Mindre träningsvillig hund

Silver Girl

Trådstartare
Jaha, här kommer en rastråd till.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara helt med på det eftersom de är hundvakter när jag jobbar jour. Och de vill helst att det blir en mindre hund då de ju inte blir yngre. Så även om jag trivs bra med golden och egentligen vill ha en till så tänkte jag fundera lite på andra raser.

Jag har följande önskemål;
- Frisk ras
- Hyfsat lätt att hitta en mentalt bra hund utan att vara superinsatt i rasen
- Gilla att träna utan att vara i nivå med en brukshund (jag skulle vilja ha chans att ta mig till rally-SM
- En ras som gillar andra hundar och människor, kommer gå på dagis
- Helst inte kräva klippning eller trimning
- Mina föräldrar önskar en inte alltför skällig hund

Mamma har googlat och fastnat för lagotto, men för mig faller den både på mentalitet och pälsvård. Jag har en annan ras i tanken men har inte träffat så många så jag vet inte om jag har rätt uppfattning om den. Väntar lite med att tala om vilken ras så får jag se om den föreslås.
 
Phalene/papillon?

Fastfylld energisk och väldigt frisk. Pälsen kräver minimalt med skötsel.
Har jag absolut funderat på. Men jag tränar också heelwork och där känns den väldigt liten. Och även om min nuvarande hund är väldigt lugn med andra hundar så blir det ju en stor storleksskillnad. Och jag vill gärna kunna lämna dem ensamma tillsammans.
 
Håller med om pappis! Från "jobbande" linjer typ agilitylinjer. Trevliga, friska, pigga och glada, samt lättsamma med folk och fä. Slår också ett slag för sheltie från agility/jobbande linjer, med reservationen för att en behöva ha lite koll på mentaliteten... men hyfsat många shelties är ju beskrivna via BPH/MH, speciellt från såna linjer där folk vill träna och tävla med hundarna, så det finns mycket bra info att hitta.

Annars tror jag mellanpudel skulle passa in bra på din beskrivning.
 
Håller med om pappis! Från "jobbande" linjer typ agilitylinjer. Trevliga, friska, pigga och glada, samt lättsamma med folk och fä. Slår också ett slag för sheltie från agility/jobbande linjer, med reservationen för att en behöva ha lite koll på mentaliteten... men hyfsat många shelties är ju beskrivna via BPH/MH, speciellt från såna linjer där folk vill träna och tävla med hundarna, så det finns mycket bra info att hitta.

Annars tror jag mellanpudel skulle passa in bra på din beskrivning.
En bra sheltie skulle jag gärna ha. Tyvärr verkar de vara svåra att hitta. Känner flera som kör agility där hundarna funkar bra. Men framkommer flera rädslor när man pratar med ägarna. Vilket de verkar tycka är mer eller mindre rastypiskt.
Känner en toppenhund. Kan ju kolla med den ägaren om det är flera bra från den kenneln eller om hon hade tur.
 
En bra sheltie skulle jag gärna ha. Tyvärr verkar de vara svåra att hitta. Känner flera som kör agility där hundarna funkar bra. Men framkommer flera rädslor när msn pratar med ägarna. Vilket de verkar tycka är mer eller mindre rastypiskt.

Det låter ju fruktansvärt att de tycker det är rastypiskt. :( Ja, jag tror att en måste lägga ner lite tid och efterforskning på att hitta bra shelties, och det ville du ju inte ha, men det FINNS ju många bra shelties! Kanske är det värt att lägga tiden på att göra efterforskningar?
 
Har jag absolut funderat på. Men jag tränar också heelwork och där känns den väldigt liten. Och även om min nuvarande hund är väldigt lugn med andra hundar så blir det ju en stor storleksskillnad. Och jag vill gärna kunna lämna dem ensamma tillsammans.
Visst har du retriver? Min papp är en ganska robust sak och skulle inte ha problem med en retriver om den inte är väldigt bufflig och oförsiktig. Han leker med irländska settrar och det funkar bra.
 
Det låter ju fruktansvärt att de tycker det är rastypiskt. :( Ja, jag tror att en måste lägga ner lite tid och efterforskning på att hitta bra shelties, och det ville du ju inte ha, men det FINNS ju många bra shelties! Kanske är det värt att lägga tiden på att göra efterforskningar?
Visst efterforskning absolut! Men hur hittar man dessa bra uppfödare om de man känner inte har hundar man själv vill ha? Jag kan hyfsat tolka ett BPH men inte mycket mer.
 
Visst har du retriver? Min papp är en ganska robust sak och skulle inte ha problem med en retriver om den inte är väldigt bufflig och oförsiktig. Han leker med irländska settrar och det funkar bra.
Min skulle nog knappt nedlåta sig till att leka med en pappis, hon leker i princip bara med sina bästisar, hon har blivit en vuxen dam.
Men på dagis får hon ibland vara sällskap till någon av de små om de inte vill vara själva och de andra små gått hem. Då ligger hon tydligen på golvet och tittar på dem om de försöker leka men är aldrig dum. Kan lyfta på mungipan och visa en tand om de blir för påstridiga och det brukar de förstå.
 
Jaha, här kommer en rastråd till.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara helt med på det eftersom de är hundvakter när jag jobbar jour. Och de vill helst att det blir en mindre hund då de ju inte blir yngre. Så även om jag trivs bra med golden och egentligen vill ha en till så tänkte jag fundera lite på andra raser.

Jag har följande önskemål;
- Frisk ras
- Hyfsat lätt att hitta en mentalt bra hund utan att vara superinsatt i rasen
- Gilla att träna utan att vara i nivå med en brukshund (jag skulle vilja ha chans att ta mig till rally-SM
- En ras som gillar andra hundar och människor, kommer gå på dagis
- Helst inte kräva klippning eller trimning
- Mina föräldrar önskar en inte alltför skällig hund

Mamma har googlat och fastnat för lagotto, men för mig faller den både på mentalitet och pälsvård. Jag har en annan ras i tanken men har inte träffat så många så jag vet inte om jag har rätt uppfattning om den. Väntar lite med att tala om vilken ras så får jag se om den föreslås.
Dansk-svensk gårdshund eller en springer spaniel kanske? Finns ju några sådana på kvallistan till SM i rally. Springern har du ju i olika varianter, med lite olika energinivå även om jag upplever jaktspringern som väldigt enkel i vardagen ändå.
Tänkte även på Heeler och västgötaspets men de kanske skäller en del? 😄
 
Dansk-svensk gårdshund eller en springer spaniel kanske? Finns ju några sådana på kvallistan till SM i rally. Springern har du ju i olika varianter, med lite olika energinivå även om jag upplever jaktspringern som väldigt enkel i vardagen ändå.
Tänkte även på Heeler och västgötaspets men de kanske skäller en del? 😄
Springer spaniel är nog lite för stor, kring 20 kg. Kan nog dra omkull en pigg pensionär, speciellt i team med min 27-kilos om det kommer en katt.

Dsg är den hundras jag själv funderat på, men jag har bara träffat ett par stycken kortare stunder. De verkar i vissa delar helt olika min golden. Hon älskar snö, regn är ok så länge det inte öser ner, tycker det är jobbigt med värme. Dsg verkar vara värmeälskare som kanske inte vill lägga sig i blött gräs. Vet inte hur det skulle vara att ha två så olika hundar.

Västgötaspets verkar superfina men jag har faktiskt bara sett en på rallytävling och den var väldigt seg. Heeler har jag aldrig sett i verkligheten men de verkar också trevliga. Skälligheten är ju delvis en träningsfråga och tror föräldrarna hellre tar lite skall än att åka omkull.
 
Visst efterforskning absolut! Men hur hittar man dessa bra uppfödare om de man känner inte har hundar man själv vill ha? Jag kan hyfsat tolka ett BPH men inte mycket mer.

Hör med @nordingran om tips på var du ska leta, hon är ju sheltiemänniska 🙂. Annars hade jag googlat typ "agility/valfri sport + sheltie", och när jag hittade en sheltie hade jag googlat kennelnamn och nördat in mig på MH/
BPH-resultat på avelsdata. Jag gissar att samma kennlar återkommer i resultatlistorna.
 
Hör med @nordingran om tips på var du ska leta, hon är ju sheltiemänniska 🙂. Annars hade jag googlat typ "agility/valfri sport + sheltie", och när jag hittade en sheltie hade jag googlat kennelnamn och nördat in mig på MH/
BPH-resultat på avelsdata. Jag gissar att samma kennlar återkommer i resultatlistorna.

Precis vad jag tänkte skriva - hon lär ha bra koll! 😁
En bra sheltie tror jag hade passat ts!
 
Västgötaspets verkar superfina men jag har faktiskt bara sett en på rallytävling och den var väldigt seg. Heeler har jag aldrig sett i verkligheten men de verkar också trevliga. Skälligheten är ju delvis en träningsfråga och tror föräldrarna hellre tar lite skall än att åka omkull.

Jag har sett flera fantastiska vättar inom lydnaden, men man kan också åka på nitlott och få en ganska ointresserad hund. Då är heelers nog ett säkrare kort, de är riktigt fräna och fräsiga! Corgi finns ju också som alternativ.
 
Jag tränar och tävlar bland annat rally med min schipperke. Är inne på min 3:e schipperke och har haft rasen tillsammans med kelpie. Mina schipperker har fått hänga med på det jag gjort med kelpiesarna. Spår, lydnad, rally, htm/fs osv. Nuvarande är bara 2,5 år, det har varit pandemi med inställda tävlingar och han har ändå hunnit ta 2 titlar i år och tävla i 4 olika grenar. Kommer förhoppningsvis ta en rallytitel till innan året är slut.
 
Jag tänker också DSG. Käcka hundar som är med på allt men inte kräver lika mycket som en brukshund. Jag har inte fått intrycket av att de skulle vara väderkänsliga trots sin korta päls, det är nog mer en individfråga än specifikt för rasen även om de gillar att gona sig i värme.

Mellanpudel kan vara ett annat alternativ. Det finns några kennlar som är sportinriktade och har riktigt roliga hundar som säkert kan gå långt. De faller såklart på pälskravet, men det går att lära sig att klippa en kort vardagsfrisyr och hålla efter själv, om det skulle vara så att rasens övriga egenskaper väger upp.

Största frågetecknet är väl skällandet, DSG har ju en del vakt i sig pga sitt ursprung så det lär finnas larmtendenser, och pudlar... där verkar ljudnivån variera väldigt mycket. Men jag tycker också att det ska knipas trut om det inte gäller liv eller död, så jag har lägre tolerans än de flesta. :o

Skulle också säga att man bör sätta sig in i BPH och MH en del om man är intresserad av någon av dessa två. Det avlas tyvärr på en del hundar med rädslor och andra inte så roliga mentala bitar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 470
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 074
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 224
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp