Minihund=dåligt temperament?

Centaur

Trådstartare
Har funderat ganska mkt på varför nästan alla småhundar är rädda, nervösa och bjäbbiga. Skäller på allt som rör sig och alla ljud. Gör utfall mot större hundar och även människor. Vissa kallar det kaxighet men det är ju uppenbart att hunden är rädd och försöker muta bort den större hunden eller handen som vill klappa. Varför är det så??
:confused:

Beror det på stl, att små hundar känner sig osäkra just för att dom är så små? Ju mindre hund ju mer osäker enligt min erfarenhet.

Är det aveln, man har avlat på hundar med dålig temperament och mkt rädslor?

Är det i uppfostrandet det brister? En stor hund skulle man aldrig tillåta att hugga eller skrämmas, är hunden liten så ser många genom fingrarna.

Jag har själv bara haft stora hundar men har många kompisar och släkt med småhundar. Dom är av olika raser men alla har haft detta osäkra och lite bitska temperamentet gemensamt. Allt från taxar till pomeranian. Känner en som inte är så, och det är en terrier där jag vet att ägarna varit väldigt noga med uppfostringen. Hon är dessutom kastrerad.

När jag tar upp det med hundarnas ägare och frågar hur dom orkar med att ha så masiga och osäkra hundar så säger dom flesta att "jamen små hundar är sådär, det går inte att göra nåt åt". Är det detta som blir en självuppfyllande profeti kanske?? :p Vad tror ni? Är hunden såhär från början eller är det ägaren som skapar beteendet?
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Jag skulle säga aveln, och uppmuntrar verkligen folk att mentalitetstesta även sina sällskapshundar. De "värsta" hundarna jag stött på mentalitetsmässigt sett har alla varit mindre hundar av sällskapsras. Det enda uppfödare i den kategorin behöver ta hänsyn till är hundens exteriör och fysiska hälsa, det psykiska däremot verkar glömmas bort. Speciellt av äldre damer som tycker att ju flashigare desto bättre, skulle jag säga...
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Att små hundar ofta skäller mot störe hundar beror oftast på att de upprepade gånger blivit "överfallna" av större hundar, behöver inte vara ett aggressiv stor hund utan kan lika gärna vara en väldigt lekfull glad hund, inte konstigt att en liten hund blir rädd för något som är kanske 20-50 gånger så stort som de själva, som viftar runt med tassar överallt utan att lyssna på den lilla hunden som signalerar "lugna ner dig/jag är rädd/du är boss" utan bara fortsätter stoja. Något jag märkt är att stora hundar ofta inte uppfattar små hundars lugnande signaler utan fortsätter stimma runt.

Uno är inte direkt rädd för stora hundar, men kommer någon stor hund rätt mot honom eller börja stojja för mkt så backar/springer han och skäller, börjar de rusa efter honom (jaga) så skriker han. Hälsar gärna på lugna stora hundar som lyssnar på hans signaler.

Sen är det visserligen delvis också pga att vissa uppfödare avlar på ostabila hundar samt att det finns endel ägare som är dåliga på att hantera olika situationer.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Jag upplever det så att vissa hundar har lättare för att skälla. Behövs inte mycket "retning" innan det kommer ett skall, om det har med avel eller nåt annat låter jag vara osagt. Har man sen många hundar tillsammans och en är skällig smittar det ofta av sig på de andra, skäller en så brukar de andra "haka på" så att säga...
Tror också det har en del med uppfostran att göra samt hur trygg och säker hunden är i sig själv, jag märker på promenad med mina tre att folk jag möter (speciellt dom med hundar) förväntar sig att mina ska hänga sig i kopplet och ge hals eftersom de är av mindre ras och tre stycken. Därför brukar jag se ut så här: :devil: när det är den andre hunden som beter sig som ett monster i kopplet medans mina bara tittar utan att säga nåt. Har aldrig tillåtit mina hundar att skälla på andra och i situationer som de funnit obehagliga har jag gått in och visat att det här reder jag upp, det behöver inte ni ta hand om.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Jag tror många små hundar har i allmänhet har lättare till skall, jag har upplevt det så i alla fall(som nån annan skrev).
Många tänker nog att har man en stor hund "måste" den lyda och vara lung efter som den kan göra mycket med i och med att den är större. Så många kanske inte är så konsekvent med dom små hundarna.

Min pudel är väldigt skällig på folk hon inte känner och jag har och gör det fortfarande jobbat otroligt mycket för att få bort det.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Jag hoppas och tror att det i de flesta fall är brister i uppfostran som gör att hunden blir "odräglig". Har sett ett lysande exempel på ett läger jag var på. 10 - 15 brukshundar hade utställningsträning och där fanns även c:a 5-6 hundar av modell mindre. Ni kan ju gissa vilken av dessa som högg domaren och inte lät sig kännas på av en okänd människa. En av dessa hundar hade "tagit över" familjen så att den inte ens gick att klippa klorna på. Jag undrar vad folk hade sagt om det var en av de större hundarna som bitit och inte gått att röra vid?

Vi hade diskussion på kvällen varför man tillåter hunden att bli sådan och uppfödaren hävdade att många ägare tillåter dem att bete sig illa just för att de är små (trots att hunden själv tror att den är en bjässe som har självförtroende som få). Hundägaren tror inte att "de håller" för att ta tag i.

Jag tycker som någon annan här i tråden att alla hundar som ska användas i avel borde MH testas. Det skulle selektera ut nervösa, hispiga hundar. För visst måste väl även en sällskapshund vara mentalt stabil? Vem vill ha en hund som är så rädd att den kanske biter t ex ett barn som kommer på besök?
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

jag har nog stött på 50/50. vissa har jättebra koll, andra inte alls, (Fast det har nog inte SÅ mycket att göra med storleken ändå..) Jag har en hund på 30 kg och en hund på nästan 7kg. Det är den lilla som är "väluppfostrad" Henne har hjag med när folk behöver hjälp med hundmöten på klubben, eller när de behöver hjälp på annat sätt där en hund ingår,Tulla bryr sig inte och går att ha med överallt, hela tiden i princip.
Tillägger att hon är terrier. :p

Annars har jag vissa regler som gäller stenhårt för båda, (ingen får ligga i säng elelr soffa hemma utan att fråga, de får inte fram till andra hundar lösa, sticka iväg etc etc. ) Och här är det helt klart storhunden som testar gränserna hela tiden.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

delvis kl

ja exakt sådär är nästan alla småttingar jag har hanterat. har dom en fästing tex så är det med livet som insats man får ta den, hunden yler och skriker och hugger gärna i luften (om man har tur...) och vrider sig som en mask. helt hysteriska! min mormor hade en tax, varje gång den skulle vaccineras så fick veterinären binda fast halsbandet i ett bordben så han inte blev biten... klippa klorna kunde man ju glömma, hunden kastade sig på rygg och snappade hysteriskt runt sig. :crazy: annars var den snäll och trevlig. min kompis jakttax ägde deras soffa, låg hon där så vågade ingen flytta henne. då bet hon. precis som på hundviskaren.

tycker det verkar som problemen ffa kommer när hunden utsätts för något som är lite obehagligt eller något den inte gillar. jag kan tex plocka en fästing ur ögonvrån på min collie och han står alldeles still och låter mig göra det trots att det gör ont, syrrans miniatyrblandis får anfall om man försöker ta en fästing på kroppen. och jag har i ärlighetens namn lagt ner långt mindre tid på att dressera min hund än hon har på sin - min föddes liksom snäll och lydig;)- så kan inte skylla allt på det heller. han kan en massa tricks och är på så sätt lydig, men när det kommer till kritan så hjälper det ju inte att hunden kan vinka och rulla runt.:p

det är nog kanske en kombination av flera faktorer? dels dåligt avelsmaterial där man skiter i huvudet bara hunden är gullig och dels ägare som inte kan/vill behandla hunden rätt. visst kan väl osäkerhet och duttande från ägarens sida också göra hunden mer osäker? tror att i många fall väntar folk alldeles för länge med att sätta gränser för en liten hund, eftersom den är så liten och söt.. man glömmer att den behöver uppfostras och ha fasta ramar. först när den börjar bli riktigt odräglig så börjar man inse att något måste göras och då är det ofta lite för sent... hunden har tagit saken i egna tassar och försöker tuffa till sig trots att den eg är rädd och då har man det typiska beteendet.

kan säkert vara så att vissa raser har lättare att skälla än andra. :) men då borde man ju vara extra hård på det från dag ett. jag har collie nu och dom har en väldig tendens att yla av glädje/upphetsning så det passade jag på att dämpa och få bort direkt.

yorkwann; ja, jag har en uppfatning av att dom flesta terriers är bättre i huvudet än dom rena sällskapsraserna, dom är tryggare i grunden. kanske för att raserna har haft en uppgift som annat än gosdjur?

kanske ska tillägga att jag inte är motståndare av små hundar, jag blir bara fundersam över ett beteende som är så vanligt förekommande just inom denna gruppen. och det är ju ett beteende som inte eg ger någon lycklig och lugn hund så jag tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Haha... Snacka om huvudet på spiken. Har precis plockat min nakenfis efter skogspromenad. När fingrarna närmar sig fästingen så kommer skriken på en gång. Det låter som om man slaktar hund :devil:
Jag tror att de små behöver yla, skälla, bete sig i våra ögon illa, för att varna och klara sig från ev faror. Problemet är när den lilla hunden inte känner sig trygg med en ledare som kan visa försvar.
Nu kanske jag är och spekulerar i tomme men så känns det med vår nakenfis som dessutom haft det lite jobbigt som liten valp.
Jag har dessutom det problemet med honom att han verkar bli helt blockerad vid vissa möten med en del människor, djur, bilar. Naturligtvis hoppas jag att det ska gå att jobba bort då han är under året och redan på några månader hos oss blivit bättre. Men det känns lite tröstlöst när det ifrågasätts om småhundar bär med sig dåligt lynne.

Bra tråd och tänkvärt!!!
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Är det i uppfostrandet det brister? En stor hund skulle man aldrig tillåta att hugga eller skrämmas, är hunden liten så ser många genom fingrarna.

?

Det här tror jag spelar in rejält. Har själv jobbat på ett ställe där vi hade en lösgående pom som högg om man försökte klappa henne. De flesta brukade nog skratta. Hade min hund idag huggit någon på jobbet hade jag avlivat henne.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Då har du bara träffat sånna hundar, finns inte bara skälliga och osäkra småhundar. Isf har du bara haft grymt otur. Min skäller inte, hoppas verkligen inte på andra människor eller djur. Har då bara råkat på stabila små hundar.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

I mina ögon handlar det mycket om avel på bristfällig mentalitet. En liten hund med dålig mentalitet ställer inte till med så mycket väsen som en stor och det är då enklare att bortförklara bristen med dålig uppfostran, yttre trauma och liknande alternativt så inser inte ens uppfödaren att hunden har en bristande mentalitet. Det gäller både de rädda hundarna och de som har för stort ego för sitt eget bästa.

Små hundar är inte annorlunda än stora hundar utan de fungerar på precis samma sätt och ska behandlas på samma vis. Det ser man på de små raser som fortfarande är arbetande och inte bara till sällskap.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Det här tror jag spelar in rejält. Har själv jobbat på ett ställe där vi hade en lösgående pom som högg om man försökte klappa henne. De flesta brukade nog skratta. Hade min hund idag huggit någon på jobbet hade jag avlivat henne.

En hund som hugger behöver inte vara mentalt störd. Jag hoppas att du verkligen skulle tagit reda på varför hunden bitit innan avlivningsbeslutet. Varför är det acceptabelt och skrattas bort när en liten hund biter? Att de inte skulle kunna skada är fel. Jag har sett ett barns ansikte som en dvärgpinscher satte sina tänder i. Det var inte vackert efteråt. Om den avlivades? Nejdå, den omplacerades.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

*kl*

Precis som flera andra så tror jag att det beror dels på dåligt avelsmaterial och dels på slapphänt ägarskap och dålig uppfostran och allra mest det sista. Det är ju bara gulligt när den lilla vovven är kaxig mm. Är så trött på det. Möter dagligen småhundar längst ut i flexikoppel som är riktigt otrevliga. Hade min Fjant hängt längst ut i kopplet, visat tänderna och morrat så hade folk ringt till polisen och anmält en aggresiv hund.

I huset där jag bor finns småhundar och de morrar, skäller och provocerar. Jag orkar helt enkelt inte bry mig. Jag har fullt upp med min egen men det känns onekligen som att man jobbar i motvind när man diciplinerar sin egen hund och tränar, tränar, tränar för att han ska uppföra sig vid hundmöten och så möter man en liten råtta till hund som ägaren tillåter käfta och provocera. Känns inte rätt att gräla på min hund för något som den andra hunden gör. En av de där små råttorna är just nu rysligt nära att förvandlas till bowling-klot i min närvaro :devil:

Jag ger en stor eloge till alla dem som har små men väluppfostrade hundar. Just nu känner jag bara en person som har en sådan minis med pli på (de flesta jag känner har stora hundar) och det får en väl att känna lite hopp. Tycker det är synd att inte fler är ute och tränar med sina småhundar för det är coolt med väluppfostrade och vältränade hundar oavsett storlek och ras!!
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

*kl*

"Uppfostring"

Jag tror att det är lättare att skämma bort en liten hund, dvs man blir glad och smickrad åt att det lilla pyret dansar runt på bakbenen när man kommer hem, pyret får ligga i knät, pyret blir handmatat osv osv. Följdaktligen blir ju pyret, i pyrets ögon, den som är högsta hönset hemma.
Högsta höns bjäbbar och hugger för att försvara sin flock av undersåtar mot inkräktare och ett litet pyre som egentligen inte har kapacitet att vara ledare pga osäkerhet och dylikt blir... odräglig om inte bara jävligt dryg.

Stora hundar får inte hoppa för de är just: stora, och man blir skitig - så de får lära sig att ta det lugnt när man kommer hem. (Ett sätt att visa hunden vem som är boss.)
Stora hundar kan inte klänga sig upp i knän hur lätt som helst och blir bortknuffade om de hänsynslöst försöker ändå - också ett sätt att visa vem som bestämmer.
Stora hundar handmatas inte i lika hög grad och får åtminstone lära sig att "ta försiktigt"/visa hänsyn.
Små detaljer man lär hunden av bekvämlighetsskäl men som också visar hunden vem som håller i tyglarna hemma.

(Ja, jag har precis läst Jan Fennell och många poänger har hon. :p)
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Du har en poäng, men anser du att det är en nackdel att låta hunden ligga i knät?
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Det är en nackdel att låta hunden bestämma när den ska ligga i knät.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Du har en poäng, men anser du att det är en nackdel att låta hunden ligga i knät?

Som Jadzia skriver, om det är hunden som på eget bevåg klänger sig upp. (Vilken typ av hund klättrar på andra hundar och vad signalerar det?)
Hunden får gärna ligga i soffan, sängen, knät m.m. om det är jag som bjuder upp hunden på mitt initiativ. Och det är jag som talar om när den ska kliva ner igen.
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

har nu inte orkat läsa igenom hela tråden, men är chihuahua-ägare och kan säga att min lillkille skäller mindre än alla de andra hundar som vi tidigare haft både stora som små. Är varken bjäbb på djur eller människor. Men vi hade för många år sedan en pudel/papillon och han var typisk "småhunds bjäbbig"
 
Sv: Minihund=dåligt temperament?

Halvt*KL*

Jag tror att det beror på uppfostran. Om man tar t.ex. en s:t bernhard och en Chihuahua (stavning?) så uppfostras dom oftast annorlunda. Eftersom den stora hunden är så stark att man inte skulle kunna hålla i den om den skulle dra i kopplet av alla krafter, (Eller jo, man skulle ju kunna, men det är jobbigt) medans den mindre är mkt lättare att hålla i om den drar. Dvs. den stora hunden får bättre uppfostran när det gäller utfall och dra i kopplet osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ett par månaddr sedan nu som vi var hundvakt åt en taxvalp i en vecka. Den var 13 veckor då. Nu har ägaren frågat om vi kan vara...
Svar
16
· Visningar
1 654
Senast: Seabaz
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 662
Senast: Inte_Ung
·
H
Övr. Hund Har funderat på detta ett tag nu o har kommit fram till eget svar men nu undrar jag vad ni har för tankar. Varför skäller små hundar...
Svar
12
· Visningar
3 533
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Vi har nu beslutat att köpa hund (äntligen!! :banana:). Men... vi har stora problem att välja ras. Vi är lika kluvna allihopa...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 241
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp