Mineraler under betet?

Dopy

Trådstartare
När era hästar går på sommarbete, ger ni några mineraler då, eller anser ni att betet räcker?
Och om ni ger mineraler, hur vet ni vad ni ska ge?
 
Mina har saltsten med mineraltillskott, och får ibland lite höftat sådär selentillskott utöver det. Hästen som tävlas får även salt och lite kraftfoder efter ridning.
Man har ju inte en aning egentligen, men vet att det är väldigt selenfattigt häromkring.
 
Jag gav mineraler lite sporadiskt i början av sommaren när det är mer krut i gräset men sedan ungefär midsommar så tillskottsfodrar jag med kraftfoder och mineraler precis som på vintern.
 
Mina går aldrig heltid på betet men hade de gjort det så hade jag tagit jordprover och gett mineraler utefter svaret på den analysen. Det går också att plocka gräs till ett tillförlitligt prov och skicka på analys om man tycker det är lättare.
 
Jag har alltid gett mineraler sommartid, de går förvisso inte på bete numer då jag har små lättfödda ponnyer, utan de har mer "en hage med lite gräs i" som de går i dygnet runt. Ger halm och mineraler, i bland en tuss hö. Eftersom jag inte har någon jordanalys eller analys på halmen ger jag det jag gett under vintern. Kan bli fel, kan bli rätt. Det är en av de få saker jag chansar på. Är väl mest selen de behöver när de äter gräs (de lyckas ju hålla bra hull på det lilla gräset och en liten aning halm, så de får nog i sig en hel del ändå).
 
Mina får samma sommar som vinter men anpassar det efter gräset då mina går betydligt längre på bara gräs som grovfoder än bara/nästan bara hö under ett år.

Tar analys på gräset precis som med hö. Jordanalys gör jag för att gödsla med rätt på markerna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Ise
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp