Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Mineraler....

A

Ardenner

Jag har nu kollat och räknat på kalk och fosfor-värdena på mitt nya hösilage, och insett att mina hästar får tillräckligt i sig utav det från hösilaget. Alltså, jag behöver INTE ge kalk och fosfor.
Hästarna behöver inte få något kraftfoder alls, det är ett toppen-hösilage jag fått tag i. Därför undrar jag om jag kanske borde ge dem typ Chevinal, för att de ska få i sig mikro-mineraler oxå + vitaminer.

Vad tycker ni? Behöver de extra mikromineraler (det är väl så de heter, järn, koppar, zink m m) Och extra vitaminer, eller är det bara överflödigt? :confused:

Mvh / Linda

http://hem.passagen.se/ymerjulius

N

Nina83

Ja du bör ge vitaminer- spec. D-vitamin(finns ju ej i silage) och selen är viktigt att dina hästar får i sig tillräckligt av.

Normalt får de det genom en normalt hopsatt foderstat med t.ex. vitaminiserade mineraler, eller färdigfoder etc. Så chevinal är ju ett utmärkt kompliment då för dig. :smirk:

Om jag vore du, skulle jag ge chevinal och nåt kg morötter varje dag. :d

O

Opi

Jag skulle också rekommendera Chevinal Plus som innehåller allt annat hästen har behov av utom kalk och fosfor.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6459 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
278
Foder&Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
897
Foder&Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
390
Foder&Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundyrken
  • Uppdateringstråd nr 24

Hästrelaterat

Omröstningar