Mineraler & vitaminer i hö

Siggan

Trådstartare
Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men antingen så får jag för mycket FE....foderenheter... Som man inte använder i Sverige men är säker på att ni vet vad det är, eller för lite mineraler. Jag har dessvärre inga tal på vitaminer och mineraler i mitt hö, och tänker inte göra en ny analys nu när det bara är 2 månader tillbaka innan det kommer hö från ny skörd...

Finns det en ca tabell på hö?? Jag vet att det är väldigt stora skillnader, men jag har siffror på TS och protein. Höet är grönt lite kraftigt och slaget tidigt på säsongen.

Det som saknas för att passa till en häst i hans storlek i moderat/lätt träning är

A-vitamin 9000 IE
E vitamin. 210 IE
Lysin 14 g
Selen 0,6 g
Magnesium 3 g
Natrium 15 g
Kalium. 14 g

Kan man tro att detta kan fås i en dagsransion på 11 kg hö ??? Om jag ger mera foder eller vitaminblandning får jag allt för mycket av allt annat......suck ..

Han får idag
11 kg hö
3 kg wrap
3 KG Havens Basis Sportsbroch
840 g St Hippolyt performance fiber
210 g lucerne
620 g Amequ horsespeed

Hjälp... Jag är lost :)
 
Vänta nu, får hästen nästan lika mycket kraftfoder som grovfoder? Det är jubexte extrema mängder. Varför?

Varför inte ge mer hö? Hur ser höanalysen ut?
 
Vänta nu, får hästen nästan lika mycket kraftfoder som grovfoder? Det är jubexte extrema mängder. Varför?

Varför inte ge mer hö? Hur ser höanalysen ut?

Hästen får 14,21kg grovfoder och 4,46kg kraftfoder. Hur kan det vara lika mkt?

Fast jag tycker iofs att 4,5kg kraftfoder är för mkt, men TS kanske har hö med dåligt proteinvärde, vilket det verkar som från hennes första post.
 
Proteinvärdet i mitt hö ligger på 45. Ville önska jag kunde ge mera hö, men mera än 11 kg får jag inte i honom Han tål inte ensilage. Så 2 kg om dagen är vad hans mage klarar. Kunde välja att ge mindre krafftfoder och supplera med ett vitamintillskott men så får han alldeles för lite FE. Och han behöver bygga på sig mera. Har här i vinter bl.a. haft zinkbrust och därför tappat aptiten och tärt på sitt muskelvärde, varför proteintillskott är vigtigt. Horsespeed for han för smakens skull och performance fiber Hoppas jag på vi kan fasa ur när grässäsongem börjar.
 
Hästen får 14,21kg grovfoder och 4,46kg kraftfoder. Hur kan det vara lika mkt?

Fast jag tycker iofs att 4,5kg kraftfoder är för mkt, men TS kanske har hö med dåligt proteinvärde, vilket det verkar som från hennes första post.

Jag antog att "wrap" också är ett kraftfoder.
 
Proteinvärdet i mitt hö ligger på 45. Ville önska jag kunde ge mera hö, men mera än 11 kg får jag inte i honom Han tål inte ensilage. Så 2 kg om dagen är vad hans mage klarar. Kunde välja att ge mindre krafftfoder och supplera med ett vitamintillskott men så får han alldeles för lite FE. Och han behöver bygga på sig mera. Har här i vinter bl.a. haft zinkbrust och därför tappat aptiten och tärt på sitt muskelvärde, varför proteintillskott är vigtigt. Horsespeed for han för smakens skull och performance fiber Hoppas jag på vi kan fasa ur när grässäsongem börjar.

I Sverige brukar vi räkna med kg torrsubstans, kanske liknar FE? Dvs hur mkt torrt material får hästen i sig. Men då räknar vi bara grovfoder (hö, halm, lusern osv) till det.

Mitt förslag är att du byter ut "havens basis" mot lusern eller Agrobs Fetura. De är proteinrika och räknas som grovfoder.

Byt ut Horsespeed mot ren linfrökaka istället.

Det som saknas i lysin (fast lusern är ganska lysinrikt) och mineraler kan du tillsätta rent
 
I Sverige brukar vi räkna med kg torrsubstans, kanske liknar FE? Dvs hur mkt torrt material får hästen i sig. Men då räknar vi bara grovfoder (hö, halm, lusern osv) till det.

Mitt förslag är att du byter ut "havens basis" mot lusern eller Agrobs Fetura. De är proteinrika och räknas som grovfoder.

Byt ut Horsespeed mot ren linfrökaka istället.

Det som saknas i lysin (fast lusern är ganska lysinrikt) och mineraler kan du tillsätta rent
FE är foderenheter, som är ett sätt att räkna energi, vi använder MJ, men i en del länder använder man FE istället!
 
Lusern är ingen favoritmat så det blir svårt att få i honom mera. Kanske ska prova med Agrobs Feature. Tack
 
Aha, men om FE är energi så kan du ju helt enkelt lägga till olja :)?

fast energi saknades inte. Det saknades protein.

@Siggan Har du testat olika sorters lucern? I hacket finns sådant med olja och sådant med melass, det kan hända att din häst avskyr det ena men går med på det andra?
 
fast energi saknades inte. Det saknades protein.

@Siggan Har du testat olika sorters lucern? I hacket finns sådant med olja och sådant med melass, det kan hända att din häst avskyr det ena men går med på det andra?

Det är dessvärre strukturen han inte tycker om. Det är svårt att få i stora mängder hö och lusernhack. Och lusern pellets har jag inte hittat här i DK. :o
 
fast energi saknades inte. Det saknades protein.

@Siggan Har du testat olika sorters lucern? I hacket finns sådant med olja och sådant med melass, det kan hända att din häst avskyr det ena men går med på det andra?

Nu är jag förvirrad. Hon skrev ju att det blir för lite FE också utan allt kraft?
 
Nu är jag förvirrad. Hon skrev ju att det blir för lite FE också utan allt kraft?

Jo, men eftersom huvudorsaken för kraften var att höja proteinet (och då får man allt som oftast ganska mkt energi 'på köpet', så känns det ganska onödigt att lägga på olja.
 
Jo, men eftersom huvudorsaken för kraften var att höja proteinet (och då får man allt som oftast ganska mkt energi 'på köpet', så känns det ganska onödigt att lägga på olja.

Fast då borde TS väl valt andra sorters kraftfoder? Proteinrikare än basmixen exempelvis?

Nåväl :).
 
Det är dessvärre strukturen han inte tycker om. Det är svårt att få i stora mängder hö och lusernhack. Och lusern pellets har jag inte hittat här i DK. :o
Har inte danish agro eller land og fritid grønpiller? Tror det är som lusernpellets men ibland får man kolla under ko foder istället för häst foder. Annars är väl alternativet rent protein såsom potatisprotein eller ett rent proteinfoder?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
677
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 076
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 319
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp