Minerals by nordic

Morces

Trådstartare
Halloj!

Ni som fodrar med minerals by nordic med någon av deras kraft, grov och mineraler. Vad är er upplevelse av det?

Jag har skickat efter smakprov till pållen. Så vill gärna höra vad ni tycker om fodret och varför ni valde det? 🤗
 
Halloj!

Ni som fodrar med minerals by nordic med någon av deras kraft, grov och mineraler. Vad är er upplevelse av det?

Jag har skickat efter smakprov till pållen. Så vill gärna höra vad ni tycker om fodret och varför ni valde det? 🤗
Jag tycker deras mineraler är skit och på gränsen till lurendrejeri! Det innehåller i princip inget annat än kalk och kanske lite fosfor men är väl tilltaget i pris. Du kan lika gärna köpa foderkalk på granngården för en tiondel av priset..
 
Kan rekommendera Swedfed istället om du vill köpa svenskt men något annat än "de stora".

Riktigt bra balans i mineralerna, både i kraftfodret och mineralfodret. Jag har haft otroligt lätt att få ihop foderstaterna med det.

Och framförallt, tillräckliga mängder... Det finns mineraltillskott som i princip bara är blaj. Som @super sa, du kan lika gärna köpa foderkalk. Eller laktos, vad gäller vissa märken som snackar stort om sig själva och sin "naturlighet", host host 😂.
 
Screenshot_20221021_183829.jpg
 
Activ mineral borde förbjudas! Det är inget än bluff och lurendrejeri. I deras produktbeskrivning så är det tillika grova direkta felaktigheter. Så antingen blåljuger de medvetet eller så är de mycket okunniga. Det är tragiskt att många hästägare köper deras skitmineraler. Marknaden för tillskott till häst borde vara betydligt hårdare reglerat.
 
Blev intresserad först men läste sedan att det är baserat på bla monokalciumfosfat som är riktigt skit och innehåller massa järn.😭 Alltså är det massa dolt järn i produkten. Jag använder Vitafor Strong som jag tycker är helt ok och inte innehåller massa dolt järn iom att det är magnesiumsaltbaserat. Annars har ju även Key mineralmix riktigt bra mineraler men priset är förhållandevis högt jämfört med Vitafor så därför blir det tyvärr det istället. Skulle gärna vilja stödja Key mineralmix men vi betalar redan rejält högt för vårt silage så ibland så får ekonomin gå före tyvärr.
 
Blev intresserad först men läste sedan att det är baserat på bla monokalciumfosfat som är riktigt skit och innehåller massa järn.😭 Alltså är det massa dolt järn i produkten. Jag använder Vitafor Strong som jag tycker är helt ok och inte innehåller massa dolt järn iom att det är magnesiumsaltbaserat. Annars har ju även Key mineralmix riktigt bra mineraler men priset är förhållandevis högt jämfört med Vitafor så därför blir det tyvärr det istället. Skulle gärna vilja stödja Key mineralmix men vi betalar redan rejält högt för vårt silage så ibland så får ekonomin gå före tyvärr.
Japp det stämmer, jag har dock inte superkänsliga hästar längre så är sååå glad och tacksam över att jag slipper stå med pulverpåsarna och vågen just nu. Mmm smaken av kopparproteinat i näsan 😂.

Skulle jag ta mig an en EMS-häst eller liknande igen blir det blanda själv igen, men så länge pållarna mår bra tar jag tacksamt emot minskningen av arbetsbördan.

Och det är väldiga skönt att det finns något som iaf är bättre än "de vanliga" på marknaden nu.

Nu behöver vi bara ett svenskt Forageplus...

Ska ta en titt på Key!
 
Blev intresserad först men läste sedan att det är baserat på bla monokalciumfosfat som är riktigt skit och innehåller massa järn.😭 Alltså är det massa dolt järn i produkten. Jag använder Vitafor Strong som jag tycker är helt ok och inte innehåller massa dolt järn iom att det är magnesiumsaltbaserat. Annars har ju även Key mineralmix riktigt bra mineraler men priset är förhållandevis högt jämfört med Vitafor så därför blir det tyvärr det istället. Skulle gärna vilja stödja Key mineralmix men vi betalar redan rejält högt för vårt silage så ibland så får ekonomin gå före tyvärr.
Att monokalciumfosfat innehåller mycket järn har du någon säker källa, analysresultat eller dyl eller är det ett påstående som någon påstått? Ifrågasätter inte utan en genuin fråga.
 
Att monokalciumfosfat innehåller mycket järn har du någon säker källa, analysresultat eller dyl eller är det ett påstående som någon påstått? Ifrågasätter inte utan en genuin fråga.
Listed below are supplements recommended by Eleanor Kellon, VMD (Carol Layton, Balanced Equine Nutrition, pers. comm.). It is important to use compounds that are low in iron and easily absorbed in the digestive tract. If possible, avoid antagonistic effects, e.g., iron/zinc and copper/sulfur.

Table 1. Recommended mineral

P: Sodium phosphate or monosodium phosphate. Monocalcium phosphates and dicalcium phosphates are not recommended because of high iron content.
 
Att monokalciumfosfat innehåller mycket järn har du någon säker källa, analysresultat eller dyl eller är det ett påstående som någon påstått? Ifrågasätter inte utan en genuin fråga.
Även "vår" guru här på buke säger samma.

Ja, det finns en allvarlig hake med monokalciumfosfat. Det kan innehålla extremt mycket järn. Krafft använder monokalciumfosfat till sina mineraltillskott. Det är därför järnhalten i verkligheten är 2500 mg/kg istället för 600 mg/kg som de officiellt redovisar. Skillnaden, 1900 mg, kommer främst från monokalciumfosfat.

Samma sak med dikalciumfosfat som kan innehålla ännu mer järn!

Undvik dessa mineraltillskott.

Lars/spaderÄss
 
Oj! Jisses aldrig sett något som får kallas mineralfoder med så låga värden.
Bara om man kollar på den viktiga Kalcium/fosforkvoten ser hur otroligt lite fosfor det är.
Då får man nog ge mer fosforbalans än vad som är rimligt.
Man undrar ju nästan om de skrivit fel.
Eller har jag räknat helfel?🙈.

Sedan har vi ju alla andra viktiga ämnen också.
 
Senast ändrad:
En annan sak är att de har rena faktafel i sina beskrivningar. Tex det här, kopierat rakt av från dem: "Svavel - Rikt på aminosyror som hjälper bland annat magen. Kreatin som är en viktig del för päls och hovar finns det stora mängder av i svavel."

Det är ju tokfel!! Svavel är ett grundämne (periodiska systemet någon?) som visserligen INGÅR som en byggsten i tre aminosyror och därmed vissa protein som kreatin. Men de har ju vänt på det helt. Deras formulering blir ju som att säga att "smör innehåller tårta" om ni fattar. Man behöver helt enkelt svavel för att bygga kreatin, men svavel innehåller varken aminosyror eller protein. Snark.

(Jag har mailat dem om detta men de vägrar lyssna.)
 
Även "vår" guru här på buke säger samma.

Ja, det finns en allvarlig hake med monokalciumfosfat. Det kan innehålla extremt mycket järn. Krafft använder monokalciumfosfat till sina mineraltillskott. Det är därför järnhalten i verkligheten är 2500 mg/kg istället för 600 mg/kg som de officiellt redovisar. Skillnaden, 1900 mg, kommer främst från monokalciumfosfat.

Samma sak med dikalciumfosfat som kan innehålla ännu mer järn!

Undvik dessa mineraltillskott.

Lars/spaderÄss
Vilka mineraltillverkare använder inte dessa? Jag hade inte koll på detta, googlade nyss och ser att de mineralerna jag ger (hippo) innehåller monokalciumfosfat..
 

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
496
Senast: corzette
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
395
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp