Bukefalos 28 år!

Mineraler på bete

MiaMaria

Trådstartare
Ni som ger mineraler på bete, hur fodrar ni det? Jag har försökt med mineralbalja men det funkar inte med mina hästar. Skulle helst fodra vanliga mineraler, men hur ger jag det på bästa sätt?
 
Sv: Mineraler på bete

Låt hästen äta sin giva ur en hink.

Enklare och bättre än baljor och fri tillgång..
 
Sv: Mineraler på bete

Nej det är så jag tänker också, men unghästarna äter jord så jag frunderar på om de kanske har någon brist :confused:

Kan man verkligen ge fri tillgång på mineraler? Hur i såfall? En balja som man fyller på kanske?
 
Sv: Mineraler på bete

Fri tillgång till mineraler är svårt.

De mineraler som säljs idag innehåller ofast salt och melass, smaker som hästen tycker om och de äter gärna för mycket av mineralerna.

Det är inte heller bevisat att hästar känner av mineralbrist, snarare är det så att de är programmerade att äta av det som finns för tillfället för att täcka kommande behov/ rätta till gamla brister. Och finns det då hela tiden så blir det lätt överdoserat. Eller så äter de inget alls...
 
Sv: Mineraler på bete

Ja det är det jag känner... har aldrig fodrat mineraler på bete tidigare så jag blir osäker. Har ju hört de som ger fri tillgång, men det är som du säger tror jag, lätt att de får i sig för mycket. Jag tror jag låter det vara. De små får väl äta av jorden... de är ju välmående för övrigt och går på ett varierat naturbete.

Tack för alla svar!
 
Sv: Mineraler på bete

Pelletsmineraler direkt ur handen som godis (ja jag matar min häst i handen, fy på mig :o .. ).
 
Sv: Mineraler på bete

Precis som flera här skrivit så ger jag, om jag anser att det behövs mineraler i hink.

Blandar till lite godsaker, riven morot eller äpple eller liknande med mineralerna och ger i hink till de hästar jag anser behöver det. Perfekt tillfälle att dessutom se över dem lite mer ingående medan de står och mumsar i hinken.
 
Sv: Mineraler på bete

Jag har satt upp en saltsten på 5 Kg med extra mineraler i hagen, hästarna uppskattar den jättemycket! Känns väldigt bra att det är som en vanlig saltsten.

Dollar
 
Sv: Mineraler på bete

Där min islänning går på bete ger stallägarna hästarna mineraler 3-4 ggr/veckan i varsin hink.

Bättre att utfodra individuellt, då vet man att ens häst fått sin giva så att inte en eller ett par dominerande hästar sätter i sig hela mineralgivan.
 
Sv: Mineraler på bete

Hästarna kan inte få i sig alla nödvändiga mineraler genom betet, därför ger jag min tvååring det dagligen tillsammans med lite betfor.
 
Sv: Mineraler på bete

KL.

jag har alltid gett mina hästar mineraler i mineralkrubba (dock ej smaksatta) dom får kalk på samma sätt. det funkar kanon. åtgången är helt som den ska. ibland ngt. högre, och ibland ngt. lägre.

det är bara min gamling (shettis på 35 år) som vägrar äta vanliga mineraler, hon har alltid varit sådan. hon kan tom. pilla bort mineraler ur betfor :crazy: . hon får "smaksatta" pelleterade ur handen, då äter hon dom.
 
Sv: Mineraler på bete

Jag ger i hink. Mineraler och Linfrökuber...och någon morot;) Det behövs inte nåt mer egentligen för hästarna äter om dom behöver det...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 651
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·
Foder & Strö Halloj! Ni som fodrar med minerals by nordic med någon av deras kraft, grov och mineraler. Vad är er upplevelse av det? Jag har...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 099
Senast: Elo
·
Foder & Strö vad ger ni era hästar? hö, kraftfoder, mineraler mm
2
Svar
20
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp