Mineraler?

Jag ger Hippo Selection Strenght. Det har ett ganska högt kalciuminnehåll vilket passar bra till vårt grovfoder. Dessutom är det smidigt att hantera och hästarna tycker det är gott.
Hade inte räknat på micromineraler när jag köpte, funkar ok men behöver ge zink och koppar separat också.
 
Jag kör med Vitafor Solid. Innehållet räknat på macro och micro mineraler är "good enough" i kombination med vårt grovfoder, men får tillsätta lite extra fosfor samt selen.
 
Jag ger enskilda mineraler som jag köper utomlands av det som fattas i grovfodret. Vad det kostar varierar från år till år.
 
Jag har inte tillgång till mikromineralsanalys så jag är lite kluven om vilka mineraltillskott jag ska kolla på ärligt talat. Jag har en ganska perfekt balans på makronivå genom hösilage, grönpellets och proteintillskott, endast att jag lägger till E-plus.
 
Forageplus. Vårt grovfoder brukar ha rimlig balans o mängd makro och FP har höga halter med vettiga kvoter av mikro. Beställer från deras sida i UK. Köper 25 kg åt gången och har dålig koll på vad de kostar numera sedan det ändå inte finns några andra jag vill ge. Men såklart dyrare än tex Kraffts (skit)mineraler.
 
Forageplus. Vårt grovfoder brukar ha rimlig balans o mängd makro och FP har höga halter med vettiga kvoter av mikro. Beställer från deras sida i UK. Köper 25 kg åt gången och har dålig koll på vad de kostar numera sedan det ändå inte finns några andra jag vill ge. Men såklart dyrare än tex Kraffts (skit)mineraler.

Förstår jag det fel eller har du endast makroanalys på grovfoder? Bara nyfiken :)
 
Förstår jag det fel eller har du endast makroanalys på grovfoder? Bara nyfiken :)

Lite olika, I år tror jag att vi fick mikro också men har nyss börjat ge typ 3 kg/dag så inte kollat så noga ännu. Jag balanserar inte mikro perfekt utan vill mest bara inte tillsätta Fe och ge Cu o Zn i en rimlig kvot o mängd typ. Var mer noga då jag lärde mig räkna, inte så noga längre 😅 Hade ingen mikro förra året tex och våra går enbart på gräs mer än halva året o har massa gräs hela vintern (1.5 ha då, för lättfödda för bete sommartid). Ger Hoof and Skin Summer/Winter året om o bor i Skåne.
 
Lite olika, I år tror jag att vi fick mikro också men har nyss börjat ge typ 3 kg/dag så inte kollat så noga ännu. Jag balanserar inte mikro perfekt utan vill mest bara inte tillsätta Fe och ge Cu o Zn i en rimlig kvot o mängd typ. Var mer noga då jag lärde mig räkna, inte så noga längre 😅 Hade ingen mikro förra året tex och våra går enbart på gräs mer än halva året o har massa gräs hela vintern (1.5 ha då, för lättfödda för bete sommartid). Ger Hoof and Skin Summer/Winter året om o bor i Skåne.

Intressant! Bor också i Skåne och är lite i valet och kvalet om man ens ska mixtra även om det ganska generellt verkar krävas Cu/Zn i förhållande till de höga järnvärdena. Det enda jag kan höfta fram är från grönpellets/proteinfodret är att järn är överrepresenterat lite.
 
Innan köpte jag från uttalandet och företaget blandade ihop så det blev dom värderna jag ville ha och pelleterade åt mig men nu mer Forageplus då det passar tillräckligt bra.

Mina äter gräs fler månader än vad dom äter full giva hö och inte ens då är det bara hö utan finns lite gräs att äta av, så att räkna ut en exakt blir omöjligt och känns inte lika viktigt som när hästarna bara äter ett hö med några få växter i.
 
Jag får hjälp att räkna ut och blanda enskilda mineraler till båda mina pållar. Är jättetacksam för detta, jag ser en stor skillnad på deras välmående.
 
@EZMK jag tänker nog rätt lika som @nullo-modo och har bara haft höga Fe o låga Cu o Zn värden det jag har analyserat.

Våra äter tex nu typ 8 kg tillsammans (två lättfödda på ca 500 resp 450 kg) när det är minusgrader o trist väder, annars mindre, äter inte upp alltså. Öppnade till sista helt orörda 0.5 ha gräs för ett par veckor/en månad sedan ca. Går på lösdrift året om.
 
@EZMK jag tänker nog rätt lika som @nullo-modo och har bara haft höga Fe o låga Cu o Zn värden det jag har analyserat.

Våra äter tex nu typ 8 kg tillsammans (två lättfödda på ca 500 resp 450 kg) när det är minusgrader o trist väder, annars mindre, äter inte upp alltså. Öppnade till sista helt orörda 0.5 ha gräs för ett par veckor/en månad sedan ca. Går på lösdrift året om.

Ja det är ju meckigt :/ får se om man vågar sig på att ändra något för cu/zn
 
Kraffts vita. Vårt hö innehåller massa kalcium men lite fosfor och magnesium så passar bra med denna.
 
Jag anpassar mineraler efter grovfoder. Ger aldrig någon färdig blandning eftersom jag inte vill tillsätta järn.
 
Ger krafft miner grön. Till ponnyerna tillsätter jag selen utöver det och den dräktiga får fosforkoncentrat då jag har högt i Ca. Har mikroanalys men har ärligt talat inte kollat så mycket på den.
 
Jag anpassar mineraler efter grovfoder. Ger aldrig någon färdig blandning eftersom jag inte vill tillsätta järn.
Jag tänker som du där. Jag tog analys på vårt vatten för något år sen och det hade höga halter järn. Jag vet tyvärr inte hur jag skall använda det i analysen men det är iallafall bra för mig att veta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 850
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter För tio år sedan grundade Nina och Sophie Fornander Active mineral. I dag har bolaget bytt namn till Minerals by Nordic. Man säljer...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp