Mineraltillskott på bete?

M

mimmi_92

När hästen går på bete, vad ska man ge för mineraler och vitaminer?
Vad innehåller gräs för mineraler!?
 
Sv: Mineraltillskott på bete?

Man behöver sällan ge mineraler på ett bete. Trots detta anser många att man ska det. Våran stora miljöbov är mineraler som vi stoppar i våra hästar på betet. MEN, saken är denna: så länge hästen håller hull och så länge gräset växer finns det tillräckligt av mineraler åt hästen, förutom natrium (salt). Man ska inte ge mineraler bara för att. Man ska utnyttja det faktum att man har ett bete och hästen sköter detta mycket bra själv med tillförseln. Men så klart måste man ju som markägare UNDERHÅLL och sköta sina marker med.

Vitaminer har hästar nästan aldrig något tillskottsbehov av i vanliga fall, varav ge detta på bete är onödigt. Betet innehåller mycket e-vitamin, och en häst på bete som inte gör speciellt mycket behöver då heller inget selentillskott TROTS att marken är selenfattig, eftersom e-vitamin och selen i viss mån kan ersätta varandra. Gräset innehåller många olika mineraler, men det man är intresserad av är Ca, P, Mg och K.
 
Sv: Mineraltillskott på bete?

Oftast behövs inte mineraler nej, men salt!! Det kan dock vara så att mineraler behövs, beroende på hur betet ser ut. Det är ju inte så att hästen kan plocka i sig vad den behöver i den vägen om inte det som behövs finns i hagen.. Inte helt enkelt..
 
Sv: Mineraltillskott på bete?

Är det friskt och bra bete med lite olika växtlighet behövs oftast inga mineraler, utom selen. Tokosel en gång i vekcan är bra att ge eftersom det inte finns något selen alls i princip i svenska marker. Fast eftersom betet bara är en bgreänsad tid brukar det funka fint utan. I slutet av sommaren när betet brjar sina lite lägger jag till mierlaer igen samtidigt som mitt ena sto behöver kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 683
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: finapina
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp