Minimum antal utfodringar per dag?

I

Idunvinge

Letar häst och undrar om det är minimum 4 ggr per dag som utfodringarna ska skes eller om det går att går att ge 3 ggr ibland? Jobbar ibland på dagarna och har ingen möjlighet att åka hem på lunchen. Jobbar högst 7 timmar i sträck... På kvällen kan sambon ge om jag jobbar eftermiddagen men det är dagen som spökar.

Nån som vet? :confused:
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Ger du kraftfoder morgon och kväll och låter pålle få hö i hagen och i boxen på natten så har du minst 4 fodringstillfällen. Så länge det finns gräs att gnaga på så är det ingen fara.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

De flesta ställen jag varit på har de bara fodrat 3 ggr per dag. Som privatperson kan det vara lite jobbigt att hinna med mer ;) (Med 3 ggr menar jag frukost, lunch och kväll)
Nu vet jag inte hur det är lagmässigt, men jag har svårt att tro att det är nån lag som säger att man måste ge fler ggr...
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Om du har fri tillgång på hö på dagen så klarar dom sej. Men helt utan mat hela dagen hade jag inte rekomenderat.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Letar häst och undrar om det är minimum 4 ggr per dag som utfodringarna ska skes eller om det går att går att ge 3 ggr ibland? Jobbar ibland på dagarna och har ingen möjlighet att åka hem på lunchen. Jobbar högst 7 timmar i sträck... På kvällen kan sambon ge om jag jobbar eftermiddagen men det är dagen som spökar.

Vi är många som har det som du. Man behöver inte vara på plats för att ge foder, lösningen heter foderhage med automatisk grindöppning. Finns även olika typer av foderautomater för den som har hästen i box men där har jag ingen erfarenhet.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

har aldrig gett våra hästar mer än 2ggr/dag. Hö i hagen på morgonen vid 6 då de får så mkt så de har fram till halv9-9, sen kraftfoder o hö igen vid 18-19 när de kommer in, hö så de har i 2-3timmar... ute går de i stooora hagar där de har gräs (visserligen dött på vintern) att knapra på hela dagen...

har aldrig förstått varför man ska hålla på o smådutta med hö flera ggr/dag när de ändå står utan hö från ca 23 (om man ger sk "nattamat" vid 21-tiden) fram till tidigast 6-tiden på morgonen????
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Jag har heller inte möjlighet att fodra mina på eftermiddagen - lösningen för mig är fri tillgång på hö! När det blivit minusgrader kör vi ut en rundbal åt dem. Än så länge bär jag ut varje morgon, men bär då ut så mycket att det räcker hela dagen.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

har aldrig gett våra hästar mer än 2ggr/dag. Hö i hagen på morgonen vid 6 då de får så mkt så de har fram till halv9-9, sen kraftfoder o hö igen vid 18-19 när de kommer in, hö så de har i 2-3timmar... ute går de i stooora hagar där de har gräs (visserligen dött på vintern) att knapra på hela dagen...

har aldrig förstått varför man ska hålla på o smådutta med hö flera ggr/dag när de ändå står utan hö från ca 23 (om man ger sk "nattamat" vid 21-tiden) fram till tidigast 6-tiden på morgonen????

Jag med har gjort det bara 2 ggr om dagen för över 30 år. Och alla överlevde och har varit frisk. givetvis är de på lösdrift nu med fri till gång till hö på vinter tid. Men när de har varit upstallt så 2 ggr bara.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

[har aldrig förstått varför man ska hålla på o smådutta med hö flera ggr/dag när de ändå står utan hö från ca 23 (om man ger sk "nattamat" vid 21-tiden) fram till tidigast 6-tiden på morgonen????[/QUOTE]

Man ska "små dutta" för att hästen mår bäst om den får äta den mesta tiden av dygnet:d På natten står hästar på halm (hoppas jag verkligen!) så då kan de äta när de vill:)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Ja jag har sett på en DVD där dom säger att hästar går runt och letar efter mat eller försöker tugga mat 18 timmar om dygnet. Det är därför jag undrade eftersom dom mår bäst av att äfta ofta o lagom, som jag har hört.

Tack för alla svar!!
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Min häst får mat 3 ggr om dagen.
Kraftfoder inne + 6 kg hö ute på morgonen
Kraftfoder + 1 kg hö vid insläpp
Kraftfoder + 4 kg hö till kvällsmat

De 6 kg hon får ute i hagen äter hon på under hela dagen + att de fortfarande finns gått om gräs att plocka med.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Hittar du ett stall som fodrar ut höt 4 ggr per dag är det bara att grattulera! Jag har inte hittat nåt än.
Men det är säkert ingen fara för eran del! Du kan säkert få hjälp av nån annan tjej i stallet och du i din tur hjälper henne! :idea:
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

hur många hästar står egentligen på halm i sverige idag??? typ ingen kan känner har halm...

det senaste inom forskningen säger ju att hästar mår bäst av att få äta sig ordentligt mätta istället för att hela tiden gå o va småhungriga efter 1 kg hö vid x antal tillfällen....
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

I mitt stall fodras det 4 ggr / dag och jag har tidigare stått i flera stall där det fodrats 4 ggr/ dag så till dig som bara vill gratulera om hon hittade nåt sånt.....:banana:
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Jag fodrar minst 4 gånger om dagen.
Och dom gånger jag är borta många timmar lägger jag ut rejält med hö i hagen så att dom ska kunna äta hela tiden.

Jag tror hästar överlever på bara två utfodringar om dagen. Men jag vill ju att mina hästar ska mer än bara överleva! ;)
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Håller med dig.
Om det är skitväder, så lägger vi ut mer, för att hästarna ska kunna hålla värmen, och jag tror att det är bra för dem att få plocka lite som de vill.
På vintern lägger vi in några trädstammar som de kan pilla med också, de verkar gilla asp o al bäst.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Så här har vi löst fodringarna hittills i stallet, där jag står nu.

  • Stallägaren, ger frukosthö och kraft vid 6
  • Stallkompisarna har gett hö i hagen vintertid, vid utsläpp klockan kvart i åtta.
  • Jag som jobbar halvtid, har ibland åkt till stallet vid 12 och gett mer hö.
  • Vid intag vid 16-17 har hästarna fått hö och kraftfoder.
  • Om stallkompisarna åkt till ridhus, har de två hästar som varit kvar hemma fått tuss hö.
  • Nattfodrat med hö och kraft, har den som lämnat stallet sist vid 21-22
Jag tycker det här har varit kanon. Och nu kan vi säkert hjälpas åt med extrahö mitt på dagen om vi vill, för stallkompisarna gick i pension i år och ägnar mkt tid åt hästarna.

I förra stallet, där jag hade Tima fick hästarna mat 2 MAX tre gånger om dagen + lite extra hö på morgonen i hagen om vintern. Jag åkte till stallet och fodrade min häst en extra gång. Och efter ett tag, frågade flera av inhyrningarna om jag kunde fodra deras hästar också. Och snart var det rejäla fodringar 3-4 ggr om dagen.

3 fodringar om dagen och så lite extra hö i hagen på morgonen. Det fungerar säkert för din häst också.

Jag hoppas att du hittar din drömhäst och att allt går bra för er.

Mvh

IH
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

Försök att köra på fri tillgång så slipper du allt småduttande samt vrå¨lhungrig häst när väl maten serveras. Har aldrig förstått mig på dessa småfodringar 2-3 ggr/dag.
 
Sv: Minimum antal utfodringar per dag?

tar tråden lite...

men om man ska ha fri tillgång, hur länge brukar en rundbal räcka.. ungefär på 2-3 hästar?


svårt att veta exakt men bara på ett ungefär..
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 467
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 765
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp