Minipiller och depression?

MissFideli

Trådstartare
Läste här om folk som mått dåligt av minipiller. Det är helt nytt för mig, men har satt sig.

Mina depressioner började förvisso innan jag började med minipiller, men ändå. Minipiller har jag ätit i drygt 20 år.

Skulle jag kunna må bra av att sluta med dom? Eller är det mest troligt önsketänk?
 
Kanske inte beror helt på dem men kanske bidrar? Har samma funderingar kring min hormonspiral (ska tas ut då den suttit 6 år nu) då jag började få ångest i samma veva som den sattes in. Dock vet jag ju inte helt då jag varit utsatt för mycket stress på en av enheterna på htj när jag var timvikarie så....Ångest existerade lixom inte för mig innan! Svårt att säga helt.
 
Jag tror det är väldigt olika hur det slår, jag har ätit ceratzette eller de andra varumärkena med samma recept i 8 år. Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu, men det är ju jag.

Tänker att du kan ju prova att sluta om du vill se hur det känns, det går ju alltid att börja om igen? Däremot har jag inget svar på hur mensfirhetsfrågan skall lösas då.
 
Jag mår istället bättre med preventivmedel, depressionen blir liksom jämnare mot med dessa hormonsvängningar som blir annars.
 
Jag mår istället bättre med preventivmedel, depressionen blir liksom jämnare mot med dessa hormonsvängningar som blir annars.

Ja, så kan det ju också vara. Jag hade inga sånna problem innan jag började med minipiller (dåligt mående relaterat till mensen alltså), men det kan ju ha hämt endel på 20 år.
 
Jag käkade olika sorters ppiller under flera år, men slutade för 6 år sen. Mår mycket bättre sen jag slutade med hormoner. Kändes tidigare ungefär som att jag mådde kasst men inte visste varför, hade mycket ångest över att "jag borde ju må bra varför känner jag såhär". Jätteknepigt, så det bästa beslutet var att sluta. Jag tar inga preventivmedel alls nu, vågar inte. Jag har äntligen börjat känna mig trygg i mig själv, så jag vill absolut inte riskera att fastna i en deppig loop igen. Hade dock varit skönt att slippa allt mens och pms..
 
Jag käkade olika sorters ppiller under flera år, men slutade för 6 år sen. Mår mycket bättre sen jag slutade med hormoner. Kändes tidigare ungefär som att jag mådde kasst men inte visste varför, hade mycket ångest över att "jag borde ju må bra varför känner jag såhär". Jätteknepigt, så det bästa beslutet var att sluta. Jag tar inga preventivmedel alls nu, vågar inte. Jag har äntligen börjat känna mig trygg i mig själv, så jag vill absolut inte riskera att fastna i en deppig loop igen. Hade dock varit skönt att slippa allt mens och pms..

Jag förstår dig. Hade det inte varit det där med mensvärken, så hade jag slutat. Mensen i sig kan jag ta. För mig funkade bara Treo och det orsakade störtfloder istället. Nått som inte funkar så bra när man arbetsgivaren bestämmer när man behöver gå på toa 🙄
 
Jag förstår dig. Hade det inte varit det där med mensvärken, så hade jag slutat. Mensen i sig kan jag ta. För mig funkade bara Treo och det orsakade störtfloder istället. Nått som inte funkar så bra när man arbetsgivaren bestämmer när man behöver gå på toa 🙄
verksamma substansen i Treo är ju blodförtunnande, så det är kanske inte så konstigt
Det finns ju andra värktabletter med effekt mot mensvärk, som inte har riktigt lika dramatisk effekt på just blödningen. Det är fler sorter som finns receptfritt numera och det finns också några receptbelagda. (och det finns även preparat mot riklig blödning, Tranexamsyra)
 
verksamma substansen i Treo är ju blodförtunnande, så det är kanske inte så konstigt
Det finns ju andra värktabletter med effekt mot mensvärk, som inte har riktigt lika dramatisk effekt på just blödningen. Det är fler sorter som finns receptfritt numera och det finns också några receptbelagda. (och det finns även preparat mot riklig blödning, Tranexamsyra)

Jag vet att de är blodförtunnande 😉, men då var de de enda som funkade. Så det fanns inte så mycket att välja på.
 
Frågan är ju i så fall vad man ska ha istället. Jag vill vara mensfri pga mensvärken from hell.
Det dilemmat hade jag med i höstas. Fick inte äta mina vanliga p-piller jag ätit i en massa år för att jag blivit för gammal, så jag sattes på minipiller och blev superlåg och håglös. Deprimerad! Startade till och med en tråd om det. Men valet mellan att ha mens eller var deprimerad var ju enkelt. Nu är det ju inte kul att ha mens, men min mens ser väldigt annorlunda ut nu när jag är 43 år gammal än när jag var 20 år. Nu blöder jag väldigt lite och max i 3-4 dagar. Någon mens har bara varit en dag.

Jag har inte samma mensvärk som innan, jag mår inte illa, etc. Däremot är jag lite låg innan mens med pms, men hellre det än konstant låg 24-7.
 
Det dilemmat hade jag med i höstas. Fick inte äta mina vanliga p-piller jag ätit i en massa år för att jag blivit för gammal, så jag sattes på minipiller och blev superlåg och håglös. Deprimerad! Startade till och med en tråd om det. Men valet mellan att ha mens eller var deprimerad var ju enkelt. Nu är det ju inte kul att ha mens, men min mens ser väldigt annorlunda ut nu när jag är 43 år gammal än när jag var 20 år. Nu blöder jag väldigt lite och max i 3-4 dagar. Någon mens har bara varit en dag.

Jag har inte samma mensvärk som innan, jag mår inte illa, etc. Däremot är jag lite låg innan mens med pms, men hellre det än konstant låg 24-7.
Vad fick du för alternativ till minipiller? Får alltid höra det finns alternativ till p-piller för att hålla min endo i schack men inget konkret. De har inte heller slutat skriva ut p-piller. Allt känn så osäkert pga ålder. Men liksom mensen slutar inte när man fyller 40... jag med pcos har fått prognos på fertilitet till 55-60... Hur tänkte de där?
 
Vad fick du för alternativ till minipiller? Får alltid höra det finns alternativ till p-piller för att hålla min endo i schack men inget konkret. De har inte heller slutat skriva ut p-piller. Allt känn så osäkert pga ålder. Men liksom mensen slutar inte när man fyller 40... jag med pcos har fått prognos på fertilitet till 55-60... Hur tänkte de där?
Jag fick egentligen inget alternativ. Jag gick från kombinerade p-piller till minipiller och det var då jag blev så himla låg. När jag slutade med minipillerna sa gynekologen att jag skulle testa kopparspiral, men det ville jag inte. Så nu är jag helt naturell. :)
 
Har inte haft ångest sen jag slutade med p-ring.
Intressant. Vad har du provat utöver det? Jag har haft p-ring sedan jag var 22 med ett kort brejk på 6 mån när jag var 25-26. Nu blir jag 37. Har tagit upp många ggr ang att byta men det har inte blivit för jag tänkte att jag var jämnare i humöret med ringen som har en rätt låg och lokal dos... :cautious:
 
Jag fick egentligen inget alternativ. Jag gick från kombinerade p-piller till minipiller och det var då jag blev så himla låg. När jag slutade med minipillerna sa gynekologen att jag skulle testa kopparspiral, men det ville jag inte. Så nu är jag helt naturell. :)
Kvinnovård! :crazy::down::cautious:

Har sagt att jag testat varenda minipiller och äter inte det igen. Ser verkligen inte fram emot åldern med denna behandlingen....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 893
Senast: soom
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 501
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp