Miniature American Shepherd

Hund123

Trådstartare
Jag har anmält valpintresse till några MAS kennlar. Jag är väldigt säker på att denna ras kommer passa mig och har typ rensat hela internet på MAS information samt träffat ett par-tre stycken. Men skulle gärna vilja veta ännu mer om någon här äger en eller har erfarenhet och vill berätta lite mer om rasen. Kanske sånt man inte får reda på genom Google - hur det är att leva med en osv ☺️
 
Jag känner ingen MAS själv, men åtminstone tre användare på bukefalos har haft/har MAS varav två av dessa har/hade ledproblem(?). En tyvärr såpass allvarliga att den fick somna in som mycket ung. Så det kan nog vara bra att försöka kolla upp släktingars ledhälsa. Jag vet inte om man hd- och ed-röntgar MAS.

Det finns en käck liten tik här i stan som verkar väldigt trevlig. Kanske mest är väluppfostrad förstås, men hon ser frimodig ut.
 
Senast ändrad:
Det är en moderas och många uppfödare sprutar ut valpar.
Var supernoga med mentaliten, verkligen supernoga!

Jag har två i min närhet. En trevlig och lättsam, skäller dock satan, jagar allt som rör sig och har ett aktiveringsbehov som en bruksaussie. Ägaren har fullt upp med den.

Den andra är en mardröm mentalt. Har blivit bättre men är långt ifrån bra. Den är osäker med mycket rädslor. Gjort utfall och bitit efter barnens kompisar, brutit ut från träningar för att attackera hundar utanför planen, jättesvår att ha med sig pga alla rädslor.
Jättemysig med folk den känner och är trygg med.
Har även problem med diffus hälta som kommer och går.

Jag skulle aldrig i livet köpa en mas.
 
Vad är det som gör att du vill ha en MAS och inte en aussie? :)
Aussie tycker jag är för stor samt att jag har hört att MAS inte är fullt ut bruksras som Aussie är, bruksras är ingenting jag är intresserad av då jag tror det blir för mycket men sällskapsras tycker jag blir för lite. Vill ha nånting mittemellan. Hört/fått veta att MAS är som en light version av aussie/vallhund, men rätta mig om jag har fel. Verkar ju också vara väldigt individuellt med aktivitetsnivå. Jag har tänkt att hunden främst följer med på ett aktivt liv och sedan träna agility, nosework, trickträning och lite spår på hobbynivå (inga tävlingsambitioner). Jag gillar också vallhundars mentalitet/temperament mycket, att de är så himla samarbetsvilliga och lättlärda samt familjekära. De jag har träffat har varit superhärliga och lättsamma hundar, men samtidigt är det ju bara några stycken jag träffat.

Angående hälsa så finns det inte så mycket krav har jag för mig, men min favoritkennel är supernoga med alla tester. Avelsdjuren gör mentalbeskrivning, patella, ledröntgen, ögonlysning och DNA test samt att hon har krav på sina valpköpare att mentalbeskriva och ledröntga sina valpar när åldern är inne för att kunna följa aveln. Då borde man väl kunna vara ganska säker att aveln i alla fall är seriös och borde ge friska valpar? Kennel nr 2 tror jag inte gör mentalbeskrivning eller DNA test på alla men det kollar ögon, patella och röntgar.
 
Det är en moderas och många uppfödare sprutar ut valpar.
Var supernoga med mentaliten, verkligen supernoga!

Jag har två i min närhet. En trevlig och lättsam, skäller dock satan, jagar allt som rör sig och har ett aktiveringsbehov som en bruksaussie. Ägaren har fullt upp med den.

Den andra är en mardröm mentalt. Har blivit bättre men är långt ifrån bra. Den är osäker med mycket rädslor. Gjort utfall och bitit efter barnens kompisar, brutit ut från träningar för att attackera hundar utanför planen, jättesvår att ha med sig pga alla rädslor.
Jättemysig med folk den känner och är trygg med.
Har även problem med diffus hälta som kommer och går.

Jag skulle aldrig i livet köpa en mas.
Jag har hört att det kan finnas reservation/rädsla i rasen, en osäker hund är ju verkligen det sista jag vill ha då jag redan har en och har varit jättemycket jobb att få honom trygg.

Det verkar ju som en spretig ras både mentalt och vad gäller aktivitetsnivån. Jag tror jag hittat en bra uppfödare med mycket sunda hundar och har bara hört bra om hennes hundar och valpar. Hon säljer både till vanliga aktiva familjer och tävlingsmänniskor, men kanske svårt att veta vilken som just passar till respektive? Jag kommer nog inte köpa MAS om det inte är från henne, alternativt från kennel nr 2 som jag tittat på.
 
Kan ju tillägga också att jag funderat på sheltie också. Men har inte hittat någon uppfödare jag fastnat för samt att även där hört mycket om rädslor och osäkerhet. Tycker det är så himla svårt för det verkar som att oavsett ras så finns det alltid massa fel som gör att man borde avstå från rasen.
 
Jag har hört att det kan finnas reservation/rädsla i rasen, en osäker hund är ju verkligen det sista jag vill ha då jag redan har en och har varit jättemycket jobb att få honom trygg.

Det verkar ju som en spretig ras både mentalt och vad gäller aktivitetsnivån. Jag tror jag hittat en bra uppfödare med mycket sunda hundar och har bara hört bra om hennes hundar och valpar. Hon säljer både till vanliga aktiva familjer och tävlingsmänniskor, men kanske svårt att veta vilken som just passar till respektive? Jag kommer nog inte köpa MAS om det inte är från henne, alternativt från kennel nr 2 som jag tittat på.

Om kennel två inte mentaltestar hade jag inte köpt därifrån.
 
Kan ju tillägga också att jag funderat på sheltie också. Men har inte hittat någon uppfödare jag fastnat för samt att även där hört mycket om rädslor och osäkerhet. Tycker det är så himla svårt för det verkar som att oavsett ras så finns det alltid massa fel som gör att man borde avstå från rasen.
Det finns många andra raser där det är enklare att göra ett informerat val baserat på mentalitet och hälsa än MAS. Inom sheltie finns det exempelvis en del kennlar som har en helt okej andel beskrivna valpar på BPH/MH så där får du en jättebra bild av deras mentalitet. Om du vill ha en trevlig, aktiv sällskapshund så finns det många andra raser som ger dig mycket bättre förutsättningar att på ett enkelt sätt få en trevlig, trygg hund.
 
Kan ju tillägga också att jag funderat på sheltie också. Men har inte hittat någon uppfödare jag fastnat för samt att även där hört mycket om rädslor och osäkerhet. Tycker det är så himla svårt för det verkar som att oavsett ras så finns det alltid massa fel som gör att man borde avstå från rasen.
Du har nog betydligt lättare att hitta en mentalt stabil sheltie än en MAS. Problemet är också att det inte räcker med att mentalitetsbeskriva hundarna - det gäller att verkligen använda resultatet också! Tyvärr finns det gott om uppfödare som talar sig varma om hur de ser till att så många hundar som möjligt går MH eller BPH, och sedan avlar de ändå på hundar som visat upp diverse rädslor på just de mentalitetsbeskrivningarna!

Jag förstår fullt ut att du vill ha en aktiv sällskapshund, men vill du ha en glad och enkel hund så är inte MAS rätt ras i dagsläget. Dessutom är det långt ifrån alltid som de är mindre än aussie. Sedan är ju också frågan om du är van vid att titta på utställningsaussies eller bruksaussie. Den förstnämnda ser enorm(!) ut jämfört med sistnämnda och ofta ser de inte ens ut att vara samma ras...

Mitt tips blir alltså att titta vidare på sheltie. Ja, du har problem med mentalitet även där, men du har betydligt fler uppfödare som utvärderar mentaliteten och väljer att enbart avla på de som är mentalt stabila.
 
Aussie tycker jag är för stor samt att jag har hört att MAS inte är fullt ut bruksras som Aussie är, bruksras är ingenting jag är intresserad av då jag tror det blir för mycket men sällskapsras tycker jag blir för lite. Vill ha nånting mittemellan. Hört/fått veta att MAS är som en light version av aussie/vallhund, men rätta mig om jag har fel. Verkar ju också vara väldigt individuellt med aktivitetsnivå. Jag har tänkt att hunden främst följer med på ett aktivt liv och sedan träna agility, nosework, trickträning och lite spår på hobbynivå (inga tävlingsambitioner). Jag gillar också vallhundars mentalitet/temperament mycket, att de är så himla samarbetsvilliga och lättlärda samt familjekära. De jag har träffat har varit superhärliga och lättsamma hundar, men samtidigt är det ju bara några stycken jag träffat.

Angående hälsa så finns det inte så mycket krav har jag för mig, men min favoritkennel är supernoga med alla tester. Avelsdjuren gör mentalbeskrivning, patella, ledröntgen, ögonlysning och DNA test samt att hon har krav på sina valpköpare att mentalbeskriva och ledröntga sina valpar när åldern är inne för att kunna följa aveln. Då borde man väl kunna vara ganska säker att aveln i alla fall är seriös och borde ge friska valpar? Kennel nr 2 tror jag inte gör mentalbeskrivning eller DNA test på alla men det kollar ögon, patella och röntgar.

Med tanke på att det är fullt tillåtet med korsavel där man blandar i Aussie i Mas
MASen hade jag inte vågat förvänta mig en MAS med ett aktivitetsbehov som är mindre än en Aussies...

Dock antar jag att kennel 1 är den där uppfödaren bor på en ö? Henne hade jag också kunnat tänka mig köpa MAS från då jag tycker att hon är vettig och seriös. I de fall där hunden av någon anledning inte funkat i sitt hem är hon bra och löser det på bästa sätt för alla inblandade är min uppfattning.
 
Jag har anmält valpintresse till några MAS kennlar. Jag är väldigt säker på att denna ras kommer passa mig och har typ rensat hela internet på MAS information samt träffat ett par-tre stycken. Men skulle gärna vilja veta ännu mer om någon här äger en eller har erfarenhet och vill berätta lite mer om rasen. Kanske sånt man inte får reda på genom Google - hur det är att leva med en osv ☺️
Bra ledstatus i alla led (dvs även kullsyskon) och inte bara avelsdjuren samt bra MH eller BPH resultat känns som det allra viktigaste om man vill ha en MAS då det verkar vara rätt vanligt förekommande med kassa leder och kass mentalitet, tyvärr.
Hade inte köpt av den uppfödaren som inte mentalbeskriver sina hundar.
 
Kan ju tillägga också att jag funderat på sheltie också. Men har inte hittat någon uppfödare jag fastnat för samt att även där hört mycket om rädslor och osäkerhet. Tycker det är så himla svårt för det verkar som att oavsett ras så finns det alltid massa fel som gör att man borde avstå från rasen.

Ett tips kan vara att titta på lite "tråkigare" raser.

Med det menar jag raser där det inte finns flashiga färger, blå ögon, någon superkändis som alla känner till från tv, och som inte är/har varit trendiga.

Det finns faktiskt en hel del raser där det räcker med att vara normalförsiktig (if that makes sense) och där eventuella problem som kan uppstå är saker som inte behöver betyda att det slutar med omplacering eller avlivning.
 
Ett tips kan vara att titta på lite "tråkigare" raser.

Med det menar jag raser där det inte finns flashiga färger, blå ögon, någon superkändis som alla känner till från tv, och som inte är/har varit trendiga.

Det finns faktiskt en hel del raser där det räcker med att vara normalförsiktig (if that makes sense) och där eventuella problem som kan uppstå är saker som inte behöver betyda att det slutar med omplacering eller avlivning.
En fördel också med "tråkig" ras är att man slipper mycket av alla jobbiga människor ute :cautious: Med en jättejättesöt valp i häftig färg så är det betydligt fler som ska komma fram och klappa och ha sig än om man kommer med en "enkel" hund. Nog för att det kan vara trevligt att prata med de som på riktigt är intresserade av ens hund, sådant gör jag ofta, men när femhundra personer i minuten ska stanna så fort hunden behöver få en rastningsrunda så blir det lite bökigt. Och så alla som kommer med oombedda tips eller ska släppa fram sina hundar... Jag har många gånger önskat att jag kunde vilja ha någon hund som ser lite tråkigare eller mindre snäll ut, men fastnar tyvärr inte för sådana raser.
 
Jag tycker generellt så är det för lite uppskattning för en "vanlig jäkla hund" :D

En sällskapshund utan extremer vare sig i exteriör eller mentalitet/aktiveringsbehov, som passar just till ett aktivt familjeliv med lite varierad träning utan tävlingsambitioner, vilket jättemånga säger att de letar efter (och sedan ändå går och råkar köpa på sig lite för mycket.)
 
Nu frågar jag i all välmening, blir det din första hund eller har du haft hund innan? Tänker på att du säger att du inte vill ha bruksras men att vanlig sällskapshund blir "för lite". Jag upplever att sällskapsraserna är underskattade, det är många som vill ha en aktiv kompis att träna och vandra med som köper "för mycket hund" och det kan bli en ganska jobbig vardag. En sund "tråkig" ras ska absolut palla att träna aktivt och röra på sig mycket utan problem, dock kanske du inte ska välja typ eurasier om det är hundträning du vill hålla på med.

Just med aussie/MAS finns det en risk att man får väldigt mycket hund, när man kanske egentligen letar efter exempelvis pudelmentalitet. Självklart spelar utseendet roll men det finns många andra raser med fräcka utseenden. Tänk på att när en rasklubb/uppfödare säger att rasen är pigg och hänger med på allt så betyder det inte att den klarar av att hänga med och aktiveras, den kräver det.
 
Jag tycker generellt så är det för lite uppskattning för en "vanlig jäkla hund" :D

En sällskapshund utan extremer vare sig i exteriör eller mentalitet/aktiveringsbehov, som passar just till ett aktivt familjeliv med lite varierad träning utan tävlingsambitioner, vilket jättemånga säger att de letar efter (och sedan ändå går och råkar köpa på sig lite för mycket.)
Tror många kollar skk och bara ”aha, aktiv ras! Det passar oss!” när livet man tänkt sig för hunden skulle passa vilken normal sällskapshund som helst som inte är en utpräglad soffpotatis...
 
Hejsan!

Jag har haft två stycken Mas från 2 olika uppfödare, som avlat på olika linjer, som enligt dem skulle ha föräldrar som är fria i HD, ED osv men båda mina Masar fick jag avliva innan 1 års ålder på grund av ED fel och andra genetiska fel. Den ena fick jag ta bort när hon var ca 8 månader och den andra några dagar efter sin 1 års dag.
Jag kämpade 4 månader med den första så som operation, rehabmen hon hade för många skador.
Den andra kämpade jag med i över 6 månader... bland annat operation, rehab osv. Inget hjälpte.

En av uppfödarna betalade tillbaka köpesumman men den andra slog bort allt ansvar och skyllde allt på mig. Fast jag kunde uppvisa CT, flera olika veterinär utlåtanden om att ta bort dem var det bästa. Samt så kunde jag bevisa att alla skador va genetiska.
Fått dåligt rykte i hundvärlden på grund av de 2 uppfödarna.

Man kan tyvärr inte kolla många led bakåt då rasen är så pass ny inom SKK. Jag gjorde allt jag kunde för att dessa 2 hundarna skulle få den bästa möjliga uppväxten men det hjälpte inte.

Den sista skadade sig till och med på uppfödarens kennelträff men nej allt var mitt fel. Fick senare veta att den hundens äldre helsyskon också haltat och har samma defekt som hon hade. Dock löste dem de med att den aldrig får vara lös. Speciellt hade jag hållit mig borta från denna uppfödaren som finns runt Ellös.

Den enda uppfödaren jag gillar i Mas världen är hon som bor på en egen Ö. Så skulle råda dig att hålla dig borta från alla förutom henne.

Masen är en rolig ras men det har avlats alldeles för fort och de flesta uppfödarna vill bara ha pengar.

Samt så var mina 2 Mas sååå långt ifrån varandra psykiskt att man kunde tro de va 2 olika raser. Den första var identisk med bruksaussien. Hon krävde sjukt mycket aktivering, va super smart och tuff. Hade en del skärpa och vallning i sig. Men va väldigt stark mentalt. En av de roligaste hundarna jag någonsin träffat :heart

Min andra var sjukt svag mentalt och krävde en hel del aktivering. Inte lika mycket som den första men denna var sjukt svår då hon var den svagaste hunden mentalt jag någonsin träffat. Hon hade så mycket rädslor och var därför väldigt svår att jobba med, vilket ställde till det en del i aktiveringen. Hon hade svårt för många sociala vardagliga saker. Hon var väldigt mycket av det jag inte vill ha i mina hundar.

Fick senare veta att uppfödaren valt henne till mig för jag hade mest erfarenhet med hundar av alla valpköparna.

Efter dessa två hundarna så har jag mått väldigt dåligt psykiskt då jag inte ens i min vildaste fantasi trodde jag skulle bli bemött så dåligt av mina hundars uppfödare. Så jag hade tagit både en och en andra fundering på om det verkligen är värt att köpa en Mas. Får du en frisk så är det sjukt roligt. Men får du en sjuk som jag.. Ja nej ville bara berätta min historia.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Den enda uppfödaren jag gillar i Mas världen är hon som bor på en egen Ö. Så skulle råda dig att hålla dig borta från alla förutom henne.
Nyfiken fråga då: Var får denna uppfödare sina hundar från? Om "alla" utom en avlar på dåliga hundar, hur kan den bra uppfödaren undvika att ta in dåliga hundar i aveln? Importeras det från utlandet? Går det i så fall att utomlands kolla upp hälsan eller får det bli en chansning varje gång?
 
Nyfiken fråga då: Var får denna uppfödare sina hundar från? Om "alla" utom en avlar på dåliga hundar, hur kan den bra uppfödaren undvika att ta in dåliga hundar i aveln? Importeras det från utlandet? Går det i så fall att utomlands kolla upp hälsan eller får det bli en chansning varje gång?

Mycket importer.
Så tyvärr går det ju inte kolla upp allt, och alla valpar som fötts hittills är nog inte klockrena. Men hon känns verkligen som en person som VILL rasens bästa. Som jobbar för att föda upp bra hundar, till skillnad från så många andra som uppenbart gör det för pengarna...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 070
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 517
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 001
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp