Mineraler, kraftfoder och Mann-analys

Tossa90

Trådstartare
Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn tydligen är känslig mot vete, socker och jäst. Jag är inte 100% säker på vad jag tkr om mann-analys, men tänkte att det är värt ett försök då min häst har eksem och jag har prövat så många olika salvor, medel och tillskott m.m och jag vet inte riktigt om jag tkr något hjälper. Hästen är allmänt hård i kroppen och musklerna, något personen som gjorde analysen trodde beroende på slaggprodukter som hästen inte kan bli av med pga av intag av vete, jäst, socker från fodret.

Mina frågor är: finns det någon mineral/vitamin-blandning som är ren? utan tillsatser? men som ändå innehåller tillräcklig mängd mineraler?
Vad kan man ge för kraftfoder (som mest ska ges för att hästen ska få i sig mineralerna) som även här ska vara så "ren" som möjligt men ändå finnas lite protein och energi som möjligt.'



tack på för hand
 
Glöm det där resultatet. I man/håranalys kan man se det som varit, t ex mediciner eller vilken mineralstatus hästen hade för några månader sedan men man kan inte se vad hästen skulle vara känslig emot, allergier eller brister hästen har idag.

Hästar jäser sitt foder i tarmen och att ge jästsvamp i form av yea-sacc kan i många fall tvärtom hjälpa hästar med magproblem. Då eksem och andra hudproblem kan vara ett tecken på att magen inte mår tipp topp är det första prio att få ordning på magen och då gärna med hjälp av yea-sacc. Det låter som om någon har direktöversatt från människor där endel anser att jäst och även gluten är farligt men hästar och människor är inte likadana. Vi smälter vårt foder/mat olika och är olika som biologiska varelser och man kan inte dra slutsatsen om att något som gäller för människa gäller för hästar eller vice versa.

Om hästen inte skulle kunna göra sig av med slaggprodukter så hade hen haft allvarliga fel på lever eller njurar och inget foder i världen hade kunnat få ordning på det utan där hade det krävts veterinärvård. Däremot spelar såklart foder in på hur hästen mår. Att hästen får sina behov tillgodosedda av mineraler, vitaminer, energi och protein är viktigt och också att kvoterna mellan mineralerna är rätt. För att få till det kan man inte köpa några färdiga mineralblandningar i affär utan antingen beställer man en mineralblandning som är anpassad till just den häst och det grovfoder hästen får eller så köper man enskilda mineraler, räknar ut hur mycket som fattas i övrigt (det krävs alltså en fullständig mineralanalys på grovfodret och en del kunskap för att kunna räkna ut hur mycket som fattas) och balanserar sedan mineralerna så att kvoterna blir bra och behovet uppfylls.

Känslig mot stärkelse och socker är däremot många hästar och då får man vara noga med att ens grovfoder innehåller så lite socker som möjligt och alltid är under 10%. Lucern och/eller betfiber utan tillsatt melass går bra att blanda med. Det krävs inte särskilt mycket för att få i hästen mineralerna. Någon dl av varje räcker ofta då det blir mycket när det har svällt.

Förövrigt tycker jag det låter som att det vore på sin plats med ett veterinärbesök. Mår hästen inte bra så är det veterinär man tillkallar i första hand.
 
Om hästen inte kan göra sig av med slaggprodukter behöver den dialys.
Alltså hästen har organ som är till för att rensa kroppen.
Låter som samma råd människor får, undvik vete, jäst och socker. Det är inte seriöst utan bara att lura folk på pengar. Homopati ger jag inte mycket för. Vore mananalys ett fungerande verktyg att fastställa hästens behov hade vetrinärer använt det.
Ska man gå efter denna anlays så är hästen allvarligt sjuk precis som alla hästar som får en sån här analys gjord.
Har den en sjukdom som behöver medicineras så gå till en vetrinär.
Om du upplever den hård i muskler så anlita massör.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 077
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, Har funderingar hit och dit. Har två hästar på lösdrift, tillfälligt, den ena har stått där snart ett år och den andra hästen är...
Svar
9
· Visningar
1 544
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp