Minimera tvillingrisk

pajaztar

Trådstartare
Har försökt läsa på om risken för tvillingar eftersom mitt sto stod med dubbla ägg vid samtliga undersökningar i fjol. På första betäckningen tog det sig tyvärr på båda äggen, den ena klämdes men den andra resorberades. På efterföljande försök hade hon åter två ägg på gång men då tog det sig inte alls, däremot såg hon ut att vara på väg in i brunst igen med dubbla ägg vid vad som skulle varit 18 dygn.

Vad jag kan läsa verkar det som att lite sämre spermakvalitet är att föredra i och med att äggen oftast släpps med några dagars mellanrum och har man lite tröttare spermier hinner de förhoppningsvis leva länge nog för att befrukta ägg ett, men dö innan ägg två släpps så att bara första ägget befruktas.

Någon annan som har erfarenhet av ston som släpper dubbla ägg? Kan man påverka det på något vis (typ via foder eller vilket sällskap i hagen etc)? Eller ska jag försöka hitta en hingst med lagom dålig sperma?
 
Har försökt läsa på om risken för tvillingar eftersom mitt sto stod med dubbla ägg vid samtliga undersökningar i fjol. På första betäckningen tog det sig tyvärr på båda äggen, den ena klämdes men den andra resorberades. På efterföljande försök hade hon åter två ägg på gång men då tog det sig inte alls, däremot såg hon ut att vara på väg in i brunst igen med dubbla ägg vid vad som skulle varit 18 dygn.

Vad jag kan läsa verkar det som att lite sämre spermakvalitet är att föredra i och med att äggen oftast släpps med några dagars mellanrum och har man lite tröttare spermier hinner de förhoppningsvis leva länge nog för att befrukta ägg ett, men dö innan ägg två släpps så att bara första ägget befruktas.

Någon annan som har erfarenhet av ston som släpper dubbla ägg? Kan man påverka det på något vis (typ via foder eller vilket sällskap i hagen etc)? Eller ska jag försöka hitta en hingst med lagom dålig sperma?
Tror att det är svårt att göra så mycket åt ett stos benägenhet att dubbelovulera. Vissa gör det i princip varje brunst. Man kan kanske kan minska risken lite om man väljer en ”lagom” fertil hingst som du säger men man riskerar ju också att bli utan helt. Det gäller ju att man vet att hingstens fertilitet isf är något sämre för att sperman inte lever länge så att inte det är så att kvalitén är sämre från start (det blir ju ingen lycklig av tänker jag)

Finns kanske någon som har tips för att råda bot på ovulationen i sig men det jag kan tipsa om som vi gör med våra ”tvilling-experter” är förutom att undvika hormoner, se till att de kommer in på dräktighetskoll absolut senast 14 dagar efter den första ovulationen. Chansen till lyckad klämning är större då. En duktig veterinär är såklart alltid att föredra men det har du säkert redan en☺️

Risken för tvillingar är ju ganska liten om man väljer fryst sperma. Då har man förutom bergkoll på ovulationerna en hyfsad garanti för att spermierna dör av relativt snabbt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 105
Senast: cassiopeja
·
Avel Mitt sto har bf 22/6 är första gången hon väntar föl så naturligtvis har man ju ingenting att jämföra med då med tanke om hon kommer att...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: Ramona
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 797
Senast: JSH
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 034
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp