iNHALE

Trådstartare
Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort mineralerna hon äter nu (Krafft Miner Original) eftersom det inte innehåller tillräckligt av micromineralerna som behöver tillsättas. Kalcium, fosfor, magnesium och järn har hon full täckning för från grovfodret redan enligt det uppskattade behovet så att ge ännu mer av det känns lite onödigt. Dock får jag den generella uppfattningen att det ofta anses "növändigt" att ändå ge extra makromineraler via ett komplett mineralfoder. Även Trikem själva skriver att man "ska" komplettera med deras Minerals om man tänker ge Vitamins. Hur resonerar ni? Kör ni kompletta mineralfoder där "allt" ingår även om hästen troligen inte behöver extra av en del saker eller håller ni er till det som faktiskt behöver tillsättas extra? Jag har alltid varit lite bortskämd med grovfoder som varit lätt att komplettera med vanliga mineralblandningar men denna gången är det något annat.
 
Vilka mineraler är det du behöver tillsätta? Är det många eller bara några få?
Jag skulle nog bara ge det som saknas för att fylla behoven och få en bra kvot. Finns ju ingen anledning att ge ett komplett mineralfoder om det inte behövs eller tillför något.
Ger dock komplett foder om det är många olika mineraler som saknas, orkar inte pytsa med hur många olika burkar som helst.

Just trikem har jag aldrig gett, när jag räknat så har de varit väldigt dyra pga lågt innehåll. Jag ger extra zink och koppar och har tittat på trikem flera gånger men koncentrationen är jättelåg jämfört med andra tillskott så blir bara dyrt.
 
Vilka mineraler är det du behöver tillsätta? Är det många eller bara några få?
Jag skulle nog bara ge det som saknas för att fylla behoven och få en bra kvot. Finns ju ingen anledning att ge ett komplett mineralfoder om det inte behövs eller tillför något.
Ger dock komplett foder om det är många olika mineraler som saknas, orkar inte pytsa med hur många olika burkar som helst.

Just trikem har jag aldrig gett, när jag räknat så har de varit väldigt dyra pga lågt innehåll. Jag ger extra zink och koppar och har tittat på trikem flera gånger men koncentrationen är jättelåg jämfört med andra tillskott så blir bara dyrt.

Såhär ser det ut (detta är enbart räknat på 14 kg av det aktuella hösilaget i förhållande till det uppskattade behovet, inget tillsatt). Så det är salt (löser man lätt med fodersalt så det är en no-brainer), selen, jod, kobolt, zink, koppar och mangan. När jag tittar på Vitamins så är det ganska höga värden på just dessa ämnen, betydligt högre än i vanliga mineralblandningar, givetvis finns de andra mineralerna också tillsatta men inte i speciellt höga doser.

Foder_mineraler.JPG


Det enda som kniper lite är att jod-mängden blir ganska hög men jag har läst mig till att överdosering av jod ligger runt 40 mg per dag och med Vitamins landar det på 6,7 mg så det borde inte vara någon fara tänker jag trots att det ligger över behovet.
 
Såhär ser det ut (detta är enbart räknat på 14 kg av det aktuella hösilaget i förhållande till det uppskattade behovet, inget tillsatt). Så det är salt (löser man lätt med fodersalt så det är en no-brainer), selen, jod, kobolt, zink, koppar och mangan. När jag tittar på Vitamins så är det ganska höga värden på just dessa ämnen, betydligt högre än i vanliga mineralblandningar, givetvis finns de andra mineralerna också tillsatta men inte i speciellt höga doser.

Visa bifogad fil 95633

Det enda som kniper lite är att jod-mängden blir ganska hög men jag har läst mig till att överdosering av jod ligger runt 40 mg per dag och med Vitamins landar det på 6,7 mg så det borde inte vara någon fara tänker jag trots att det ligger över behovet.
Du får räkna på kvoterna och se om det funkar helt enkelt. Kolla hur mycket du behöver ge för att tillgodose behoven och sen räknar du på kvoterna mellan järn, zink, koppar och mangan. Har du tur så blir det bra.

Skulle inte oroa mig över att överdosera jod.

Edit. Lägger in min lathund för kvoterna:
25A781A8-FA85-4276-B485-49524D8A2E49.png
 
Senast ändrad:
Jag kommer beställa från Wiromin i år, specialbeställt efter vårt grovfoder. Det är första gången jag gör detta, ska bli spännande! :banana:
Hos dem måste man beställa minst 200 kg, men vi är ett gäng som går ihop. För mig blir det mycket billigare än att beställa och blanda ihop själv, och inte ens mycket dyrare än ett vanligt färdigblandat mineralfoder.
 
Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort mineralerna hon äter nu (Krafft Miner Original) eftersom det inte innehåller tillräckligt av micromineralerna som behöver tillsättas. Kalcium, fosfor, magnesium och järn har hon full täckning för från grovfodret redan enligt det uppskattade behovet så att ge ännu mer av det känns lite onödigt. Dock får jag den generella uppfattningen att det ofta anses "növändigt" att ändå ge extra makromineraler via ett komplett mineralfoder. Även Trikem själva skriver att man "ska" komplettera med deras Minerals om man tänker ge Vitamins. Hur resonerar ni? Kör ni kompletta mineralfoder där "allt" ingår även om hästen troligen inte behöver extra av en del saker eller håller ni er till det som faktiskt behöver tillsättas extra? Jag har alltid varit lite bortskämd med grovfoder som varit lätt att komplettera med vanliga mineralblandningar men denna gången är det något annat.
Jag köper från Nutrients On Demand. Väldigt bra. De sätter ihop mineraler från foderstaten och även annat om man önskar. Jag har tex en fånghäst och vill ha lysin, metonin osv.
 
Du kan ju också räkna på Equsana Minivit Allround. De innehåller bara mikromineraler, min häst som är extremt kräsen o ratar alla andra "godis"mineraler, o andra färdiga mineralfoder, älskar de här. (Just nu äter hon uppblötta Trikem Macro, blandat med Betfber mash, lite sirap, lite mald Bockhornsklöver mm också)
 
Någon som testat Nordic Horse Zink? (nordic mega zink heter den). Har köpt ForagePlus till 1 år, men funderade på om jag orkar beställa det igen nästa gång. Blev väldiiiigt dyrt.
 
Vad tillför jästen? Varför är den tillsatt?
Varför den är tillsatt vet jag inte, vad jag läst om just den jästen är att den förbättrar upptaget av bla fiber m.m Hur den påverkar zinkupptaget vet jag faktiskt inte. Men min hästs mugg och mjälliga mankam är borta och hon har inte kliat sin svans som hon gjort hos tidigare ägare under sommaren. Det är för mig önskvärda resultat och då rekommenderar jag swedfeds zink när inte forageplus är i lager då de är likvärdigt dryga jämfört med andra zinktillskott :)
 
Forage plus är ju helt amazing men iom Brexit har det blivit extremt meckigt att beställa därifrån och den svenska återförsäljaren har de väldigt sporadiskt inne.

Jag har kört på Trikem multi pro när det bara fattats micromineraler och selen av och till.

Som en liten parentes: Tycker det är är rätt extremt och snudd på patologiskt att stirra sig blind på mineralkvoter som det på senare år blivit mode att göra och ännu värre att börja pyttsa själv med rena mineraler. Jag har mer utbildning i både organisk och oorganisk kemi än gemene man (universitetsnivå dvs) och skulle aldrig ge mig på att göra det.
 
Forage plus är ju helt amazing men iom Brexit har det blivit extremt meckigt att beställa därifrån och den svenska återförsäljaren har de väldigt sporadiskt inne.

Jag har kört på Trikem multi pro när det bara fattats micromineraler och selen av och till.

Som en liten parentes: Tycker det är är rätt extremt och snudd på patologiskt att stirra sig blind på mineralkvoter som det på senare år blivit mode att göra och ännu värre att börja pyttsa själv med rena mineraler. Jag har mer utbildning i både organisk och oorganisk kemi än gemene man (universitetsnivå dvs) och skulle aldrig ge mig på att göra det.
Varför är det extremt och patologiskt att försöka ge sin häst den bästa näringen? Det ger ju stora effekter om det tex är ett stort överskott på järn eller mangan eftersom det stör upptaget av dom andra mineralerna. Har man haft skadade hästar så försöker man på bästa förmåga mota olle i grind sas.

Trikem Multi känns oerhört oekonomisk om du frågar mig. 345:- för 2.5 l och jag skulle behöva ge 90 ml för att täcka upp mitt överskott på mangan dvs det innehåller inte speciellt mycket. Jag ger Vitafor Strong och behöver bara ge drygt 1 dl för att få tre gånger så mycket zink tex. Och då kostar en 25 kg säck ca 500:-..
 
Forage plus är ju helt amazing men iom Brexit har det blivit extremt meckigt att beställa därifrån och den svenska återförsäljaren har de väldigt sporadiskt inne.

Jag har kört på Trikem multi pro när det bara fattats micromineraler och selen av och till.

Som en liten parentes: Tycker det är är rätt extremt och snudd på patologiskt att stirra sig blind på mineralkvoter som det på senare år blivit mode att göra och ännu värre att börja pyttsa själv med rena mineraler. Jag har mer utbildning i både organisk och oorganisk kemi än gemene man (universitetsnivå dvs) och skulle aldrig ge mig på att göra det.
Men kvoterna är ju viktiga? Varför skulle det vara konstigt?
Och man behöver knappast någon kemiutbildning för att ge hästen mineraler.
Själv ger jag extra zink, koppar och mangan med biofarmabs biozink och foran coppervit. Enkelt.
 
Men kvoterna är ju viktiga? Varför skulle det vara konstigt?

De kvoter man har kommit fram till är ju best case scenario och de som anses vara optimala för hästen, jag argumenterar inte emot det. Det jag vänder mig emot är hur folk inte verkar inse att det är just precis det de är -riktvärden och optimala värden men i praktiken ej särskilt enkla att uppnå då hästar är levande biologiska väsen med en myriad cellmekanismer, hormonella system, enzymer och negativa och positiva feedback loopar. Vet du ens hur mycket av det koppar du tillför som eg tas upp av din häst? 🤷🏼‍♀️
 
De kvoter man har kommit fram till är ju best case scenario och de som anses vara optimala för hästen, jag argumenterar inte emot det. Det jag vänder mig emot är hur folk inte verkar inse att det är just precis det de är -riktvärden och optimala värden men i praktiken ej särskilt enkla att uppnå då hästar är levande biologiska väsen med en myriad cellmekanismer, hormonella system, enzymer och negativa och positiva feedback loopar. Vet du ens hur mycket av det koppar du tillför som eg tas upp av din häst? 🤷🏼‍♀️
Jag vet iaf att hon får i sig för lite om jag inte tillför något.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 875
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp