Mineralkvoter

Soffipropp

Trådstartare
Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna.
Hon går på lösdrift med fri tillgång och därför kan jag ju inte veta exakt hur mycket hösilage hon får i sig. SWB och troligtvis blir hon omkring 175cm.

Analysen ser ut såhär per kilo TS. (ts är 79,3)
Energi : 11 MJ
SMRP: 93g

Kalcium: 3,20g
Fosfor: 1,9g
Magnesium: 1,4g
Natrium: 0,27g
Kalium: 19g
Svavel: 1,70g
Järn: 62g
koppar: 6,60g
Mangan: 23g
Zink: 27g

Jag gissar på att hon äter omkring 13 kilo. Just nu äter hon betfor 3dl med extra melass för att få i henne mineralerna (160g) ( extremt kräsen dam). Jag bifogar fil på mineralerna hon äter. Jag använder mig av programmet PC horse och enligt den får hon då i sig allt hon behöver men samtidigt visar den att kvoterna inte stämmer. Hur jag än gör får jag inte ihop det.

Hennes kvoter blir enligt programmet:
Kalcium/fosfor: 1,4g/g
Kalcium/magnesium: 1,7g/g
Zink/koppar: 3,3g/g
Mangan/koppar:1,7g/g
Järn/koppar: 2,7g/g
 

Bifogade filer

  • vitafor avel.pdf
    124,8 KB · Visningar: 7
Du behöver ge enskilda mineraler så att du kan ge den mängden av varje mineral din häst behöver för att både få bra kvoter och uppfylla hennes behov. Det finns inga färdiga mineralfoder i Sverige som uppfyller behov och ger vettiga kvoter utan det är enskilda mineraler, räkna och väga som gäller.
 
Du behöver ge enskilda mineraler så att du kan ge den mängden av varje mineral din häst behöver för att både få bra kvoter och uppfylla hennes behov. Det finns inga färdiga mineralfoder i Sverige som uppfyller behov och ger vettiga kvoter utan det är enskilda mineraler, räkna och väga som gäller.

Ska jag gå på ett ungefär då eftersom jag inte vet hur mkt hösilage hon exakt äter?
 
Ska jag gå på ett ungefär då eftersom jag inte vet hur mkt hösilage hon exakt äter?
Jag hade räknat på det du tror hon äter och lagt mig minst 20% över på alla mineraler utom på järn. Hästar har en fantastisk förmåga att göra sig av med mineraler som inte behövs men just järn kan de inte göra sig av med överskottet utan det byggs på och kan göra hästen sjuk senare i livet. Börja alltså att räkna ut vad det blir för varje mineral med 20% överskott och räkna sedan på kvoterna. Det är ofarligt att ligga 50% över på någon/några mineraler (förutom på järn då, där ska behovet enbart täckas och det gör det i normalfallet enbart på grovfodret) sålänge kvoterna är bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Detta säger analysen Kalcium 4,2 Fosfor 1,9 Magnesium 1,4 Kalium 13 Natrium 1,7 Järn 47 Mangan 37 Zink 9 Koppar 3,9 Hästarna väger ca...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp