Mineraler till detta hösilage?

stjarnfrugt

Trådstartare
Har suttit och kliat mig i huvudet ang vilket mineralfoder jag ska använda till detta hösilage... Kanske är det busenkelt och jag bara är för trött för att tänka, men jag får inte riktigt till Ca/P-kvoten. I mina ögon är Miner Vit (55g Ca 65g P) det som funkar bäst. Men jag har aldrig tidigare gett Miner Vit så jag vet inte varför det skulle bvara nödvändigt just nu? Miner Vit har väl inte funnits så länge så man har ju klarat sig förr..? :o

Jag tycker att det är svårt att få till med Miner Blå som jag brukar köra på. Jag får 2.0-2.1 beroende på hur mkt grovfoder jag ger.Tycker mig även se att jag behöver ge havre 0,5kg för att väga upp balansen. Med Miner Vit kan jag välja själv om jag ger havre eller ej, och får en Ca/P-kvot på 1,6-1,7 vilket känns mer rätt.

Jag har använt Freefarms gratisprogram för vuxna hästar. Hästen är ett 5-årigt halvblod som tränas som hobbyhäst, rids 5-6 dagar i veckan och går i hagen 8-10 tim/dag. Vikt ca 525 kg. Har halm att tugga på inne.

Analysvärden per kg/foder:

TS 76%


MJ 7,4


Smrp 42


Ca 2,5


P 1,3


Mg 0,8


K 10,3
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Jag bryr mig inte om ca/p är lite hög, det är ok så länge behovet av p är täckt. Hö i princip alltid mer ca än p, så om en hög kvot vore farlig skulle hästar inte kunna gå på fri tillgång på hö tex. Förr var det vanligt att man hade en skopa kalk liggande i krubban under havren för att garantera att de åt mer calcium än fosfor, det är det är en för låg kvot som är direkt skadlig. Sen om det blir extremt högt kan man ju försöka mixtra ner kvoten.
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Nä det tror jag är helt ok! Se till att p är nåt gram över behovet bara. Sen kan man ju tänka på valet av kraftfoder lite grann, men äter den mest hö blir kvoten hög oavsett. Onödigt att överutfodra fosfor, det bidrar bara till naturens övergödning. Sen kanske det inte är så farligt om gödseln förvaras bra och kommer till nytta påen åker. Men ändå onödigt.

Hellre lite hög kvot än att ligga för nära undre gränsen tycker jag.. Analysen kan vara lite fel, hästen kanske käkar allt kraftfoder men lämnar en del hö osv, och rätt vad det är äter den mer p än ca- vilket urkalkar skelettet i längden.
 
Senast ändrad:
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Jag tror inte heller att en lite högre kvot är skadlig, så länge fosforbehovet är täckt. Min häst äter mycket lusern (kalciumrikt) och har haft en kvot på 4 som högst. :P

Krafft miner vit har väl funnits länge? Jag vill ha så låg kvot på mina mineraler som möjligt och hittade ett alternativ i Hippo Grow Mineral. Miner vit har en kvot på 0,9 och Hippon har 2,0. Vad jag vet har resten av Kraffts mineralsortiment 5,0.
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Jag vet inte hur länge den funnits, men för 10 år sedan när jag hade hästen innan denna, fanns det mig veterligen inte. Denna köpte jag förra vintern och däremellan har det av naturliga skäl inte forskats så mkt i utbudet ;)
Miner Vit har jag sett som ett mineralfoder för gotlänningar, typ :o och därmed inte tittat så mkt på det.

Krafft Miner finns i olika kvoter, fyra olika "färger". Eftersom jag klarat mig bra på deras varianter har jag inte tittat på andra märken.

Någon som vet betydelsen av andra ämnesinnehåll än just basmineralerna? Jag tycker att få foderprogram tar med behovet av tex Mg och K för att nämna några. Samma sak med vitaminerna.
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Min häst klarade sig hela förra vintern på hösilaget. Till det har jag som mest gett 1kg havre under en kort period, men oftast bara 0,5kg under icke-betessäsong. Så länge det är bete i hagen äter hon bara någon näve havre för att kunna blanda ut resten.

Hon äter hösilage, står på halm och till det lite havre, mineraler, jäst och kiselgur. Hon är inte svårfödd och börjar hon magra ur svarar hon direkt på en höjning av grovfodret. Så jag har inte sett någon anledning till att mixtra med andra fodermedel än grovfodret och lite havre. Hon är inte kräsen och lämnar aldrig foder oavsett sort.
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

KL

Jag lånar din tråd med lite av samma fråga. Har tyvärr ett hösilage med väldigt lite fosfor och kalcium. Får inte till det! Ca 1,5 g/kg foder, P 0,6 g/kg foder. Hästen ska ha 40 resp 23 gram av Ca och P. Finns det ngt prisvärt mineralfoder som har höga mängder av både Ca och P?
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Kalcium brukar det finnas mkt av i de flesta mineralfoder. Eller köp foderkalk. Jag köpte en säck för ca 4 år sedan för typ 50 kr om jag minns rätt som jag fortfarande har kvar av. :P Sen finns ju fosforbalans på apoteket, iaf sist jag behövde. Annars kan man ju kompensera med kraftfoder i rätt kombo, tex bryggerijäst, kli, havre är fosforrikt. Lusern, betfor etc är lite mer calciumrikt.

Tycker hästarna blir finare om man ger ett par olika fodermedel till höet och inte bara hö+mineral även om det rent tekniskt blir samma energi och proteinintag och de makromineral man räknar på. Finns ju mycket spårämnen och olika typer av aminosyror man inte räknar på normalt sett. Så kan man få ihop det av "riktigt" foder utan att behöva minska för mkt på grovfodret tycker jag det känns bättre än att bara köpa grejerna på burk. :) Går ju bara till en viss del, men ändå.

I år har jag köpt hem bryggerijäst och lucern, och har dessutom jättelåga värden på höet på allt, så där har jag plats att kombinera lite.
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Jag har lite av samma dilemma som KooksKooks, låga mineralvärden rakt av. Hästarna går på fri tillgång på hösilage. I "tjockisens" fall finns det därför inte utrymme för extra kraftfoder. Men foderkalk kan man alltså ge "rent"? Hur mkt kli "kan man" ge? Fosforbalans, är det ett bra alternativ alltså? Kan såklart även ge kraffts mineraler, men kommer då behöva ge så stora mängder att det blir snordyrt.

De andra hästarna får havre i tillägg, men jag har ändå svårt att balansera upp kalcium och fosfor. Skulle behöva ge typ 0,8 kilo kli..
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Nä 0,8 kilo kli blir en himla massa, det är så lätt per volym liksom. Bara att ge mineraler och blanda ut med nåt gott. Men när det är fri tillgång är det ju svårt att veta hur mkt e eg får i sig.
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

*kl

Min tränare tyckte i veckan att jag skulle prova att öka havregivan och dra ner lite på höet. Mest för att se vad det ger för framåtbjudningen. Jag anser inte att min häst är seg, hon är bara inte på arbetshumör varje dag. Men jag sa att man kan alltid ge det ett försök. Tränaren tyckte även att lite betfor ska alla hästar ha för magens skull, så jag kanske ger lite sånt i samband med att jag är i stallet.

Jag räknade då ut en ny foderstat med grund av hösilaget i ursprungsinlägget.
9 kg hö, 1,5 kg havre, 0,1 kg miner blå och 0,1 kg betfor.
På detta får jag ett förhållande protein/energi på 6,3 och Ca/P på 1,9. Ser det bra ut? Jag minns inte hur kvoten protein/energi ska vara och jag har inte min Christina Planck-bok här just nu då jag är hos min pojkvän mestadels så jag kan inte snabbkolla :o
 
Sv: Mineraler till detta hösilage?

Har suttit och kliat mig i huvudet ang vilket mineralfoder jag ska använda till detta hösilage... Kanske är det busenkelt och jag bara är för trött för att tänka, men jag får inte riktigt till Ca/P-kvoten. I mina ögon är Miner Vit (55g Ca 65g P) det som funkar bäst. Men jag har aldrig tidigare gett Miner Vit så jag vet inte varför det skulle bvara nödvändigt just nu? Miner Vit har väl inte funnits så länge så man har ju klarat sig förr..? :o

Jag tycker att det är svårt att få till med Miner Blå som jag brukar köra på. Jag får 2.0-2.1 beroende på hur mkt grovfoder jag ger.Tycker mig även se att jag behöver ge havre 0,5kg för att väga upp balansen. Med Miner Vit kan jag välja själv om jag ger havre eller ej, och får en Ca/P-kvot på 1,6-1,7 vilket känns mer rätt.

Jag har använt Freefarms gratisprogram för vuxna hästar. Hästen är ett 5-årigt halvblod som tränas som hobbyhäst, rids 5-6 dagar i veckan och går i hagen 8-10 tim/dag. Vikt ca 525 kg. Har halm att tugga på inne.

Analysvärden per kg/foder:

TS 76%


MJ 7,4


Smrp 42


Ca 2,5


P 1,3


Mg 0,8


K 10,3

Börja med att räkna ut den faktiska mängden mineraler hästen får i sig. Hur många kg av grovfodret ska den äta och vilket kraftfoder behövs (eventuellt).

Sen kan du börja kolla på om du överhuvudtaget behöver tillsätta nåt.

Om miner vit passar bättre än miner blå ska du ju självklart använda dessa, man kan ju inte gå på vilket preparat som funnits längst på marknaden.

Stirra dig inte blind på kvoter, grundbehovet måste vara täckt, sen kollar man kvoten och justerar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 875
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp