Bukefalos 28 år!

Mineraler nu?

Ireland

Trådstartare
Har funderat på detta med mineraler. Vi har inte så mycket mark och hästarna får ofta byta hagar så att de nerbetade får vila några veckor. Det finns inte jättemycket gräs och hästarna får havre, betfor och lucern hack. Ska man ge mineraler också och i så fall vilken sort?
 
Sv: Mineraler nu?

Har hästarna ett bra bete ska dom i regel klara sig på det, om dom inte rids hårt vill säga.

Sen är det ju bra att veta ungefär hur jordarna ser ut i det ormåder dr du har hästen, så du vet om det finns stora brister på någon mineral etc. Där jag bor har vi haft väldigt kalcium-rika marker.
 
Sv: Mineraler nu?

Selen behöver alltid tillsättas. Jag ger kraffts gröna mineraler, de är ju anpassade bland annat för betesgående hästar. T.ex. så innehåller de inga vitaminer, för det får hästarna i sig tillräckligt från gräset. Dessutom har de en någorlunda bra kalcium-fosforkvot om marken har "vanliga" värden och man inte stödutfodrar med kraftfoder.

Vad du ska ge för mineraler är svårt att säga, beror ju på i vilka proportioner du ger havre, betfor och lucern. Havre är fosforrikt och betfor och lucern är kalciumrikt.
 
Sv: Mineraler nu?

Ok ja det är svårt o säga vilka jordar vi har.. hehe kanske nån som vet. Hagarna ligger ganska nära en å, har det någon betydelse?
Han får inte så jättemycket nu, 0,5 kg havre, 0,25 kg betfor och 0,5 kg lucern hack.
Men man kan ge den gröna då? Man behöver inte vara rädd för att överutfodra med något?
 
Sv: Mineraler nu?

Jag vet inte om det har någon betydelse att marken är nära en å. Såg att du bor i skåne. Vet inte om skåne har några karaktristiska jordar? Öland t.ex. har ju väldigt kalciumrik jord.

Både lucern och betfor är väldigt kalciumrikt (mer kalciumrikt än havre är fosforrikt) så kanske skulle du kunna ge de vita mineralerna? Har sett att en del andra här inne ger av dom på sommaren. Fast de innehåller ju vitaminer också. Vet ej heller hur mycket kraftfodret spelar in, det är ju ganska små mängder i sammanhanget.
Dock känner jag att jag är lite ute på djupt vatten här! Ingen annan som kan lite mer än jag som kan säga vad den tycker?
 
Sv: Mineraler nu?

Jag bor i nordöstra Skåne, på kalkjord. Men det är lite skillnad på var man bor, men man kan kolla det på en berggrundskarta.

//E
 
Sv: Mineraler nu?

Ok bor med i norra skåne, lite mer åt det östra hållet med tror jag.
Ok får leta upp nån karta då..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 253
Senast: Bee
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 320
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Vad ger ni som krubbskrammel? Hästen behöver något för att få i sig mineraler och hovtillskott. Har nu gett en näve lucernhack och en...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp