Bukefalos 28 år!

Mineralsten

M

mizzcat

Jag har köpt en mineralsten nu istället för vanlig saltsten. Behöver jag fortfarande ge mineraler i fodret? Han slickar som en tok på stenen :D
 
Hur mycket mineraler är det i och hur mycket tror du han får i sig per dag? Vet du vad resten av ditt foder innehåller mineralmässigt?
 
Mineraler är en mycket viktig del i hästens foderstat, men jag gick ifrån mineralsten för några år sedan och köper endast 'ren saltsten' och ger mineraler i fodret till de som behöver, bättre ekonomi på så sätt också :)

Det kan vara så att din häst vill åt mineralerna i stenen och får då i sig FÖR mkt salt 'på köpet', mina hästar slickar ytterst lite på saltstenen denna årstid.
 
För några år sen så berättade en person för mig att om hästen ska få i sig de mineraler som behövs så måste de äta runt 30 stenar.... (de mindre) Vet ej huruvida det stämmer.... :confused:
Så jag ger ren saltsten å vanliga mineraler.
 
när hästarna gå på bete får de mineralbalja av mig men inte annars, då ger jag det i fodret.
 
Inte ens på betet använder jag sådana mineralbaljor.. de har rent saltblock och så har jag en burk mineraler som hästarna får äta fritt ur (de som vill & behöver), går mest åt salt faktiskt.. men nån gång per vecka smaskar de lite i mineralburken :d
 
Jag vet inte hur mkt mineraler det är i, vet inte ens vilket "märke" det är :( Jag ger annars ½ dl miner blå/dag (ca 50 gram)

Men efter att ha läst dom andra svaren så är det onödigt att ha mineralsten?
 
Vet inte heller vad resten av fodret innehåller.
Men du.. helt seriöst :), vill du inte veta vad din häst behöver.. att h*n ska vara frisk och leva så länge som möjligt, jo det tror jag ju att du vill.. då måste du veta vad du stoppar i hästen, balansen i foderstaten är A & O.. utan den vetskapen så står du snart utan häst!!!

Nu vet jag ju inte vad du har för häst.. hur den har växt upp mm, vad för skador som kanske redan finns 'dolda'.. detta är absolut inte menat som kritik till DIG, utan ett försök att få dig (och alla andra) att FÖRSTÅ det viktiga i hästars näringsbehov för att de ska kunna utvecklas till sunda & hållbara individer som kan ge oss människor ett förhoppningsvis långt liv tillsammans med våra friska & hållbara älskade hästar!

Vi kan inte bara gå och köpa DET fodret.. och lägga till DET fodret.. och DE mineralerna mm, utan att veta vad hästen har för behov och VAD fodret innehåller.. som hästen verkligen behöver för att i första hand kunna 'leva & växa', och senare kunna 'fungera & prestera'!!!

Det går INTE att se med blotta ögat på en häst (hur blank & fin den än är i hull mm) HUR den ser ut i skelettet.. mer än att röntga, fast först så visas det ju med hältor & annat förstås (beteenden, ryggömhet, mm.. t.ex) :(

Förlåt att jag blev hård i mitt inlägg (inget personligt), men jag blir så frustrerad över så många för tidigt slaktade hästar p.g.a okunnighet i foderläran.. det kostar ju så lite att analysera fodret, men det kostar enorma summor att anlita veterinärer.. för att inte tala om vad det kostar oss 'känslomässigt' att mista våra fyrfota vänner, ofta p.g.a fel utfodring :cry:
 
Ja jag vill veta, därför ska jag försöka få tag i eget hö (det jag har nu är inte bra) och analysera för att sen kunna få en foderstat uträknad så han får i sig det han behöver. Hoppas på hjälp då när jag ska räkna :) :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har inte haft tik förr och funderar över om allt är normalt ställt med min lilla tvååring som just nu har sitt fjärde löp. Under...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 097
Senast: baraclara
·
Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
21
· Visningar
1 618
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp