Mineraltillskott utan "socker"?

phie

Trådstartare
Min welsh cob-valack blev tråkigt nog diagnostiserad med EMS tidigare i sommar, och naturligtvis blev det en helt ny värld att sätta sig in med vaksamma ögon efter socker och stärkelse.

Ponnyn går endast på hö som blir uppblött innan servering, och detta har fått mig att undra lite angående vad som finns kvar i höet. Typ, om mineraler/vitaminer/andra essentiella ämnen faktiskt finns kvar i höet. Detta har i sin tur fått mig undra om det behövs mineraltillskott, och nästa fråga som naturligtvis kommer som ett paket på posten är således vad? Har haft en heldag i lokala foderbutiker och blir fundersam när allt pelleterat/brikettformat/processat mineraltillskott innehåller melass eller något liknande för att öka smakligheten. Känns inte som att det kanske är lämpligt att ge till en häst med EMS.

Ni med EMS-hästar eller ni som är foderkunniga, hur ska jag tänka? Självklart vill jag tillsätta mineraler/vitaminer om det behövs, men vad i sådana fall? Hjälp :cry:
 
Om du alltid blötlägger hö´t är det vettigt att skicka en analys på det blötlagda hö´t. I ditt fall är det än viktigare att beställa fullständig analys så att du vet även mikro och makromineralerna. Jag vet inte om lysin analyseras i i Sverige numera då det var så längesedan jag skickade till något svenskt företag men det är ju också viktigt att veta. När du sedan har analysen så räknar du ut vad som fattas och balanserar upp så kvoterna blir rätt. Sedan beställer du separata mineraler utefter hästens behov från England eller Polen förslagsvis och blandar själv.
 
Min welsh cob-valack blev tråkigt nog diagnostiserad med EMS tidigare i sommar, och naturligtvis blev det en helt ny värld att sätta sig in med vaksamma ögon efter socker och stärkelse.

Ponnyn går endast på hö som blir uppblött innan servering, och detta har fått mig att undra lite angående vad som finns kvar i höet. Typ, om mineraler/vitaminer/andra essentiella ämnen faktiskt finns kvar i höet. Detta har i sin tur fått mig undra om det behövs mineraltillskott, och nästa fråga som naturligtvis kommer som ett paket på posten är således vad? Har haft en heldag i lokala foderbutiker och blir fundersam när allt pelleterat/brikettformat/processat mineraltillskott innehåller melass eller något liknande för att öka smakligheten. Känns inte som att det kanske är lämpligt att ge till en häst med EMS.

Ni med EMS-hästar eller ni som är foderkunniga, hur ska jag tänka? Självklart vill jag tillsätta mineraler/vitaminer om det behövs, men vad i sådana fall? Hjälp :cry:
Det finns en del artiklar som beskriver just vad som händer med hö när det blötläggs så där kan du få mer kunskap.
Jag har ingen häst med EMS men är ändå försiktig med socker. Jag gör en analys av höt på hösten och sedan gör jag en foderstatsberäkning i ett foderstats program. Att beräkna mikromineraler får jag hjälp med av en person som köper in rena mineraler och som sedan blandar till vad mina hästar behöver individuellt.
 
Min welsh cob-valack blev tråkigt nog diagnostiserad med EMS tidigare i sommar, och naturligtvis blev det en helt ny värld att sätta sig in med vaksamma ögon efter socker och stärkelse.

Ponnyn går endast på hö som blir uppblött innan servering, och detta har fått mig att undra lite angående vad som finns kvar i höet. Typ, om mineraler/vitaminer/andra essentiella ämnen faktiskt finns kvar i höet. Detta har i sin tur fått mig undra om det behövs mineraltillskott, och nästa fråga som naturligtvis kommer som ett paket på posten är således vad? Har haft en heldag i lokala foderbutiker och blir fundersam när allt pelleterat/brikettformat/processat mineraltillskott innehåller melass eller något liknande för att öka smakligheten. Känns inte som att det kanske är lämpligt att ge till en häst med EMS.

Ni med EMS-hästar eller ni som är foderkunniga, hur ska jag tänka? Självklart vill jag tillsätta mineraler/vitaminer om det behövs, men vad i sådana fall? Hjälp :cry:
Vilket fall som helst måste hästen ha ett selentillskott!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp