Minimisera mera

Har kommit ut ur tre tuffa år. Känns inte som tre år, mer som trettio; jag har fått rynkor och gråa hår och ledvärk. Det stör mig inte så mycket, jag har alltid tänkt att jag kommer vara bäst som gammal (om jag kommer dit).

Vad som stör mig är att det är så mycket kvar av allt det där som var innan. Vigde mitt liv till tre år av arbetet före allt med någon tanke om att sen ska det bli som det ska. Arbetet är gjort men allt annat är fortfarande ogjort, precis som när jag lämnade det. Mina kläder passar inte längre och de är trasiga på köpet; livet likaså. Tänkte att jag skulle komma ut på andra sidan och ha tid till hästar, dans, musik, skog, kärlek. Mina dagar nu går åt till att rensa ut gamla grejer jag aldrig tyckt om, laga mat som aldrig riktigt blir som jag vill ha den, sitta länge med mitt te och undra vad som hände egentligen. Var tog alla mina vänner vägen? När blev mina ögon så sorgsna? Varför går tiden så fort?

Skulle vilja ta ledigt från jobbet i ett år och bara fixa allt som är fel. Bygga klart stallet, sy nya kläder, slänga ut precis allt som inte är viktigt. Stöpa om.

Vet inte hur det ska gå. Ekonomin är en härva, min ork går upp och ner, pausar jag jobbet kanske det inte finns kvar sen. Men såhär kan jag inte ha det. Kan inte bända mig genom ett hav av oviktigheter när varje sekund är viktig (jag vet ju inte om jag får bli gammal).
 

Jag känner med dig och förstår att det är tufft. Får också en massa impulser att ge idéer för hjälpa till att lösa problemen. Vill du det eller vill du hellre att vi lyssnar (läser)?
Ös på med idéer! Alla kanske inte passar mig men jag är glad i att åtminstone försöka hitta bättre sätt att göra saker på:)
 
Kanske värt att dela upp det lite mera. I dina tankar? Jag brukar sitta med papper och penna om det känns svårt och då blir det mer tydligt. Ibland rena tankar som dyker upp och ibland mer konkret som plus och minus.
Ditt jobb låter som att de slukar den största energin och tiden från dig? Vad jobbar du med? Om du är anställd kanske det går att ändra schema/arbetsuppgifter?
Dina kläder som blivit trasiga. Kasta dem! Eller laga. Kläder går sönder så inget konstigt med det egentligen :). Snarare bra för då har du använt dem och inte bara förvarat dem.
 
Kanske värt att dela upp det lite mera. I dina tankar? Jag brukar sitta med papper och penna om det känns svårt och då blir det mer tydligt. Ibland rena tankar som dyker upp och ibland mer konkret som plus och minus.
Ditt jobb låter som att de slukar den största energin och tiden från dig? Vad jobbar du med? Om du är anställd kanske det går att ändra schema/arbetsuppgifter?
Dina kläder som blivit trasiga. Kasta dem! Eller laga. Kläder går sönder så inget konstigt med det egentligen :). Snarare bra för då har du använt dem och inte bara förvarat dem.
Vad är det mer konkret du tänker att jag ska dela upp? Förstår konceptet men inte riktigt vad jag skulle spalta upp. Jag är ju ganska på det klara med att det absolut största problemet är att jag har för mycket saker. Alltså rent fysiskt. Köpte ett hus som var helt fullt av gammal skit, och jag har rensat ut i container redan. Nu håller jag på att sälja av allt, men det tar ju tid. Jag slänger inte saker som är fullt fungerande/värdefulla.

Jobbet har slukat tid och energi, men det var ett medvetet val. Nu är jag lite i limbo, har ingen fast anställning utan projektanställningar med möjlighet till förlängning. Kommer jobba 150% i September, sen 75% några månader, sen mer igen. Vet inte hur det ser ut i vår. Jag gillar mitt jobb och vill inte byta, men det är lite jobbigt att inte ha en stadig, förutsägbar inkomst. Med det sagt har jag inte dålig ekonomi, det är mest osäkerheten som stör mig. Men som sagt, jag vill inte byta jobb. Bara försöka få mer balans. Det är lugnare nu än det var. Det är ju därför alla dessa tankar kommer fram.

Sen undrar jag. Du skriver att du inte vet om du blir gammal. Hur kommer det sig att du tänker så? Har du någon sjukdom?
För att livet alltid är för kort. Vad som helst kan hända vemsomhelst närsomhelst. Jag är inte mer döende än någon annan, men väl medveten om livets förgänglighet. Jag älskar att leva och har varit nära att dö några gånger. Jag är absolut inte rädd för döden. Bara medveten om att den kommer, så det gäller att ta vara på tiden. Ingen kan räkna med att bli gammal, så det gäller att leva nu.
 
Och just det, angående jobb: Jag jobbar inom akademin nu, men vet inte om jag vill försöka fortsätta klättra där. Vill nog vara mer kreativ/självständig, men det är ju inte så att det haglar möjligheter för historiker.
 
Ok förstår men då är det ju inga problem egentligen :) Du har redan en plan och är frisk mm. Bara ta allt lite pö om pö och inte allt på en gång bara :)
 
Ös på med idéer! Alla kanske inte passar mig men jag är glad i att åtminstone försöka hitta bättre sätt att göra saker på:)
Okej.
Jag levde i princip för mitt jobb inom It och Telecom men till slut så höll det inte för mig med det tempot och fula konkurrens som var där.
Då bytte jag bana helt till att köra buss. Min tanke var att kunna leva tryggare med ytterligare ett yrke att luta mig emot som födkrok. För att kunna ta det litet lugnt.

Nu så trivdes jag så bra med att köra buss så jag blev kvar med det. Men det är ju en annan historia.
 
Okej.
Jag levde i princip för mitt jobb inom It och Telecom men till slut så höll det inte för mig med det tempot och fula konkurrens som var där.
Då bytte jag bana helt till att köra buss. Min tanke var att kunna leva tryggare med ytterligare ett yrke att luta mig emot som födkrok. För att kunna ta det litet lugnt.

Nu så trivdes jag så bra med att köra buss så jag blev kvar med det. Men det är ju en annan historia.
Jag har faktiskt funderat på att ta något lokalt jobb bara för tryggheten. Problemet är att alla kräver körkort, vilket jag inte har och inte riktigt är motiverad nog för att ta. Men kollar då och då på platsbanken faktiskt
 
Jag har faktiskt funderat på att ta något lokalt jobb bara för tryggheten. Problemet är att alla kräver körkort, vilket jag inte har och inte riktigt är motiverad nog för att ta. Men kollar då och då på platsbanken faktiskt
Jag hade redan körkort för buss, militär utbildning.
Du får fundera på vad du redan har för kompetens som går att leva på. Det är ju bra om det känns lättsamt.
Jag gillade redan att köra stora fordon som nöje.
Vad tycker du är kul?
 
Jag hade redan körkort för buss, militär utbildning.
Du får fundera på vad du redan har för kompetens som går att leva på. Det är ju bra om det känns lättsamt.
Jag gillade redan att köra stora fordon som nöje.
Vad tycker du är kul?
Ja alltså, jag har ju min kompetens inom det jag jobbar med nu, och tanken är väl inte att sluta med det. I övrigt är jag ganska inkompetent, och tror inte att jag hade varit lycklig med att bara göra något annat. Är väl mest om jag kunde få till nån deltidstjänst/extraknäck för att inte vara så stressad med det jag faktiskt vill göra (skulle t.ex. vilja skriva populärvetenskapligt, men det är ju inte alls säkert hur det skulle gå). Har kikat lite på personlig assistent, gillar människor, men som sagt, körkortet. Allt annat som jag gillar skulle kräva utbildning, så det går bort.
 
Tänkte att jag skulle komma ut på andra sidan och ha tid till hästar, dans, musik, skog,
Jag tycker nog att du verkar ha andra strängar på din lyra också.
Kan du göra något inkomstbringande av det?

Det är så oerhört skönt att inte behöva oroa sig över sin försörjning, så jag tror att det är bra att börja där för att inte jobba ihjäl sig. Jag hyr ut bostäder och kan överleva på det om det skulle krisa. Det är en oerhörd trygghet och det ger tid för själva livet. Jag måste inte ligga på och passa på med jobb.
 
Jag tycker nog att du verkar ha andra strängar på din lyra också.
Kan du göra något inkomstbringande av det?

Det är så oerhört skönt att inte behöva oroa sig över sin försörjning, så jag tror att det är bra att börja där för att inte jobba ihjäl sig. Jag hyr ut bostäder och kan överleva på det om det skulle krisa. Det är en oerhörd trygghet och det ger tid för själva livet. Jag måste inte ligga på och passa på med jobb.
Usch, nej, de sakerna skulle jag aldrig vilja jobba med. Dels är det mycket svåra branscher men också för att det hade tagit bort det jag tycker om med de sakerna. Friheten! Tror nog att jag gör bättre i att faktiskt slå in på den populärvetenskapliga fåran då, och kontakta några förlag med mina idéer.

Jag har det ganska bra ställt ekonomiskt ändå, det är inte kris med att få in pengar på något sätt. Det är väl mest att jag inte riktigt trivs med upplägget, att inte veta om jag har en inkomst nästa termin. Inte för att allt hade kraschat då, men ändå.

Kanske är det det jag ska göra. Bara ta ledigt en termin och skita i om jag får tillbaka jobbet sen. Fixa så mycket jag kan under den tiden, och se vart det bär. I värsta fall får jag bli riktig hippie, odla min egen mat och stänga av elen. Orkar ju ändå inte med kapitalismens hets.
 
Prioritera att ta körkort, bra att ha oxh du behöver inte använda det om du inte vill. Bra att ha den dagen du blir gammal eller gör illa dig och det är svårt att åka buss. Kunskap är inte tung att bära.
Kanske kommer du tycka det är jätteroligt att köra?
Jag trodde inte bilkörning var min grej. Drog länge på att ta det, men sen älskade jag det :cool:
 
Kanske är det det jag ska göra. Bara ta ledigt en termin och skita i om jag får tillbaka jobbet sen. Fixa så mycket jag kan under den tiden, och se vart det bär. I värsta fall får jag bli riktig hippie, odla min egen mat och stänga av elen. Orkar ju ändå inte med kapitalismens hets.
Ja då får du väl hitta på något annat.
Det går alltid att ta sig fram med småskutt och korta uppdrag om man är bra på att leva spartanskt.
Sitter man hemma så kan man ju t.ex. elda för värme och laga mat från grunden efter årstid.
(Börja med att dra upp fisken ur sjön.)
Det finns många sätt att leva.
Det viktigaste är att man är tillfreds med hur man har det. Att rusa genom livet är inte nyttigt.

Jag jobbar litet som det blir och fyller på i ladorna när det händer. Viktigt är en buffert för rörelsefrihetens skull. Så att jag kan jobba som jag vill när jag vill och inte för att jag behöver. Jag gillar att jobba egentligen. Men inte att sitta fast.

Det är bra med en plan B och C och D så att mam inte blir stressad av situationen. För om man blir stressad så är ju inget vunnet.
 
@Inte_Ung Känns lite som att du missförstått. Jag har ju valt att jobba extremt mycket och sätta allt på paus senaste åren för att jag älskar mitt jobb och är bra på det. En bok skriver jag lätt på 1-2 månader om jag inte har något annat som flåsar mig i nacken. Är helt övertygad om att jag är på rätt plats så sätt, och är inte stressad av jobbet i sig. Det är bara nu när jag kommit ut på andra sidan av dessa år jag vigde fullt till arbetet som jag känner att jag inte riktigt har vad jag önskat på alla andra plan. Och det är ju inte så konstigt att inget hänt på andra plan när jag satt jobbet framför allt. Är bara trött på att inte ha den minimalistiska livsstil jag vill ha.

Och vad gäller självhushållning och så vidare så är det ju redan något jag håller på med mycket.
 
Tidigare i tråden så skrev du att du kommer att jobba lite mindre i några månader och mer i andra. Passa på de månader som du jobbar mindre att fokusera på de saker som du har satt på vänt, och så släpper du det när du jobbar mer, är mitt tips.

Tänker att du bor, jobbar och lever som du vill men att du inte är fullt nöjd med vissa saker. Om du "tänker" på hur du vill nyttja din tid (och ork!) istället för att racka ner på dig själv för det du inte hunnit med så kanske du hamnar mer på den positiva sidan?!
Det låter som om du är i en liten dipp just nu?

Jag har fått hjälp med att lära mig acceptans. Att acceptera vad jag kan och inte kan i nuet. Acceptera mina destruktiva tankar för vad dom är, och sen släppa iväg dom - INTE lägga värderingar i dom, INTE låta dom ta över mitt liv.
Det är mycket svårare än det låter när man är i kris med sig själv, men det går.
 
Är en mindre tjänst på 50% som bas + frilansande en möjlighet?

Jag jobbar själv 54% och det känns precis lagom. Jag hinner med väldigt mycket utöver mitt arbete och det är precis så jag vill ha det. Tar extrapass när jag känner för det, men endast på helgerna då lönen är 140% mer.

Kolla på Platsbanken och se vad du hittar? Ofta kommer det in fler jobb efter sommaren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp