Minishettis-korsning med underbett

a1agnlju

Trådstartare
Jag fick glädjen att ta hand om två minishettisar (eller en korsning och en minishettis) från det att de fyllt två år. De har inte haft några problem med att äta eller så så här långt.

Av en händelse upptäckte jag att den ena har underbett. Det rör sig om lite mer än en halv centimeter kanske. Nu är hästen 7 år och jag inser att detta troligen inte kommer gå tillbaka eftersom ponnyn troligtvis är färdigvuxen. Jag vet inte hur sidotänderna ser ut ska tilläggas.

Vad har ni för erfarenheter av hästar med underbett? Extra täta intervaller med tandkoll? Annat jag behöver tänka på?
 
Underbett är kasserande på shetlandsponnyer. Inte jättevanligt men inte heller ovanligt.
Jag hade en valack med rejält underbett, utan tandkontakt. Han blev 32 år... På honom var tuggtänderna perfekta, det var bara främre delen av underkäken som var för lång, helt enkelt.
Jag skulle råda dig att låta undersöka munnen på den för att se hur det ser ut där, det är enda sättet att veta hur du ska hantera det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 979
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp