Mindre träningsvillig hund

Träffade en kooiker igår. Trevlig och duktig hund av lagom storlek. Någon som vet mer om dem?
Jag tänkte också föreslå kooiker, men de jag träffat har jag upplevt som allmänt avståndstagande till nya människor och ganska snäsiga mot andra hundar. Nu kanske det beror på dåliga linjer, men hittills inte träffar en individ jag själv skulle velat ha.
 
Tja, Kooiker är en trevlig ras men man måste ha lite tummen i ögat på dom. Inte en ras för den som vill ha en "enkel" hund - mentaliteten är lite som grisen i säcken, även om du är noga med linjer mentalt så kan det dyka upp en del hundar med rädslor som är svåra att styra runt tack vare rasens egenskaper.
Dock vill jag lägga slag för att många nämner att dom har träffat många otrevliga kooikers men skulle säga att 95% av gångerna handlar det om att ägaren inte har förståelse eller ibland kunskapen för att förstå sig sin hund. En gullig hund med en hel del portion skärpa och signalkänslighet samt integritet kräver en del från sin ägare att skapa rätt förutsättningar för sin hund.
Vill man ha en social hund och som ska kunna acceptera andra människor som andra hundar skulle jag kika vidare.

Men träningsmässigt är det en superrolig hund, intelligent, uppmärksam och är en ras som uppskattar att lösa problem. Absolut en ras som kan ta sig högre upp i Rally.
Men samma här måste man vara rak på sak med uppfödaren vad för typ av hund man söker, upplever att dom uppfödare som strävar efter "glada labbar mentaliteten" tappar arbetslusten och upplevs ganska lata och tråkiga utan go eller vilja.

Jag är såld på rasen, just för att den är speciell vilket är en charm i sig. Hade tänkt att skaffa mig en till Kooiker som aktiv sällskapshund, men med tanke på att det har ploppat upp en hel del njursjuka hundar som har dött innan 5 år plötsligt tänker jag hålla öronen bakåt ett tag för att se utvecklingen på den fronten.
 
Träffade en kooiker igår. Trevlig och duktig hund av lagom storlek. Någon som vet mer om dem?
Min man hade en med sitt ex. Den blev nästan 18 och och den i kullen som dog först blev 16. Så de verkar vara rätt friska.

Men ja, lite knepiga. Oberäknelig mot andra hanhundar. Det har jag hört om flera andra kooiker.
 
Jätteroliga hundar, bra storlek. Men inte helt oknepiga.
Min vän har två, varav den ena är svår. Kan ta till tänderna, gillar inte andra hundar och inte barn.
Mentaliteten är vad jag vet svajig. Men, vi har ju kooikerproffset @Wenniz här - hon har koll!

Jag tänkte också föreslå kooiker, men de jag träffat har jag upplevt som allmänt avståndstagande till nya människor och ganska snäsiga mot andra hundar. Nu kanske det beror på dåliga linjer, men hittills inte träffar en individ jag själv skulle velat ha.

Tja, Kooiker är en trevlig ras men man måste ha lite tummen i ögat på dom. Inte en ras för den som vill ha en "enkel" hund - mentaliteten är lite som grisen i säcken, även om du är noga med linjer mentalt så kan det dyka upp en del hundar med rädslor som är svåra att styra runt tack vare rasens egenskaper.
Dock vill jag lägga slag för att många nämner att dom har träffat många otrevliga kooikers men skulle säga att 95% av gångerna handlar det om att ägaren inte har förståelse eller ibland kunskapen för att förstå sig sin hund. En gullig hund med en hel del portion skärpa och signalkänslighet samt integritet kräver en del från sin ägare att skapa rätt förutsättningar för sin hund.
Vill man ha en social hund och som ska kunna acceptera andra människor som andra hundar skulle jag kika vidare.

Men träningsmässigt är det en superrolig hund, intelligent, uppmärksam och är en ras som uppskattar att lösa problem. Absolut en ras som kan ta sig högre upp i Rally.
Men samma här måste man vara rak på sak med uppfödaren vad för typ av hund man söker, upplever att dom uppfödare som strävar efter "glada labbar mentaliteten" tappar arbetslusten och upplevs ganska lata och tråkiga utan go eller vilja.

Jag är såld på rasen, just för att den är speciell vilket är en charm i sig. Hade tänkt att skaffa mig en till Kooiker som aktiv sällskapshund, men med tanke på att det har ploppat upp en hel del njursjuka hundar som har dött innan 5 år plötsligt tänker jag hålla öronen bakåt ett tag för att se utvecklingen på den fronten.

Min man hade en med sitt ex. Den blev nästan 18 och och den i kullen som dog först blev 16. Så de verkar vara rätt friska.

Men ja, lite knepiga. Oberäknelig mot andra hanhundar. Det har jag hört om flera andra kooiker.
Då stryker jag den rasen. Måste ha en hund som gillar andra hundar och människor och som är lätt att lämna bort.
 
Jag är ingen terrierperson egentligen, men det finns två jag hade kunnat tänka mig, och det är border och cairnterriern.
Har träffat en del och överlag väldigt trevligt temperament, tåliga och arbetsvillig. Upplever dem inte att de har så nära till skall
 
Jag är ingen terrierperson egentligen, men det finns två jag hade kunnat tänka mig, och det är border och cairnterriern.
Har träffat en del och överlag väldigt trevligt temperament, tåliga och arbetsvillig. Upplever dem inte att de har så nära till skall
Som före detta ägare av en cairn så håller jag med dig - en tuff o robust liten hund, glad, vänlig och med på det mesta! Absolut lite full i f*n ibland - måste ju kolla om mattes kommandon verkligen gäller i alla lägen..? - men som du säger arbetsvillig och trevlig!
 
Jag är ingen terrierperson egentligen, men det finns två jag hade kunnat tänka mig, och det är border och cairnterriern.
Har träffat en del och överlag väldigt trevligt temperament, tåliga och arbetsvillig. Upplever dem inte att de har så nära till skall

Som före detta ägare av en cairn så håller jag med dig - en tuff o robust liten hund, glad, vänlig och med på det mesta! Absolut lite full i f*n ibland - måste ju kolla om mattes kommandon verkligen gäller i alla lägen..? - men som du säger arbetsvillig och trevlig!
Har nog bara skippat alla terrier, men nu läst lite. Flera mindre terrier verkar vara friska och mentalt trevliga och träningsvilliga hundar; cairn, border, australisk och kanske norfolk/norwitch. Förutom då lite "terriermentalitet", dvs "måste jag" och "ska bara". Vilket jag kan tänka mig att leva med.
Men kräver de inte regelbunden trimning? Vilken ju innebär en del pälsvård.
 
Jaha, här kommer en rastråd till.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara helt med på det eftersom de är hundvakter när jag jobbar jour. Och de vill helst att det blir en mindre hund då de ju inte blir yngre. Så även om jag trivs bra med golden och egentligen vill ha en till så tänkte jag fundera lite på andra raser.

Jag har följande önskemål;
- Frisk ras
- Hyfsat lätt att hitta en mentalt bra hund utan att vara superinsatt i rasen
- Gilla att träna utan att vara i nivå med en brukshund (jag skulle vilja ha chans att ta mig till rally-SM
- En ras som gillar andra hundar och människor, kommer gå på dagis
- Helst inte kräva klippning eller trimning
- Mina föräldrar önskar en inte alltför skällig hund

Mamma har googlat och fastnat för lagotto, men för mig faller den både på mentalitet och pälsvård. Jag har en annan ras i tanken men har inte träffat så många så jag vet inte om jag har rätt uppfattning om den. Väntar lite med att tala om vilken ras så får jag se om den föreslås.
Ger mig ut på djupt vatten nu, då jag inte är insatt i rasen, men dvärgschnauzer? De jag har träffat på klubben och privat har varit supertrevliga att jobba med och även trevliga med andra hundar och människor :)
 
Ger mig ut på djupt vatten nu, då jag inte är insatt i rasen, men dvärgschnauzer? De jag har träffat på klubben och privat har varit supertrevliga att jobba med och även trevliga med andra hundar och människor :)
Läste mycket om dem inför förra hundköpet och det föll på pälsvården. Vill ju helst slippa regelbunden klippning eller trimning.
 
Har nog bara skippat alla terrier, men nu läst lite. Flera mindre terrier verkar vara friska och mentalt trevliga och träningsvilliga hundar; cairn, border, australisk och kanske norfolk/norwitch. Förutom då lite "terriermentalitet", dvs "måste jag" och "ska bara". Vilket jag kan tänka mig att leva med.
Men kräver de inte regelbunden trimning? Vilken ju innebär en del pälsvård.
Vad jag kunde läsa mig till räcker det att borsta 1-2 ggr i veckan. Dock behövs gammal päls ryckas ca 2 ggr /år.
 
Jag är inte insatt i hundraser egentligen, men har en kompis som tävlat på hög nivå (SM om jag inte minns fel) med sin bostonterrier. En tuff och rolig liten hund med minimal pälsvård.
Dock tror jag väl att hälsan är sisådär på rasen.
 
Vill man slippa pälsvård så kan man ju lämna in den. Ullkamning tar ca 15 min i veckan.
Jo, men då kostar det. Och med två hundar behöver jag hålla igen på utgifterna. Samt att jag är inte så ofta ledig dagtid vardagar när hundfrisör har öppet och vill nog kunna göra annat när jag väl är ledig.
 
Tja, Kooiker är en trevlig ras men man måste ha lite tummen i ögat på dom. Inte en ras för den som vill ha en "enkel" hund - mentaliteten är lite som grisen i säcken, även om du är noga med linjer mentalt så kan det dyka upp en del hundar med rädslor som är svåra att styra runt tack vare rasens egenskaper.
Dock vill jag lägga slag för att många nämner att dom har träffat många otrevliga kooikers men skulle säga att 95% av gångerna handlar det om att ägaren inte har förståelse eller ibland kunskapen för att förstå sig sin hund. En gullig hund med en hel del portion skärpa och signalkänslighet samt integritet kräver en del från sin ägare att skapa rätt förutsättningar för sin hund.
Vill man ha en social hund och som ska kunna acceptera andra människor som andra hundar skulle jag kika vidare.

Men träningsmässigt är det en superrolig hund, intelligent, uppmärksam och är en ras som uppskattar att lösa problem. Absolut en ras som kan ta sig högre upp i Rally.
Men samma här måste man vara rak på sak med uppfödaren vad för typ av hund man söker, upplever att dom uppfödare som strävar efter "glada labbar mentaliteten" tappar arbetslusten och upplevs ganska lata och tråkiga utan go eller vilja.

Jag är såld på rasen, just för att den är speciell vilket är en charm i sig. Hade tänkt att skaffa mig en till Kooiker som aktiv sällskapshund, men med tanke på att det har ploppat upp en hel del njursjuka hundar som har dött innan 5 år plötsligt tänker jag hålla öronen bakåt ett tag för att se utvecklingen på den fronten.
Det du skriver kanske är förklaringen till att min kompis, som är hundtränare, har en supertrevlig kooiker. Jag har ju bara träffat den, och varit lite förundrad över allt som skrivs om otrevliga exemplar.
 
Har nog bara skippat alla terrier, men nu läst lite. Flera mindre terrier verkar vara friska och mentalt trevliga och träningsvilliga hundar; cairn, border, australisk och kanske norfolk/norwitch. Förutom då lite "terriermentalitet", dvs "måste jag" och "ska bara". Vilket jag kan tänka mig att leva med.
Men kräver de inte regelbunden trimning? Vilken ju innebär en del pälsvård.
Borderterrier behöver i snitt trimmas 2 ggr/år. Vardagstrimmning lär man sig hyfsat snabbt. Däremellan noll pälsvård.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 721
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 895
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 214
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp