Mini åsnor

matildadahlgren

Trådstartare
Undrar om det ä någon som kan berätta lite om mini åsnor. Har googlat men hittar inte något. Skulle vilja veta på ett ungefär vad det kostar att ha två stycken hemma på gården. Vad det finns för regler när det gäller storlek på hagar, utevistelse osv. Skriv så mycket ni kan komma på. Funderar nämligen på att köpa två mini åsnor och vill veta lite mer :)
 
Sv: Mini åsnor

Jag har haft två stycken och det är ungefär samma kostnader som för shettisar. Dom har väldigt lika behov när det gäller mat. Men åsnorna har inte alls samma typ av päls som hästar. Så mina ville inte vara ute när det var vått/regn. Deras päls släppte igen vatten på ett helt annat sätt än en hästs. Så dom såg gärna att dom fick vara inne eller ha regnkappa och regnskydd i hagen om dom skulle vara ute.

Sedan har åsnor lite andra hovar än hästar, så det är inte alla hovslagare som vill verka åsnor.

Det är samma regler för åsnor som för hästar när det gäller stall, hagar och utevistelse även att dom ska pass.

Värt att tänka på är att dom också räknas som hästar när det gäller paragraf 16 tillstånd för hästhållning. Så om det redan finns hästar på gården måste du räkna in åsnorna i antalet.

Till sist så hörs dom väldigt högt och långt när dom "pratar". Så man får kanske se hur det ser med avstånd till grannar och hur dom störa innan man skaffar dom. Jag vet att folk hörde mina flera kilometer bort, även om det bara var när dom satt ute trädgården på sommaren och inte blev störda.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
429
Senast: Glimra
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 426
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 301
Senast: Bee
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fisk som kattmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp