Bukefalos 28 år!

Minigrisar...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Hur många härinne är det som har minigris? *Nyfiken* Hur bor er minigris? I huset med er eller i stall/ladugård?

Jag har en gris vid namn Ebba som är fyra år. Hon bor i stallet och är en väldigt lydig liten gris men har ett väldigt starkt tryne. Det är mer än en grind som gått hädan efter hennes framfart.
 
Sv: Minigrisar...

Jag har 2 st, bor i egen utebox med stor hage.

Om 3 veckor får de sällskap av 2 dvärggettet!!
 
Sv: Minigrisar...

Getter...Du är galen ;)

Min Ebba-Gris ska få kompis nu till hösten är det tänkt om det inte dimper ned en gris nu när sambon fyller 30 år. Börjar bli lite nervös för vad som kan tänkas komma.
 
Sv: Minigrisar...

Tacka vet jag getter!
Minigrisar är läbbiga djur som får felväxta klövar eftersom folk håller dem inomhus.
Går inte att hålla fast utan att de blir hysteriska o skriker öronen av en utan måste sövas o inga särskilt bra medel finns! Urk!
PL
 
Sv: Minigrisar...

Mina minigrisar är ovanligt slanka och snygga!!
Jag har tur, de sliter ner klövarna själva, men sporren måste ju fixas till, om man gör de när de äter så går det hyfsat.

Värre var det när betarna skulle av......... det var inget roligt tillslag.


Fraggeln, jag ser jättemycket fram emot getterna, men med matglada grisar i närheten så måste jag nog bygga upp en höjd som de kan ha maten på.
Kaninerna får ju inte heller ha maten i fred men de har lärt sig hoppa till den.
:bump:
 
Sv: Minigrisar...

Ebbas klövar är fina men så bor hon i stall och är ute i sin hage och inte i ett hus med parkettgolv. Sen det här med att minigrisar skriker hysteriskt när man ska hålla dom är en träningssak...Vår Ebba är lätthanterad :)
 
Sv: Minigrisar...

Jag har ju två getter "Doris & Wilma" Djur som gör så mycket hyss som dessa är nog svåra att hitta. Bara ha ett staket som håller dom på rätt sida tog en evighet att hitta. Sedan äter de allt!
 
Sv: Minigrisar...

Jo, jag var inne på din sida och kika de på dem.
Alla djuren dina såg jättefina ut!!
Framförallt kycklingarna :love:

Vad har du för staket då??

Här gör det inte om de kommer lösa nere på gården för det finns inget att förstöra .

Jag kommer på ena sidan ha ett trästaket ca 30 m långt med 4 tvärliggande plankor o ch ovanpå det el, resten av hagen ska vara på el så man kan utöka hagen eller ändra.

Sen finns det en jättesten som de kan klättra på, är lite orolig för grisarna för på ena sidan är det en fallhöjd på 1½ m, men fförhoppningsvis så undviker grisarna stenen.
 
Sv: Minigrisar...

Tack!

Kycklingarna har blivit stora men vi har tänkt att kläcka fram den dagen vi hittar en lämplig tupp. Men min mor har fullt med söta kycklingar nu!

Jag har köpt lammnät med extra små rutor och extra högt. Det fungerar ypperligt bra! Har även en bra terräng som passar getter där dvs massor med buskar och stenar och en massa annat att klättra på och givetvis finns gräs också att äta.

Har tidigare använt

Tunn eltråd men många trådar = rymning
Elrep = Mina getter stod två sekunder senare utanför hagen och åt upp mina rosbuskar med ett enda stort flin
Elnät = Livsfara! De trasslade in sig och det kunde gått illa om man lämnat dom själva med det här.
Tätt plank - Det kan man klättra på och sedan går det faktiskt att klättra över visade min Wilma!

Lösdrift = minimalt med blommor i blomrabatter men ogräset fanns kvar Även vinbär och hallonbuskar försvann mystiskt. :angel:
 
Sv: Minigrisar...

Hos mig bor det 2 minigris killar Humle och Dumle fram tills i vintras var dom 3 med gamle Julle fick somna in 13 år gammal pga att han fick det så jobbigt med sina gamla leder när det blev så kallt hu vad jag saknar honom :cry: Humle och Dumle är två kastrerade halvbröder på 3 och 4 år Humle är svart med vita klövar och vitt tryne och Dumle är helt svart! Ang PL och deformerade klövar så har inte mina det jag raspar på dom med en fin fil och vid behov klipper min hovslagare dom!!! Inte mycket skrikande iheller då dom mutas med äpple och morötter, Värre är det när dom ska vaccineras då är inte matte poppis men åandra sidan finns det nog ingen hund som blir så hysterisk som min när hon ska ha en spruta så det är inte bara grisar som lever om!!
 
Sv: Minigrisar...

Vilka fina namn :)

Sprutor är det väl ingen som gillar. Min stackars Ebba-Gris hade svinskabb när hon kom hit = 2 kurer x 3 sprutor. Dom som hade henne tidigare hade köpt henne på impuls på djurmarknad. Tröttnat efter en vecka och skulle skjuta henne för hon skrek så sambon fick henne. Väl hemma märkte vi att hon kliade sig som en galning.
Veterinären kommer fortfarande ihåg oss när vi kom till honom med kattbur och pytteliten minigris...
 
Sv: Minigrisar...

Usch ja skabb är inte kul jag vaccinerar mina en gång om året med Noromectin och det håller skabben borta plus att jag vaccinerar mot rödsjuka Julles flickvän fick jag avliva när hon var 3 år pga rödsjuka hon fick jätte mycket problem och enl. min vet. så var det troligtvis följdsjukdommar på rödsjukan. Har du en gyttjepöl till din gris? Jag har det till mina men det är bara Dumle som går dit och kletar ner sig Humle har jag aldrig sett lerig förutom på trynet och lite på benen när det har regnat.
 
Sv: Minigrisar...

Jag har tre minigrisar galten Turold, suggan Tilde och sonen Aknot (2 år i år!).

Ett gulligt litet gäng.

Funderar dock på att skaffa en sugga till för Tilde kan inte få kultingar nåt mer då hon antagligen är för gammal...har tankar att ta in en ung sugga som behöver nytt hem pga av att ägarna tröttnat på henne. Och jag kan ju inte avliva fina Tilde bara för att hon inte producerar längre :(. Hon är ju min vän!!!

/KT
 
Sv: Minigrisar...

Har en minigris som är 4 år och heter LEFFE! Han är världens underbaraste och roligaste gris, ställer dok till med endel oreda ibland. Han har en egen liten låg box i stallet där han sover i en stor hög med halm. På dagarna går han som han vill på våra 8 hektar mark. Han är mycket social och är gärna med katten, hunden el hästarna.
Någon skrev att dom måste sövas för att klippa klövar det har vi aldrig gjort. Man tar på sig hörselskydd och på två man så vänder man upp och ner på den skrikande grisen. Sedan är det bara att klippa med lämplig tång. (Risken finns dok att grannarna kommer springande och tror att något förskräkligt har hänt) Ger man godis efteråt så är man ju populär igen.
Tyckte det var värre med betarna som blev långa och började skava i lite i kinden. Distriktsveterinärerna var inte direkt förtjusta i att komma och fixa det så jag tränade honom någon vecka med att klia och ta i beterna. En dag hade jag med plåtsaxen och knipsade av 2cm på den ena. (han märkte det inte ens). Någon dag senare tog jag den andra.
det är ju stor risk att söva grisar så det vill man hälst slippa.
/M
 
Sv: Minigrisar...

Jag har 2 stycken.
En sugga vid namnet Gisela och 1 kastrat vid namnet Oswald.
Gisela är 7år och Osse omkring 3år.(osäkert då jag inte fått uppgifter om honom som är säkra).Gisela har också fått en kull kultingar för 4år sedan.
I början bodde Gisela inne hos oss men efter någon månad så började hon demolera golven så hon fick en egen box i stallet. Enligt uppgift så bodde Oswald i lägenhet innan han kom hit, men bor numera också i stallet.De ska i sommar få egen bostad med inhägnad hage. Gisela har nämligen kommit på att min svägerskas hästar kanske kunde vara intresserade av henne när hon brunstar så henne vågar jag inte ha lös på gården mer.Oswald däremot kommer o går som han vill.Ännu så håller han sig i hästarnas hage och på gårdsplan & på vår gräsmatta.
gisse_narbild_kopia.jpg

Gisela efter "ansikts"behandling :p
Nedan Oswald visar fin svansföring. :D
Oswald_april.jpg
 
Sv: Minigrisar...

Nu har jag ställt i ordning lerbadet till mina två i sommarhettan.

Jag tar en sånt där hårdplast pool, med låga kanter som man köper på leksaksaffärerna, fyller upp den med jord och sand sedan på med vatten.

Precis lagom för en gris att ligga i på dagen :love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 598
Senast: TinyWiny
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp