cambodia

Trådstartare
Förlåt mig, men orka titta igenom alla gamla trådar (trött som jag är)
Nu till problemet:
Min lilla tös, snart sex månader, ratar sina mineraler helt och fullt (krafft miner grön, pellets)
Hur kan man lura i henne dom? Jag har blandat med havre+betfor och med bara krafft groov pellets, och så bara havre... men nej då! Jag har gett bara mineraler, men det vill hon inte ha alls. Jag har blandat med groov och sen vatten, men nej!
Nån som har nåt tips? :idea:
Eller kan det också vara så, att hon får i sig det hon behöver ändå och därför känner att hon inte behöver äta mineralerna? mamsen äter dom så gärna så!
Sen, när jag ändå är igång... råkade köpa en hink mineraler som går ut nu i december, och eftersom hon inte har velat äta dom är det ju massor kvar och den lär inte hinna ta slut... blir det dåligt så man måste kasta? eller kan man ge ändå? liksom, vad händer när datumet gått ut... så att säga...
Tacksam för svar!
Kram från Sandra och Tuva!
 
Sv: mineraler

Eller kan det också vara så, att hon får i sig det hon behöver ändå och därför känner att hon inte behöver äta mineralerna? mamsen äter dom så gärna så!

Det finns inget som tyder på att hästar kan känna av mineralbrist eller -överskott och på så sätt dosera åt sig själva. Det är visst bara salt som de fixar på egen hand...

Har du provat att låta pelletsen lösas upp helt i betforen och sedan blanda om noga, så att det verkligen inte finns några hela bitar kvar? Större mängd betfor?
 
Sv: mineraler

Ang datumet så lär det ju inte vara jättefarligt att de blir lite gamla, som med mjölk skulle jag tro (VET dock inte med 100% säkerhet). Datumet är ju så länge de kan garantera näringsvärde och hållbarhet, inte att det är obrukbart därefter. Jag skulle iaf fodra slut på det!
 
Sv: mineraler

Sista förbruknigdatum sätts för att till detta datum kan det garanteras att vitaminerna i fodret håller den styrka som är sagt. Det är dock inte så att de denna dag öppnar dörren och tar varandra i hand och går där i från det sker en minskning så fodra du slut på dina mineraler.

Lycka till
 
Sv: mineraler

kanske skulle funka med att blanda i bara betfor... gör ett försök imorgon, hon är helinackorderad så jag är oftast inte där när dom får kraftfoder (morgon och eftermiddag) men imorgon så är jag det, eftersom jag ska ta in dom... så då kan jag spara lite betfor och prova med bara det på kvällen :idea:
hihi, nej jag tror väl inte heller att dom bara knallar därifrån - vitaminerna :rofl: jag gör nog som ni säger, och fodrar slut på eländet!
hm...trodde faktiskt att det kunde vara lite så att dom kände på sig när dom behövde eller inte, med mineralerna alltså... intressant!

Tack för alla svar:bow:
 
Sv: mineraler

jo, än så länge. Står i egen box men är med mamma om dagarna... kanske jag är onödigt tidigt ute? Men alla pratar om hur viktigt det är att dom får i sig tex kalk osv...
Betforen funkade för övrigt inte sådär jättebra, men jag lät det nog stå för kort tid så det inte riktigt hann lösa up sig :angel: och så kanske det var för mycket betfor, kanske bättre med litegrann och så kanske rivna morötter som nån pratade om i en annan tråd... *funderar högt för mig själv*

//Sandra
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 031
Senast: Angel
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 092
Senast: Irival
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 960
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp