mineraler och kvoter igen...

majola

Trådstartare
Vore toppen om nån kunde kolla om det är ytterligare något som jag skulle tänka på...

Höet har följande värden per kg foder:
8,2 MJ
61 g smb rp
2,9 g Ca
2,5 g P
0,9 g Mg
19,5 g K

1. hbl-sto, ca 550 kg, lätt-medelhård träning, 3 år

9 kg hö
1,5 kg havre
280 g betfor
75 g miner röd
0,5 kg morötter

smb rp/MJ: 7,6
Ca/P: 1,4
Ca/Mg: 2,9

Järn: 1258,59
Jod: 2,355
Zink: 499,047
Kobolt: 1,5729
Mangan: 495,36
Koppar: 147,27
Selen: 1,8897
Vitamin A: 15000
Vitamin D3: 8310
Vitamin E : 1228,77
Biotin: 0,324
Vitamin B1: 23,1
Vitamin B2: 20,49

2. Ponnyston, ca 450 kg, lätt träning, 19 & 16 år

6,5 kg hö
0,1 kg havre
180 g betfor
50 g miner röd
0,5 kg morötter

smb rp/MJ: 7,4
Ca/P: 1,6
Ca/Mg: 3,2

Järn: 868,14
Jod: 1,638
Zink: 360,36
Kobolt: 1,092
Mangan: 327,6
Koppar: 98,22
Selen: 1,296
Vitamin A: 10868,14
Vitamin D3: 5960
Vitamin E : 815,52
Biotin: 0,1
Vitamin B1: 12,5
Vitamin B2: 12,5

3. vbl-valack, 520 kg, ingen träning, 22 år

8 kg hö
0,1 kg havre
90 g betfor
50 g miner röd
0,5 kg morötter

smb rp/MJ: 7,4
Ca/P: 1,5
Ca/Mg: 3,1

Järn: 1068,48
Jod: 2,016
Zink: 443,52
Kobolt: 1,344
Mangan: 403,2
Koppar: 107,04
Selen: 1,422
Vitamin A: 11068,48
Vitamin D3: 7220
Vitamin E : 830,64
Biotin: 0,1
Vitamin B1: 12,5
Vitamin B2: 12,5

Jag har klippt in siffrorna direkt från excel, därför är det så många decimaler... Har räknat på standardvärden på hö. Morötterna är inte med i "finliret" (mineraler och sånt...)
 
Kollade inte alla hästarna nu för jag fastnade på varmblodet. Han har ju ett mj behov på 57 och du har lagt honom på 68 mj?! Det hade räckt med endast hö och inga mineraler. Med 8 kg hö har hästen ändå ett rätt stort överskott(hamnar på 65 mj då) Hästen har ett kalciumbehov på
22,8 och ett fosforbehov på 17 och det är redan täckt med enbart höet. Med enbart höet hamnar de på 23 resp. 20 :)
Med enbart hö så har du även en smrp/mj kvot på 7,4.
 
:confused:

Jag vet vad mina hästar har för behov! :) (har ägt honom i 12 år...) Han behöver så mycket. På 57 MJ skulle han falla ur ganska snabbt (Jag är ju extra noga med att han ska hålla hull eftersom han är så gammal).

Med 8 kg hö hamnar Ca/P på 1,17 och det är väl lite lågt? Dessutom täcks inte behoven av Ca (han behöver 27, men får 24) och Mg (behöver 10,2 men får 7,3)

Kraftfodret är ju mest som sällskap och betforen att blanda mineralerna i.
 
Har mycker svårt att tro att han faller ur på det höet som e så bra.
Är hästen svårfödd då? Isåfall så kan man ju plussa på mellan 5-10 % (låt oss säga att vi tar 10 %)och då kommer han upp i ett mj behov på 63, då tycker jag det verkar väldigt konstigt om han skulle falla ur om han då står på 65 mj och en kvot på 7,4. Dock får du då ge 20 g miner röd då. Blir en kvot på 1,3.
Ps varför frågar du om du vet att dina foderstater e bra då?(inget illa menat :))
 
Det e ju klart att man undrar om det inte framgår i texten att han har ett behov på si och så mycket.
 
Det är ju fint att räkna ut behovet om man inte känner till det alls, men jag som ju har haft min häst länge går ju på vad han har fungerat på tidigare. Förlåt om jag lät grinig. (Det är ju så svårt på Internet.)

Också till den andra personen som svarade: Jag undrar alltså inte över energi och protein, utan mineralerna (och vitaminer) och deras kvoter. Jag skrev med foderstaterna för att visa hur det ser ut nu. Det kanske blev oklart...ber i så fall om ursäkt för det.

@Bucus: Med 20 g miner röd täcks behovet av Ca & P men inte Mg. Det är klart att jag kan ge magnesium löst, men det blir ju lite pytsigt. Dessutom blir det för lite selen och biotin. :crazy: Med 50 g täcks såvitt jag förstår alla behov, men det blir ju lite överskott på en del saker. Är det farligt eller bara onödigt? Det är sådana problem som jag tampas med... :confused:
 
Hej och hå! Nu har jag läst igenom mitt första inlägg igen, och det är ju inte konstigt om man inte begriper vad jag menar! :o

*tar mig samman*

Jag har svårt med mineraler och vitaminer. Foderstaterna är färdiga med tanke på MJ och smb rp, men jag känner mig osäker på om jag ska ge ytterligare något tillskott för att täcka mineral-/vitaminbehov, eller fixa skeva kvoter. Jag undrar också över om det är något som inte står med på mina listor ovan, som borde göra det. (Förutom salt)
 
Nej jag räknade inte på mg, glömde det, var lite stressad. Nä det stämmer,det täcks inte med enbart höet om vi säger att varmblodet har ett mj behov på 63(med 10% tillägg för svårföddhet)då har han ett mg behov på 9,5 och med höet blir det bara 7,2. Jag hade nog get enbart hö och 20 g miner röd(lite, lite betfor att blanda det i) och köpt något mg tillskott, tex Biomag istället för att öka på ytterligare med mer mj och protein.
Selen och biotin fins i hö också men det får man ju inte med på sin analys så hur vet man att man har för lite av det?
 
..öka på ytterligare med kalcium och fosfor menade jag! skrev lite fel ;) De e ju bara onödigt att överdosera det även om det inte e farligt med ett kalciumöverskott. Fosfor vet jag däremot inte hur mycket man kan överdosera innan det tar skada. Vet bara att hästen inte tar upp kalciumet med för mycket fosforöverskott.
 
Tack för att du tar dig tid, Bucus!

Du tycker säkert att jag är obstinat :crazy:, men jag tänker inte lägga honom under 66 MJ (tycker själv att 68 är ok). Det gick han på förra vintern, och han var absolut inte i överhull. Är det inte så att lite äldre hästar har svårare att ta upp näring ur fodret?

Hur skulle ni andra göra? Hellre småpytsa med mineraler, Biomag, selen och ev Biotin, eller ge en större giva Miner röd? För- och nackdelar?
 
Jo ofta ha äldre hästar svårt att ta upp näringen MEN det beror på att många gamla hästar har väldiga problem med sina tänder(enligt hästtandläkare Jan Hagström)annars ska de inte ha några problem med att ta upp näring.
 
Hur kan DU veta att hästen har ett behov på 57? Om ägaren har sett att hästen funkar bra på det hon gett tidigare är det väl bra att hålla sig till samma.

Tänker man som du så får man tyvärr syndromet som jag har kämpat mot nu i över ett år; en häst som har uträknad foderstat och pålagt 10% för att den är tunn. Står på 72 MJ ungefär, för att gå upp och ta sig skulle den behöva 115-120 MJ i minst ett halvår, men det STÅR ju att han bara behöver 72 och då får han det.
 
Ja men nu är inte hennes häst tunn så att hon behöver fodra upp den som du fick med din. Det e skillnad.
Jag har inte påstått att hon MÅSTE ge hästen det jag skriver men hon frågade vad vi tyckte om hennes foderstater och jag undrade då varför hon hade lagt den på så mycket mer mj. Vill hon ha honom på 60 mj eller 100 mj så får hon ha det om hon vill, har inte sagt något annat.
 
Men om den HÅLLER sig i bra hull på det hon gett tidigare, varför då ge mindre?
 
Förr när jag hade många hästar o inte räknade ut foderstat till dem så stod de gamla halvbloden som inte reds på ca 80 mj men de hade bara ett behov på kanske 60 mj när man sen började räkna på det och sakta men säkert började jag dra ner på fodret och la dem på 60 mj och inte blev de smala o taniga för det. Jag sparade däremot in lite på foderkostnaderna. Men som sagt, vill hon ligga på 68 mj så säger jag inte något om det. Man gör som sman vill med sina hästar, jag bara undrade som sagt :)
 
Jag tycker att dina mineralkvoter ser okej ut, om man inte vill pyttsa med Biomag, fosforbalans och foderkrita.

Treåringens foderstat täckte alla behov.

Men i de övriga foderstaterna tyckte jag att det fattades selen. Du kan lägga till 5 ml Basic E från Granngården, det innehåller 0,1 mg selen/ml.

Jag väljer själv hellre att pyttsa iofs, men dina värden blir helt okej ändå. Ca/Mg kvoten blir lite hög (3,18 resp 3,12) i ponnyernas och "gamlingens" foderstater men jag tror inte det gör något, eftersom du har ganska hög Ca/Mg kvot i höet (3,22).

Mvh Jessica
 
Jessica, kvoten Ca/mg ska inte understiga 2,7- det är helt okej att ligga mkt högre där.
 
Tack!

Jag trodde att 50 g röd skulle täcka selen-behovet? (Det är väl 0,2 mg/100 kg, vilket ger 0,9 för ponnyerna och 1,04 för valacken? Eller är jag felinformerad?) Klart jag lägger till om det behövs, men man vill ju inte ha överskott på selen. Var ligger maxtoleransen?
 
Tack för påpekan. :bow:

Kan den ligga i princip hur högt som helst eller finns det en begränsning runt 5 eller liknande?

mvh Jessica
 
Japp, det stämmer med 0,2 mg/100 kg kroppsvikt, men 50 gr miner röd ger bara 0,75 mg selen, du behöver lite till.

75 gr Miner Röd ger 1,125 mg Selen, vilket gör att stoet får tillräckligt, men höjer du mineralerna för de övriga hästarna får de överskott på allt annat.

Maxtoleransen på selen har jag lärt mig är 6 mg/100 kg häst, ganska högt alltså.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
954
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp