mineralerna ratas

Seabaz

Trådstartare
hur får man i hästen mineralerna??

Min häst avskyr mineralerna, finns det "goda" mineraler??

Det är ju ännu svårare när han inte behöver nåt kraftfoder och bara ska äta mineraler...

Har provat att blanda med betfor, äpple och annat gott men då ratar han all mat istället....

Han får nu mustangs pelleterade mineraler... "grusmineraler" gissar jag att han kommer rata ännu mer...
 
Sv: mineralerna ratas

Det finns ju flytande mineraler, kanske kunde prova det? Fast de jag sett saknar iofs kalk och fosfor så beror väl lite på hur värdena ser ut på ditt grovfoder.
 
Sv: mineralerna ratas

Jag red en häst för några år sedan som gillade de vanliga Krafft pelleterade mineraler, men ratade någon annan sort, kan ha varit Mustangs? Har du provat flera sorter? Du kanske kan få någon näve av andra för att experimentera :-) Grusmineraler brukar hästar inte gilla vad jag har sett, om det inte är så att du kan blanda dem bättre med något som hästen gillar.
 
Sv: mineralerna ratas

Om de passar med ditt grovfoder så skulle jag rekomendera Wiromins mineraler.
Det finns några olika sorter, jag kör med basen och den smakar äpple:d hästarna äter det gärna som godis:)
 
Sv: mineralerna ratas

Kan ju oxå vara så at den inte behöver mer mineraler ;) hästar är ju rätt bra på att veta vad dom behöver.
 
Sv: mineralerna ratas

Menar du att det finns forskning som visar att hästen smakar på mineralerna, och känner att "nej idag behöver min kropp inte mineraler"? Det har iallafall inte jag sett. Hästar kan själva kompensera saltbrist genom att äta salt i de flesta fall. Men det gäller inte övriga mineraler, och sammansättningen av olika mineraler (kalcium, fosfor, magnesium osv) varierar dessutom i olika mineralblandningar.

Vissa hästar vet vad de "behöver" genom att inte äta så att de blir överviktiga, vissa vet det inte. Många giftiga växter ratas av de flesta hästar eftersom de smakar illa, men vissa giftiga växter äter de ändå, så de får vi se till att de inte har möjlighet att äta (idegran, ekollon, stånds osv).
 
Sv: mineralerna ratas

Jag vet en häst som förlorade mycket blod vid ett misslyckat tandläkarbesök.. Vi pratar flera liter blod.. I en vecka åt hästen självmant enbart ogräs som den hittade i hagen, typ nässlor och grejer som dom normalt inte äter...
Ogräs innehåller väldigt mycket järn. Dock dog hästen efter en vecka men det är en intressant studie i alla fall på att hästar känner av vissa saker :idea:


Tack för alla tips andra... får försöka få tag på provpåsar från olika då för jag vill inte gå och köpa massor och testa mig fram...

Just nu känns mineralerna inte lika viktiga då hästarna går på bete med mycket olika grässorter osv...
Men sen till hösten igen så lär jag ju behöva mineraler mer igen, såklart beroende på höet..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 143
Senast: Habina
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp