Minishettis

Snufffsan

Trådstartare
Hej! Är ny här på forumet.
Jag har köpt en minishettis från ett slakteri i Holland. En ettårig hingst. Han har inte kommit än. Levereras senast v25. Oj vad vi längtar!! Jag har två stora ridhästar sen förr och detta ska då bli barnens (1 och 4 år) första ridponny är det tänkt.
Men nu lite frågor till er med minishettis.
Hur gamla barn kan rida dom? Har googlat mig till att dom kan bära ca 30-35 kg? Men när väger ett barn det ungefär?
Tänkte oxå köra in honom. Hur tung får vagnen vara om man tänker att jag och ett barn ska sitta i? Vad orkar dom dra?
Storlekar? Är det bara grimmor i storlek minishettis som funkar? Flugmask? Finns det ens i så små storlekar? Täcke?
Är en ettåring mycket mindre än en vuxen i mankhöjd eller har dom typ vuxit klart på höjden då?
Tacksam för svar och andra tips!
 
Jag har en ponny som antagligen är en övervuxen minishettis (okänd stam), 90 cm i mankhöjd. Hon var vuxen när jag köpte henne så vid vilken ålder de har vuxit färdigt på höjden har jag dålig koll på, men en ettåring är knappast färdigvuxen på höjden, och framför allt inte på bredden. Maxhöjden för minishettis är 84 cm (har jag för mig?). Det är viktigt att tänka på att shettis och minishettis generellt är färdigvuxna senare än många andra raser, och att man därför bör vänta med att börja belasta dom med ryttare tills de är minst 3, helst 4 år. Min ponny har barnen vuxit ur vid ca 8 års ålder, men det är såklart jätteindividuellt. En av flickorna, som är liten till växten, kunde rida henne tills hon var 11. Men risken finns ju att ditt äldre barn redan är för stor när ponnyn är tillräckligt gammal för att ridas. När det kommer till att dra vagn så orkar de mycket mer än vad många tror, min kan utan problem dra två vuxna i rockard. Satsa på att köpa en ordentlig vagn och sele, de billigaste som finns på marknaden är värdelösa. Jag rekommenderar varmt DriveOut, de är otroligt duktiga och hjälpsamma kring körutrustning. Vad gäller annan utrustning är det helt klart storlek minishettis/föl som gäller på träns och grimma, jag använder frans istället för flughuva, min har storlek 95 på täcken så din kanske kan ha 85, beroende på hur stor den blir. Man kan få leta lite, men det mesta går faktiskt att hitta till de små. Ha också i åtanke att ponnyn kanske inte kan gå tillsammans med de stora hästarna i hagen, med avseende på foder och energibehov. Shettis och minishettis har ju ofta en glupande aptit och lätt att lägga på sig, så det är inte säkert att de till exempel tål att gå på ett sommarbete som passar stora hästar, eller att gå i en hage där stora mängder hö serveras. Lycka till med ponnyn!
 
Tack parfymflaska för ditt svar!

Mitt äldre barn är pojke och inte alls lika intresserad av hästar som av motorer så om han inte hinner rida så jättemycket är det nog ingen fara. Mina barn är väldigt små och lätta så jag hoppas ändå att det kanske ska gå ;) men det är ju främst till flickan på 1 år som jag köper honom. När kan man köra in dom då?

Mina stora hästar är oxå lättfödda och äter redan i småmaskiga hönät och går på magert bete så jag hoppas dom kan gå tillsammans. Är mer rädd att dom inte ska vara snäll med honom :(
 
Saker till minishettis brukar faktiskt inte vara alltför svårt att finna. Svårare att hitta i fysisk butik ja, men det finns många svenska företag på nätet som säljer prylar i rätt storlek.
Jag hittade fina grimmor, träns(bettlösa och med bett), sele och tömkörningsgjord på körinriktade butiker. Bra vintertäcke samt regntäcke hittade jag nog i specialbutik för ponnys, fodertäcke i ull sydde jag själv från ett storhästtäcke.

Ett tips när ponnyn har kommit, kolla av tänderna! Har han väldigt kort huvud kan tändernas placering inte vara optimal i munnen och behöva lite mer tillsyn än en "vanlig" häst.
Min dam på 15 hade inte fått extra tillsyn i sitt liv utan hade lite antagits ha normalt placerade tänder, så henne fick jag lära tolerera tandborstning p.g.a. eftersatt tandvård. Du sitter dock i bättre sits med så ung häst.
Hon var väldigt bestämd mot andra hästar och var bästa kompis med ett sto på 175 som hon delade lösdrift med.

Angående inkörning, ring och fråga instruktörer i körning i din närhet kanske? När ni känner varandra och han har gott vardagshyfs kan du säkert börja vänja honom med gjord, sen sele o.s.v. Jag skulle ta hjälp, för att vara på den säkra sidan. :)
 
Bra tips att kolla tänderna cute_beast! Det ska jag lix göra på dom stora så det blir en koll på lilleman oxå.

Angående inkörning så har jag god unghästsvana och har kört in flera 1 åriga travare i mina dar så det fixar jag nog själv (med medhjälpare såklart) men det skulle vara bra att veta om man måste vänta tills han är 3 år med det oxå eller om det går göra tidigare?
 
Jag har jobbat med minisar och det går inte att ange ett viktmått alls på vare sig vagndragande eller ryttare. Höjden varierar ju och också modellen. Vi hade dom som såg ut som miniarabmodeller, miniardenners eller mer shettisvariant. Dom som såg ut som shettis var mest tyngdbärande. Lagom långa i ryggen och mer proportioneliga. Akta dig för fång. Våra mest viktbärande vuxna märrar 85 cm hade vi 35 kg som viktgräns på men då bara korta lätta ridpass, köra en liten sväng som vuxen normalviktig inga problem. Vår lättaste hingst 82 cm tog knappt 25 kg barn som skulle bara sitta en stund. Vår minsta hingst 78 cm reds inte alls. Fanns ingen så liten som klarade av honom då han var rätt så morsk fast snäll. Han hade nog kunnat dra en lätt tonåring en liten runda. Ardennermodellen 81 cm kunde nog dragit två 50 kg personer i en lätt vagn runt en gårdsplan men han hade så kort rygg så rida var inte att tänka på. Sen hade han dessutom bitit dig i knäna...hårt.
 
Bra tips att kolla tänderna cute_beast! Det ska jag lix göra på dom stora så det blir en koll på lilleman oxå.

Angående inkörning så har jag god unghästsvana och har kört in flera 1 åriga travare i mina dar så det fixar jag nog själv (med medhjälpare såklart) men det skulle vara bra att veta om man måste vänta tills han är 3 år med det oxå eller om det går göra tidigare?

Köra in är ju en sak. Belasta en 3 årig mini? Näpp skulle jag inte göra. Så ett varv runt gårdsplanen med vuxen i lätt sulky - jovisst. Du ser ju om det är lätt som en plätt på hästen och kan lägga upp det lagom.
Minihingstar kan vara riktigt jävliga mot stora hästar och skada både sig själva och andra så se upp. Inte kul med sönderbitna knän på storhästarna. eller söndersparkad mini.
 
Tack Luff!
Intressant att det kan vara så olika :)! Så här ser han ut idag. Svårt att säga kanske vad det blir för modell när han blir äldre?
fb-img-1464107772907.jpg


Han ska självklart kasterars så jag hoppas att han inte blir så morsk i hagen mot dom andra, men sånt där är ju så himla svårt att förutspå då alla ponnier och hästar är individer. Tänker iaf att han först ska gå i en mindre hage i dom andras hage så dom får bekanta sig och sen när jag öppnat upp så låter jag nog den översta tråden vara kvar så kan han smita in i den hagen om dom är dum med honom.
 
Åhj. Han behöver mat! Fri tillgång på hö ett tag. Minisar kan vara mycket svåra att hålla i hull. Han ser dock hyfsat propertionerlig ut. Men jisses vilken mager krake. Tur du tar hand om han.
 
Tack Luff!
Intressant att det kan vara så olika :)! Så här ser han ut idag. Svårt att säga kanske vad det blir för modell när han blir äldre?
fb-img-1464107772907.jpg


Han ska självklart kasterars så jag hoppas att han inte blir så morsk i hagen mot dom andra, men sånt där är ju så himla svårt att förutspå då alla ponnier och hästar är individer. Tänker iaf att han först ska gå i en mindre hage i dom andras hage så dom får bekanta sig och sen när jag öppnat upp så låter jag nog den översta tråden vara kvar så kan han smita in i den hagen om dom är dum med honom.

Vi hade en minihage i hagen med bara tråd högt upp som ponnyn kunde gå in i efter att de introducerats till varandra. Väldigt bekvämt när jag ville ge henne kraftfoder utomhus eller när jag behövde ge energirikare hö än storhästen åt under vintern.
 
Jo han är mager och han skulle behöva hälsa på en borste ;).
Han ska få så mycket mat han orkar till en början och det var ju oxå tanken med den lilla hagen i hagen som cute_beast skrev, att då kan jag stödutfodra honom där så länge det behövs :)
 
Det är ingen minishettis du köpt, shetlandsponnys är aldrig tigrerade.

Släpp honom på bete när han kommer. Har han shetlandsponny i sig är han av en väldigt snabbväxande ras, ettåriga hingstar behöver mycket mat för att växa som de ska. Ettåringar spurtar iväg, de är färdigväxta till 90% vid ett år - de sista 10% tar lång tid.

Jag har sysslat med shettisar (började med minishetland) sedan 2005 och kan säga att utbudet på utrustning är betydligt bättre än då jag började.
 
Senast ändrad:
Jag har en ponny som antagligen är en övervuxen minishettis (okänd stam), 90 cm i mankhöjd. Maxhöjden för minishettis är 84 cm (har jag för mig?). !
Minishetland är ingen egen ras, är shetlandsponnyn under 86 cm så är det en minishetland. Ska man vara petig så är det ingen shetlandsponny om den har en okänd stamtavla. Isåfall skulle alla stora bruna hästar med okänd stamtavla vara halvblod :angel:
 
Hej! Är ny här på forumet.
Jag har köpt en minishettis från ett slakteri i Holland. En ettårig hingst. Han har inte kommit än. Levereras senast v25. Oj vad vi längtar!! Jag har två stora ridhästar sen förr och detta ska då bli barnens (1 och 4 år) första ridponny är det tänkt.
Men nu lite frågor till er med minishettis.
Hur gamla barn kan rida dom? Har googlat mig till att dom kan bära ca 30-35 kg? Men när väger ett barn det ungefär?
Tänkte oxå köra in honom. Hur tung får vagnen vara om man tänker att jag och ett barn ska sitta i? Vad orkar dom dra?
Storlekar? Är det bara grimmor i storlek minishettis som funkar? Flugmask? Finns det ens i så små storlekar? Täcke?
Är en ettåring mycket mindre än en vuxen i mankhöjd eller har dom typ vuxit klart på höjden då?
Tacksam för svar och andra tips!

Förlåt min fråga men är det en renrasig? Den har prickar det verkar som det är något mer än Shetland i din nya vän.
HW har bra täcken i små stolekar och många varianter. Grimmor tycker jag är svär då det skiljer mycket mellan olika märken.
Mvh
Pudlan
 
Minishetland är ingen egen ras, är shetlandsponnyn under 86 cm så är det en minishetland. Ska man vara petig så är det ingen shetlandsponny om den har en okänd stamtavla. Isåfall skulle alla stora bruna hästar med okänd stamtavla vara halvblod :angel:

Varför en så raljant ton? Ponnyer som kallas för minishetland har en standard på max 86 cm i mankhöjd, vilket jag ansåg kunde vara relevant att nämna eftersom TS funderade över hur stor hennes minishettis kan tänkas bli. Men visst, vi kan lika gärna säga att min antagligen är en liten shetlandsponny. Vilket är samma sak som övervuxen minishettis. För det andra så skrev jag att min ponny antagligen är en shetlandsponny, eftersom hon ser ut som en sådan, men jag är fullt medveten om att hon pga okänd härstamning egentligen inte får kallas shetlandsponny. Därav antagligen.
 
Varför en så raljant ton? Ponnyer som kallas för minishetland har en standard på max 86 cm i mankhöjd, vilket jag ansåg kunde vara relevant att nämna eftersom TS funderade över hur stor hennes minishettis kan tänkas bli. Men visst, vi kan lika gärna säga att min antagligen är en liten shetlandsponny. Vilket är samma sak som övervuxen minishettis. För det andra så skrev jag att min ponny antagligen är en shetlandsponny, eftersom hon ser ut som en sådan, men jag är fullt medveten om att hon pga okänd härstamning egentligen inte får kallas shetlandsponny. Därav antagligen.

Är de över 86 räknas de som standard snarare än övervuxen minishettis. :) Förutsatt att de är shetlandsponny då. Men benämningarna är väl inte så viktiga kanske.

Vill man körtävla sen är det en fördel om de är 86 och uppåt.

Vår shettis är 105, inte speciellt viktbärande när det kommer till ryttare, men orkar utan problem dra mig och maken, och jag väger inte så lite. Men då har vi bra sele och vagn. :)
 
Han är kanske inte renrasig men det bryr jag mig inte om :). Älskar tigrerade hästar ;). Han är ca 80 cm i mankhöjd. Nån som kan gissa på hans kroppsbyggnad vad han kan för täckesstorlek. Skulle så gärna vilja ha ett täcke här när han anländer på fredag elr lördag. Han har i skrivande stund just åkt från slakteriet i Holland :).
 
Förlåt min fråga men är det en renrasig? Den har prickar det verkar som det är något mer än Shetland i din nya vän.
HW har bra täcken i små stolekar och många varianter. Grimmor tycker jag är svär då det skiljer mycket mellan olika märken.
Mvh
Pudlan
Påminner om en falabella som fanns på 4Hgården
 
Med risk för att låta gnällig, men jag hoppas att han veterinärbesiktigas ordentligt när han kommer till Sverige. Det inträffade nyss ett fall i Sörmland med en transport med hästar från Holland som hade räddats från ett slakteri som hade kvarka:( Viktigt att kontrollera så han är frisk så han inte smittar varken dina eller andra hästar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 747
Senast: Amanda_F
·
Träning Har tre hästar, varav 2 stycken minishettisar, den tredje är mer ridvänlig :D modell för min del. Från början skulle jag "bara" ha...
2
Svar
27
· Visningar
2 400
Senast: taccotad
·
Körning Scenario: inbiten westernryttare, 2-årig paint, "skitsele" samt hästfolk... Hej hopp.. Har genom åren lärt mig skillnaden på kvalitet...
2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp