Minigrisar

Lycanthrope

Trådstartare
Jag vill så gärna ha 2 minigrisar längre fram!

Tänkte utomhus men de får gärna komma in ibland, om det går att göra så?
Eller måste de vara inne eller ute?

Utomhus tänkte jag iaf på hur stor plats de behöver?
Elstängsel? Eller kan man göra ett litet brädstaket, hur högt?
Och hur stor boning behöver de? Isolerad? Fylld med halm?

Man måste väl ha 2? Jag tycker det är synd om de ska behöva vara själva.
Om man har en galt och en sugga kan de väl inte gå ihop? Hur ofta blir det ungar då? Det skulle ju vara kul att ta en kull längre fram isåfall nångång, men det är bara en tanke.

Vad är annars trevligast, sugga eller galt?
Sambon är lite skeptisk, grannen har tydligen haft en som bet honom i hälen rätt rejält. Men de blir väl tama om de hanteras från ung ålder, vilket seriösa uppfödare verkar göra.


Jag har lite erfarenhet då kompisar har/haft minigrisar, vilka är jättetrevliga! Ett par av dem har dock lätt för att bli feta, men med bra kost har det inte blivit något problem.

Tips mottages tacksamt.
(har i många år läst på på internet men kul att höra från såna som själva har minigris!)
 
Sv: Minigrisar

Vad är vitsen?
Jämför med hund. Hur kul vore det att ha hund ute i hage som fick komma in ibland... kanske? Vet att somliga jakthundar hålls så, men sällskapshundar... Minigrisar kan gott jämföras med hundar och läras det mesta som dessa kan.

Jag tycker du ska bestämma dig, sällskapsdjur eller produktionsdjur. Innegris eller utegris. En fördel med utegris är att man kan ha stor ras (t ex Linderödsvin) och producera sitt eget fläsk.

LIA
 
Sv: Minigrisar

Jag tänkte mer att man kunde ha ett par stycken isåfall, som självklart pysslas med varje dag osv.

Om den ska vara inne så får det nog räcka med en, jag tänkte om de kanske vill ha kompisar av samma art, precis som hästar och råttor (för att ta några exempel).

Vi vill inte producera något fläsk eller sådant, och inte ha några stora (men vackra) linderödsvin tex.

Men jag får väl förhandla med sambon då, om att ha en inne.

Vad brukar de tycka om hundar?
Hunden är snäll mot allt och alla, han har hälsat på minigris tidigare också.
 
Sv: Minigrisar

Jag tycker personligen att de skall vara ute. De har så mycket "bökarinstinkter" och är väldigt aktiva. Favortistunden för våra sommartid är när "lerpoolen" fylls upp.:)
Våra (två honor) har alltid bott ute i hage med hus och går lösa med oss i trädgården så fort vi själva är ute. Mycket tama, trevliga och sociala. Jag skulle däremot inte vilja ha dem boende inne i huset. Visst har de traskat in för att kolla läget om dörren står öppen men inte mer.
Våra trivs bra med alla andra djur: hundar, katter höns, hästar. De hade en höna som flyttade in med dem i huset istället för att bo i hönsgården:D Men nu är hon tyvärrr borta.
Vi har en trähage, kanske 10x10m med ett hus (typ friggebod) med isolerat sovrum fyllt med halm.
Enda problemet är mycket snö - då måste de få skottat för de har så korta ben!
MEN jag vill påpeka att det bara är så här som jag vill ha det, och jag anser inte det är fel med innegrisar.
 
Sv: Minigrisar

Vad är vitsen?
Jämför med hund. Hur kul vore det att ha hund ute i hage som fick komma in ibland... kanske? Vet att somliga jakthundar hålls så, men sällskapshundar... Minigrisar kan gott jämföras med hundar och läras det mesta som dessa kan.


LIA

Vitsen med grisar som kan vara inne i huset ibland men som huvudsakligen bor ute är att det är ganska trevligt med tama djur som man kan umgås med litet hur som haver.

Att ha grisar inne mer eller mindre permanent är däremot ganska jobbigt eftersom de kan vara rejält destruktiva om de får chansen.

Dvs grisarna bor mest ute men strosar in på besök ibland när man kan hålla ett öga på vad de hittar på känner jag som ett optimalt sätt att ha grisen som kelgris. (Även om egna mina grisar inte går in i huset).

Grisar som är mycket ute blir dessutom mindre destruktiva när de väl kommer in eftersom de har sitt härjningsbehov avklarat utanför huset.

Alla grisar oavsett storlek kan bli gruvligt tama så att välja minigris om man vill ha ett "kelsvin" är ju mest eftersom den storleken är behändigare om man vill transportera grisen eller ha den inomhus.

Dessutom är ofta "storgrisar" betydligt lugnare i temperamentet än vad minigrisarna är. Enligt min uppfattning och erfarenhet går det tex snabbare att lära en storgris att acceptera sele och koppel.

Men som sagt en 200 kilos sugga kan ju vara litet problematisk om man tex vill ta med henne på semestern....

/KT
 
Sv: Minigrisar

För mig är ett sällskapsdjur i första hand ett sällskap. :) Dvs mer med mig än i en box/hage. Därför utgår jag från att djuret ska bo med mig men vara ute så mycket det vill, om du hänger med på hur jag menar.

Har ingen egen erfarenhet av minigrisar, så du har säkert rätt i att stora är lugnare. Fr a den gammelsugga av rasen Linderödsvin vi hade följde med vart man gick utan att ställa till något tok. Hon bökade t ex aldrig utanför sin hage, vilket känns lite ovanligt. Dock fick hon inte vara i huset, trots allt fanns hon här för "produktion", och sällskapsdjur hade vi ändå.

En fundering: Vad är vitsen med sele och koppel på stort svin? Vill det gå åt ett annat håll än vad jag vill så lär det ju göra det, sele eller inte. :laugh:

LIA
 
Sv: Minigrisar

Tack så mycket!

Hur stor hage skulle de behöva ute isåfall, 2 st? Och vad rek du för kön?
Vill ju helst ha en av varje men då kan de ju inte gå ihop jämt. :(

Hur mycket bökar de egentligen?
Blir marken i hagen totalt "förstörd" så att säga?

Går det att få dem rumsrena även om de bor ute?
Så att de inte bajsar på golvet när man tar in dem.


Stora grisar är också underbara tycker jag, men de är ju inte lika behändiga. :D
 
Sv: Minigrisar

En fundering: Vad är vitsen med sele och koppel på stort svin? Vill det gå åt ett annat håll än vad jag vill så lär det ju göra det, sele eller inte. :laugh:

LIA


Vitsen är samma som att koppelträna en irländsk varghund eller en grand danois, eller varför inte en nordsvensk häst.....

Är den väldresserad hänger den liksom med även om den är stor och stark.

Det är faktiskt praktiskt att kunna "promenera" även ett stort svin....

Kan man leda en nordsvensk hingst i grimma kan man väl leda en 200 kilos gris i koppel...ju...

Det har inte så mycket med djurets styrka och storlek att göra som med ägaren/förarens ledarskap och allmäna pondus.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Minigrisar

Precis!

En häst hade ju mycket väl kunnat gå dit den vill också egentligen, men det gör de inte (oftast:angel:).
 
Sv: Minigrisar

Tack så mycket!

Hur stor hage skulle de behöva ute isåfall, 2 st? Och vad rek du för kön?
Vill ju helst ha en av varje men då kan de ju inte gå ihop jämt. :(

Hur mycket bökar de egentligen?
Blir marken i hagen totalt "förstörd" så att säga?

Går det att få dem rumsrena även om de bor ute?
Så att de inte bajsar på golvet när man tar in dem.


Stora grisar är också underbara tycker jag, men de är ju inte lika behändiga. :D


2 grisar rekommenderas, det går bra både att ha suggor ihop, kastrater ihop och suggor med kastrater.

Okastrerade galtar är inte så bra om man vill ta in dom för dom luktar mer.

Men ska man bara ha dom ute kan det mycket väl funka med en galt som keldjur. Galtarna samsas mycket väl, med suggor ( men då får man bekymret att hitta hem till en massa kultingar) och med kastrater. Däremot kan det bli bekymmer att ha 2 st vuxna galtar tillsammans.

Minigrisar bökar mycket mindre än stora grisar, men litet omvält blir det ju ändå. Hagen bör ju vara så stor man bara får plats med men en liten hage på kanske 10 x 10 meter är ju bättre än ingen hage alls.

Grisar har "sina speciella platser" när det gäller var man gör sina behov. Även i en stor hage ser man att grisarna oftast har 1 eller flera ganska små platser dit dom går när
det "är dags". Så vänjer man grisen att alltid gå ut fr huset för att göra sina behov, kommer den inte göra inne.

/kt
 
Sv: Minigrisar

Jag har tre minigrisar, en gammelsugga och två yngre kastrater. De funkar väldigt bra ihop. Mina bor ute i ligghallen på vintern tillsammans med mina hästar (har en egen inhägnad del) och har tillgång till hage dygnet runt. Deras vinterhage är väl ca 200m, och det känns lagom på vintern. På vinterhalvåret ligger de ändå bara och sover och har ingen större lust att gå ut. Boxen inne i ligghallen är 4*4 meter varav 1,3*3 är en koja. Oisolerad men med en massa halm i. På sommaren har de en sommarhage på ca 5000m2 som är delvis kuperad. Det är lite väl stot för dem om man har dem till att klippa gräs, men annars tycker jag att det är lagom. De rör sig över ganska stora ytor och bökar en del.

Som staket har jag två eltrådar, en på ca 15 cm ovanför mark och en på ca 15 cm över den understa. Har man bräder får man ta en rad högre, min ena kastrat kan klätta över.

Min ena gris Totte är väldans tam och kommer gärna in i huset om han får.
Jag tycker att det är allra bäst om grisar får vara grisar, dvs bo ute och böka. Kan man dessutom berika deras tillvaro med att komma in i huset på lite bus och kel så är det ju jättebra!
 
Sv: Minigrisar

För mig är ett sällskapsdjur i första hand ett sällskap. :) Dvs mer med mig än i en box/hage. Därför utgår jag från att djuret ska bo med mig men vara ute så mycket det vill, om du hänger med på hur jag menar.

Har ingen egen erfarenhet av minigrisar, så du har säkert rätt i att stora är lugnare. Fr a den gammelsugga av rasen Linderödsvin vi hade följde med vart man gick utan att ställa till något tok. Hon bökade t ex aldrig utanför sin hage, vilket känns lite ovanligt. Dock fick hon inte vara i huset, trots allt fanns hon här för "produktion", och sällskapsdjur hade vi ändå.

En fundering: Vad är vitsen med sele och koppel på stort svin? Vill det gå åt ett annat håll än vad jag vill så lär det ju göra det, sele eller inte. :laugh:

LIA

Vaddå? Är det något konstigt med det här? :D
bianca.jpg


heb.jpg


I förrgår var jag och Bianca (som nu väger 110 kg) ute på en två timmar lång promenad. Visst ville hon smaka på det mesta hon hittade, men med kommandot "NEJ" och lite annan muta mellan varven så följde hon med snällt. Vi t.o.m sprang och hoppade! :laugh:
 
Sv: Minigrisar

Tycker inte det går att jämföra svinet med häst och hund när det gäller ledande. Vad jag vet så har inte svinet hundratals generationer av påverkan och tillvänjning i det fallet. Hästar och hundar tycker jag har en inneboende förmåga att påverkas av koppel, men inte så svinet. Har provat! :laugh:

Det har inte så mycket med djurets styrka och storlek att göra som med ägaren/förarens ledarskap och allmäna pondus.
Det är ju just det! Jag säger inte att man inte kan promenera osv med sitt svin, tvärtom, och så länge svinet är med på noterna så klarar man sig utan koppel. Men vad händer om svinet inte vill som föraren vill? Då går den sin väg, koppel eller inte. Det var det jag funderade på.

LIA
 
Sv: Minigrisar

Inget konstigt alls. Men vad är vitsen med selen? Dina röstkommandon plus godis är ju det som kontrollerar grisen, inte selen.

LIA
 
Sv: Minigrisar

Jag har i alla fall haft grisar som varit lika bra som hundar och hästar på att gå i koppel.

Det är faktiskt samma sak med stora hundar och hästar att det knappast är själva "kopplet" som gör att dom fint går vid ens sida....

Ge koppel repektive grimskaft till någon de inte har respekt för.....

/KT
 
Sv: Minigrisar

här är våran "mini" gris... han går inte i koppel utan knatar lös här på gården utan några staket. han går inte långt. ibland går han ner till häst hagarna och äter gräs men mesta dels myser han i solen.
nasse.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp