Bukefalos 28 år!

Sasse

Trådstartare
Nu har vårt stall fått tillökning med en (ganska stor) minigris. Den vandrade över till hästarnas sommarhage över natten och står där än (vad jag vet). Så nu har jag lite frågor ;)

Vad gör man med en uppfunnen gris egentligen? Går till polisen? Vad händer då om ingen saknar den? Får man behålla den själv då?

Sålänge lär den få stå kvar i hästhagen, så jag undrar även vad en minigris kan tänkas sig att äta? Och hur mycket? Jag är inte säker på hur hullet ska vara på en sådan gris, men gissar på att denna är ganska mager.

Grisen är ganska skygg också. Det funkar med ett avstånd på 1-2 meter, men inte närmre. Den har en del småsår på huvudet som jag gärna vill behandla, så har någon något tips på att få den tam/tamare?

Jag kan inte ett dugg om grisars beteende heller, så frågar lite om detta också ;)

Grisen verkar ty sig till de två hästarna väldigt mycket. Min häst är inte alls intresserad och går iväg så fort grisen kommer för nära, vilket då får som följd att grisen följer efter... länge. Vad betyder det?

Grisen "pratar" förövrigt väldigt mycket och "klappar" med tänderna om någon av hästarna visar sitt intresse.

Min hund som jag hade med mig ville grisen också jättegärna gå fram till. Mig skiter han/hon dock i fullständigt, förutom när jag mutade med äpple. Då passade det att komma fram och ta äppelklyftan ur handen :love: Men stanna längre, nej nej.

Jag är lite smått förälskad i grisen känner jag :p Tackar på förhand för ev. svar!
 
Sv: Minigris

Om grisen är motiverad av äpple så är det väl ett utmärkt sätt att få komma den lite nära?

Klickerträna den!
 
Sv: Minigris

Försök att få in den i ett stall eller hage och ring sedan polisen och tala om att du har hittat en minigris.

Vad är det för kön?
Liten bulle under magen = pojke. ;)

Är den svart och är en flicka kan det ju faktiskt vara Kitty som försvann förra sommaren från Mli här på buke. Det fanns en tråd om det vet jag och hon efterlyste henne även i tidningar.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20080522/SKURUP/424961399

Ta gärna en bild och visa oss. På så sätt kan i alla fall jag hjälpa till att bedömma hullet på den.
 
Sv: Minigris

Försök att få in den i ett stall eller hage och ring sedan polisen och tala om att du har hittat en minigris.

Vad är det för kön?
Liten bulle under magen = pojke. ;)

Är den svart och är en flicka kan det ju faktiskt vara Kitty som försvann förra sommaren från Mli här på buke. Det fanns en tråd om det vet jag och hon efterlyste henne även i tidningar.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20080522/SKURUP/424961399

Ta gärna en bild och visa oss. På så sätt kan i alla fall jag hjälpa till att bedömma hullet på den.

Jag tror det kan vara en pojke, såg inga spenar i alla fall, men slänger in en bild lite senare så ni kan avgöra :angel:

Hullet ja.. Har just googlat runt på minigrisar och de ser ganska mycket maffigare ut än "vår" lilla gris. Men som sagt, en bild kommer sedan. Om grisen är kvar vill säga.. :crazy: Vi lät den bara gå kvar i hagen igår, då den såg ut att gilla hästarnas sällskap. Hoppas den inte sprungit iväg nånstans.. Mer än möjligen till grannen på andra sidan hagen.


Migo: Klickerträning var ett riktigt bra förslag! Tackar! :)
 
Sv: Minigris

Testa om du kan få in den i en box eller liknande så att den inte springer bort igen (nån måste ju ta hand om den). Hur? med mutor såklart! lägg äppelspår för att försöka locka in den dit du vill ha den. Att mota in en otam gris någonstans känns som att det borde vara hiskeligt svårt, särskilt om man inte är ett dugg grisvan. En liten förvarning: grisar skriker - högt! men enligt min erfarenhet (inte jättestor men mer än vanligt folk iaf) låter de farligare än de är.
 
Sv: Minigris

Jag tror det kan vara en pojke, såg inga spenar i alla fall, men slänger in en bild lite senare så ni kan avgöra :angel:

Hullet ja.. Har just googlat runt på minigrisar och de ser ganska mycket maffigare ut än "vår" lilla gris. Men som sagt, en bild kommer sedan. Om grisen är kvar vill säga.. :crazy: Vi lät den bara gå kvar i hagen igår, då den såg ut att gilla hästarnas sällskap. Hoppas den inte sprungit iväg nånstans.. Mer än möjligen till grannen på andra sidan hagen.


Migo: Klickerträning var ett riktigt bra förslag! Tackar! :)

Spenarna kanske du inte se i alla fall och det är en gylta som inte har haft några kultingar. (Spenarna är pyttesmå)
Titta under svansen om du kan se en "tapp" Är den röd och svullen så är det en brunstig sugga.

Studera grisen och se om den försöker att "rida" på hästarna.
Det kan vara en brunstig sugga som har rymt och är på galt-jakt. Det är inte ovanligt att de söker sig till djur i hagar.
En del suggor kan faktiskt bli vansinnigt förälskade i ett traktordäck och rida på den.

Högbrunsten varar i ca 3 dagar och sen tappar suggan intresset för "galten" och går sin väg.
Det bästa är som sagt om du kan få in den någonstans så att den inte försvinner igen.

Vi ser fram emot lite bilder.

Ps. Klickerträning är ett suveränt sätt att lära djur vissa saker, men det krävs att djuret kan ta en gobit ur handen.
 
Sv: Minigris

Hullet ja.. Har just googlat runt på minigrisar och de ser ganska mycket maffigare ut än "vår" lilla gris.)

Det säger inte så mycket, eftersom de flesta minigrisar på bild är på tok för övergödda! Kan du räkna revbenen på den och sticker ryggrad och höftknölar upp är den för mager, annars är det antagligen helt ok. Den ska inte se ut som de flesta gör på bilder, med hängande bukar och valkar höär och var... *rys*
 
Sv: Minigris

Ps. Klickerträning är ett suveränt sätt att lära djur vissa saker, men det krävs att djuret kan ta en gobit ur handen.

Njae, så länge man kan förstärka djuret på något vis, så funkar klickerträning. Jag har klickertränat semivilda djur till att låta mig hantera dem, genom att ge dem eftergift i form av att jag backar efter klicket. Varje steg jag tar bort= förstärkande. De lär sig att om man tex står stilla så kommer den äckliga människan till slut att försvinna. Detta går att nyttja till den grad att det går att vaccinera helt ohanterade "vilda" hästar utan grimma eller stress!:)

Så nog borde det funka på en smart gris, det tror jag:)
 
Sv: Minigris

Grisen var inte kvar i hagen idag. Inte heller fanns den på någon av stallägarens marker som jag kollade.., men det är möjligt att den gått in till grannens tomt som den var väldigt intresserad av igår. Eller att grannen lyckats "spärra in" den i ett av sina stall. Grannen var dock inte hemma när jag var där och knackade på så jag får prata med honom imorron.

När jag studerade grisen igår så såg det inte ut som om den försökte "rida" hästarna. Den förföljde min häst lite då och då och skulle fram och "hälsa", som det såg ut som. När den väl lyckades få lite visat intresse så "klappade" den med tänderna och trampade runt med fötterna. Men inget mer.

Om jag får syn på grisen igen så slänger jag in lite bilder, och för den delen stänger in den i en box någonstans. Får uppdatera imorron när jag har pratat med grannen.
 
Sv: Minigris

Jag gissar som någon skrev att det kan vara en brunstig sugga. Vår förra minigris tog sig ut från tomten och gick lååånga promenader då hon var brunstig. Försökte klättra på varenda man hon såg medan vi jagade ifatt henne. :o

Mat brukar vara populärt om den kommer tillbaka.
 
Sv: Minigris

Nog för att jag har gett upp hoppet om att återfinna Kitty (idag är det exakt ett år sedan hon försvann) så blir jag ändå lite nyfiken. Kitty var helt svart, ganska liten, skygg och van att gå med hästar. Uppdatera oss gärna här på tråden!

normal_DSC04845.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Minigris

Min första tanke var att, nej, det var inte Kitty. Men samtidigt kan jag inte ett uns om grisar, och hur mycket de kan förändras i utseendet på ett år.

"Vår" gris passar in på beskrivningen, dock hade den betar och "stubbman" (heter det så?), såg nästan ut som ett vildsvin med rejäl ragg bakifrån.

Synd att jag inte fick med ett foto på grisen, och överhuvudtaget fångade den. Varken jag eller någon annan har sett till den sen den försvann.

Väldigt tråkigt med din gris Kitty!
 
Sv: Minigris

Betar har både suggor och galtar, fast killarna har större. Borsten kan se lite olika ut beroende på årstid och hälsotillstånd så nog låter det som att det kanske skulle kunna vara Mlis gris.
 
Sv: Minigris

Javisst finns det en möjlighet att det var Mlis gris, men det är väldigt svårt att säga. Det blir ju inte direkt lättare heller när jag inte kan något om grisar och det därför inte finns så mycket att gå på..

Jag antar att grisen finns kvar någonstans inom området, så jag kan be folk runtom att hålla utskick efter en minigris och se om den kanske syns till igen.
 
Sv: Minigris

I vilken del av Skåne bor du?

Jag har väldigt svårt för att tro att Kitty fortfarande lever, men man ska ju aldrig säga aldrig..
 
Sv: Minigris

Jag bor i norra Skåne, en bit väster om Hässleholm. Hur långt är det från dig?
 
Sv: Minigris

Det är en bit :-)
Jag bor utanför Skurup så det är nog ganska osannolikt att det skulle kunna vara Kitty.
 
Sv: Minigris

Fick höra idag att grisen hittades igen och har förts tillbaka till dess ägare, som bara bodde ett par km bortanför vår sommarhage. Så det var ju bra att den kom tillrätta igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 586
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 220
Islandshäst Ja nu är det alltså bestämt, igår så gick Tjaldur igenom besiktning samt spattröntgen och i helgen åker jag ner med min ettåring...
2
Svar
20
· Visningar
2 331
Senast: OlleAtlas
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp