Mineralhjälp

sweep

Trådstartare
Jag har fått analys på hösilaget jag beställt och jag får inte ihop mineralerna hur jag än gör.
Det saknas fosfor och kalcium.
Vad har foderkalk för innehåll? För det borde väl gå att använda för att få upp kalciumet men jag hittar inte värden på det (eller så söker jag för dåligt)
Jag behöver ge kraftfoder("hinkmat") för att blanda i tillskott, finns det något som är bra att använda där för att få upp värdet?
Idag ger jag lusern (1dl)
Tips tack =)
 
Hur mycket saknas? Är det kalciumkarbonat är ca 50% av vikten kalcium (grovt räknat). Finns även flera fosfortillskott på marknaden.

Blötfoder som mash, lucernpellets, betfor funkar utmärkt att blanda mineraler i. Ska du ge så lite så spelar det ingen roll vad du ger :)
 
Hur mycket saknas? Är det kalciumkarbonat är ca 50% av vikten kalcium (grovt räknat). Finns även flera fosfortillskott på marknaden.

Blötfoder som mash, lucernpellets, betfor funkar utmärkt att blanda mineraler i. Ska du ge så lite så spelar det ingen roll vad du ger :)

Står såhär och då är det höt + foderjäst (100g)
Jag är verkligen inte bra på detta


Ca 20.0 14.4 -28.1 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 14.0 10.9 -22.1 Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Ca/P 1.4 1.3 -7.7 OK
Mg 7.5 8.8 17.7 OK
Se 1.0 0.0 -100.0 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

 
Står såhär och då är det höt + foderjäst (100g)
Jag är verkligen inte bra på detta


Ca 20.0 14.4 -28.1 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 14.0 10.9 -22.1 Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Ca/P 1.4 1.3 -7.7 OK
Mg 7.5 8.8 17.7 OK
Se 1.0 0.0 -100.0 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Varför vill du ge foderjäst? :)
 
Lucern är kalciumrikt men iom att det saknas fosfor och framförallt selen så jag undrar jag om inte ett mineralfoder skulle passa. Det blir många olika duttar av både det ena och andra annars.
 
Lucern är kalciumrikt men iom att det saknas fosfor och framförallt selen så jag undrar jag om inte ett mineralfoder skulle passa. Det blir många olika duttar av både det ena och andra annars.
Jag kollade med krafftsmineralfoder men fick inget att passa ok men får testa igen o kolla :)
 
Jag kollade med krafftsmineralfoder men fick inget att passa ok men får testa igen o kolla :)

Färdiga mineraler har ofta för höga halter järn och mangan för att passa med svenskt grovfoder. Hör av dig på pm så kan jag hjälpa till att räkna om du vill :)
 
Kli och kalk skulle jag ge.
Hur mycket kalk och vilken sort? (svårt att svara på kanske?)
Foderkalk verkar vara billigast men sen finns det foderkrita såg jag.
Verkar som om foderkalk innehåller 34% kalcium (hittade på nått ställe och hittar det inte igen...)
Jag har hört att vetekli inte ger så mycket fosfor men det kanske inte stämmer?
 
Funkar detta?

Ca 20.0 19.7 -1.8 OK
P 14.0 14.0 -0.1 OK
Ca/P 1.4 1.4 -1.6 OK
Mg 7.5 10.5 40.3 OK
Se 1.0 1.0 -0.9 OK

Det är dock ett jäkla pyssel...
130 g med mineral extra (krafft)
130 g foderkalk (om nu det stämmer med 34)
400g vetekli
1 kg lusern
4 kg av ena höt
3 kg av andra höt
 
Funkar detta?

Ca 20.0 19.7 -1.8 OK
P 14.0 14.0 -0.1 OK
Ca/P 1.4 1.4 -1.6 OK
Mg 7.5 10.5 40.3 OK
Se 1.0 1.0 -0.9 OK
Det är dock ett jäkla pyssel...

130 g med mineral extra (krafft)
130 g foderkalk (om nu det stämmer med 34)
400g vetekli
1 kg lusern
4 kg av ena höt
3 kg av andra höt

Funkar men låter knöligt... Varför inte ge foderkalk/foderkrita och fosfor bara? Då behöver du även tillsätta tex SeloE för att täcka selen och e-vitamin. Tror det blir billigare än att hålla på med kli och mineraler hit och dit. Kli väger ju nästan ingenting, så 400 g är en ganska stor volym...
 
Funkar men låter knöligt... Varför inte ge foderkalk/foderkrita och fosfor bara? Då behöver du även tillsätta tex SeloE för att täcka selen och e-vitamin. Tror det blir billigare än att hålla på med kli och mineraler hit och dit. Kli väger ju nästan ingenting, så 400 g är en ganska stor volym...
Jag tror inte jag kom upp i rätt mängd med bara foderkalk och fosfor. Får kolla senare igen.
Det känns lite för krångligt som det blev nu
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 508
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp