Mineraler/vitaminer/foderstat jag blir TOKIG !

B

**BORTTAGEN**

Hej allesamman,
Jag fattar ingenting :confused: om mineraler/vitaminer mm. Om inte hö'et är anlyserat så man inte vet värden på det, hur ska man då göra med vitaminer o mineraler?
Jag har läst här att det kan vara farligt att ge mineraler om de inte behöver det! Jag ger hästen miner blå, tillsammans med havre o betfor efter arbete. Grovfodret består av oanalyserat hö. Hästen verkar må bra så jag tror det är ok men jag blev lite orolig när jag läste om pålagringar pga för mycket mineraler :devil:
Min fråga är alltså - HUR farligt kan det vara att ge mineraler de inte behöver? Vad gäller för vitaminer? När ger ni extra e-vitamin?
 
Tjaba.
Har själv lite problem av att förstå det här med foder.
Därför kan jag bara säga dig att ta en foderanalys och se till om en foderstat.
Välkommen in i gänget. :banana: :banana:
 
Varför gör du ingen analys då?
Vad som kan hända om hästen får i sig tex för mycket fosfor är att den inte tar upp kalciumet i foderstaten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
877
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp