vill se hos honom.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Jag var inte tydlig jag vet men det är svårt att få med allt i från början.
Ja, för mig handlar det om respektlöshet för att jag själv värderar saker högt som tex att man hör av sig när man säger att man ska, man låter inte den andra vänta i ovetskap i timmar eller hel dag, ifall nått oförutsett händer (i de fall man solklart kunnat smsa/ringa). Eller som när han hade en släkting på besök hos sig som han förvisso inte sett på länge och självklart ville prata med hela kvällen, men han blev arg när jag frågade dan efter varför han inte svarat på sms. Jag fick till svar att han ju var upptagen!! I min värld (kanske en trång och barnslig?? :crazy:) så hade jag svarat honom i sms och sagt att "vi hörs i morgon,puss". Svårare än så behöver det ju inte va.

Visst är det ohyfsat och respektlöst att inte höra av sig när man har sagt att man ska göra det. Jag ser det dock inte som någon väldigt negativ sak hos en partner eller vän om jag vet att personen inte menar något illa utan att det beror på att personen är disträ.

Nu spånar jag bara, men kan det inte vara så att han är rädd för att bli kontrollerad? Kan han ha blivit utsatt för något sådant i tidigare förhållande och att han därför reagerar kraftigt när du undrar varför han inte har hört av sig?
Jag är själv lite på det sättet. Inte för att jag har blivit kontrollerad, utan för att jag ogillar att känna mig bunden och vill styra min egen tid och för att jag är livrädd för att bli kontrollerad.

I fallet med släktingen på besök så hade jag nog resonerat precis som din partner.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Det är därför jag skriver här för att få andras synvinklar. Ja jag tror han kan va rädd för kontrollen han uppfattar hos mig. Har inte tänkt på det, så tack! Jag är inte ute efter att hitta fel och se hur jag ska bli av med honom utan jag vill förstå varför. Jag vet att jag har ett behov av att veta vad som händer, jag behöver struktur. Och i mitt dåliga mående så är det inte mycket jag har koll på........och det drabbar ju den som är närmast, han. Vill verkligen inte skrämma bort honom och har nån tips på hur man kan jobba bort negativa tankar så kom med dem! :)
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Det är det jag känner, att inte få vara jag utan att det leder till osämja. Visst har vi våra olikheter o egenheter som man får acceptera men det jag måste tänka ut är om han är värd att älska och behålla trots de egenskaper jag inte vill se hos honom.

Får han vara han då, för dig?
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Det som sårar mig är att han vet och säger sig förstå min hälsa just nu, men ändå beter sig så mot mig. Jag blir väldigt ledsen av att bli utestängd på det viset för att jag har dåliga erfarenheter från förr. Kanske jag som är överkänslig just nu, men jag känner ändå att jag har en grundinställning till att man inte nonchalerar den andre för att man råkar ha sällskap just då.

Då blev allt lite klarare.

för min del så ja, du är onödigt klistrig just nu. Han verkar behöva space och det har du svårt att ge honom som du mår nu.

Jag hade nog resonerat som han i exemplet med släktingen. Måste ni höras av ständigt? Själv hade jag nog fått en liten aning spunk av att förväntas stå upp och hoppa varje gång någon messar.

SMS är ju just en kommunikationsform som tillåter att man hör av sig när man kan, till skillnad från telefonsamtal som kräver omedelbar respons.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Hur mycket man hör av sig till varann ser jag inte som uttryck för en egenskap, det får man väl försöka göra upp om hur man vill ha det.

Svårighet att uttrycka sig spontant - det ser jag mer som en egenskap. Och där tycker jag inte att du rakt av kan begära att han ska ändra sig. Det låter som att du gjort det och det är då han blir benhård. Jag skulle inte heller bli så glad om en partner bad mig börja uttrycka mig mer spontant.

Sen det där med ens egna dåliga erfarenheter - det tror jag att man ska vara försiktig med. Man kan hänvisa till dem för att förklara sina egna reaktioner i vissa lägen - men man kan inte hänvisa till dem för att få den andre att anpassa sig till dem. Man får göra upp med sin egen skit, helt enkelt (det måste man ju göra oavsett om man har partner eller inte).
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Jag tror att du skulle må bra av att inte bara lyssna på dina känslor utan försöka tänka lite logiskt. Det finns en fara i att släppa lös känslorna att härja fritt utan att också tänka, framför allt att man börjar läsa in en massa egenskaper i beteenden som faktiskt inte alls har någon grund. Det låter tex lite som om du börjar få flykttankar bara för att han inte smsar dig direkt, där får du faktiskt ta och säga till dina känslor på skarpen att de är ute och cyklar. Och försöka hitta på nått annat att distrahera dig med så att du inte blir riktigt lika needy.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Får han vara han då, för dig?

Det vill jag ju att han ska känna precis som jag. Vi håller på att lära känna varann än och det här var en sida jag inte sett förut o blev paff. Sen som sagt så mår jag inte bäst just nu och det speglar sig i mitt tänk. Tack för kloka svar!
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Jag kämpar allt jag kan för att inte vara klistrig :( Det går väldigt bra ibland o ibland mindre bra..... Jag är väl i en fas där jag har behov av att veta att jag är älskad, men måste våga vara lösare för att inte kväva honom.
När han är med mig har han alltid full koll på mobilen så då undrar jag varför han totalnonchar mig om jag skickar sms när han är med andra? Tänker jag helt knäppt?
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Jag tror att du skulle må bra av att inte bara lyssna på dina känslor utan försöka tänka lite logiskt. Det finns en fara i att släppa lös känslorna att härja fritt utan att också tänka, framför allt att man börjar läsa in en massa egenskaper i beteenden som faktiskt inte alls har någon grund. Det låter tex lite som om du börjar få flykttankar bara för att han inte smsar dig direkt, där får du faktiskt ta och säga till dina känslor på skarpen att de är ute och cyklar. Och försöka hitta på nått annat att distrahera dig med så att du inte blir riktigt lika needy.

Förklara gärna det där med flykttankar. Jag jobbar på att tänka om och jag förstår hur du menar. Det logiska säger ju att jag är ute o far, det vet jag.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Jag kämpar allt jag kan för att inte vara klistrig :( Det går väldigt bra ibland o ibland mindre bra..... Jag är väl i en fas där jag har behov av att veta att jag är älskad, men måste våga vara lösare för att inte kväva honom.
När han är med mig har han alltid full koll på mobilen så då undrar jag varför han totalnonchar mig om jag skickar sms när han är med andra? Tänker jag helt knäppt?

Jag skulle just skriva ett inlägg om hur jag ser på sms och telefonanvändande när jag såg att du skriver att han alltid har koll på telefonen i ditt sällskap.

Kan det vara så att ni två umgås mer otvunget vardagligt och längre tid och det därför faller sig mer naturligt att hålla ett öga på telefonen? Jag funkar så, att till vardags hemma har jag rätt god koll på min telefon och svarar relativt raskt på sms, medan jag aldrig skulle drömma om att sitta och kika på min telefon om jag träffar en kompis jag inte sett på länge. För jag ett samtal, äter middag med eller på annat sätt umgås mer intensivt och under en begränsad tid med någon jag inte träffar dagligen krävs det något särskilt viktigt för att jag ska läsa och skriva sms. Inte sällan har jag t.o.m. telefonen på ljudlöst för att inte distraheras.
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

Jag kämpar allt jag kan för att inte vara klistrig :( Det går väldigt bra ibland o ibland mindre bra..... Jag är väl i en fas där jag har behov av att veta att jag är älskad, men måste våga vara lösare för att inte kväva honom.
När han är med mig har han alltid full koll på mobilen så då undrar jag varför han totalnonchar mig om jag skickar sms när han är med andra? Tänker jag helt knäppt?

njae... kanske lite knäppt?

Du verkar ha hamnat i ett läge där du kollar och väger allt på guldvåg. Svarar han andra mer än mig? Är andra viktigare än jag är? Det är en farlig väg tror jag.

Ingen person har rätt att ha koll på varje steg någon annan tar. Om han inte vill eller kan svara - då får du faktiskt respektera att han inte vill eller kan. Alla har rätt till privatliv. Även i ett förhållande.

Hade du varit min partner hade jag blivit rätt avtänd tror jag?
 
Sv: Mindre roliga egenskaper hos partnern

funkar så, att till vardags hemma har jag rätt god koll på min telefon och svarar relativt raskt på sms, medan jag aldrig skulle drömma om att sitta och kika på min telefon om jag träffar en kompis jag inte sett på länge. För jag ett samtal, äter middag med eller på annat sätt umgås mer intensivt och under en begränsad tid med någon jag inte träffar dagligen krävs det något särskilt viktigt för att jag ska läsa och skriva sms. Inte sällan har jag t.o.m. telefonen på ljudlöst för att inte distraheras.

WORD!

TS: Att du har kontrollbehov över din vardag är en sak, att ha kontrollbehov över någon annan är inte sunt. För din egen skull kanske det är något du ska bearbeta?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 715
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 752
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp